گفت و گو با هادی عاقلی؛ رئیس هیئت دوچرخه سواری کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
بازدید رئیس کل دادگستری هرمزگان از حوزه قضایی کیش
در مناطق آزاد فقط به دنبال آمار سازی هستند
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
مجوز واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد صادر شده است
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان

  آخرين اخبار
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
بازدید رئیس کل دادگستری هرمزگان از حوزه قضایی کیش
در مناطق آزاد فقط به دنبال آمار سازی هستند
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ، 16 شوال 1445 ، 25 آپریل 2024 ، شماره 4448 (1832 دوره جدید)
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
مجوز واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد صادر شده است
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ، 15 شوال 1445 ، 24 آپریل 2024 ، شماره 4447 (1831 دوره جدید)
  پربيننده ترين اخبار
شنبه 1 اردیبهشت 1403 ، 11 شوال 1445 ، 20 آپریل 2024 ، شماره 4443 (1827 دوره جدید)
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 ، 12 شوال 1445 ، 21 آپریل 2024 ، شماره 4444 (1828 دوره جدید)
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
انگیزه و تلاش در ورزش کارگری کیش بالاست
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

گفت و گو با هادی عاقلی؛ رئیس هیئت دوچرخه سواری کیش

  


هادی عاقلی؛ رئیس هیئت دوچرخه سواری کیش:

روزهایی روشنی پیش روی دوچرخه سواری کیش خواهد بود

 

اقتصاد کیش- هادی عاقلی رئیس هیئت دوچرخه سواری کیش با تشریح کاستی ها و اقدامات انجام شده، روزهایی روشنی را پیش روی دوچرخه سواری کیش ترسیم کرد.

دوچرخه سواری از دیرباز نه به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک تفریح سالم، مفرح و مفید شناخته شده است. در ظاهرأ همه چیز ساده به نظر می‌رسد زانوانی که بالا پایین می‌روند و چرخ محرک را به حرکت در می‌آورند، اما در پس همین حرکات ساده معجونی از فعل و انفعالات و انرژی هم در دوچرخه و هم در بدن ورزشکار وجود دارد. دوچرخه سواری در جزیره کیش به واسطه زیبایی محیط و برخورداری از نوار ساحلی طولانی همواره مورد توجه قرار داشته است و به همین دلیل يكي از طولاني ترين و زيباترين مسيرهاي دوچرخه سواري كشور در جزيره كيش قرار دارد. سرتاسر اين مسير 51 كيلومتري كاملا مستقل از مسيرهاي اتومبيل رو بوده و بخش اصلي آن به موازات جاده جهان، در حاشيه نوار ساحلي احداث شده است. دوچرخه سواری در جزیره کیش به عنوان یکی از تفریحات مورد علاقه گردشگران نیز محسوب می شود و همین امر باعث شده ایستگاه های کرایه دوچرخه در فواصل پیست دوچرخه سواری ارائه خدمت کنند.

طبيعت بكر جزيره در بخش هاي جنوبي و غربي جزيره با چشم اندازهاي زيبايي از دريا، سواحل، بوستان ها، نخلستان ها و پوشش گياهي در دسترس همگان است و حركت با دوچرخه در مسير ويژه، اين امكان را به گردشگران مي دهد كه با سرعت كم و در سكوت اين چشم اندازهاي طبيعي را تماشا كنند.

علاوه بر این دوچرخه سواران حرفه ای نیز در کیش حضور دارند که توانسته است با استفاده از این امکانات صاحب مقام و مدال در مسابقات مختلف ورزشی شوند.

هادی عاقلی که از اسفند ماه 97 سکان هیئت دوچرخه سواری کیش را در دست دارد از برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود با روزنامه اقتصاد کیش سخن گفت.

گفت و گوی ما را با وی در ادامه بخوانید:

هیئت دوچرخه سواری کیش بدون زیر ساخت های اولیه

سابقه دوچرخه سواری در کیش به سال های حدود 1370 بازمی گردد و هیئت دوچرخه سواری کیش نیز از سال 1375 فعالیت خود را شروع کرد و ورزشکاران دوچرخه سوار رتبه های خوبی را در دوره فعالیتشان کسب کردند. اما هیئت دوچرخه سواری کیش در دوره های مختلف فراز و نشیب های مختلفی را تجربه کرد و همین امر باعث شد آنطور که شایسته جزیره کیش بود معرفی نشود و فعال عمل نکند .

اولین مشکل هیئت نبود زیرساخت های ابتدایی بود و در حقیقت ساختار و روالی برای آن تعریف نشده بود و ما بایستی از نقطه صفر چارت سازمانی را ترسیم و افرادی که تمایل به همکاری داشتند را جذب می کردیم. بر اساس برنامه ریزی ها مسئولیت ها وشرح وظایف در بخش های مختلف ابلاغ شد و تمامی کارهای به صورت  پایه ای انجام گردید. اما علی رغم فراز و نشیبهایی که هیئت دوچرخه سواری کیش در بخش مدیریت با آن روبرو بود علاقمندان به این ورزش به صورت خود جوش فعالیت هایی را انجام داده اند و در حال حاضر تعداد دو چرخه سواران حرفه ای جزیره کیش به ده نفر می رسد.  

