گفت و گو با مربی، مادران و قهرمانان مسابقه جهانی محاسبات ذهنی 2019 تایلند پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم

  آخرين اخبار
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
یکشنبه 27 اسفند 1402 ، 6 رمضان 1445 ، 17 مارچ 2024 ، شماره 4433 (1817 دوره جدید)
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
  پربيننده ترين اخبار
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

گفت و گو با مربی، مادران و قهرمانان مسابقه جهانی محاسبات ذهنی 2019 تایلند

  





گفت و گوی اقتصاد کیش با مربی، مادران و قهرمانان مسابقه جهانی محاسبات ذهنی 2019 تایلند؛

فرزندانی که کیش را به رخ کشیدند...

 

فرزندان کیش که در نوزدهمین دوره مسابقات بین المللی پاما 2019 در تایلند کاپ ها  را درو کردند به گفته مربیان و مسئولان یک سرو گردن بالاتر از شرکت کنندگان 24 کشور دنیا هوش و استعداد فرزندان ایران و جزیره کیش را به رخ کشیدند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ محاسبات ریاضی به صورت ذهنی، تعریف ساده علم چرتکه است، چرتکه یکی از قدیمی ترین ابزارهایی است که به جهت محاسبه از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. چرتکه برای اولین بار در چین ساخته و سپس وارد ژاپن شد و با یک سری تغییرات با شکلی متفاوت وارد چرخه محاسبات دنیای ریاضی شد. چرتکه بر حسب تغییرات اعمال شده از سیستم یک به چهار تبدیل شد و به سادگی چهار عمل اصلی ریاضی که جمع، تفریق، ضرب و تقسیم است را به انجام می رساند. با استفاده از این فن سرعت محاسبات رشد بسیار زیادی پیدا کرد به شکلی که به صورت همزمان می توان مراحل انتزاعی و عینی را مورد توجه قرار داد. یکی از مواردی که برای استفاده از آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است شرایط سنی است. بسیار توصیه شده است که درس محاسبات چرتکه از سنین کودکی به عنوان یکی از دروس پایه همانند ریاضیات به دانش آموزان آموزش داده شود. هدف از این کار رشد ذهنی کودکان است و افزایش تمرکز، خوب گوش دادن، تصویر سازی اعداد در ذهن به شیوه صحیح و منطقی است.

ایران چند سالی است که آموزش محاسبات ذهنی به کودکان را آغاز کرده و علی رغم تازگی این اقدام؛ فرزندان ایران برای سالهای متوالی در مسابقات جهانی درخشیدند.دکتر روح اله مخبریان مدیرعامل موسسه کودکان هوشمند و رئیس انجمن محاسبات ذهنی پامای ایران در این خصوص می گوید: سال 2019 کاروان 150 نفری موسسه کودکان هوشمند ایران از مجموع 55 شرکت کننده و دانش آموز در 5 سطح از بین 610 دانش آموز از 24 کشور دنیا با ارتقاء نسبت به سال قبل موفق به کسب سه مقام از سه گروه شد و 48 مقام قهرمانی در مجموع تمام گروه ها ، دو مقام رتبه اولی و یک مقام رتبه دومی را کسب نمود. این کودکان از 17 استان و 21 شهر به مسابقات اعزام شدند.

رئیس انجمن محاسبات ذهنی پامای ایران افزود: 55 کودک شرکت کننده در مسابقه ملی تهران از بین 388 کودک در قالب جشنواره کودکان هوشمند انتخاب شدند. وی با اشاره به تاریخچه حضور کودکان ایران در مسابقات بین المللی گفت:  ایران از سال 2016 عضو انجمن بین المللی پاما شد که مقر آن در تایوان است و همانطور که مستحضرید کشور تایوان پیشرو در آموزش محاسبات ذهنی است. رنج سنی کودکان شرکت کننده از 5 تا 14 سال است و کودکان ایران در مسابقات سال 2017 افریقای جنوبی موفق به کسب عنوان قهرمان قهرمانان در یک سطح شدند. در سال 2018 نیز در دوسطح قهرمان قهرمانان شدیم و در 2019  نیز مسابقات با برتری کودکان ایران در تایلند پایان یافت. این کودکان در 5 سطح بر مبنای رده سنی و بر اساس آموزش هایی که دیده اند در مسابقات شرکت کردند و لازم به ذکر است مسابقات 2020هم در کانادا برگزار خواهد شد.

