گفت و گو با علیرضا شاملی؛ قهرمان اسکواش کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
انگیزه و تلاش در ورزش کارگری کیش بالاست
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد

  آخرين اخبار
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
  پربيننده ترين اخبار
مساعدت در تمدید اقامت گردشگران در هتل های کیش
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
شنبه 1 اردیبهشت 1403 ، 11 شوال 1445 ، 20 آپریل 2024 ، شماره 4443 (1827 دوره جدید)
بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان ملی استاندارد در صنعت گردشگری
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
چهارشنبه 29 فروردین 1403 ، 8 شوال 1445 ، 17 آپریل 2024 ، شماره 4442 (1826 دوره جدید)
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

گفت و گو با علیرضا شاملی؛ قهرمان اسکواش کیش

  





علیرضا شاملی؛ قهرمان اسکواش کیش:

بازسازی سالن اسکواش، مهمترین خواسته اسکواش بازان کیش است

در اغلب مسابقات بین المللی با هزینه شخصی شرکت میکنم

 

علیرضا شاملی؛ قهرمان اسکواش جزیره کیش در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد کیش بازسازی کورت را اولویت اول اسکواش بازان جزیره عنوان کرد و با اشاره به لزوم حمایت ورزشکاران این رشته گفت: اگر حمایت شویم و در مسابقات شرکت کنیم قطعا خواهیم توانست به رنکینگ زیر 100 برسیم و در میان اولین های دنیا معرفی شویم.

اسکواش یا دیوارتوپ  ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و دونفره (۴ بازیکن) در زمینی کاملاً احاطه‌شده با دیوارهای معمولاً شیشه‌ای بازی می‌شود. شیشه‌ای بودن دیوارها تماشای بازی توسط تماشاگران را امکان‌پذیر می‌کند. در مسابقه‌های بین‌المللی دیوارهای بیشتری از جنس شیشه در نظر گرفته می‌شوند.

اسکواش نخستین بار در در سال ۱۸۳۰ در مدرسه هارو در انگلستان ابداع شد. در سال ۱۸۷۴ این رشته ورزشی و مسابقه‌های آن در انگلستان رسمیت یافت و در سال ۱۸۸۳ نخستین زمین اسکواش در شهر مسجدسلیمان به وسیلهٔ شرکت نفت ساخته شد. در سال ۱۹۱۱ قوانین بازی و ابعاد زمین توسط انگلیسی‌ها ضابطه‌مند شد و به شکل امروزی درآمد. در سال ۱۹۶۷ فدراسیون بین‌المللی اسکواش با شرکت ۷ کشور تأسیس شد و در سال ۱۹۹۲ نام آن به فدراسیون جهانی اسکواش (WSF) تغییر کرد.

وجه تمایزاسکواش با بسیاری از ورزش‌های مشابه عدم وجود محدودیت در زمین است. به این معنی که بازیکنان می‌توانند در تمام قسمت‌های زمین بدون این‌که بخشی از آن مختص یک بازیکن باشد ضربه بزنند. این ورزش، به گفته بسیاری، سریع‌ترین ورزش است که بیشترین سلامتی را برای بازیکنش به ارمغان می‌آورد.

علیرضا شاملی قهرمان چندین دوره اسکواش که از نوجوانی برای کشورمان و جزیره کیش افتخارآفرینی کرده است  مهمان روزنامه اقتصاد کیش بود که گفتگویی را با ایشان ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

خود را معرفی کنید و بفرمایید از بین رشته های مختلف ورزشی چطور شد که به این رشته علاقه مند شدید ؟

علیرضا شاملی هستم بازیکن نفر اول بزرگسالان ایران در اسکواش، تقریبا از نوجوانی عضو تیم ملی ایران بودم و از هفده سالگی عضو تیم بزرگسالان شدم تنها ایرانی هستم که سه مدال آسیایی ،دو مدال جوانان انفرادی و سال گذشته مدال قهرمان اسیایی سه مدال برنز آسیایی و بالغ بر پنجاه مدال بین المللی و داخلی دارم که مهمترین آن سه مدال آسیایی است که اخیرا هم قهرمان غرب آسیا شدیم .