تشریح برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت

در ابتدای  کار و با همفکری دوستان و در جهت توسعه فعالیت های هیئت دوچرخه سواری کیش برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی تدارک دیده شد. برنامه های کوتاه مدت در سه بخش طراحی شد. بخش اول دوچرخه سواری همگانی که طی آن خانواده ها بتوانند خصوصا در روزهای تعطیل اوقات خوشی را در کنار خانواده و یا دوستانشان بگذرانند. دوچرخه سواری همگانی با دو هدف ترغیب خانواده ها به دوچرخه سواری و استعداد یابی برنامه ریزی شد. برگزاری مسابقات ماهیانه به صورت تخصصی و تفریحی بخش دیگری از این برنامه است . بخش دوم به دوچرخه سواران حرفه ای اختصاص داده شده است که طبق تقویم فدراسیون دوچرخه سواری و برنامه های داخلی هیئت کار آموزش شرکت در اردها و مسابقات مختلف در دستور کار است . بخش سوم نیز به بحث مهم و حساس استعداد یابی از پایه اختصاص خواهد یافت که با همکاری کمیته استعدادیابی و حضور سرکار خانم اسدی؛ متخصص حرکات اصلاحی انجام می شود. استعدادیابی از مدارس دخترانه و پسرانه و از پایه شروع خواهد شد و علاوه بر آن از علاقمندان نیز برای حضور دعوت می شود. بسیاری از علاقمندان در کیش ورزش دوچرخه سواری را انجام می دهند اما چون هیئت دوچرخه سواری پیش از این ساختار و نظم و نظام خاصی نداشت، بصورت پراکنده بود. ما در برنامه های بلند مدت هیئت دوچرخه سواری کیش نظام مندی وایجاد ساختار را در دستور کار داریم تا مدیران آینده بتوانند از آن بهره ببرند.

تعامل با فدراسیون دوچرخه سواری کشور

با توجه به اینکه کارما در هیئت دوچرخه سواری کیش به تازگی شروع شده و در طول سالهای گذشته ارتباط با فدراسیون قطع شده بود در تلاشیم تا خود را دوباره احیاء کنیم، برنامه هایمان شکلی مناسب به خود بگیرد و بتوانیم کارهای مشترکی با فدراسیون دوچرخه سواری کشورانجام دهیم. برگزاری تورها و اردوهای دوچرخه سواری در جزیره کیش از جمله این برنامه ها است. اما به طور کلی ارتباط ما با فدراسیون خوب است و بعد از تشکیل بدنه تشکیلاتی و اداری هیئت دوچرخه سواری کیش تعامل خوبی صورت گرفته که قطعأ به مرور زمان این ارتباط بهتر خواهد شد.

جذب اسپانسر برای پیشبرد امور

به علت اینکه هیئت دوچرخه سواری در حال حاضر بودجه ای ندارد به دنبال این هستیم که جذب اسپانسرنماییم و با این اتفاق می توانیم رویدادهای زیادی را رقم بزنیم. زیر ساخت دوچرخه سواری در جزیره کیش به لحاظ وجود پیست و توانمندی هیئت موجود است. موضوع هزینه ها و ارائه خدمات به ورزشکاران و میهمانان هم با حذب اسپانسر قابل حل است. با توجه به اینکه تقویم فدراسیون هم معمولا نیمه اول سال به علت شرایط جوی بسته می شود، اگر فدراسیون هم بخواهد برنامه ای ترتیب دهد امسال امکان آن میسر نخواهد بود. برای سال آینده انشاءاله موفق ترعمل می کنیم تا ارتباطات خوبی شکل بگیرد و بتوانیم ورزشکاران را به مسابقات بفرستیم. با این روند فدراسیون نتیجه فعالیت های ما را می بیند و قطعا ارتباط دوسویه با فدراسیون در برنامه های بلند مدت ما است و برای معرفی جزیره کیش هم بسیا موثر خواهد بود.

با همین شرایط و وضعیت فعلی پتانسیل های خوبی در جزیره کیش داریم که اگر خوب بدان پرداخته و برنامه ریزی شود نتایج خوبی می توان گرفت. حتی در گرمای هوای کیش هم بسیاری از دوچرخه سواری استقبال می کنند اما متاسفانه هیچ ساز و کاری از ابتدا وجود نداشت و رها شده بود اما امید داریم تا با ساماندهی به روزهای خوبی برسیم.