با ذکر این مقدمه باید گفت کودکان هوشمند ایران علی رغم اینکه مدت زیادی نیست که محاسبات ذهنی را آموزش می بینند توانسته اند نسبت به سایرین گوی سبقت را بربایند و در میادین بین المللی پرچم ایران را برافرازند. در این میان اما کودکان جزیره کیش مدال های ارزشمندی را برای جزیره به ارمغان آورده اند و توانستند با کمک خانواده ها و حمایت های مدیر موسسه کودکان هوشمند استان هرمزگان بدرخشند.

سرعت و دقت بچه های ایران در محاسبات ذهنی در دنیا بی نظیر است

سحر بشر دوست؛ مدیر موسسه کودکان هوشمند استان هرمزگان و جزیره کیش که با همراهی کودکان برگزیده جزیره کیش در دفتر روزنامه اقتصاد کیش حضور یافتند، گفت: در مسابقات استانی حدود 10 هزار نفر از کل ایران حضور داشتند واز این میان 388 نفر انتخاب شدند. مسابقات کشوری روز 13 تیرماه در برج میلاد تهران برگزار شد که طی آن 55 نفر برای مسابقات جهانی انتخاب گردیدند و سه نفر از این تعداد از بچه های کیش بودند و قهرمان شدند. پس از انتخاب عزیزانمان از جزیره کیش بلافاصله شروع به تمرین کردیم  و بعد از برگزاری مسابقات از بین 610 کشور شرکت کننده تیم ایران موفق به دریافت رتبه نخست شد و از 55 نفر که از ایران رفته بودند 48 نفر قهرمان و سه نفر قهرمان قهرمانان شدند، دو نفر برگزیده اول و یک نفر نیز برگزیده دوم شد و بچه های کیش هر سه جزء قهرمانان بودند.

بشر دوست گفت:  بخش عظیمی از زحمات به دوش خانواده ها بود که به صورت شبانه روزی تمرین می کردند. گروهی تشکیل شده بود و سوالات در گروه قرار می گرفت و جواب های صحیح توسط خانواده ها مشخص و با کودکان تمرین می شد. در روزهای نزدیک به امتحان بچه ها بالای 5 ساعت تمرین می کردند و برای تمرین با سایر دانش آموزان نیز به موسسه مراجعه می کردند و انگیزه بچه های دیگر دو چندان می شد.

مدیر موسسه کودکان هوشمند استان هرمزگان ادامه داد: مسابقات جهانی سال آینده مرداد ماه در کانادا برگزار می شود و به نوعی با مسابقات کشوری همزمان است و اعلام شده آزمون این دوره با دوره های گذشته فرق خواهد کرد. وی گفت: علاوه بر این سه قهرمان، بچه های قوی دیگری نیز حضور دارند و بعد از ارزیابی برای اعزم به کانادا آماده خواهند شد.

بشر دوست میزان استقبال خانواده ها برای آموزش محاسبات ذهنی فرزندانشان را بسیار خوب ارزیابی می کند و می گوید: بسیاری از مدیران و معلمان خانواده ها را به حضور بچه ها در کلاس های محاسبات ذهنی تشویق می کنند چون تاثیر آن را در بچه ها  دیده اند. فراگیری محاسبات ذهنی در سنین کم بر سرعت عملکرد و دقت  بچه ها تاثیر به سزایی دارد و کودکانی که این کلاس ها را می گذارانند نسبت به کودکان عادی از لحاظ یادگیری در سایر مهارت ها بسیار متفاوت هستند.

بشر دوست با تاکید بر اینکه محاسبات ذهنی استعداد نیست بلکه مهارتی است که هر کودکی می تواند آن را با تمرین بدست آورد گفت: در فراگیری محاسبات ذهنی تمرین حرف اول را می زند.

وی با تقدیر از سازمان منطقه آزاد کیش، معاونت فرهنگی و اجتماعی، آموزش و پرورش ، امور زنان و مدیران و معلمان مدارس برای استقبال و برگزاری مراسم تقدیر از قهرمانان جزیره کیش گفت: اطلاع رسانی ها و نصب بنرها و مراسم استقبال فرودگاهی تاثیر ویژه ای درایجاد انگیزه برای بچه ها دارد و همه دستگاه ها در این رابطه همکاری صمیمانه ای را با موسسه کودکان هوشمند داشته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود دیده شدن کودکان در رسانه های جمعی را یکی از دلایل ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر یاد کرد و گفت: برای مثال ایلیا دارایی جز بچه هایی بود که سال گذشته با دیدن بنر های سطح شهر انگیزه اش برای حضور در مسابقات دوچندان شد و به  قهرمانی رسید.

