گفت و گوی اقتصاد کیش با دکتر امیری خراسانی؛ مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
شیوه‌های نادرست مالیات‌ستانی کنونی ،اثرات منفی در مناطق آزاد داشته است
حضور سفیر عربستان سعودی در تهران در غرفه منطقه آزاد کیش
مچ‌اندازی قهرمانی آسیا از کیش به تاشکند رفت
رسوب کالا در گمرک جزیره کیش صفر است
معرفی برگزیدگان جشنواره کیش بهشت خانواده
قدردانی از کارگران خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر
ابراز تمایل هیات های سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
اعتماد را پاس داریم
پیگیری مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی فعال در منطقه آزاد کیش
نشست مشترک مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با مدیران شرکت های هواپیمایی
رونمایی از 200 بسته سرمایه‌گذاری دیگر در مناطق آزاد توسط عبدالملکی
مجلس شروط اخذ مالیات بر سرمایه در مناطق آزاد را تعیین کرد

  آخرين اخبار
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
شیوه‌های نادرست مالیات‌ستانی کنونی ،اثرات منفی در مناطق آزاد داشته است
پنجشنبه13 اردیبهشت 1403 ، 23 شوال 1445 ، 2 می 2024 ، شماره 4454 1838 (دوره جدید)
حضور سفیر عربستان سعودی در تهران در غرفه منطقه آزاد کیش
مچ‌اندازی قهرمانی آسیا از کیش به تاشکند رفت
رسوب کالا در گمرک جزیره کیش صفر است
معرفی برگزیدگان جشنواره کیش بهشت خانواده
قدردانی از کارگران خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر
ابراز تمایل هیات های سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  پربيننده ترين اخبار
اعتماد را پاس داریم
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ، 19 شوال 1445 ، 28 آپریل 2024 ، شماره 4450 (1834 دوره جدید)
منطقه آزاد کیش متولی همکاری با سازمان بریکس شد
معرفی مناطق برتر سال 1402 در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
برگزاری نشست علمی
پنجشنبه13 اردیبهشت 1403 ، 23 شوال 1445 ، 2 می 2024 ، شماره 4454 1838 (دوره جدید)
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ، 20 شوال 1445 ، 29 آپریل 2024 ، شماره 4451 (1835 دوره جدید)
مجلس شروط اخذ مالیات بر سرمایه در مناطق آزاد را تعیین کرد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
حضور فعال جزیره کیش در ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران
تاکید وزیر کشور بر توجه به رفع مشکلات بومیان مناطق آزاد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

گفت و گوی اقتصاد کیش با دکتر امیری خراسانی؛ مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش

  

در گفت و گوی اقتصاد کیش با دکتر امیری خراسانی؛ مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش:

اقتصاد کیش سرویس گزارش و گفت و گو- موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش با در اختیار داشتن حدود 183.932 مترمربع فضای ورزشی شامل 15.685 متر فضای سرپوشیده و 168.247 متر مربع فضای روباز است . بر این اساس سرانه فضای ورزشی در جزیره زیبای کیش به ازاء هرنفر 7 مترمربع می باشد که بالاتر از استاندارد جهانی و 11 برابر سرزمین اصلی است با این توضیح که سرانه فضای ورزشی در جهان به ازاء هر نفر 5/2 متر و در سرزمین اصلی 6/0 متر می باشد.

موسسه ورزش و تفریحات سالم منطقه آزاد کیش با هدف تاسیس، توسعه و تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی به منظور استفاده کیشوندان، مسافران، قهرمانان ورزشی و همچنین فراهم نمودن امکانات ورزشی جهت اردوهای تیم های خارجی، ملی و باشگاهی تاسیس گردید. با این چشم انداز ورزش جزیره کیش از دیرباز بواسطه وجود شرایط آب و هوایی و اقلیمی از سوی مسئولان بسیار مورد توجه بوده و به همین خاطر مجموعه های ورزشی چون سوارکاری، پیست دوچرخه سواری و مجموعه ورزشی المپیک از پروژه هایی بود در سال های دور ساخته و مورد توجه مسئولان ورزش برای پرورش قهرمانان ورزشی در جزیره کیش بود.  

