گفت و گو با مهندس ناصر واثقی پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
شیوه‌های نادرست مالیات‌ستانی کنونی ،اثرات منفی در مناطق آزاد داشته است
حضور سفیر عربستان سعودی در تهران در غرفه منطقه آزاد کیش
مچ‌اندازی قهرمانی آسیا از کیش به تاشکند رفت
رسوب کالا در گمرک جزیره کیش صفر است
معرفی برگزیدگان جشنواره کیش بهشت خانواده
قدردانی از کارگران خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر
ابراز تمایل هیات های سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
اعتماد را پاس داریم
پیگیری مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی فعال در منطقه آزاد کیش
نشست مشترک مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با مدیران شرکت های هواپیمایی
رونمایی از 200 بسته سرمایه‌گذاری دیگر در مناطق آزاد توسط عبدالملکی
مجلس شروط اخذ مالیات بر سرمایه در مناطق آزاد را تعیین کرد

  آخرين اخبار
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
شیوه‌های نادرست مالیات‌ستانی کنونی ،اثرات منفی در مناطق آزاد داشته است
پنجشنبه13 اردیبهشت 1403 ، 23 شوال 1445 ، 2 می 2024 ، شماره 4454 1838 (دوره جدید)
حضور سفیر عربستان سعودی در تهران در غرفه منطقه آزاد کیش
مچ‌اندازی قهرمانی آسیا از کیش به تاشکند رفت
رسوب کالا در گمرک جزیره کیش صفر است
معرفی برگزیدگان جشنواره کیش بهشت خانواده
قدردانی از کارگران خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر
ابراز تمایل هیات های سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  پربيننده ترين اخبار
اعتماد را پاس داریم
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ، 19 شوال 1445 ، 28 آپریل 2024 ، شماره 4450 (1834 دوره جدید)
منطقه آزاد کیش متولی همکاری با سازمان بریکس شد
برگزاری نشست علمی
معرفی مناطق برتر سال 1402 در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
پنجشنبه13 اردیبهشت 1403 ، 23 شوال 1445 ، 2 می 2024 ، شماره 4454 1838 (دوره جدید)
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ، 20 شوال 1445 ، 29 آپریل 2024 ، شماره 4451 (1835 دوره جدید)
مجلس شروط اخذ مالیات بر سرمایه در مناطق آزاد را تعیین کرد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
حضور فعال جزیره کیش در ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران
تاکید وزیر کشور بر توجه به رفع مشکلات بومیان مناطق آزاد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

گفت و گو با مهندس ناصر واثقی

  







خبرهای خوب در راه است؛

فعالیت پروژه شهرآفتاب کیش بزودی شروع می شود

پس از انتشار اخبار امید بخش در طول ماه های گذشته پیرامون فعال سازی برخی پروژه های نیمه کاره در کیش با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش؛ این بار خبرهای مسرت بخشی از فعالیت مجدد بزرگترین پروژه بلند مرتبه مسکونی در قلب جزیره کیش به گوش می رسد. به گفته مهندس ناصر واثقی فعالیت پروژه شهر آفتاب کیش بزودی از سر گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ شهرآفتاب قدیمی ترین و بزرگ ترین پروژه انبوه ساز جزیره کیش با ربع قرن فعالیت در سواحل شرقی کیش و در مجاورت آب های نیلگون خلیج فارس با چشم اندازی رویایی رو به دریا به وسعت 125 هزار متر مربع قرار گرفته و از شگفت انگیزترین فضای زندگی، کار، استراحت، تفریح و ورزش برخوردار است. این پروژه پس از توقف چند ساله قرار است با حمایت شرکت سرمایه گذاری و توسعه سازمان منطقه آزاد کیش، فعالیت خود را از سر بگیرد.

پروژه شهر آفتاب کیش از معدود پروژه هایی است که دارای موقعیت مکانی منحصر بفرد در جزیره کیش است.مزیت اصلی ساحل شرقی کیش، دریای لاجوردی آن و سواحل ماسه ای بی نظیری است که از آرامش کامل برخوردار می باشد. در طراحی شهرآفتاب 30% سطح اشغال به ساخت و ساز و 70% به فضای سبز و دسترسی ها اختصاص یافته است.این مجموعه دارای دروازه های ورودی و خروجی و نگهبانی شبانه روزی جهت امنیت ساکنین است.

به گفته ناصر واثقی؛ سرمایه گذار پروژه شهر آفتاب، حدودا از سال 1379 ساخت پروژه شهر آفتاب آغاز شد. 6 بلوک 9 طبقه در فاز یک، 5 بلوک 17 طبقه در فاز 2 به اتمام رسید و جمعا 850 واحد تحویل مردم شده است. یک بلوک نیمه تمام به نام جِی حدود 8 ماه به کار ساخت و ساز نیاز دارد و به غیر از اینها ده بلوک دیگر که جمعا 1440 واحد را در بر می گیرد؛ ساخته می شود و پروژه شهر آفتاب مجموعا 2500 واحد را دربر خواهد گرفت.

