میزگرد مدیران آژانس های مسافرتی با روزنامه اقتصاد کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
مساعدت در تمدید اقامت گردشگران در هتل های کیش
بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان ملی استاندارد در صنعت گردشگری
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
برگزاری آئین تجلیل و تکریم پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
تغییر تاریخ برگزاری مسابقات جهانی تکواندو به میزبانی کیش

  آخرين اخبار
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
چهارشنبه 29 فروردین 1403 ، 8 شوال 1445 ، 17 آپریل 2024 ، شماره 4442 (1826 دوره جدید)
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
  پربيننده ترين اخبار
دوشنبه 20 فروردین 1403 ، 28 رمضان 1445 ، 8 آپریل 2024 ، شماره 4436 (1820 دوره جدید)
یکشنبه 26 فروردین 1403 ، 5 شوال 1445 ، 14 آپریل 2024 ، شماره 4439 (1823 دوره جدید)
استقبال خوب گردشگران از تفریحات دریایی در ایام نوروز کیش
برگزاری جشنواره نان و شیرینی در کیش
راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش
سرپرست جدید مدیریت فناوری‌های راهبردی و تحول دیجیتال شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
تقدیر از دو فعال رسانه ای توسط سازمان منطقه آزاد کیش
اختصاص دستگاه ماموگرافی سه بعدی به بیمارستان کیش
مسابقات مچ‌اندازی آسیا ، کیش یا دوبی؟
جزیره هندورابی مقصد نوروزی گرشگران دوستدار طبیعت
جزیره کیش میزبان نمایشگاه بین المللی”انجمن صنعت پخش
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

میزگرد مدیران آژانس های مسافرتی با روزنامه اقتصاد کیش

  






در میزگرد مدیران آژانس های مسافرتی با روزنامه اقتصاد کیش مطرح شد :

از نوید برگزاری تورهای ارزان قیمت زمینی به کیش تا لزوم برون سپاری رویدادهای گردشگری به بخش خصوصی

اقتصاد کیش- سرویس گزارش و گفت و گو- آژانس های مسافرتی از مهمترین بازیگران صنعت گردشگری اند که خدمات متنوعی را به مشتریان بخش گردشگری عرضه می کنند. این خدمات شامل ارائه برنامه های حمل و نقل، بسته های گردشگری، اقامتگاه و ... می شود. آژانس های مسافرتی بیشترین سهم را در صنعت گردشگری دارند چرا که مسافر برنامه ریزی سفر خود را به او می سپارد و آژانس موظف است از اولین تا آخرین روز سفر همراه مسافر باشد و رضایتمندی او را فراهم کند.

امروزه رقابت چشمگیری در بازار آژانس های مسافرتی وجود دارد. مشکلات برای ورود به بازار کاهش یافته است، در نتیجه، تازه واردان بسیاری به بازار آمده اند. این مسئله به خصوص درباره بخش در حال رشد آژانس های آنلاین صدق می کند. آژانس های مسافرتی مستقل نه تنها از طرف آژانس های الکترونیکی تحت فشار هستند، بلکه فروش های مستقیم توسط برگزارکنندگان تور نیز مشکلات آن ها را مضاعف کرده است. بنابراین، سعی می کنند متفاوت عمل کنند و جهت توجیه خود در زنجیره ارزش و حفظ سهم بازار ارزش بیشتری برای محصول خود تعیین نمایند. آژانس های مسافرتی ۴ وظیفه متمایز درسیستم توزیع دارند که عبارت اند از:

شبکه توزیع و فروش:

 آژانس های مسافرتی نقشی کلیدی در توزیع و فروش محصول یک شرکت، با عنوان سیستم توزیع غیرمستقیم دارند. آژانس های هواپیمایی ضرورتاً به عنوان واسطه فروش تورهای گردشگری عمل می کنند که فروشندگان و خریداران محصولات مسافرتی را گرد هم می آورند. این آژانس ها به شبکه گسترده ای از تولیدکنندگان و مشتریان دسترسی دارند و قادرند تعامل بین مشتریان و تولیدکنندگان را به واسطه شناخت نیازهای هر گروه تسهیل کنند.

رزروها و فروش بلیت:

رزرو کردن و سفارش بلیت دو نقش سنتی تر آژانس های مسافرتی است. آژانس های مسافرتی با استفاده از سیستم های توزیع جهانی می توانند رزروهای بسیاری را برای مکان های مختلف ثبت کنند. با این حال، با ورود سیستم های مسافرتی بدون بلیت نقش آژانس های مسافرتی در صدور بلیت ها (به ویژه بلیت های هوایی) به تدریج در حال کم رنگ شدن می باشد.

ارائه اطلاعات و مشاوره مسافرتی:

آژانس های هواپیمایی گنجینه ای از اطلاعات را در اختیار خود دارند. آن ها دانش گسترده ای از مقاصد گردشگری دارند و آماده ارائه مشاوره به مسافران بی تجربه هستند. آژانس های مسافرتی می توانند کمک بسیار بزرگی به مشتری کنند؛ فرقی ندارد که مشتری به دنبال پروازی سریع باشد یا این که قصد داشته باشد به سفری طولانی برود.