آشنا نمودن اقشار مختلف با اثرات ورزش به منظور برخورداری از سلامت جسمی ، روحی و روانی، ایجاد هماهنگی در فعالیتهای ورزشی، تاسیس، توسعه و تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی به منظور استفاده کیشوندان و مسافران، جذب سرمایه گذاری خصوصی جهت احداث فضاهای ورزشی،  تاسیس مرکز آموزش و تربیت نیروی انسانی فنی، مربی، داور، ورزشکاران با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان، مشارکت و مساعدت با تیم های ورزشی جزیره و استخدام مربیان داخلی و خارجی، برگزاری مسابقات و اعزام تیم های ورزشی به مسابقات استانی ، کشوری و برون مرزی، فراهم نمودن امکانات ورزشی جهت اردوی تیم های خارجی ، ملی و باشگاهی از جمله اهداف موسسه ورزش در برنامه ریزی ها عنوان شده است اما اینکه چقدر به این اهداف رسیده و یا به آنها نزدیک شده ایم موضوع گفت گوی ما با مدیر عامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش است.

به گفته محمد تقی امیری خراسانی؛ مدیر عامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش رسالت مهم این موسسه آماده کردن نسل جوان برای ورود به عرصه های اجتماعی و میادین ورزشی است که موجبات رقابت سالم توأم با رفاقت، استقامت و تلاش برای پیروزی و پذیرش شکست و تلاش برای جبران آن است. امیری خراسانی موضوع لزوم استقلال موسسه ورزش کیش را که امروز در گیرو دار اداری به سر می برد به عنوان یکی از شاخصه های موفقیت موسسه در امر ورزش یاد کرد و استقلال موسسه ورزش و در کنار آن داشتن استقلال و شخصیت مستقل هیئت های مختلف ورزشی را نیز در رشد و توسعه ورزش کیش بسیار موثر ارزیابی نمود.

دکتر امیری خراسانی با سابقه فعالیت در حوزه های مختلف مدیریتی و دانشگاهی در حوزه ورزش سکان موسسه ورزش کیش را بدست گرفته و اعتقاد دارد با برداشته شدن دیوارها و خط کشی ها و کم شدن بوروکراسی اداری و تمرکز مدیر بر کار خود فارغ از حواشی ها می توان آینده درخشانی را برای ورزش کیش متصور شد.

 

مشروح گفت و گوی ما با دکتر محمد تقی امیری خراسانی؛ مدیرعامل جدید موسسه ورزش و تفریحات سالم جزیره کیش را در ادامه بخوانید:

 

اقتصاد کیش- سیاست های کلی و دیدگاه حضرتعالی نسبت به امر ورزش و تربیت بدنی در هر دو بعد ورزش قهرمانی و همگانی چیست؟

مستحضرید که در جامعه ما و خصوصا در جزیره زیبای کیش که خاص تر است نمی توان به صورت قطعی سیاست ها را بیان کرد زیرا شما تعیین کننده درصد اعظم سیاست ها نیستید و عوامل مداخله گر فراوانی در این راه وجود دارد.  شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... در خروجی کار تاثیر گذار است . با این مقدمه باید بگویم شرایط و سیاست هایی که بطور کلی در جامعه برای ورزش قهرمانی وجود دارد، شرایط مطلوبی است و این را می توان از دیدگاههای مثبت مدیران ارشد تا مدیران تصمیم گیرنده در جزیره کیش و در راس آن جناب آقای دکتر مظفری مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد کیش و معاونان ایشان تسری داد. این دیدگاههای مثبت از هیئت دولت تا شورایعالی مناطق آزاد و شخص دکتر بانک نیز دیده می شود.  

 

اقتصاد کیش- نقش ورزش خصوصا ورزش های همگانی را در ایجاد نشاط و شادابی عمومی جزیره تا چه حد مهم و موثر می دانید؟

اما یکی از راههای رسیدن به ورزش قهرمانی توجه به ورزش همگانی است. اصل در ورزش همگانی توسعه سلامتی و شادابی حاکم بر جامعه است که شور و نشاط اجتماعی را بوجود خواهد آورد و در همین راستا می توانیم به ورزش قهرمانی برسیم. ورزش قهرمانی نیز برای ارزیابی و کشف استعداد ها خود به عنوان مبلغ عمل خواهد کرد.