مهندس ناصر واثقی از معدود بازمانده‌های برنامه آموزش مدیریت ام بی ای دانشگاه هاروارد در ایران است. پیش از انقلاب دانشگاه هاروارد درایران به مدت 8 سال دوره هایی جهت مدیریت دستگاه های دولتی و پروژه های بزرگ برگزار کرد و 350 نفر از این دوره ها فارغ التحصیل شدند و امروز حدود 12 نفر از آن ها در ایران هستند و ناصر واثقی یکی از همین افراد است. او که آموزش های سختی برای کارهای بزرگ دیده است ابتدای فعالیتش در کیش را با ثبت شرکت کیش الیت و راه اندازی بازار، هتل، مهمانسرا، رستوران و آژانس گردشگری با همین نام از اواخر سال 1368 آغاز کرد و تورهای کیش را با گرفتن سه پرواز شرکت هواپیمایی ساها از تهران به کیش انجام داد که جزء اولین و پیشگامان سرمایه گذاری در کیش محسوب می شود. هنوز خیلی از قدیمی ها خاطرات کیش الیت را به خاطر می آورند. واثقی پروژه‌های بزرگی را در کیش و در سطح کشور از جمله تبریز و اردبیل طراحی و مدیریت کرده است و ساخت پروژه شهر آفتاب نیز از حدود سال 79 با مدیریت او در جزیره کیش آغاز شد.  

فعالیت مجدد پروژه شهر آفتاب کیش، اتفاق و خبر مسرت بخشی بود که به دلیل اهمیت آن در رشد و رونق جزیره کیش گفت و گویی را با مهندس ناصر واثقی مدیر و سرمایه گذار پروژه شهرآفتاب انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

اولین بار که جزیره کیش از نمای بالا دیده شد

ناصر واثقی شکل گیری پروژه شهر آفتاب کیش را از سال 1379 اینگونه تشریح می کند: با شروع ساخت پروژه شهر آفتاب به دنبال کار نو و جدید بودیم. ابتدا برای اخذ مجوز بلند مرتبه سازی در کیش با مشکلات عدیده ای روبرو شدیم، اخذ مجوز و موافقت بلند مرتبه سازی ده سال طول کشید. قرارداد ما سال 69 بود و در سال 79 تازه مجوز 8 طبقه داده شد و به این ترتیب اولین برجی بود که ساخته شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این اولین بار بود که کیش، زبیایی ها و مناظرش از نمای بالا دیده می شد که تا قبل از آن مرسوم نبود.

وی با ذکر این نکته که یکی از دلایل بلند مرتبه سازی این است که شما را به سطح بالاتری می برد و از آن بالا منظره را می بینید، گفت: بعد از 6 ماه به کل محدوده شهر آفتاب، مجوز بلند مرتبه سازی داده شد و این سد شکسته شد.

وی افزود: شهر آفتاب همیشه و از دیر باز تاثیر گذاری  بسیار خوبی را در توسعه و رونق جزیره کیش داشت، قبل از آن که تبلیغات مِلک در صدا و سیما مرسوم شود، تبلیغات تلویزیونی برای شهر آفتاب را در شبکه جام جم یک، دو و سه که تنها در خارج از کشور پخش می شد داشتیم . برای تبلیغات شهر آفتاب ابتدا باید جزیره کیش تبلیغ می شد که تاثیر بسیاری بر دیدگاه مخاطبان به کیش داشت.

 

پروژه ای با 2500 واحد مسکونی

واثقی با بیان اینکه در آن سال ها کار ساخت 6 بلوک 9 طبقه در فاز یک و 5 بلوک 17 طبقه در فاز 2 جمعا 850 واحد به اتمام رسید و تحویل خریداران شد، گفت: بلوک نیمه تمامی به نام بلوک  جِی با حدود 8 ماه کارساخت و همچنین ده بلوک مسکونی بلند که شامل 1440 واحد خواهد بود را در دستور کار خود داریم.

مدیر و سرمایه گذار پروژه شهر آفتاب کیش گفت: پروژه مسکونی شهر آفتاب مجموعاً 2500 واحد را در بر می گیرد و در حال حاضر بزرگترین پروژه یکپارچه جزیره کیش از نظر سطح اشغال و تعداد واحد ها است.

واثقی در پاسخ به این سوال که برنامه زمانبندی شما برای تحویل کل پروژه چه زمانی خواهد بود گفت: در عرض سه یا چهار سال کل پروژه تمام می شود اما در فواصل مختلف بعد از ساخت تحویل خریداران می شود.