وی در خصوص آموزش محاسبات ذهنی در استان هرمزگان نیز گفت: استان هرمزگان دیرتر از کیش شروع به فعالیت کرد، موسسه کودکان هوشمند در جزیره کیش 7 سال سابقه فعالیت دارد در حالیکه از فعالیت استان هرمزگان تنها یک سال و نیم می گذرد. وی با ابراز امیدواری در خصوص حضور کودکان بندرعباس در دوره آتی مسابقات گفت: کودکان استان هرمزگان آنطور که تا کنون نشان داده اند بسیار قوی هستند و باید برای حضور در مسابقات به حدی از آمادگی برسند. وی گفت: ان شااله برای سال آینده سهمیه بیشتری برای استان هرمزگان خواهیم گرفت. بشر دوست با بیان اینکه بچه های استان هرمزگان بسیار با استعداد هستند، گفت: شهرهای میناب و رودان در محاسبات ذهنی بسیار قوی هستند.

مدیر موسسه کودکان هوشمند کیش در پاسخ به سوالی که کودکان سایر کشور ها در مقایسه با بچه های ایران چگونه اند؟ گفت: بچه های ایرانی تمامی محاسبات را ذهنی انجام می دهند اما دیگر کشورها بیشتر محاسبات را از طریق چرتکه انجام می دهند. بچه های ایرانی ابتدای کار از چرتکه استفاده می کنند، اما بعد از مدتی چرتکه را کنار می گذارند و محاسبات را ذهنی انجام می دهند و می گویند:  چرتکه وقتمان را می گیرد و سرعت را پایین می آورد. سرعت و دقت بچه های ایران در محاسبات ذهنی در دنیا بی نظیر است.

مدیر موسسه کودکان هوشمند کیش در پاسخ به این سوال که فکر می کنید فرزندان نسل جدید چرا به محاسبات ذهنی گرایش پیدا کرده اند، گفت: با توجه به اینکه این رشته در گذشته وجود نداشت، امروز زمانی که خانواده ها و بچه ها با تاثیر این مهارت در زندگی روزمره  خود آشنا می شوند علاقمند به حضور هستند.  وی افزود: حتی حضور بچه ها در حد یک یا دو دوره در میزان یادگیری، هوشمندی، سرعت و دقت آنها تاثیر زیادی دارد و شعار کتاب های ما هم این است که: " تغییر در کودکان خود را باور نخواهید کرد!" والدین تعجب می کنند که کودکی که هنوز مدرسه نرفته و اعداد را به طور کامل بلد نیست چگونه می تواند چند آیتم دو رقمی را به جواب برسد.

بشردوست با بیان اینکه موسسه کودکان هوشمند بالای 300 هزار نفر در کل ایران فراگیر دارد و در استان هرمزگان بالای 1500 نفر به فراگیری محاسبات ذهنی مشغولند درباره رکوردی هم که توسط بچه های ایران زده شد، گفت: نیمه های شب اولین روز سفر به تایلند در ارتفاع سی هزار پایی در هواپیما برای بچه های ایران مسابقه ای برگزار شد تا محاسبات را انجام دهند و این نوع مسابقه به این خاطر بود که بچه ها بتوانند در هر شرایطی استرس خود را مهار کنند و محاسبات ذهنی شان را به درستی انجام دهند.    

قهرمانان محاسبات ذهنی جزیره کیش هم میهمان ما بودند...

ایلیا دارایی 9 ساله از قهرمانان محاسبات ذهنی جزیره کیش، یک سال و چند ماه است که به محاسبات ذهنی روی آورده است. ایلیا در بیان اینکه چگونه توانسته در این سطح از مسابقات به این زودی به مقام قهرمانی دست پیدا کند، گفت: کتاب ها را زودتر تمام می کردم و بیشتر تمرین انجام می دادم  و دوست داشتم بیشتر یاد بگیرم. ایلیا با تشکر از مادرش گفت: وقتی سوالات می آمد مادرم با سختی سوالات را که حجم زیادی داشت پرینت می گرفت و پا به پای من تمرین می کرد.

قهرمانان جزیره کیش به بیان اینکه این دوره از مسابقات 13 دقیقه ای بود و در 7 صفحه سوال برگزار شد از تایلند و لبنان به عنوان رقیب اصلی ایران  نام می برند و می گویند : هنوز راه زیادی را تا رسیدن به نابغه های ایران در پیش دارند.