طرح برنامه های مسافرتی فردی:

ماهیت فردی کار آژانس های مسافرتی باعث می شود آژانس های مسافرتی برداشتی دقیق از نیازهای مسافرتی مشتری داشته باشند. با شناخت نیازهای خاص یک مشتری، آژانس ها قادراند یک برنامه سفر شخصی را ارائه دهند. آژانس های مسافرتی می توانند ترانسفر، محل اقامت، بیمه، فعالیت ها و تورها را با نیت برآورده کردن نیازها و توقعات خاص مشتریان ترتیب دهند.

با وجود مزایایی که آژانس های مسافرتی به سیستم توزیع عرضه می کنند، ورود ابزارهای توزیع جدید و ارزان تر مانند اینترنت، نقش آتی آژانس های مسافرتی را با ابهام روبرو کرده است. به همین دلیل، تعداد زیادی از آژانس های مسافرتی جهت حفظ جایگاه خود در بازار گردشگری به دنبال راهبردهای جدید هستند. آنها توانسته اند با ارائه  مشاوره تخصصی به عنوان خدمتی حیاتی، امروزه جایگاه خود را در بازار گردشگری حفظ کنند.

جامعه دفاتر مسافرتی و گردشگری کیش در سال 1388 با هدف برنامه ریزی، توسعه و تقویت زیر ساخت های گردشگری در جزیره کیش شروع به فعالیت نمود و در حال حاضر اعضای این جامعه مشتمل بر حدود 90 آژانس هواپیمایی و گردشگری فعال می باشد. یکی از اهداف مهم این جامعه ارتقاء سطح کیفی و کمی در ارائه خدمات تورهای مسافرتی و گردشگری بر اساس استانداردهای بین المللی است. امروزه جزیره آرام و زیبای کیش، توانسته به قطب گردشگری داخلی تبدیل گردد و در کنار رونق گردشگری داخلی و جلوگیری از خروج ارز، با دارا بودن ویژگی ها، امکانات و پتانسیل های مناسب به سوی تبدیل شدن به عنوان یکی از پایلوت های گردشگری منطقه حرکت نماید. در دو دهه اخیر سرمایه گذاری های بسیاری در زمینه های مختلف از جمله پروژه های زیرساختی، تفریحی و اقامتی صورت پذیرفته که نتیجه آن ارائه خدمات در تمامی حوزه های گردشگری از قبیل گردشگری حلال، گردشگری سلامت، اکوتوریست، گردشگری تفریحی و... در جزیره ای به وسعت 90 کیلومتر مربع می باشد .

اما با وجود تمامی این پتانسیل ها و اهمیت ویژه جزیره کیش به عنوان قطب گردشگری، آژانس های مسافرتی و خدمات گردشگری کیش درد و دل های زیادی دارند.

در ادامه برگزاری نشست های تخصصی، این بار روزنامه اقتصاد کیش به سراغ این صنف رفت. در گزارش پیش رو سعی داریم در گفت و گو با مدیران برخی آژانس های فعال در جزیره کیش به طرح مشکلات این صنف بپردازیم. واضح است که حل مشکلات در ید این رسانه نیست اما طرح مشکلات و ارائه راهکارها موضوعی است که می تواند به متولیان بخش گردشگری یاری رساند.

این بار میزبان علی هاشمی نژاد؛ مدیر آژانس مسافرتی و خدمات گردشگری چمدان پرواز کیش و عضو هیئت مدیره جامعه دفاتر مسافرتی و گردشگری کیش و محمد محجوب؛ مدیر آژانس مسافرتی و خدمات گردشگری امیدان کیش بودیم.

نکته جالب توجه اینجا بود که جامعه دفاتر مسافرتی و گردشگری کیش با ارائه طرح های جدید گردشگری و برگزاری جلسات متعدد با بخش های خصوصی فعال در این صنعت راهکار اجرایی را برای برون رفت از وضعیت فعلی جزیره کیش مطرح کردند و یکی از آن ها برقراری تورهای زمینی ارزان قیمت در جهت رفاه حال مسافران قشر متوسط به کیش بود.

بررسی چالش های موجود پروازهای ورودی به کیش از سرزمین اصلی، متعادل نمودن نرخ بلیت پروازی، ساماندهی و استانداردسازی دفاتر فعال جزیره، برخورد با سایت های غیر مجاز فروش خدمات گردشگری و کانترهای شهرهای دیگر، برون سپاری سازمان منطقه آزاد کیش برای برگزاری رویدادهای گردشگری و اعتماد به بخش خصوصی، ضرورت تعامل دفاتر خدمات مسافرتی کیش و سرزمین اصلی، حمایت سازمان منطقه آزاد کیش از بخش خصوصی و برگزاری جلسات هم اندیشی و... از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.  