اما برنامه ای در سطح کشور اجرا می شود و ما هم در جزیره کیش دنبال خواهیم کرد و آن این است که بتوانیم به جایی برسیم که هیئت های ورزشی کمیته های همگانی خاص خود را داشته باشند. برای مثال هیئت والیبال علاوه بر استعداد یابی در بعد قهرمانی در قسمت ورزش همگانی نیز فعالیت نماید و جام های اوقات فراغتی و تفریحی برای عامه مردم را متناسب با شرایط و رعایت قانون در برنامه هایش بگنجاند. برای مثال در پارک ها والیبال خیابانی برگزار کند و سایر رشته ها هم به همین صورت در کنار کار اصلی خودشان بسته به رشته ورزشی ماهیت همگانی بودن آن را حتما مطابق با قوانین گسترش دهند. حتی برخی رشته ها چون ووشو، تکواندو... نیزمی تواند در ملآعام و در پارک ها و فضای سبز برگزار شود و البته تاکید می کنم با رعایت موازین و شرایط قانونی برگزار شود.

این به این خاطر است که مردم ما بیشتر بر اساس مشاهدات خود جذب می شوند و فعالیت های هیجان انگیز ورزشی در میادین عمومی در چهارچوب عرف و قانون  می تواند مردم را به هیجان و انجام فعالیت های ورزشی ترغیب نماید. لذا یکی از سیاست های موسسه ورزش ارتقای ورزش همگانی و قهرمانی منتهی با چارچوب های تعریف شده است. البته این کار سختی است و پله پله باید انجام شود و باید بدانیم که متولی تمامی این اقدامات موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش نیست و عوامل بسیاری دخیل است.

 

اقتصاد کیش- نقش هیئت های مختلف ورزش کیش را تا چه حد در پیشبرد اهداف مهم می دانید؟

در راستای مبحث قبل اینجا نقش هیئت های ورزشی مشخص می شود، هیئت های مختلف ورزش فعالند و زحمت می کشند اما باید شخصیت مستقل بیشتری پیدا کنند . امروز هیئت های ورزشی شخصیت وابسته به موسسه دارند و باید به عنوان پیاده کننده برنامه؛ متولی و مجری عمل نماید. هیئت ورزشی باید به عنوان مجری و موسسه ورزش به عنوان سیاست گذار و ناظر عمل نماید. هر زمان این اتفاق افتاد ما پویایی بیشتری را در ورزش جزیره کیش خواهیم داشت.  

علی رغم تمامی تلاش های هیئت های مختلف بسیاری از برنامه هایی که امروز داریم تنها در جهت پر کردن اوقات فراغت کیشوندان است و جنبه قهرمانی آن کمتر است که البته بر اساس روند سنتی است که از گذشته وجود داشت. بنا بر برنامه های جدید موسسه ورزش از هیئت ها  خواسته ایم تقویم ورزشی و برنامه شش ماهه دوم سال 98 خود را اعلام کنند . موسسه ورزش در حال حاضر بودجه مشخصی ندارد و طبق آمار درآمدها در حدود یک سوم هزینه های ما است. اگر نیازمند رشد هستیم هیئت های ورزشی باید در نیمه دوم سال آورده مالی خود را بدهند و ما هم به آنها کمک می کنیم . البته این موضوع   شامل همه هیئت های ورزشی نیست انصافاَ برخی هیئت ها تا به امروز بسیار خوب کار کرده اند. اما هر هیئتی که آورده بیشتری داشته باشد از طرف موسسه کمک بیشتری خواهد شد. هیئت های فعال باید تشویق و ترغیب شوند.

اعلام کرده ایم که هیئت ها در برنامه کوتاه مدت برنامه شش ماهه خود را بدهند و برای سال 99 نیز برنامه هایشان را اعلام نمایند. بر اساس خروجی اعلامی باید ببینیم هیئت ها چه عملکردی دارند.