زهرا نصرت و نگین اسدی هم که برای دومین سال متوالی حائزمقام شده بودند و از5 سالگی و از زمانی که توانستند اعداد را بشناسند محاسبات ذهنی را تمرین کرده اند، سطح مسابقات را نسبت به سال گذشته بالاتر عنوان می کنند و می گویند: سوالات کمی سخت تر شده بود و و تعداد شرکت کنندگان نیز بیشتر شده بود.

مادران نیز از سختی کار و استرسشان گفتند...

اما مادرانی که فرزندانشان را در این سفر همراهی کرده اند و به گفته مربی و مدیر موسسه کودکان هوشمند کیش از بچه ها استرس بیشتری داشتند از خاطراتشان می گویند:

مادر زهرا می گوید: نماینده کانادا به نماینده ایران در شب آزمون گفته بود که چطور با بچه هایتان تمرین می کنید که در این مسابقات تمام کاپ ها توسط ایرانیها درو می شود؟ برای سال سوم قهرمان شدیم و برای دیگر کشورهای شرکت کننده بسیار سنگین بود و جالب اینجاست که  درسطح a و b با یک امتیاز تفاوت قهرمان شدیم و در غیر اینصورت قهرمان قهرمانان می شدیم. در تایلند هم سه روز اول همه بچه ها تمرین می کردند و حتی  در پرواز هم تمرین انجام می شد و هیجان و حس رقابتی که توام با دوستی ایجاد گردید باعث شد که بچه ها بسیار بهتر از سال گذشته عمل کنند . بچه های ایران تنها به نیمی از وقت در نظر گرفته شده برای رسیدن به جواب های درست نیاز داشتند.

وی با تاکید بر لزوم همیاری پدران و مادران در خانواده افزود:  برای والدینی که کارمند هستند کار با بچه ها بسیار مشکل تر است . بچه های این زمانه با نسل قدیم فرق دارند و عاشق هیجان و سرعت هستند. وقتی استعداد فرزندم را در محاسبات ذهنی دیدم حیفم آمد که این راه را ادامه ندهد و به همین دلیل پا به پای او رفتم . والدین حتی بیشتر از بچه ها تمرین می کنند تا بتوانند یک قدم جلوتر از بچه ها باشند. برای مثال بچه ها محاسبات سه دقیقه ای را در 55 ثانیه می زنند اما برای ما شاید تا 7 دقیقه هم طول بکشد تا تصحیح شود. اما به طورکلی کاری لذت بخش است و هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش برای آینده جامعه فرد مفیدی باشد . اگر ان شااله به همین ترتیب پیش برود دوست دارم فرزندم به هر جایی که خودش دوست دارد برسد و موفق شود.

وی ادامه داد:  محاسبات ذهنی به نوعی تراشه های مغز را سیقل می دهد  و سرعت عمل را در همه ابعاد زندگی فرزندم حتی در یادگیری موسیقی دیده ام. با فعالیت مغز در دو نیمکره فرزندم موسیقی را آموزش می بیند و همزمان محاسبات ذهنی را نیز انجام می دهد . همین امر  باعث بالارفتن سرعت می شود و بسیار ایده آل است .

مادر نگین نیز با بیان اینکه تمرینات و تصحیح آنها برای خانواده ها در عین سختی بسیار لذت بخش است، گفت: جالب اینجاست که هر چقدر تلاش می کنیم باز به پای بچه ها نمی رسیم و این مهارت با افزایش اعتماد به نفس بچه ها عملکرد آن ها را در سایر جوانب زندگی و آموزش ها در سایر هنر ها بسیار بهبود می بخشد.

مادر ایلیا نیز گفت: ابتدا شناختی در مورد برگزاری کلاس های محاسبات ذهنی در کیش نداشتم تا اینکه توسط یکی از دوستان متوجه شدم و در تابستان 97 در کلاس های موسسه ثبت نام کردم. ایلیا دو کتاب را در یک ترم تمام می کرد و به ترم بالاتر از 9 رسید و مجاز به شرکت در مسابقات استانی شد. خودش خیلی علاقه داشت و توانست با تمرین زیاد در این مدت کوتاه به قهرمانی برسد. شرکت در کلاسهای محاسبات ذهنی در سایر جنبه های زندگی ایلیا هم بسیار اثر داشت، در موسیقی و زبان و در مدرسه هم نسبت به سایر بچه ها سرعت عمل بسیار بهتری دارد.