 

علی هاشمی نژاد؛ مدیر آژانس چمدان پرواز کیش

 برگزاری تورهای زمینی با نرخ های ارزان نوید بخش روزهای خوب در صنعت گردشگری کیش است

علی هاشمی نژاد از مدیران فعال کیش در ارائه خدمات تورهای مسافرتی و عضو هیئت مدیره جامعه دفاتر مسافرتی و گردشگری کیش در این نشست گفت: جامعه دفاتر مسافرتی و گردشگری کیش به نمایندگی از اعضای خود شامل 5 عضو اصلی، یک بازرس و یک مشاور است که وظیفه برنامه ریزی، توسعه و تقویت زیر ساخت های گردشگری در جزیره کیش را بر عهده دارد. یکی از اهداف مهم این جامعه ارتقاء سطح کیفی و کمی در ارائه خدمات تورهای مسافرتی و گردشگری بر اساس استانداردهای بین المللی است.  جزیره کیش در حال حاضر دارای 116 آژانس است که در حدود 90 آژانس از این تعداد فعال هستند و 50 آژانس در شرف تاسیس داریم که راه اندازی آن در حال حاضر منوط به احراز شرایطی است و از ابتدای سال 98، 56 مجوز تمدید شده است.

هاشمی نژاد در خصوص کیفیت برگزاری جشنواره تابستانی امسال گفت: با گذشت حدود چند هفته از جشنواره تابستانی کیش، آنطور که باید و شاید رونق و رنگ و بویی دیده نمی شود. جای طرح های بصری و انگیزشی در جشنواره امسال خالی است و با کمبود جذب توریست مواجه شده ایم. وی گفت: از شواهد امر اینگونه پیداست که قیمت بالای پرواز هم مزید بر علت عدم استقبال مسافران است. نداشتن طرح های انگیزشی چون کارت های هدیه سال گذشته هر چند در نوع خود موفق نبود اما عامل و انگیزه موثری را برای مسافران بوجود آورد و کمک هزینه و انگیزه ای برای جذب مسافر بود .

مدیر آژانس چمدان پرواز کیش با اعلام این خبر که هیئت مدیره فعلی جامعه دفاتر مسافرتی و گردشگری کیش به تازگی عضو تشکل و انجمن آژانس داران کل کشور شده است، گفت: جای خوشحالی است از این پس در تصمیم گیری های کلان حق نظر و رای خواهیم داشت و به زودی برای اولین بار میزبان رؤسای انجمن های صنفی آژانس داران ایران در جزیره کیش خواهیم بود.

وی با اشاره به لزوم داشتن طرح های تشویقی برای جذب توریسم از سرزمین اصلی به جزیره کیش گفت: طرح های تشویقی برای جذب توریسم از اقدامات مهمی است که باید به آن اهمیت داده شود و بخش خصوصی می تواند در این راه موثر عمل کند. هاشمی نژاد با بیان اینکه کسی جز خود ما و بخش خصوصی نمی تواند کاری از پیش ببرد ادامه داد: جلسات هم اندیشی متعددی را با جامعه بازاریان و بازرگانان کیش، جامعه هتلداران کیش، جامعه کلوپ داران کیش، شورای شهر کیش و ... داشتیم و همگی متفق القول بودیم که با بکاربستن راه کارهایی از این شرایط سخت اقتصادی و در شرایطی که استقبال مسافران بسیار کم شده است، برون رفت داشته باشیم. بر این اساس طرح های تشویقی پیشنهاد داده شد که با همکاری و تعامل بخش های مختلف گردشگری کیش قطعاً کارهای بزرگی به سرانجام مطلوب خواهد رسید.

وی ادامه داد: طرح های تابستانه و برگزاری جشنواره های پاییزه و زمستانه از مباحثی است که در جلسات هم اندیشی مطرح شد. آفرها و طرح های تشویقی جدید با هماهنگی جوامع مختلف گردشگری و برگزاری ایونت های خاص و طرح های متعدد در دستور کار بخش خصوصی است.

هاشمی نژاد به طرح های تابستانه برای جذب گردشگر ورودی به کیش اشاره کرد و گفت: این طرح شامل برگزاری تورهای زمینی و عقد قرارداد با شرکت حمل و نقل تی بی تی است. بر اساس مذاکرات صورت گرفته از هر شهر سه دستگاه اتوبوس وی آی پی مونوپل در اختیارجامعه آژانس داران قرار خواهد گرفت که به صورت رفت و برگشتی خدمات جابجایی مسافران را انجام می دهند. وی با بیان اینکه قیمت تورهای زمینی از 400 تا 600 هزار تومان خواهد بود، افزود: از شهر های دور و نزدیک به جزیره کیش با اقامت 5 شب و چهار روز در هتل های سه و چهار ستاره جذب مسافر خواهیم داشت و بسیاری هتل ها از این طرح  استقبال کردند.