اقتصاد کیش- ورزش با جزیره کیش عجین شده است و از دیرباز با ساخت مجموعه های مختلف ورزشی برای این موضوع برنامه ریزی شده است. از نظر شما تا حد توانسته ایم از این ظرفیت بهره ببریم؟ نوسازی و بازسازی زیرساخت های ورزشی، سالن ها و اماکن ورزشی کیش به کجا رسید؟

با ادای احترام به کسانی که قبلا مسئولیت داشتند و اشراف کامل به موضوع عوامل مخل در تصمیم گیری ها که باعث بروز اتفاقاتی در زمان های گذشته شده است، باید قبول کنیم که کیش در بازه ای از زمان امکانات ورزشی خوب و سرانه فضاهای ورزشی، رشد بالایی داشته و اماکن زیادی ساخته شده اما متاسفانه بهره وری مناسب نداشته اند و امروز همان اماکن در حالت فرسودگی به سر می برند و این نشان دهنده این است که در نگهداری برنامه ریزی خوبی صورت نگرفته است.

البته این مختص جزیره کیش نیست و در کل کشور به همین صورت است. در پروژه های عمرانی ورزشی بودجه های خوبی گذاشته و پروژه های خوبی ساخته می شود اما بودجه و اعتباری برای نگهداری آن در نظر گرفته نمی شود و این یک آفت کلی در سطح کشور است. نکته بعدی این است که باید بهره وری ها را بالاتر از گذشته ببریم. آن زمان که برای   ورزش کیش برنامه ریزی شد شاید هیچوقت برای برخی رشته ها تصور پرطرفدار شدن نمی شد، رشته هایی مانند سپک تاکرا که امروز در آسیا و جهان رشد بالایی دارد و مدال آور است و ما امروز در جزیره کیش فضای مناسبی برای آن نداریم و نیازمند توجه و برنامه ریزی است. یا هنوز همزمان در یک سالن، چند رشته ورزشی در حال فعالیت است و این یک ضعف عمده است؛ یک رشته به تلاش و شور فراوان احتیاج دارد و یک رشته دیگر همزمان به تمرکز و آرامش، و همزمانی این دو شدنی نیست و اینها ضعف است. اما حل این مشکلات به یکی دو روز ختم نمی شود و زمان خواهد برد بهترین راه حل تعریف فضاهای جدید برای سالهای آتی ورزش کیش است.  

اقتصاد کیش- از نظر شما راه برون رفت از مشکلات امروز ورزش کیش بطور کلی چیست؟

همانطور که در سیاست های سازمان منطقه آزاد کیش حرکت به سوی کیش 1400 اعلام شده است ، بر طبق آن برای فضاهای ورزشی هم برنامه های خوبی وجود دارد و در حال پیگیری هستیم اما معتقدم که با اعتبارات سازمانی به جایی نخواهیم رسید. این مسئله باز مختص به سازمان مطقه آزاد کیش نیست و کل کشور با این موضوع درگیر است . بهترین راه حل، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فعال کردن بخش خصوصی است. تا امروز از طریق سازمان با چند سرمایه گذار برای پروژه های مختلف مذاکره شده و اخیراً هم همانطور که مطلعید ارتقاء پروژه سوارکاری کیش به همت یکی از سرمایه گذاران قدیمی کیش برعهده گرفته شده، پروژه ای که در سال های گذشته قابلیت برگزاری مسابقات کورس را داشت و این خبر، اتفاق بسیار مبارکی برای جزیره کیش است و امیدواریم این اتفاق بابی برای مشارکت سایر سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ارتقای اماکن بلا استفاده و یا ساخت پروژه های جدید باز نماید.  موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش به عنوان ارائه دهنده طرح ها و برنامه ها در درجه اول ارتقاء ، تعمیر و ترمیم اماکن ورزشی و بعد از آن توسعه با همکاری بخش خصوصی را در برنامه کلی خود دارد.