به طور کلی در ارتباط با ورزش اسکواش توضیح دهید که چگونه انجام می شود و نخوه امتیاز گیری آن چگونه است؟

اسکواش پر کالری سوز ترین ورزش بین تمام ورزش هاست که اگر یک جستجوی ساده انجام بدهید متوجه می شوید جزء ورزش های سخت به حساب می آید . این ورزش انگلیسی است و از آنجا شروع شد و در حال حاضر  کشور ما هم در این ورزش رو به  پیشرفت  است .نحوه امتیاز گیری آن یازده تایی هست و جمعا پنچ گیم است و هربازیکنی سه گیم بازی بگیرد برنده است. تایم بازی هم متوسط بین یکساعت الی یکساعت و نیم است اما امکانش است که بازی به دوساعت الی دوساعت ونیم طول بکشد که آن بستگی به بازی دارد.

مقام ها و مدال هایی را که تاکنون بدست آورده اید را بفرمایید و بالاترین مقام کسب شده تان چه بوده است؟

بخواهم مهمترین مدال هایی که بدست آوردم را نام ببرم باید بگویم که سال 97  سوم تیمی اسیا در کره جنوبی شدم،سال 96 سوم جوانان زیر 19 سال آسیا که در کشور اردن بود شدم،سال 94 هم قهرمانان جوانان آسیا که در ایران برگزار شد توانستم مقام سوم آسیا زیر 17 سال را کسب کنم سال 2016 در مسابقاتی که در فرانسه برگزار شد من تا فینال رفتم و با نا داوری نفر دوم شدم.بعد از آن در مسابقات اتریش توانستم مقام اول را کسب کنم و سال گذشته در مسابقات ده هزار دلاری که برای  بزرگسالان در تهران برگزار شد برای اولین بار توانستم مقام سوم را بدست آورم.

و نفر پنجاه دنیا و نفر اول پاکستان را شکست بدهم .پاکستان کشوری که در تاریخ نه چندان دور تمام قهرمانان دنیا از پاکستان بودند که در حال حاضر حرف اول را در آسیا میزند.دیگری مسایقات قطر بوده که در این سه چهار سالی که شرکت کردیم توانستم دوبار مقام اولی ،دوبار مقام دومی و یکبار مقام سومی را به دست بیاورم بعد از آن در مسابقات پنج هزار دلاری که در ایران برگزار شد  مقام سوم را کسب کردم و در تمام رده های سنی از سال 85 که هر سال مسابقات کشور برگزار می شد توانستم مقام اول کشور را به دست بیاورم و آخرین مسابقات قهرمانی بزرگسالان کشور هم که در بهمن ماه برگزار شد و به عنوان نشنال کلوز 2019 که قهرمان کشور اسکواش هست توانستم مقام اول را کسب کنم. سال قبل هم با برادرم به فینال راه یافتیم که من اول شدم و برادرم دوم شد. سال  2016 بود که در مسابقات "کی ال جنوب" توانستم مقام دوم را کسب کنم و در تاریخ 13 مرداد امسال هم توانستیم برای اولین بار مقام اول تیمی بزرگسال غرب آسیا را بدست بیاوریم.

در ارتباط با آخرین مسابقاتی که برگزار شد توضیح دهید و بگویید این مسابقات در چه سطحی بود و چه مقامی را به دست آوردید؟

خداروشکر توانستیم برای اولین بار در غرب آسیا اول بشویم مسابقاتی که در سطح بالایی قرار داشت و همه تیم هایی که شرکت کرده بودند تیم های خوبی بودند و برای قهرمانی با بهترین بازیکن ها شرکت کرده بودند ما هم  با برنامه ریزی خوب  فدراسیون توانستیم در این مسابقات موفق بشویم .

چه مسابقاتی را در پیش رو دارید؟

ماه اینده سوم مهرماه مسابقات چین را در پیش رو داریم که رنکینگ جهانی دارد که این مسابقه را با هزینه شخصی شرکت میکنم و هیچ حمایتی از هیچ جایی نشدم . به هر حال ما مسابقات "پی اس ای " که باید شرکت کنیم  بخش رنکینگ جهانی است که مهمترین بخش ورزش است که ما بتوانیم رنکینگمان را بهبود ببخشیم. من سال گذشته در مسابقات ده هزار دلاری که هر بازیکن باید هفت یا هشت مسابقه را شرکت کند و امتیاز کسب کند تا به پله زیر 200 برسد من با دو مسابقه توانستم به رنکینگ 160 دنیا برسم و توانستم نفر پنجاه دنیا رو ببرم. اگر ما به همان روند میتوانستیم ادامه بدهیم من مطمئنم در رده 80 تا 100 دنیا بودم.ولی متاسفانه مسابقات داخل ایران به خاطر مسائل ارزی کنسل شد و نتوانستیم برویم و اگر حمایت بشویم و در این مسابقات شرکت کنیم قطعا میتوانم  به رنکینگ زیر 100 برسیم و جزء اولین های دنیا بشویم.