عضو هیئت مدیره جامعه دفاتر مسافرتی و گردشگری کیش از آماده سازی زیر ساخت های این طرح خبر داد و گفت: با تعاونی اتوبوسرانی جلساتی برگزار شد  و سه دستگاه اتوبوس از هر شهر در اختیار این رویداد قرار خواهد گرفت و در صورت کمبود، اتوبوس های مکمل اضافه خواهند شد. وی با اشاره به احداث پایانه ای برای استقرار اتوبوس ها و انجام مذاکراتی با همکاری شورای شهر کیش در این خصوص گفت: اگر بنا براین باشد که مسافر تنها بصورت هوایی به جزیره سفر کند هر چند حجم جابجایی مسافر با اتوبوس تعداد کمتری خواهد بود اما انگیزه سفر خوبی برای مسافران ایجاد خواهد کرد و شاید شرکت های هواپیمایی نیز با این اقدام، قیمت های پرواز را کاهش دهند.

هاشمی نژاد با بیان اینکه غیر از تورهای رفت و برگشتی تورهای ترکیبی نیز در برنامه است، گفت: استفاده از تورهای ترکیبی مثلا سفر با اتوبوس از تهران به شیراز، یک شب اقامت در شیراز و در نهایت سفر به جزیره کیش در برنامه است  و در مسیر های دور مانند شهرهای تبریز و مشهد، با قطار به بندر عباس و از بندر عباس به جزیره کیش سفر انجام خواهد شد.

وی افزود: در حال آماده کردن زیر ساخت ها هستیم و 5 آیتم بهره مندی از خدمات گردشگری با همکاری کلیه بخش ها روی این پکیج ها رایگان خواهد بود و در نهایت مسافر با هزینه 400 تا 600 هزار تومانی 3 یا 4 شب اقامت در هتل های 4 ستاره و استفاده خانواده ها از آیتم های رایگان جاذبه های گردشگری را در جزیره کیش تجربه خواهند کرد.

هاشمی با بیان اینکه قصدمان از برگزاری تورهای زمینی گردش چرخه اقتصادی و بهره مندی همه عناصر سفر از این رویداد است، ادامه داد: کسب درآمد در صنوف مختلف وابسته به صنعت گردشگری است و ایجاد علاقمندی و جذابیت برای جذب گردشگر از اهداف اصلی برگزاری این رویداد خواهد بود.

عضو هیئت مدیره جامعه دفاتر مسافرتی و گردشگری کیش افزود: بنا به گفته کارشناسان مردم بسیاری در سراسر کشور دوست دارند به کیش سفر کنند اما در اذهان عمومی کیش به عنوان مقصد گردشگری بسیار گران شناخته شده است و قشر متوسط به پایین آرزوی سفر به کیش را دارند، اگر ما اقدامی انجام ندهیم این آرزو هیچوقت محقق نخواهد شد و برگزاری تورهای زمینی یکی از اهداف جذب این قشر متوسط است.

هاشمی نژاد ادامه داد: برگزاری ایونت ها و رویدادهای مختلف با رای اکثریت دست اندرکاران گردشگری  و ارائه طرح های هم افزایی در برنامه های اصلی ما است مانند: برگزاری مسابقات خاص دریایی مثل شنا، کایاک یا حتی واترپلو و... که در حال برنامه ریزی و تکمیل زیر ساخت ها هستیم. برگزاری رویداد های خاص مانند: مسابقات بدنسازی، نمایشگاه و همایش لوازم آرایشی و بهداشتی، برگزاری جشنواره غذای اقوام ایرانی و ... را داریم.

هاشمی با اشاره به اینکه شرایط در جزیره کیش به خاطر وضعیت اقتصادی کل کشور سخت شده است، گفت: استقرار اداره مالیات در منطقه آزاد کیش سدی برای پیشبرد اهداف شده و اگر قرار است مالیات بر کسب و کار بخش های مختلف صنعت گردشگری خدشه ای وارد کند قطعا استقبال از طرح های متنوع  کم خواهد شد .در خواست و انتظار ما از سازمان منطقه آزاد کیش و متولیان این امر این است که موضوعات مالیاتی را تسهیل کنند، خصوصاً برای بخش گردشگری تخفیفاتی را اعمال نمایند تا بتوانیم با فراغ بال در این راه قدم بگذاریم.

وی با بیان اینکه ضعف ناوگان هواپیمایی مزید بر علت عدم ورود گردشگر به کیش است، گفت: قیمت های بالای پرواز از یک سو و تاخیر در پروازها استقبال مسافران را با مشکل روبرو نموده است. مذاکرات با همکاران ما در سرزمین اصلی نشان می دهد یکی از دلایل سفر نکردن به کیش از نگاه مسافران وجود تنها راه هوایی برای آن است . جزیره کیش باید در این زمینه پر قدرت عمل کند و نقاط ضعف و کمی و کاستی ها را برطرف نماید . اگر برنامه ریزی اصولی، کارشناسانه و پیگیرانه وجود داشته باشد می توان ایونت ها و فرصت هایی را ایجاد کرد تا بواسطه آن نقاط ضعف و برخی کاستی ها در کیش در نگاه مسافر پوشیده شود. برای مثال با برگزاری رویداد های خاص ضعف آب و هوای جزیره در فصول گرم سال را بپوشانیم و فاکتورهای ضعیف پنهان شود.