 

اقتصاد کیش- چه ظرفیت ها و توانایی هایی در ورزش کیش وجود دارد که به نظر شما تا کنون استفاده نشده است؟

یکی از اتفاقاتی که در جزیره کیش بدان توجهی نشده و دلیل هم دارد توجه به رشته های ساحلی و یا برگزاری مسابقات ساحلی در کیش است. به نظر می رسد در گذشته توجه به رشته های دیگر آنقدر زیاد شده بود که مواهب طبیعی و خدادادی جزیره کیش مانند ساحل و دریا از نظرها دور شده بود و دیگر رشته ها تقویت کرده ایم و رشته های ساحلی و دریایی را از یاد برده ایم. در این بخش هم مشغول برنامه ریزی هستیم و به اعتقاد من کیش به خاطر شرایط اقلیمی و باد مناسب و ساحل که قابلیت های اصلی کیش هستند بایستی به عنوان مهد رشته های دریایی در کشور مطرح شود. این موضوع به  زیر ساخت های آنچنانی هم نیاز نخواهد داشت و در حد یک حصار و ساخت رختکن و آماده سازی تجهیزات کافی خواهد بود. ساحل و دریای کیش برای رشته های خاص مانند ورزش هایی چون: کایت بردینگ، بادبانی های خاص، مسابقات شنای آبهای آرام، فوتبال و والیبال ساحلی، فتو والی و... ظرفیت های فوق العاده ای دارد و توجه به این رشته ها غیر از توسعه ورزش  ارز آور هم خواهد بود و توسعه گردشگری را به همراه دارد.

 

اقتصاد کیش - گفت و گو و تعامل و بهره گیری از نظرات پیشکسوتان و برگزاری جلسات هم اندیشی را تا چه حد در تصمیم گیری ها و ایجاد رویدادهای جدید ورزشی موثر می دانید و آیا از این ظرفیت جزیره کیش بهره می برید؟

عقل سلیم می گوید اگر کسی در مسئله ای نخواهد دوباره آزمون و خطا کند می تواند چندین سال خود را با نظرات و تجربیات بزرگان و پیشکسوتان جلو بیندازد. در بحث ورزش نظر پیشکسوتان جایگاه خاصی دارد و اعتقاد دارم که اگر من امروز جوان هستم و چند صباح بعد انتظار دارم احترام موی سپیدم را  داشته باشند، امروز وظیفه دارم که احترام موی سپید را نگه دارم ، از هر دست بدهیم از همان دست می گیریم . جدای از بعد اخلاقی در بحث کارشناسی هم ما قطعا از نظرات پیشکسوتان استفاده خواهیم کرد. در شرایط حضور بنده در موسسه ورزش تا سازگاری با محیط و روتین شدن کارها حتما جلسات ویژه ای با بزرگان ورزش کیش خواهیم گذاشت اما تا برگزاری این جلسات از عزیزان پیشکسوت می خواهم که به ما کمک کنند. نظرات همه پیشکسوتان را می گیرم و بهترین ها را اجرا خواهم کرد این موضوع به من کمک خواهد کرد که در نهایت تصمیم بهتری را بگیرم و پاسخگوی آن باشم.

 

اقتصاد کیش-  ورزشکاران جزیره کیش در رده های سنی مختلف درسال های اخیر بسیار فعال عمل کرده اند و در رشته های مختلف ورزشی در سطح کشور و جزیره کیش درخشیده اند. چه پیامی برای آن ها دارید؟

درصد اعظمی از قهرمانان ورزشی در کیش و در کل کشور جزء مظلومترین قشر هستند و در جزیره کیش این موضوع خاص تر هم هست. شاید در سرزمین اصلی ورزشکاران به خاطر بضاعت اندک مالی با اتوبوس سفر کند ولی در جزیره کیش اینگونه نیست و قطعاً سفر با هواپیما هزینه بسیار بیشتری دارد و سخت تر است .قطعا تمام توان و تلاش مان را برای ایجاد بهره وری بکار می گیریم و این جزء وظایف من است. علاوه بر توجه به قهرمانان و ورزشکار، مربیان، داوران و پیشکسوتان و همچنین خیرین ورزشیار نیازمند توجهات ویژه است. خیرین ورزشیار در مناطق مختلف کارهای بزرگی کرده اند اما هیچوقت از آنان تقدیر بعمل نیامده است و توجه به این موضوع در سوابق کاری من در گذشته خصوصا در استان کرمان گواه این موضوع است.