به جهت آشنایی بیشتر خانواده ها با مهارت محاسبات ذهنی در ادامه نگاهی به این مهارت خواهیم داشت:

چرتکه ذهنی این امکان را در اختیار دانش آموز قرار می دهد که از هر دو دست به جهت یک محاسبه دقیق بهره بگیرد. این عمل باعث رشد بین دو نیم کره چپ و راست مغز می شود. عملیات مغز به یک عملیات ضرب دری تشبیه شده است. به شکلی که اگر شما با دست راست خود کار کنید نیم کره سمت چپ مغز شما فعال می شود و اگر شما با دست چپ خود کار کنید نیم کره سمت راست مغز شما فعال می شود. در زمان یاد گیری چرتکه افراد باید با هر دو دست خود کار کنند و از محاسبات خود به یک نتیجه گیری منطقی برسند. به همین دلیل فرکانس موج بتا در مغز تولید می شود. زمانی که فرکانس موج بتا تولید می شود بازدهی مغز بالا رفته و سبب تقویت قوه یادگیری در مغز می شود. نه سال پیش در طی تحقیقاتی که در انجمنی به نام کیمز صورت گرفت اعضای این مجموعه با این سؤال روبرو شدند که چرا کشوری مثل ایران با وجود این همه دانشمند و نخبه در محاسبات به نسبت سایر دروس ضعیف تر عمل کرده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که در کشورهای مثل مجارستان، ژاپن، اندونزی و بسیاری کشورهای دیگر درسی به نام چرتکه از بدو ورود به مدرسه تدریس می شود و همین امر نشانه موفقیت دانش آموزان در محاسبات در رده های بالاتر شده است. در حالی که در ایران درسی به نام چرتکه و محاسبات ذهنی وجود ندارد.

فرآیند یادگیری چرتکه ذهنی در ایران

چرتکه ذهنی از نه سال پیش تا کنون وارد سیستم آموزشی کشور شده است. دو سال پس از ورود این بازی ذهنی به داخل کشور تمام اساتید برتر دنیا چشم خود را به ایران دوختند تا روند هوش ایرانی ها را در این مسابقات محک بزنند. همان طور که تصور می شد ایران بار دیگر خوش درخشید و توانست بیشترین امتیازات را در مسابقات بین المللی از آن خود کند. دانش آموزان ایرانی در این مسابقات به راحتی توانستند چهار عمل محاسبات ضرب، تقسیم، جمع و تفریق را به سادگی به انجام برسانند. این فرآیند به صورت کاملاً ذهنی به انجام می رسید که سبب شگفت زده کردن افراد متخصص در این فن شد. سؤالی که این روزها بسیار با آن روبرو هستیم این است که بچه های ایرانی تا چند آیتم را می توانند به صورت ذهنی در ذهن خود به انجام برسانند؟. باید بگویم بچه های ایرانی بسیار باهوش و با استعداد هستند و چهل الی پنجاه آیتم را به راحتی می توانند در محاسبات خود به انجام برسانند. سؤال بعدی که همیشه پرسیده می شود این است که تا چند عدد را می توان با استفاده از چرتکه به انجام رساند؟ در جواب به این سؤال می توانیم بگویم انتهای اعداد ما کجاست؟ مسلماً بی نهایت پس تا بی نهایت رو با استفاده از چرتکه می توان محاسبه کرد. سطح آموزشی کشور به قدری پیشرفت کرده است که این روزها به های می توانند ضرب های چهار رقم در چهار رقم را به راحتی و در کمترین زمان ممکن به صورت ذهنی به انجام برسانند.