هاشمی نژاد گفت: بخش خصوصی تا حد زیادی و تا به امروز این کار را انجام داده است اما حتما در ادامه راه نیاز به حمایت سازمان منطقه آزاد کیش است. حضور صدا و سیما و شبکه های مختلف اطلاع رسانی و رسانه های جمعی  بسیار مهم است و باید از طرح های قابل اجراء در جزیره کیش حمایت کرد.

مدیر آژانس هواپیمایی چمدان پرواز با بیان اینکه بالغ بر 30 طرح پیشنهادی داشتیم و 5  طرح آن مورد نظر  جوامع مختلف قرار گرفت، افزود: ارائه طرح ها، برنامه ها و زیر ساخت ها و اجرای آن مستلزم حمایت تمامی بخش ها است. ایران غنی از فرهنگ، اصالت، خرده فرهنگها، موسیقی اقوام ایرانی و آداب و رسوم بسیار زیباست که تمامی اینها ایرانی کوچک را در جزیره کیش بوجود آورده است و لازم است از این فرصت در برگزاری رویدادهای مختلف و متنوع همچون جشنواره تابستانی کیش با آذین بندی متفاوت شهر استفاده شود و همه اقدامات بایستی نوید بخش جشنواره باشد.

وی افزود: ایجاد انگیزه برای سفر، قیمت مناسب رستوران ها و بالا بردن کیفیت غذا، کم کردن کمیسیون های نامتعارف که در بخش های مختلف گردشگری اخذ می شود، و در نهایت ارزان سازی به عنوان یکی از طرح های انگیزشی گردشگران بسیاری را در سفر به کیش ترغیب می کند.

هاشمی نژاد استفاده از نظرات کارشناسی منطبق با ماهیت گردشگری جزیره کیش را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: استفاده از کارشناسان باتجربه و خبره گردشگری در سیاستگذاری ها اصل اساسی است که متاسفانه بسیار کم از آن بهره برده ایم . وجود نگاه گردشگری در سیاستگذاری ها می تواند در عبور از شرایط نابسامان اقتصادی امروز موثر واقع شود چون نبود رونق اقتصادی باعث دلمردگی مردم کیش و خالی شدن بازارها به مروز زمان خواهد شد.

عضو هیئت مدیره جامعه دفاتر مسافرتی و گردشگری کیش اظهار کرد: کشورمان در شرایط اقتصادی خوبی نیست و سفر کم کم در حال حذف از سبد کالای خانوار است. در کیش به عنوان یکی از مقاصد سفر باید راه را برای ورود گردشگر هموار سازیم و این موضوع شدنی نیست جز ارزان سازی تا بار دیگر سفر بتواند جای خود را در سبد خانوار پیدا کند .

مسافر به هر نحو و با هر قدرت خریدی که به کیش وارد شود حتی با خرید از یک سوپر مارکت و یا خرید ارزان از بازارها به اندازه خود برای کیش گردش مالی ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: در کنار وجود کالای لوکس و بازارهای برند و حضور مسافرانی با قدرت خرید بالا، بایستی مسافرانی با قدرت خرید پایین ، بازارهای معمولی و کالاهای ارزان هم وجود داشته باشند تا بتوانند در این وانفسا امرار معاش کنند و به حیات خود ادامه دهند.کما اینکه آمارها نشان می دهد 50 درصد از مسافران قشر متوسط از تفریحات دریایی کیش استفاده می کنند چون در شهر خودشان این امکانات را ندارند.

هاشمی نژاد با بیان اینکه بخش خصوصی دلسوز جزیره کیش است و از این راه ارتزاق می کند و منافع خود را درگرو رونق اقتصادی کیش می بیند، گفت: بهترین راه این است که بخش های اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کنند. نباید منتظر معجزه بخش های دولتی بود. تعامل و همکاری تمامی بخش های خصوصی، چرخ گردشگری کیش را به حرکت در خواهد آورد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت:  متولیان و مدیران اگر از بخش خصوصی مشاوره  و آن ها را به کار بگیرند و اجرایی نمایند مطمئنا نتیجه مطلوب خواهند گرفت. اعتماد سازمان منطقه آزاد کیش به بخش خصوصی مهم است. برگزاری جلسات هم اندیشی با بخش های مختلف صنعت گردشگری ضروری است که متاسفانه تا به حال محقق نشده است. برگزاری رویدادها با تجمیع عوامل مختلف گردشگری منافع اکثریت را تحت تاثیر قرار خواهد داد و همگی و نه فقط تعداد محدود، ذینفع خواهند بود!

 

محمد محجوب؛ مدیر آژانس امیدان کیش

اعتماد به بخش خصوصی در برگزاری رویدادها ثمرات قابل توجهی در رونق اقتصادی کیش خواهد داشت

محمد محجوب، مدیر آژانس گردشگری و خدمات مسافرتی امیدان کیش گفت: آقای هاشمی مطالب کارشناسانه ای را مطرح کردند که همه این ها دغدغه ما به عنوان ارائه کنندگان خدمات گردشگری است. وی در خصوص کیفیت برگزاری جشنواره تابستانی بیست و دوم ادامه داد:  جشنواره تابستانی آنطور که باید و شاید معرفی و تبلیغ نشد. جای طرح های انگیزشی و برگزاری رویدادهای خاص که می توانست در جذب توریست موثر باشد در برنامه ریزی های جشنواره خالی است و امیدواریم در روزهای آتی بهتر شود.  