سالن اسکواش کیش امروز در چه وضعیتی است؟ و تمرینات شما به چه صورت انجام میشود؟

اسکواش پر افتخار ترین ورزش کیش است و فکر نمی کنم هیچ رشته ای اندازه اسکواش مدال داشته باشد.من و برادرم که بازیکنان کیش هستیم نفرات اول و دوم قهرمانان کشور هستیم.اما متاسفانه سالن اسکواش کیش را نزیک به دوسال است شروع به بازسازی کرده اند که اصلا به این کار نیازی نبود و بدون هیچ تدبیری همزمان دو سالن را باهم تخریب کردند و هنوز بعد از گذشت این مدت زمان درست نشده است  و این موضوع امادگی و تمرینات ما را تحت شعاع قرار داد و ما متاسفانه برای تمرین مجبور هستیم به تهران برویم آنجا هم با محدودیت هایی روبه رو هستیم خیلی از بچه ها بخاطر این شرایط تمرین را رها کردند.از دیگر سختی ها و مشکلاتی که این مسئله ایجاد کرده تلف شدن وقت برای تمرین و رفت و آمد تیم است تهران زمین های تیم ملی وجود دارد ولی استاندارد هایی که کورت کیش دارد را هیج جای ایران ندارد و قابل قیاس نیست  چون طبق استاندارد های جهانی ساخته شده بود ما باید همیشه در رفت و آمد باشیم در حالی که یک بازیکن حرفه ای باید همیشه در حال تمرین باشد و این مسئله باعث وقفه بین تمرینات شده است و امیدوارم هر چه زودتر فکری برای حل این مشکل بکنند و ما بتوانیم همین جا به تمریناتمان ادامه بدهیم چون تمام قهرمان رده سنی کشور از کیش بودند و الان هیچ اسمی از اول تا سوم از کیش شنیده نمیشود.

اسکواش جزیره کیش از لحاظ حضور بازیکنان حرفه ای در چه وضعیتی است؟

اسکواش کیش حرف اول را در کشور میزند و اگر انشالله کورت کیش راه بیافتد دوباره کیش تبدیل به قطب اسکواش خواهد شد. همانطور که من  و برادرم عضو رنکینگ جهانی" پی اس ای" هستیم الان حضورمان در مسابقات جهانی کمتر شده اما به هر حال باید بتوانیم شرکت کنیم .حدود چهار سال پیش بود که به لطف و تدبیر آقای جهانشاهی رئیس محترم هیات اسکواش، مربی پاکستانی داشتیم  به نام مرتضی خان که بنده با توجه به تمریناتی که در کیش داشتیم ایشان را به دلیل اینکه علم بالایی داشتند خیلی قبول داشتم و ایشان کمک خیلی خوبی برای رشد اسکواش کیش کردند به لطف و کمک ایشان هم من و هم بقیه بچه ها توانستند به مقام های بین المللی کسب کنیم و اسکواش کیش نه تنها در کشور بلکه در جایگاه بین المللی هم توانست مقام بدست بیاورد.

از لحاظ حضور مربیان زبده در چه وضعیتی هستیم؟

در حال حاضر به دلیل اینکه کورت کیش در حال بازسازی است و مربی ما اینجا فعالیتی نداشت مجبور به ترک کشور شد و در حال حاضر در جای دیگر مشغول فعالیت هستند و ما فعلا مربی نداریم ،البته سالنی نداریم که بخواهیم مربی داشته باشیم و بدون مربی در حال تمرین هستیم البته با توجه به تجربه ای که طی این سال ها کسب کردیم و در مسابقات بین المللی شرکت کردیم همه پیچ و خم این رشته را میدانیم و در حد عالی هستیم مگر اینکه یک مربی در حد استانداردهای جهانی مثل آقای مرتضی خان داشته باشیم که  قطعا میتوانیم سریع تر پله های ترقی و پیشرفت را طی کنیم .