 

اقتصاد کیش - موضوع استقلال یا ادغام موسسه ورزش در حال حاضر در چه مرحله ای است؟ آیا موسسه ورزش به عنوان یک موسسه مستقل به فعالیت ادامه خواهد داد و یا در یکی از شرکت های زیر مجموعه سازمان ادغام می شود؟

زمانی ما می توانیم با درایت و وقت کامل ورزشکار را حمایت کنیم که موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش ماهیت مستقل داشته باشد . تجربه نشان می دهد که ادغام شدن موسسه باعث گوشه نشینی ورزش می شود.  باید تمام انرژی خود را بگذاریم و مستقیما کار انجام دهیم نه اینکه اول برای انجام حتی پیش پا افتاده ترین اقدامات مسئول بالادستی خود را مجاب کنیم، این موضوع باعث تلف شدن وقت و انرژی می شود، بحث من به عنوان یک شخص نیست ، طولانی شدن روال کاری زمان ورزشکار را تلف می کند و انگیزه او دیگر از دست رفته است و این اتفاق خوشایندی نیست.

جای خرسندی است که در سازمان منطقه آزاد کیش و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نظر بر استقلال موسسه ورزش است اما حمایت های اجتماعی و بحث های کارشناسی در این خصوص مهم است.  

ممکن است در این میان مشکلات حقوقی و قانونی وجود داشته باشد، ما هم مطیع قانون هستیم اما اگر می خواهیم ورزش کیش رشد کند و جان داشته باشد باید در درجه اول استقلال داشته اما تحت نظارت باشد. موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش باید مستقیما اختیار داشته باشد تا بتواند کار انجام دهد و نیازمند حمایت همه جانبه است. در حال حاضر نظر دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برتعریف یک اساسنامه جدید است که زمان بر خواهد بود. خواسته ما تا نوشتن و ارائه اساسنامه جدید از هیئت دولت و متولیان، صدور مجوزی موقت است تا موسسه فعلا بتواند مستقلا کار کند تا مراحل قانونی آن انجام شود. دبیرخانه و هیئت دولت با دید مثبت به این موضوع نگاه کنند.

دربندی از خواسته های رئیس جمهور از مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش آمده است: آماده سازی جزیره کیش برای استفاده از جام جهانی 2022 قطر ، در صورت استقلال موسسه ورزش است که می توانیم حرکت مثبتی به این سمت داشته باشیم. برگزاری جلسات مشترک فدراسیون فوتبال و دکتر مظفری با موضوع جام جهانی نشان داده که به این سمت حرکت کرده ایم و تداوم این حرکت ها در صورت استقلال حقوقی موسسه ورزش، انجام پذیر خواهد بود.

 

اقتصاد کیش- موضوع جام جهانی قطر 2022 و بهره برداری جزیره کیش از ظرفیت های این رویداد به کجا رسید؟ به نظر شما ورزش کیش در ابعاد بین المللی و ملی چقدر ظرفیت برای کار کردن دارد و می تواند میزبان رویدادهای بین المللی ورزشی باشد؟

این موضوع از چند بعد قابل بررسی است. از نظر شرایط سیاسی کشور قطر نسبت به گذشته دوستی پایداری را با ایران دارد و روابط سیاسی خوبی با این کشور داریم و این موضوع به عنوان اولین پل ارتباطی مهم است. موضوع دیگر امکانات ورزشی جزیره کیش است که تا چه حد می تواند جوابگوی این رویداد باشد. ما در میزبانی جام جهانی قطر 2022 شریک نیستیم اما می توانیم قبل از برگزاری مسابقات میزبان و محل اردوی چند تیم باشیم. با حضور یک تیم ملی در کمپ تمرینی کیش عده زیادی طرفدار به همراه تیم خواهند آمد . از لحاظ امکانات، زمین چمن، استخر، سالن بدنسازی و هتل با وجود پراکندگی این امکانات در وضعیت خوبی هستیم که یا می توان مسیر دسترسی را تسهیل تر و ویژه نمود یا امکانات ورزشی را ارتقاء داد . در این خصوص پیشنهاد داده ام که هتل هایی که استخر و سالن بدنسازی دارند در صورت داشتن فضای اضافی، زمین چمن در محوطه خود بسازند. این موضوع باعث می شود تیم و طرفداران آن در هتل اسکان داشته باشند و به نوعی آن هتل می تواند تبدیل به یک کمپ ورزشی شود. ساخت کمپ جدید هم از اقداماتی است که با حضور سرمایه گذار قابل انجام است.همانطور که با سرمایه گذار ترکیه ای برای تاسیس کمپ ورزشی در کیش مذاکراتی صورت گرفت و اجرای آن نیاز به همدلی و هم افزایی دارد.