محجوب؛ پیرو بحث ارزان سازی سفر به کیش با ذکر نمونه ای عینی از اتفاقی که نوروز امسال رخ داد و گرانی ها باعث عدم ورود مسافر به جزیره کیش شد، گفت: رقیب اصلی ما در حال حاضر جزیره قشم است. مسافران در نوروز امسال به قصد سفر به جزیره کیش با خودروهای شخصی و عموما از قشر متوسط تا بندر چارک آمدند اما به دلیل شرایط بد آب و هوایی از یک سو و به عقیده من سوء مدیریت تمام مسافران به سمت جزیره قشم تغییر مسیر دادند، چرا که هزینه رفت و برگشت به کیش با در نظر گرفتن عوارض شهری چیزی حدود یک میلیون تومان تمام می شد اما در همان زمان جزیره قشم با نهایتا 50 هزارتومان پذیرای مسافران بود! دراین مقطع بود که کیش می توانست خود را نشان دهد و هزینه های جانبی را برای مسافر پایین بیاورد. شواهد نشان می دهد علی رغم وضعیت بد اقتصادی کشور که مسلماً دامن گیر سازمان منطقه آزاد کیش هم شده است اما، راهکارهای درآمدی سازمان و اخذ هزینه های سربار از مسافر راهکاری اشتباه است و این کار در بلند مدت باعث ضرر و زیان تمام کسبه کیش خواهد شد.   

محجوب با بیان اینکه درست است ارزان سازی سفر تمامی اقشار را از فقیر و غنی راهی کیش می کند اما چرخه اقتصادی را به حرکت وا خواهد داشت و حتی خرید یک بطری آب از یک سوپر مارکت هم رونق ایجاد می کند و در کنار دیگر مولفه ها در نهایت به نفع جزیره کیش تمام می شود.  

وی افزود: تنوع اقلام و کالا ها در بازارها، آذین بندی شهر و نوید برگزاری جشنواره از رسانه های جمعی و ارزان شدن هزینه تمام شده برای مسافر از مؤلفه های اصلی ورود مسافر به جزیره کیش است. محجوب ادامه داد: به عنوان ارائه کننده خدمات گردشگری جای تاسف است که بگویم در یک سال گذشته تمام خدمات به صورت پلکانی افزایش قیمت تا 200 درصد داشته است ولی در بسیاری از موارد کیفیت خدمات دهی به مسافران در همان سطح قبلی باقی مانده است. در این مقاطع لازم است سازمان منطقه آزاد کیش با در نظر گرفتن سوبسید هایی برای جوامع مختلف گردشگری مثل جامعه کلوپ داران و یا کشتی های تفریحی و ... از بالا رفتن تصاعدی قیمت ها جلوگیری شود.

مدیر آژانس امیدان کیش لزوم مدیریت کارشناسی را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: ارائه پکیج های مسافرتی جذاب با قیمت های مناسب که مثلا تور کیش به جزیره هندورابی را در خود داشته باشد برای مسافر جذابیت ایجاد خواهد کرد اما متاسفانه قیمت های بالا و ارائه این تور به صورت مجزا و هزینه گزاف باعث جمع شدن تورهای سفر یک روزه به هندورابی شد!

محجوب با بیان اینکه خوشبختانه هیئت مدیره جدید جامعه آژانس داران نگاه دلسوزانه دارند و در حال اجرایی نمودن طرح های بسیار خوبی هستند، گفت: مسلماً من و باقی همکاران با دیدن این زحمات از طرح های جدید بسیار استقبال و حمایت خواهیم کرد. طرح جدید برقرای تورهای زمینی باعث ورود حداکثری مسافر به جزیره کیش خواهد شد و یکی از بهترین راهکارها در شرایط سخت فعلی است و پول وارد جزیره خواهد کرد. محجوب با تاکید بر لزوم ایجاد طرح های انگیزشی در جزیره کیش گفت: پس از ورود مسافر به کیش نیز نیاز به جذابیت های جدید است و طرح هایی که قول آن از طرف مسئولان داده می شود باید هر چه زودتر به بهره برداری برسد و اجرایی شود.

محجوب به عنوان نمونه به شهر تاریخی حریره به عنوان یکی از اماکن مهم گردشگری کیش اشاره کرد و گفت: این شهر باستانی به تنهایی و با ایجاد برخی رویدادهای نه چندان هزینه بر می تواند جذابیت های فراوانی ایجاد کند همانطور که در گذشته با ایجاد جذابیت ها در این محوطه باستانی مانند: برگزاری کارگاه نقاشی، برنامه های موسیقی سنتی و برنامه های فرهنگی توسط اقوام ایرانی و... مسافران زیادی ساعت ها در این محل وقت می گذراندند اما امروز این برنامه ها بسیار محدود شده اند.