برنامه آینده شما و هدفی که برای رسیدن به آن تلاش می کنید چیست؟

ما فعلا به دشواری در حال تمرین هستیم و امیدوارم که کورت کیش هرچه زودتر به اتمام برسد که اگر این اتفاق بیوفتد قطعا عالی تر میتوانیم ادامه بدهیم و همچنین در صورت داشتن حامی و اسپانسر با توجه به استعداد ها و پیش زمینه ای که داریم  میتوانیم مسابقات برون مرزی را شرکت کنیم که قاعدتا با شرکت در این مسابقات میتوانیم جزو 100 تیم اول دنیا بشویم و تنها و مهمترین هدفمان چیزی جز پیشرفت و ترقی در این رشته نیست.

آیا جزیره کیش در صورت داشتن امکانات قابلیت برگزاری و میزبانی مسابقات ملی و بین المللی را دارد؟

بله صد رد صد و  با توجه به اینکه کیش سالن بسیار خوبی داشت و همه چیز طبق استاندارهای جهانی تعبیه شده ، هر ساله مسابقات پنج هزار دلاری "پی اس ای" برگزار می شد و حتی برای اولین بار در کشور حدود هفت سال پیش مسابقه ده هزار دلاری برگزار شد .کیش با توجه به قابلیت گردشگر پذیر بودن به خوبی میتواند ازاین موقعیت استفاده کند و من همیشه با اینکه مسابقات مختلفی را شرکت کردم اما حسرت میخورم که چرا نباید این مسابقات در کشور و حتی جزیره کیش برگزار شود در حالی که قابلیت این مسئله را به طور کامل دارد.من در مسابقات قهرمانی آسیا که در هند برگزار شده بود شرکت کردم و نکته قابل توجهی که نظرم را جلب کرد این بود وسط یکی از بازارها کورت شیشه ای دایره مانند ساخته بودند که همه بتوانند از همه طبقات این بازی را نگاه کنند یا مسابقاتی که در مصر برگزار میشود کنار اهرام ثلاثه برگزار میشود و حتی کورت هایی در ساحل وجود دارند که بسیاری از مسابقات در آن انجام می شود.جزیره کیش هم دارای همه این ویژگی ها است و به راحتی می توان از تمام پتانسیل های ویژه آن استفاده کرد و مسابقات کشوری و بین المللی در کیش برگزار کنیم.

اسکواش چه ویژگی اختصاصی را در خود دارد که این رشته ورزشی را از سایرین جدا می کند؟

به نظرم اسکواش ورزش بسیار متفاوتی است و جزء سختترین ورزش ها است چون هم قدرت بدنی مناسب و هم قدرت تمرکز بالا را همزمان باهم باید داشته باشیم زیرا شما در هر لحظه باید فکر کنید چه ضربه ای بزنید و ممکن است هر اشتباه کوچکی به ضرر شما تمام شود و امتیاز به امتیاز آن خیلی مهم است همین امر این رشته ورزشی را از سایرین جدا میکند.

حمایت سازمان منطقه آزاد کیش و موسسه ورزش کیش را از مدال آوران و قهرمانان ورزشی چطور ارزیابی میکنید؟

در ابتدا من از سازمان منطقه آزاد کیش و موسسه ورزش کیش بابت حمایت هایشان تشکر میکنم  اما باید در ادامه اضافه کنم که حدود چهارسال پیش لیگ برتر کیش تشکیل و برگزار شد.من و برادرم سال قبلش برای تیم شهرداری بازی کردیم آن هم به دلیل اینکه کیش تیمی نداشت و ما توانستیم مقام اول را کسب کنیم سال بعد که تیم کیش تشکیل شد من و برادرم سه سال پشت سر هم قهرمان لیگ برتر شدیم و همچنین برای اولین بار که جام حذفی برگزار شد توانستیم قهرمان بشویم ولی متاسفانه هیچکدام از قراردادهای مالی ما را پرداخت نکرده اند و با وجود اینکه بیشتر از یکسال میگذرد با تمام پیگیری ها و نامه نگاری های انجام شده و حمایت های جناب جهانشاهی متاسفانه نتیجه ای حاصل نشده است و من امسال با توجه به اینکه سرباز بودم نتوانستم تیم کیش را همراهی کنم و مجبور شدم به تیم ملوان نیروی دریایی بروم و امسال تیم کیش در لیگ برتر مقام سوم را کسب کرد و در جام حذفی که پارسال قهرمان شد امسال در نیمه نهایی متاسفانه حذف شد.