بخشی از تحقق این اقدامات نیازمند حمایت اهالی رسانه است. اهالی رسانه بایستی قسمت پر و خالی لیوان را همزمان ببینند رسانه ای سازنده تر است که علاوه بر نشان دادن نیمه خالی پیشنهاد و راهکار سازنده ارائه دهد، حتی رسانه ای که فقط نیمه پر لیوان را ببیند هم کارساز نیست و با کمک و همدلی است که می توان کار را به پیش برد. با شرایط امروز و با اتفاقات سیاسی حوزه خلیج فارس و تغییر رویکرد عاقلانه امارات و مذاکرات با ایران، بستر مناسب و مثبتی برای جزیره کیش بوجود آمده که می تواند ارمغان زیادی را برای حوزه ورزشی داشته باشد. برای پیشبرد امور در ورزش باید انگیزه داشت ،دیر شده ولی نه آنقدر؛ به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیرید، تازه است.

 

اقتصاد کیش- از دیدگاه شما ورزش چقدر و چگونه می تواند به رونق اقتصادی کیش کمک کند؟

از دیرباز یکی از انگیزه های گردشگر برای سفر به جزیره کیش خرید بود اما اخیرا با ایجاد شرایط خاص و حاکم شدن رکود اقتصادی، یکی از راه های ایجاد انگیزه سفر و توسعه اقتصادی، گردشگری ورزشی است. گردشگری ورزشی چند موضوع خاص دارد که در قالب برنامه های کلان موسسه ورزش به دبیر خانه شورایعالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد کیش ارائه شده است. به عقیده من تفریحات سالمی مثل کلوپ های غواصی باید به سمت توسعه و ایجاد رشته ها و جذابیت های جدیدتر بروند. توسعه ورزش های ساحلی و دریایی در بسیاری از کشورها که در آب و هوای سرد سال به دنبال مناطق گرمسیر هستند انگیزه برای سفر را چند برابر می کند. با تمرکز روی این موضوع می توان از طریق گردشگری ورزشی ارزآوری کرد.شکی نیست که با برنامه ریزی مناسب ورزشی به غیر از توسعه ورزشی و تحقق اهداف همگانی و قهرمانی، گردشگری ورزش کیش را هم توسعه داده ایم.

اقتصاد کیش- برای توسعه و تقویت توریسم ورزشی چه برنامه ای دارید؟

باید سعی کنیم از زیر ساخت ها بهره وری بیشتری داشته باشیم. شاید نتوان در حوزه فوتبال بین المللی مسابقات برگزار کرد اما می توان مسابقات فوتبال نوجوانان را برگزار نمود. در برخی رشته ها در جهان رنکینگ اول هستیم مانند کاراته، تکواندو، وزنه برداری، کشتی، اسکواش و ... می توانیم روی اینها تمرکز کنیم و می توان بر اساس داشته ها به این سمت رفت یکی از برنامه های خوب برگزاری برگزاری مسابقات ساحلی و دریایی است که در جزیره کیش ظرفیت ویژه ای دارد.

 

اقتصاد کیش- یکی از ایراداتی که طی سال های گذشته به ورزش کیش گرفته شده ضعف ساختاری، اداری و تشکیلاتی موسسه ورزش و عدم برخورداری از نیروهای توانمند بوده است در این خصوص چه برنامه ای دارید؟