وی همچنین به ساخت  یک مجتمع بزرگ تجاری و اداری نیز اشاره داشت و گفت:  سعی کردیم تا نیاز تمام مالکان پروژه را مرتفع سازیم و بر این اساس امکانات مختلف خدماتی، رفاهی و ورزشی در قالب یک مجتمع بزرگ تجاری را پیش بینی کرده ایم که بخشی از آن ساخته شده و باید تکمیل گردد.  

 

شرکت سرمایه گذاری و توسعه سازمان منطقه آزاد کیش؛ امین پروژه شهر آفتاب

مهندس واثقی همچنین ازضمانت سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان امین پروژه خبر داد و گفت: آن چیزی که برای ساخت پروژه های بزرگ ساختمانی در خارج از ایران متداول است به این ترتیب است که بانک، بیمه و یا سازمان های دولتی به عنوان امین نقش ایفا می کند و در جهت اعتماد سازی مردم عمل خواهد کرد. پروژه مسکونی شهر آفتاب کیش هم به این ترتیب برای اولین بار قرار است با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان امین، تکمیل شود.

مهندس واثقی با قدردانی از این اقدام مهم سازمان منطقه آزاد کیش و جرات مدیران برای ورود به این پروژه در خصوص نحوه نقش آفرینی امین گفت: در حقیقت امین مبالغ واریزی توسط خریداران را در حسابی مشترک اخذ خواهد کرد و سپس به پیمانکاران و برای هزینه ها پرداخت خواهد کرد و بنابراین تضمین کننده صحت و سلامت پروژه است.

وی افزود: برای پروژه شهر آفتاب سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان امین وارد عمل می شود و کل پروژه را تا انتها تضمین خواهد کرد و پولی که خریداران و یا پیش خریداران پرداخت می کنند در حساب مشترک ما و امین می نشیند و سازمان به عنوان ناظر پروژه صرف مصارف گوناگون خواهد کرد.

واثقی جلب اعتماد مردم  را عنصر مهم موفقیت پروژه های بزرگ دانست و گفت: با این اقدام کنترل های نظارتی در طول پروژه طبق برنامه زمانبدی انجام خواهد شد که بر این اساس قرار است قراردادی با شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش منعقد نماییم.

 

اولویت ما؛ تکمیل و تحویل پروژه های از قبل مانده است

سرمایه گذار پروژه شهر آفتاب کیش با تاکید بر اینکه اولویت ما بر تکمیل و تحویل پروژه های از قبل مانده است، گفت: متعهد هستیم و اولویت ما این است که پروژه های قبلی را تکمیل و تحویل دهیم و مهمترین مسئله ای که رخ می دهد این است که با اعتماد سازی قیمت های شهرآفتاب که افت کرده بود جایگاه خودش را دوباره پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: زمینی به وسعت 125 هزار متر و مرغوبیتی به مانند زمین شهر آفتاب در جزیره کیش وجود ندارد.از لحاظ موقعیت جایگاه بسیار مطلوبی دارد و به نوعی طراحی شده که در هر بلوک تنها یکی دو واحد کوچک ممکن است رو به دریا نباشد. اعتقاد داریم برای کسانی که به دنبال ملک در کیش هستند دریا، عنصر مهمی برای خرید است و این موضوع در طراحی و ساخت واحدهای شهر آفتاب کیش رعایت شده است.

 

قیمت های شهر آفتاب به دوران طلایی خود بازمی گردد

واثقی در پاسخ به این سوال که در گذشته شهر آفتاب تعیین کننده قیمت مسکن در کیش بوده است و پیش بینی شما از بازار آینده قیمت ها در شهر آفتاب چگونه خواهد بود، گفت:  همانطور که می دانید شهر آفتاب همیشه عامل مهمی در تعیین قیمت مسکن در کیش بوده است و در تلاشیم تا مجددا این موضوع تحقق پیدا کند . وی گفت: قیمت بالا خواسته ما نیست اما از طرفی باید به نوعی قیمت گذاری کرد تا کسانی که در مناطق دیگر ساخت و ساز می کنند، بتوانند بفروشند و بر این اساس همیشه قیمت های مناطق دیگر حدود نصف قیمت یا دو سوم قیمت ما بود. پیش بینی ما این است که تا پایان سال قیمت های شهر آفتاب به بیست میلیون تومان برسد و سال آینده قیمت های بالاتری  خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه در بازار رقابتی نمی توانیم کم بفروشیم چون فروش باقی پروژه ها هم برای ما دارای اهمیت است گفت: از گرانی خوشحال نیستیم و با توجه به اینکه قیمت های شهر آفتاب همیشه مبنای قیمت گذاری بوده است، با توجه به  نزدیکی به دریا، دید دریا از طبقه اول و بدون مشرف، مرغوبیت زمین و ارتفاع 14 متری نسبت به زمین کنارساحل این قیمت گذاری منطقی است.