پیشنهاد شما برای توسعه این ورزش در کیش چیست؟

در مرحله اول خواهشی که دارم این است  که هرچه زودتر بازسازی کورت کیش انجام بشود چون واقعا مهم و حیاتی است  وتا زمانی که کورت کیش به سرانجام نرسد همه کارها بی فایده است زیرا پر افتخار ترین ورزش کیش اسکواش است و همانطور که ما هر سال مسابقات پنج هزار دلاری "پی اس ای" برگزار میکردیم  باید سال به سال پیشرفت بکند و قاعدتا با پله پله بالا رفتن  این مسئله باعث جذب سرمایه گذار می شود که برای جزیره کیش صد در صد مفید خواهد بود.

استعداد یابی از پایه و مدارس کیش برای شناسایی علاقمندان این ورزش چقدر مفید است؟

خب به نظرم  استعدادیابی از پایه و مدارس حرکت خوبی است ولی باید این شناسایی و استعداد ادامه دار باشد نه این که وسط راه رها شود و کسی که به این رشته رو می آورد باید اولا علاقه داشته باشد و دوم اینکه تلاش زیادی بکند تا موفق باشد چون به نظرم تلاش دوبرابر استعداد در اسکواش نقش دارد.

چه خواسته ای از مسئولان دارید؟

باید عرض کنم که تا جایی که توانسته اند حمایت شده ایم ولی موضوعی که وجود دارد این است که برای مسابقات رنکینگ جهانی و برون مرزی ما متاسفانه حمایتی نمی شویم و من و برادرم که از تیم کیش هستیم سالیانه باید با هزینه شخصی به عضویت دربیاییم که مبلغ نسبتا بالایی دارد و تمام هزینه ها را خودمان پرداخت میکنیم  .در حال حاضر هم باید در مسابقات برون مرزی شرکت کنیم اما متاسفانه به دلیل مسائل ارزی امکان آن وجود ندارد و با صحبت های خوبی که با موسسه ورزش انجام دادیم امیدوارم اتفاقات خیلی خوبی بیافتد و بتوانیم برای بهبود رنکینگمان در این مسابقات شرکت کنیم و کیش بتواند در عرصه بین المللی مقام کسب کند.

حمایت خانواده را در موفقیت یک ورزشکار تا چه حد مهم می دانید؟

اول از همه  من  از پدر و مادرم کمال تشکر را دارم که همیشه حامی و مشوق من بودند در این راه خیلی کمکم کردند.

و باید به خانواده ها بگویم که باید فرزندشان را حمایت کامل کنند تا تمام فکر فرزندشان در این مسیر قرار بگیرند و دلسرد  نشوند تا بتواند در این راستا پیشرفت به سزایی داشته باشند.

سخنی با جوانان هم سن و سال خودتان که به این رشته علاقمندند داشته باشید.

نکته ای که باید اشاره کنم این است که حتما ورزش را دنبال کنند فرقی ندارد چه اسکواش و چه ورزشی دیگر حتما به دنبال علاقه شان بروند وآن رشته را ادامه بدهند چون همه ما میدانیم ورزش برای سلامت جسم و روح و روان الزامی است.

و حرف آخر...

خیلی سپاسگزارم ازینکه مرا دعوت کردید ، خواهش مهمی که از مسئولان کیش دارم این است که هرچه زودتر بازسازی و تکمیل کورت های کیش در دستور کار قرار بگیرد و این موضوع تمام شود چون این مسئله ضربه بزرگی به اسکواش کیش و حتی اسکواش کشور زده است .همچنین از بازیکنان این رشته که پرافتخارافرین هستند حمایت های لازم انجام بشود زیرا این ورزش نیاز به حمایت دارد تا بتواند در عرصه های ملی و بین المللی مقام کسب کند.

از جناب آقای جهانشاهی ریاست محترم هیات اسکواش هم که تلاش های ارزنده ای برای این ورزش دارند تقدیر و تشکر میکنم.


 شماره خبر : 124         آرشيو مصاحبه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.