محجوب وجود نگاه کارشناسانه در برنامه ریزی ها وتبلیغات جزیره توسط سازمان منطقه آزاد کیش در سرزمین اصلی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: برنامه ریزی  جشنواره تابستانی به عنوان بزرگترین رویداد جزیره بایستی از ماه ها قبل صورت گیرد و علی رغم زحمات زیادی که سازمان و ستاد مناسبت ها و رویدادها متحمل شد اما به نظر می رسد بازخورد لازم را تاکنون نداشته است.

محجوب با بیان اینکه لازم است انجام برخی رویدادها در جزیره کیش به بخش خصوص واگذار شود، گفت: تجربه نشان داده است که برون سپاری برخی مسئولیت ها به بخش خصوصی می تواند با کیفیت بالای برگزاری همراه باشد و سازمان تنها نقش نظارتی ایفاء کند. ایجاد طرح های تشویقی، آفرهای رایگان و جوایز ارزنده می توان از سوی بخش های مختلف خدمات گردشگری راهگشا باشد.

مدیر آژانس امیدان کیش گفت:در تمام دنیا بهترین تایم فروش تور و خدمات زمان های سیزن است و به هزارو یک اسم تخفیفات بسیار زیادی داده می شود که مسافر فقط به مقصد مربوطه سفر کند اما در جزیره کیش چنین خدمات ترغیب کننده ای را برای سفر به کیش نداریم. بایستی در پیک سفر برنامه ریزی درست برای مسافر انجام شود است و نرخ سفر را برای مسافر پایین بیاوریم. پس از سفر است که مسافر به هر حال از خدمات گردشگری و خرید استفاده خواهد کرد و در این زمان است که مدیریت صحیح نمود پیدا می کند.

محجوب همچنین جابجایی زودهنگام مدیران را یکی از آسیب های جدی به بدنه کیش دانست و گفت: اینگونه جابجایی ها ضرر بسیار زیادی را به مجموعه های فعال در کیش وارد می کند.

محجوب با ارائه آماری از مجموعه تحت مدیریت خود گفت: مقایسه مسافران ورودی تیر ماه امسال نسب به سال گذشته از لحاظ تعداد، نشان می دهد که 70 تا 80 درصد کسری مسافر داشتیم و خرید خدمات گردشگری نیز افت داشته و بین ده تا 12 درصد محاسبه شده است و این نسبت شامل تمام هم صنفان ما می شود.

محجوب در خصوص برخورد بدون واسطه با مسافران و میزان رضایتمندی آنها در استفاده از خدمات گردشگری کیش گفت: این مسئله شامل دوبُعد رضایت مالی و رضایت اجرایی است. از بُعد رضایت مالی با توجه به قیمت های بالا نارضایتی وجود دارد و مسافران نرخ خدمات را گران ارزیابی می کنند اما از لحاظ کیفیتی خصوصاً خدمات و تفریحات دریایی، کشتی های تفریحی  و جُنگ ها، پارک آبی و ... در کل رضایتمندی مسافران را به دنبال دارد و خوب است.

محجوب برنامه ریزی سفر برای مسافر را یکی از اصول اولیه جذب گردشگر دانست و گفت: مسافر در تمام دنیا برای ساعت به ساعت سفر خود برنامه ریزی می کند و در این راه از آژانس های مسافرتی مشاوره خواهد گرفت اما در کیش مسافران متاسفانه به محض رسیدن به مقصد گردشگری خود با گنگی مواجه هستند و نمی دانند برنامه سفرشان چیست. اگر بتوان مسافر را با برنامه راهی جزیره کیش کرد هم مسافر از سفر راضی است و به او خوش می گذرد، هم سفر را به دیگران توصیه می کند؛ آژانس داران موظف به انجام این برنامه ریزی هستند.

محجوب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بهاء و میدان دادن به پیشکسوتان در حِرَف مختلف بر اساس سابقه ، تجربه سازمان را متضرر نخواهد کرد. نگاهی که مدیران و متولیان دارند قطعا تنها به بحث اجرا محدود نمی شود و عوامل مختلفی دخیل است می توان با گرفتن تعهدات از جوامع مختلف بخش اجرا را به آنها واگذار کرد. همچنین می توان نتیجه برگزاری را نسبت به سال گذشته مقایسه کرد و آمار گرفت. جوامع مختلف فعال گردشگری با توجه به تجربه می توانند برای خودشان و گردشگران برنامه ریزی کنند.  