فواید استفاده از چرتکه چیست؟

چرتکه ذهنی به دانش آموز این امکان را می دهد که به بهبود درک مفاهیم ریاضی دست پیدا کنند. همچنین به سادگی مهارت های محاسباتی را سریع تر و بهتر از قبل پیش ببرند. چرتکه ذهنی افزایش حل مسئله را افزایش می دهد و از سوی دیگر توجه بیشتر به دستور العمل ها را در دانش آموزان تقویت می کند. افزایش اشتیاق به شنیدن یکی از مهم ترین مواردی است که با فن یادگیری چرتکه در دانش آموز رشد پیدا می کند. همین امر سبب می شود حافظه و پرورش دادن هر دو نیم کره ذهن بیشتر شود. افزایش قدرت مهارت ذهنی و افزایش اطمینان و اعتماد به نفس در کودکان از جمله مزایای دیگر یادگیری و استفاده از چرتکه به شمار می آید. در نهایت آموزش و محاسبات دقیق و اصولی ریاضیات سبب می شود استقامت بالا رفته و فشار و استرس به حداقل ممکن برسد. بدون تردید در کنار فرآیند سریع تر محاسبات با یادگیری چرتکه به سادگی می توان کودکان را از شر بیماری های که در کهن‌سالی برخی از افراد به آن دچار می شوند در امان نگه داشت. محاسبات ذهنی یک منبع بی نهایت است که هیچ ماشین حساب و کامپیوتری توان مقابله با ذهن انسان را ندارد و چرتکه ذهنی این بخش از مغز را رشد می دهد. بالا رفتن ظرفیت حافظه به جهت یادگیری یکی از اصلی ترین اصولی است که با چرتکه می توان به آن دست پیدا کرد.

چرا یادگیری چرتکه از دوران کودکی اهمیت دارد؟

چرتکه ذهنی امری است که اگر از کودکی در ذهن پرورش داده شود قابلیت های بسیاری را در فرد پرورش می دهد. ذهن انسان تا حدود بسیار زیادی به محیط خارجی بستگی دارد نه عوامل ژنتیکی. هر انسانی در بدو تولد با یک مغز نابالغ متولد می شود و در طی دوران کودکی زمان زیادی را صرف رشد آن می کند. در سن ده سالگی ۹۹ درصد از مغز به رشد نهایی می رسد. می توان نتیجه گرفت دوران کودکی نقش بسیار مهمی در رشد مغزی افراد دارد و بعد از این دوره شانس بلوغ و رشد مغزی در کودکان بسیار محدود می شود. بر اساس گفته های گاردنر هوش عبارت است از توانایی بشر در حل مشکلات و یا ساختن چیزی که آن مشکل را حل کند. تمرین با چرتکه به صورت تمرین تصور ذهنی باعث افزایش قدرت حافظه و شکل گیری مناسب ذهن برای کودکان می شود. تمرین سرعت باعث واکنش بهتر در کودکان می گردد. به همین خاطر توصیه می شود از سنین کودکی آموزش چرتکه به دانش آموزان آغاز شود تا با ساخت یک تصویر مجازی در ذهن رشد محاسبات ذهنی در کودکان رشد پیدا کند. به صورت ساده تر می توان گفت کودک با ساخت یک چرتکه مجازی در ذهن خود و با بالا رفتن سرعت محاسبات خود این بار بدون حضور چرتکه و تنها با دستان خود به محاسبات عدد می پردازد.

روش آموزش چرتکه به چه صورت است؟

چرتکه ذهنی نیازمند تمرین است به همین خاطر علاوه بر کلاس های آموزشی نیاز است در منزل نیز دانش آموز با چرتکه و محاسبات ذهنی خود را مشغول کند. محاسبات جمع، تفریق، ضرب و تقسیم در سه مرحله به دانش آموزان آموزش داده می شود. در مرحله اول آموزش با چرتکه آغاز می شود و به دانش آموز روش کار با آن و محاسبات آموزش داده می شود. سپس با حذف چرتکه از دانش آموز خواسته می شود بدون استفاده از آن با ساخت یک چرتکه در ذهن خود به محاسبه بپردازد و در مرحله سوم به دلیل تمرین و ساخت یک چرتکه ذهنی در ذهن دانش آموز این فرآیند به صورت ذهنی در کمترین زمان ممکن در ذهن دانش آموز به انجام می رسد. می توان تکنیک ها را به سه دسته تکنیک شنیداری، تکنیک دیداری و تکنیک تصویر سازی تقسیم و طبقه بندی کرد. آموزش چرتکه توسط هر دو دست سبب می شود هر دو نیم کره مغز شروع به فعالیت کند و همین امر با عنوان ورزش اعصاب شناخته شده است. در این روش تمرکز و تخیل بسیار اهمیت دارد و همین امر سبب می شود تصویر چرتکه در ذهن آغاز شود. در مرحله دوم آموزش سرعت است به شکلی که به دانش آموز آموزش داده می شود که سریع سؤالات را تجزیه و تحلیل کرده و به آن پاسخ دهند. مرحله سوم آموزش سرعت است و به دانش آموز کمک می شود خوب پاسخ دهد و خود نتیجه بگیرد و قضاوت کند.

 شماره خبر : 132         آرشيو مصاحبه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.