6 ماه برای بازگشت دوباره به رونق کیش، زمان نیاز است

این سرمایه گذار پیشکسوت با گریزی به گذشته و دوران شروع رونق در جزیره کیش گفت: جزیره کیش را چند تن از سرمایه گذاران به عنوان پیشگام اولیه ساختند که همیشه باید از آنان یاد کرد و قدردانشان بود. از جمله آقای پورقاضی؛ که بازار پردیس یک و دو را ساخت، آقای علی نوری؛ سازنده مجموعه های مریم مثل هتل، بازار و بولینگ، مرحوم پیمان پور؛سازنده بازارمرجان، و آقای حسن شاهی؛ سازنده بازار مروارید و بنده که از آبان ماه سال 68 تا پایان سال، جهت سرمایه گذاری به کیش آمدیم. همه این عزیزان کارهای بزرگی انجام دادند و بعد از آن کم کم سرمایه گذاران دیگری ملحق شدند و پروژ ه های جدید راه اندازی شد. واثقی با بیان اینکه در آن سالها ذهنیت پول درآوردن نداشتیم و همیشه به این فکر بودیم که چگونه مسافر و اهالی خوشحال باشند و لذت ببرند، گفت: کار برای مردم و همکاری و همیاری مسئولان در آن سال ها لذت خاصی داشت. 

وی در پاسخ به این سوال که از نظر شما با از سرگیری فعالیت پروژه شهر آفتاب رونق به جزیره کیش باز خواهد گشت یا خیر؟ گفت: به عقیده من 6 ماه زمان نیاز است تا جزیره کیش دوباره به رونق گذشته خود بازگردد و فعالیت پروژه شهر آفتاب تاثیر زیادی در این رشد و رونق خواهد داشت.

شهر آفتاب در پی خانه دوم شدن

واثقی همچنین به مفهوم خانه دوم اشاره کرد و گفت: همیشه بر این عقیده بودم که شهر آفتاب باید به عنوان خانه دوم معرفی و فروخته شود. وی در توضیح این موضوع گفت: در کشورانسانهایی با فرهنگ های متفاوت داریم اما شاید مردم خصوصا کسانی که در شهرهای میانی ایران زندگی می کنند آرزو داشته باشند تا علاوه بر خانه اول که عموما در شهر ها است خانه های دومی در دره های خوش آب و هوا و ییلاقی داشته باشند. وی ادامه داد: خانه اول همه ما در شهرها است که در آن زندگی می کنیم اما خانه دوم خانه ای است که رو به منظره است! با این عقیده و فکر شروع به ساخت پروژه شهر آفتاب کردیم و بر این عقیده بودیم که خانه دوم بفروشیم . به همین خاطر شهر آفتاب مختص کسانی است که خانه اولشان در کیش نیست و عادات و فرهنگ متفاوتی دارند.

سرمایه گذار پروژه شهر آفتاب گفت: همیشه اعتقاد داشتم که آدم های سرمایه دار باید در کیش آپارتمان داشته باشند چون اینها هستند که پولهای خوب خرج می کنند و کیش برای حفظ رونق خود به این انسانها احتیاج دارد و حتی این روند باعث خواهد شد که این قشر قسمتی از کار خود را نیز به جزیره بیاورند و ایده و کار و سرمایه خود را به کیش منتقل کنند. وی افزود: پشت این قضیه و ساخت شهر آفتاب فکر بود و صرفا فروش و تحویل محل سکونت مد نظر نبوده است.  

یک پیشنهاد

واثقی در پاسخ به این سوال که در جهت رونق گردشگری جزیره کیش چه پیشنهادی دارید، گفت: ایجاد جاذبه های جدید با استفاده از اولویت دریا به عنوان امتیاز ویژه جزیره کیش یکی از راه حل ها است. وی افزود: دریا باید بنا برآن جاذبه  نظمی پیدا کند، دریا خیلی جذاب است و پتانسیل های ویژه ای دارد، دریای کیش در دنیا نظیر ندارد و می توان با تکیه بر برگزاری انواع ورزش های آبی و ایجاد رقابت و هیجان برای مردم که تجربه آن را در گذشته داشته ایم، علاقمندان بسیاری را از داخل وخارج از کشوربه جزیره کیش جذب کنیم.

حرف آخر

واثقی در پایان با قدردانی از حمایت های سازمان منطقه آزاد کیش و ورود به حدود 150 پروژه بر زمین مانده و تعیین تکلیف آنان گفت: از نظر من دکتر مظفری مدیر با جراتی است و تصمیم گرفتن قاطع در این مقطع زمانی برای حل بسیاری از مشکلات بسیار بسیار مهم است و ایشان از این توانایی برخورداراست.     

 شماره خبر : 53         آرشيو مصاحبه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.