مدیر آژانس امیدان کیش در خصوص تورهای خارجی که در برنامه آژانس خود دارد، افزود: اکثر آژانس ها در زمینه ورود گرشگر خارجی مستقیما راجع به جاذبه های کیش تبلیغات نمی کنند و عمدتاً جاذبه های ایران و بومگردی در برخی از شهرها نشان داده می شود و به جزیره کیش هم نگاهی گذرا خواهند داشت. ما از ابتدا مستقیما جاذبه های گردشگری کیش را معرفی می کنیم و در کنار آن جاذبه های جزایری مانند: قشم، هنگام، لارک و ... را معرفی می کنیم. سفر به ایران و جزیره کیش برای گردشگری خارجی  با توجه به نرخ ارز بسیار به صرفه و خوشایند است و سفری ارزان برای او تمام می شود. تاکنون با استقبال خوبی مواجه شده ایم. تورهای داخل به خارج سخت تر است و اخذ ویزا بخش مشکل کار است که دلایل متعددی دارد اما در کل تلاشمان این است که توریست های ایرانی ابتدا با ایران آشنا شوند. کشورهایی مثل ترکیه، ارمنستان و گرجستان خروجی همیشگی خود را دارند اما سفر به اروپا بسیار کمتر شده است.

محجوب با انتقاد از قیمت بالای پروازها گفت: جدای از مسافران ساکنان کیش بسیار از قیمت های بالای پرواز متضرر می شوند و لازم است تا برنامه ریزی و تسهیلاتی برای رفت و آمد ساکنان و کسانی که در کیش زندگی می کند قائل شوند و آفرهایی برای پرواز کیش ایر که متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش است در نظر بگیرند.

مدیر آژانس امیدان پرواز در خصوص هجمه هایی که به برخی آژانس داران در خصوص حق کمیسیون و ... زده می شود گفت: در هر صنفی خوب و بد وجود دارد و اخذ کمیسیون های نامتعارف توسط برای افراد سود جو ممکن است وجود داشته باشد اما قطعا شامل همه نیست. موضوع اخذ کمیسیون های مازاد بحث امروز و دیروز نیست و یک نرخ تعریف شده برای انواع خدمات وجود دارد. ولی اخذ کمیسیون برای من به عنوان ارائه دهنده خدمات گردشگری به وجدانم بر می گردد. اخذ کمیسیون هست و باید باشد اما متعارف و منطقی، چرا باید در یکسری خدمات تا 40 درصد سود گرفته شود؟

محجوب در خصوص فعالیت ون های شخصی و تحت پوشش آژانس های مسافرتی گفت: متاسفانه در برهه ای تعداد ون ها بسیارزیاد شده بودند و خارج از کنترل فعالیت می کردند اما خوشبختانه امروز توسط نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی ساماندهی و ملبس شدند.  وی افزود: مسلما در هر صنفی خوب و بد وجود دارد و در صنف ما این درصد بسیار پایین است و بازار را زیاد متلاطم نمی کند. اما کار غلطی است و باعث ضررو زیان هم صنفان ما و بی اعتمادی مسافرمی شود .

مدیر آژانس امیدان کیش از فعالیت سایت های غیر مجاز فروش خدمات گردشگری و کانترهای کیش در سرزمین اصلی به عنوان یکی از معضلات بزرگ آژانس های مسافرتی یاد کرد و گفت: یکی از بزرگترین معضلات ما در بحث خدمات گردشگری کانترهای سرزمین اصلی است و ایراداتی به آن ها وارد است. اول آنکه چون به جزیره کیش واقف نیستند و اشراف ندارند اطلاعات غلط به مسافر می دهند دوم اینکه به کانترها در سرزمین اصلی و در شهرهای مختلف اجازه صدور بلیط خدمات گردشگری می دهند! بارها عنوان شده و درخواست شده است تا به سایت ها و کانترهای غیر قانونی اجازه صدور بلیط  و فروش خدمات گردشگری داده نشود.

محجوب ادامه داد: در اقصی نقاط کشور خدمات گردشگری کیش را در سایت ها به فروش می رسانند و مسافر بعد از سفر به کیش به فروشنده دسترسی ندارد و مشکلات بسیاری در استفاده از خدمات برای او بوجود می آید  و در نهایت باعث بی اعتمادی مسافر می شود. بلیط ها حتی پایین تر از نرخ مصوب به مسافر فروخته می شود و یکی از دلایل آن این است که فروشنده هزینه مکان، کانترمَن، آب و برق و هزینه های جانبی را ندارد و تنها هزینه سایت ماهانه می پردازد. این افراد قیمت را کاهش می دهند و مسئولیتی هم در قبال ارائه خدمات شایسته به مسافر ندارند. از سازمان منطقه آزاد کیش انتظار می رود جلو این فعالان غیر قانونی را بگیرد .

محجوب در بخش پایانی سخنان خود به، بروز رسانی نرخ های خدمات گردشگری در اپلیکیشن های مختلف اشاره کرد و گفت: نرخ خدمات گردشگری به صورت دوره ای مصوب می شود و به آژانس ها ابلاغ می گردد اما  در اپلیکیشن ها قیمت های قبلی درج شده است و حتی طبق مصوبه، در سایت اعمال نمی شود و مسافر به این تفاوت نرخ معترض است. وقتی نرخ  خدمات در درگاههای مختلف متفاوت باشد اعتماد مسافر سلب خواهد شد. بایستی به این موضوع رسیدگی شود و قیمت ها یکسان سازی شود.

 

 

 شماره خبر : 57         آرشيو میزگرد         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.