دوچرخه سواری بانوان و حضور مربیان در کیش

از نظر حضور مربیان دوچرخه سواری در کیش سعی داریم نقاط ضعف خود را برطرف کنیم تا رکابزنان به صورت علمی و اصولی آموزش ببینند. یک سرمربی داریم که خارج از کیش است و قرار است به صورت دوره ای سفر داشته باشد و برنامه دهد و همچنین مربیانی که از دل ورزشکاران کیش هستند حضور دارند و خوشبختانه در این بخش مشکلی نداریم. دوچرخ سواری بانوان در کیش هم تا کنون به صورت خودجوش در نقطه خوبی قرار دارد و برای بانوان هم برنامه هایی داریم که فرقی میان رکابزن آقا و خانم نباشد و همه به یک نسبت فعالیت کنند.  

تعامل با سازمان منطقه آزاد کیش

تعامل با سازمان منطقه آزاد کیش در اولویت برنامه های هیئت گنجانده شده است .بر این باورم که تا آنجا که می توان بایستی  کارها را به پیش برد و در جایی که واقعا کمک سازمان نیاز است از آنها طلب کمک کنیم. اول بایستی توانایی های خود را اثبات کنیم.

"هفته بدون خودرو" در جزیره کیش

دکتر مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش دیدگاه بسیار مثبتی به ورزش دوچرخه سواری دارند و برگزاری رویداد "هفته بدون خودرو" از پیشنهادات ایشان است که احتمالا در نیمه دوم سال اجرایی می شود. برای برگزاری این رویداد خرید دوچرخه و ایجاد زیر ساخت ها کمی زمانبر است اما در برنامه های آتی هیئت دوچرخه سواری و سازمان منطقه آزاد کیش وجود دارد. تشویق به استفاده از دوچرخه برای مردم و حتی تقبل کمک هزینه هایی برای خرید دوچرخه برای کارمندان جزیره از جمله راهکارهایی است که می تواند فرهنگ دوچرخه سواری را در جزیره کیش بالا ببرد.  

تشریح برخی مشکلات در حوزه دوچرخه سواری

برخی مشکلات در دوچرخه سواری کیش وجود دارد که به اختصار اشاره می کنم:  متاسفانه در کیش هیچ سازمانی به امور فنی و سلامت دستگاه دوچرخه نپرداخته است. متولی ایستگاه های دوچرخه سواری در سطح جزیره از لحاظ کیفیتی نظارتی روی دوچرخه ها ندارند و این موضوع به دوچرخه سوار آسیب میزند.

دوچرخه سواران  بیمه نیستند و لازم است با ارائه کارت شناسایی و پرداخت حداقل مبلغی بیمه شوند تا در صورت تصادف و یا ایجاد خسارت بتوانند از آن استفاده کنند. بسیار دیده شده که دوچرخه های از رده خارج به مردم داده می شود که به لحاظ فنی لطمه زننده است.

پیست دوچرخه مشکل زیرساختی مانند: آسفالت خراب پیست، بسته بودن جاده در مکانهایی، اشکال در ساختار هندسی خیابانها که جاهایی پیست وارد خیابان اصلی شده و... طرح های زیادی برای برطرف گردن اینگونه اشکالات داریم و به این امورات هم باید رسیدگی شود. انجام برخی اقدامات اساسی مشمول زمان می شود اما در تلاشیم که گام به گام به جلو برویم ضمن اینکه زیر ساختها شکل و چارچوبی به خود بگیرد. طراحی سایت دوچرخه سواری کیش در حال انجام است که دارای بخش بندی های مختلف چون : کمیته ها از جمله استعداد یابی و توریست دوچرخه سوارو ... خواهد بود که در سایت به سوالات پاسخ داده می شود و اقدامی ماندگار خواهد بود.

حرف آخر:

به دلیل علاقه شخصی در حوزه حمل و نقل و ترافیک طرح های خوبی در حوزه حمل و نقل و ترافیک جزیره کیش دارم. متولیان و مسئولان درگیر کارهای روزمره هستند و مشاوره های مردم نهاد می تواند تلنگری باشد و جریان مثبتی به راه خواهند انداخت. برخی طرح ها بار مالی آنچنانی ندارد و بیشتر در حوزه فرهنگ سازی نمود پیدا می کند. کمتر کسی در کیش کمربند نمی بندد و توقف ها در دور برگردانها به صورت رندوم انجام نمی شود و متاسفانه روز به روز کمرنگ تر می شود اما اگر به صورت قانون در آمد و ساختار آن نیز آماده شد فرهنگ آن نهادینه می شود. اصلاح جزئی در علائم و مجاب کردن راننده ها برای رعایت قانون تحول ایجاد خواهد کرد و تنها برخوردهای قهری و جریمه ای پاسخگو نیست. گاهی حتی تشویق رانندگان قانونمند با رصد کردن پلاک خودروهای قانونمدار و اهدای شاخه گلی به آنها بسیار راه گشا خواهد بود. ایجاد اتاق فکری در این خصوص موثر است. برای مثال قانون توقف برای عابر پیاده توسط وسایل نقلیه عمومی و خصوصی اگر به عنوان قانون در شورای ترافیک تصویب شود، بسیار جالب توجه خواهد بود. 

سپاس از شما که در این گفت و گو شرکت کردید.

من هم از شما متشکرم.


 شماره خبر : 115         آرشيو مصاحبه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.