پاسخ به این سوال برمی گردد به زمانی که ماهیت حقوقی موسسه ورزش کیش تعیین تکلیف شود و حتما بر اساس آن ساختار اداری، تشکیلاتی و چارت جدیدی تعریف خواهد شد و بعد از آن به بحث تعدیل نیرو می پردازیم. شخصاً اعتقاد دارم تغییر؛ آخرین پله و راهکار است و باید بر اساس توانایی فرد بهترین بهره وری از او خواسته شود.  سیاست های سازمان منطقه آزاد کیش هم در این میان مهم است. با توجه به محدودیت جذب نیرو در سازمان ما هم اجازه این کار را نداریم. در مقطع فعلی تصمیم گیری برای ساختار اداری موسسه زود است و اولویت فعلی ما تلاش برای استقلال موسسه است اما ساختار و تشکیلات داخلی موسسه ورزش کیش قطعا باید به روز شود. با کم شدن بوروکراسی اداری و باز شدن در و دیوارها و اشراف کامل یک مدیر به همه بخش ها قطعا نتیجه بهتری حاصل می شود .

اقتصاد کیش- در دوره کوتاه تصدی مسئولیت تان تا کنون استقبال از ورزش را در جزیره کیش چطور دیده اید؟

برای قضاوت در این باره هنوز زود است چون آنطور که باید و شاید در میان مردم کیش نبوده ام. قطعا نوع فرهنگ و آب و هوای جزیره کیش باعث شده تا برخی برنامه های ورزش همگانی مثل ورزش شامگاهی ساعت هفت عصر با استقبال آنچنانی مواجه نشود. اما برای نیمه دوم سال برنامه های عمومی مانند: دوچرخه سواری صبحگاهی، کلاس های ورزشی فرزندان برای پر کردن اوقات فراغت و یا همکاری مراکز تجاری در چارچوب موازین قانونی برای میزبانی که هزینه ای هم ندارد و بتوانند هفته ای دو یا سه جلسه برنامه ورزش شامگاهی برای مردم داشته باشند، ورزش صبحگاهی کارمندان، سه شنبه های بدون خودرو و استفاده از دوچرخه و ...در نظر است و باید کمی رنگ و لعاب ها را عوض کرد. وظیفه ما است که بتوانیم برنامه هایی را برای پر کردن تقویم هفتگی و ان شااله روزانه مردم کیش داشته باشیم. معتقدم اول مردم بعد ورزشکاران چون ورزشکاران در دل همین مردم هستند. برای مناطق محروم کیش هم برنامه داریم. جزیره کیش از بیرون لوکس است اما مناطق بسیار محروم هم وجود دارد و باید در این حوزه برنامه ریزی کرد.هر چقدر بتوانیم در تقویم روزانه و هفتگی مردم کیش برنامه ریزی کنیم موج شور و نشاط اجتماعی بیشتر خواهد شد. متاسفانه امروز کشور ما درگیر آسیب های اجتماعی و در معرض افسردگی است و یکی از راه های غلبه بر آن توجه به ورزش است که در نهایت باعث شادابی خواهد شد. درحوزه برنامه های ورزشی عمومی در چارچوب قانون باید بیشتر کار شود و همگی دست به دست هم دهند و با ارائه پیشنهاد نشاط و شادابی عمومی را بوجود آورد.برای اینکه فعالیت های ورزشی بولد تر شود و از حالت روتین همیشگی خارج شود، نیاز به تغییرات اساسی هم نداریم و با اقدامات ساده اما جدید می توان به آن دست یافت.

اقتصاد کیش- حرف آخر    

ضمن تشکر از روزنامه اقتصاد کیش از ترتیب دادن این گفت و گو معتقدم برای ارتقای ورزش کیش همگی باید دست به دست هم دهیم و مهم نیست به اسم چه کسی تمام شود، مهم این است که ورزشکارانی که در سختی رشد کرده اند از این به بعد راحتترفعالیت داشته باشند. اخبار ورزش جزیره کیش باید در خبرگزاری های مطرح ورزشی کشور مخابره شود. تبلیغات بیرونی ورزش کیش ضعیف است و باید خبرهای ورزشی در خبرگزاری های معتبر پربازدید و پر بیننده دیده شود. برای جذب گردشگر ورزشی نیازمند یاری همه هستیم و باید واحد روابط عمومی  و روابط بین الملل ورزش کیش را قوی کنیم. در پایان امیدوارم ورزش جزیره زیبای کیش فارغ از مطرح شدن یک اسم در سطح کشور و خارج از کشور بدرخشد. 

 شماره خبر : 37         آرشيو مصاحبه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.