نقدی بر جشنواره تابستانی 15 روزه تابستان کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
مجوز واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد صادر شده است
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
انگیزه و تلاش در ورزش کارگری کیش بالاست
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش

  آخرين اخبار
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
مجوز واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد صادر شده است
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ، 15 شوال 1445 ، 24 آپریل 2024 ، شماره 4447 (1831 دوره جدید)
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
  پربيننده ترين اخبار
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
شنبه 1 اردیبهشت 1403 ، 11 شوال 1445 ، 20 آپریل 2024 ، شماره 4443 (1827 دوره جدید)
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
چهارشنبه 29 فروردین 1403 ، 8 شوال 1445 ، 17 آپریل 2024 ، شماره 4442 (1826 دوره جدید)
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

نقدی بر جشنواره تابستانی 15 روزه تابستان کیش

  



با اینکه هنوز حدود یک و ماه و نیم از تابستان باقی مانده است اما پرونده جشنواره تابستانی، 15 روزه  کیش بسته شده! جشنواره ای که می بایست بر طبق سبقه بیست و چند ساله خود حداقل 50 روز به طول بیانجامد تا به خود آمدیم، 22 تیرماه آغاز و  پنجم مرداد ماه تمام شد! اینکه هدف از برگزاری چنین جشنواره ای با این کیفیت و این مدت زمان چه بود؟ چه اقدامات هیجان انگیز و ویژه ای برای آن برنامه ریزی شده بود؟ چه مشوق ها و جذابیت هایی برای ورود گردشگر تدارک دیده شده بود ؟  وجود چه مزیت هایی این جشنواره  را از سایر شهر ها متمایز می کرد تا گردشگر سفر به جزیره کیش را به باقی جاها ترجیح دهد واصولا فرصتی برای برنامه ریزی و تدارک سفر به کیش وجود داشت ؟و  بسیاری سوالات دیگر موضوعاتی است که هر کدام به جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد .  اما حداقل توقع از  برگزاری چنین جشنواره هایی  که  نباید در حد رفع تکلیف باشد ، ایجاد رونق اقتصادی در منطقه و گردش چرخ های اقتصادی است که بر اساس آن همه بخش های فعال گردشگری بتوانند به کار خود ادامه دهند موضوع اصلی این گزارش است.

به تعبیر دیگر سوال اصلی اینجاست که جشنواره تابستانی 15 روزه در کیش که با شتاب و عجله و پس از جابجایی ناگهانی  برخی مدیران در اندک زمانی افتتاحیه آن برگزار شد و بدون برنامه ریزی بلند مدت با چند برنامه تکراری و فاقد جذابیت شبانه ادامه پیدا کرد و تمام شد چه تاثیری بر رشد و رونق و توسعه کیش گذاشت محل بحث و بررسی است.

برای بررسی کم و کیف برگزاری جشنواره تابستانی و تاثیر آن بر رونق اقتصادی یک طرفه به قاضی نرفته ایم و با برخی کسبه در مراکز تجاری و خدماتی فعال در کیش گفت و گو کردیم.

یکی از کسبه در گفت و گو با خبرنگار ما برگزاری رویدادها و جشنواره ها را یکی از صدها راه ایجاد رونق اقتصادی در جزیره عنوان می کند و می گوید آقایان حتی راهکارهای کوتاه مدت هم مثل برنامه ریزی برای پرواز، تبلیغات و برگزاری یک جشنواره تابستانی مناسب نداشتند تا مرهم و مسکنی برای فعالان اقتصادی در این برهه سخت باشد. ذکر مصیبت را همه ما بلد هستیم تفاوت بین کسانی است که مسئولیت قبول میکنند و راهکار عملیاتی دارند. مدیران ما همیشه در حال بازخوانی دوباره مشکلات هستند که البته مردم کیش از همه بهتر این کار را بلدند چون با تمام وجود آنها را لمس کرده اند. همیشه وعده میدهند که برنامه هایی داریم اما دریغ از یک اجرای درست و هماهنگ و مستمر ! وی افزود: این جشنواره برای من که یک غرفه دار هستم فرقی با سایر زمان ها نداشت از زمان اعلام جشنواره تابستانی تا اتمام آن  ،مثل یک چشم برهم زدن گذشت و تغییری  در کسب و کار ما ایجاد نشد.

یکی دیگر از فعالان اقتصادی که در غرفه پوشاک مشغول فعالیت  است  گفت: کیش پتانسیل های فراوانی برای رشد و توسعه دارد ولی با این نگرش که اخبار آنها را از گوشه و کنار می بینیم و می شنویم، نه تنها رشد و توسعه ای برای آن ترسیم نمی کنم بلکه نابودی بسیاری از دستاوردهای خوب آن را به عینه در پیشانی کیش می بینم .یکی از آنها برگزاری جشنواره تابستانی بود که دیدیم از کجا شروع شد و در طول مسیر به کجا و در انتها چگونه به رفع تکلیف رسید و نه تتها تاثیری نداشت بلکه آنطور که ما شنیدیم بودجه زیادی هم برای آن پیش بینی شده بود ولی متاسفانه اتفاق خاصی در کسب و کار ما نیفتاد.

یکی از غرفه داران کیش در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما در مورد جشنواره تابستانی امسال گفت : آقا! چه جشنواره ای! مسخره کرده اید ما را....؟! این  اعلام فقط برای رفع تکلیف بود، حتی در آوردن یک مسافر بیشتر به جزیره هم تاثیر نداشت!ما خودمان که غرفه دار هستیم کوچکترین تفاوتی را احساس نکردیم ، حتی در داخل جزیره هم حس و حالی از جشنواره وجود نداشت چه برسد به اینکه بخواهد رونق ایجاد کند و مسافر به جزیره بیاورد ! اصلا ببینید از زمان اعلام برگزاری جشنواره تا تاریخ شروع واتمام آن فرصتی وجود داشت کسی بخواهد  برای آمدن به کیش برنامه ریزی کند؟! اصلا بلیط وجود داشت ، پرواز کافی  بود به کیش؟ چه اقدام و کاری انجام شد تا جزیره رونق بگیرد؟ آیا چیزی جز رفع تکلیف  و بازی دادن مردم بود؟!

یکی از بازاریان در رابطه با برگزاری جشنواره تابستانی گفت: باید از تجربیات گذشته خصوصا تجربه پیشکسوتان جزیره کیش استفاده کرد. می توان  کمیته ای تشکیل داد که در آن  همه اصناف نماینده ای داشته باشند و بحث و تبادل نظر کنند و هر بخش خدمات و تخفیفات ویژه ای در جهت جذب گردشگر پیشنهاد دهد. وی ادامه داد: متاسفانه این روزها برنامه ای برای نجات کسبه کیش از رکود اقتصادی وجود ندارد و این باعث شده که چراغ بسیاری از غرفه ها  خاموش شود و بسیاری به شهر و دیار خود باز گردند.

یکی از کیشوندان هم در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: مسیر پرتلاطم گردشگری جزیره کیش با چند جلسه بی نتیجه و تکراری رو به بهبود نمی رود و انتظار اکثر کیشوندان این بود که در جشنواره 1401 اتفاق خاصی تدارک دیده شود تا گردشگران به سمت جزیره سرازیر شوند اما در کمال ناباوری نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مدت زمان برگزاری جشنواره به 15 روز تقلیل یافت و با بی کیفیت ترین وجه ممکن تمام شد. این جوان کیشوند گفت: مسئولان می گویند چندین جشنواره به صورت همزمان در تابستان امسال تدارک دیده شده است  که جشنواره  تابستانی هم جزیی از آن هاست اما باید به این نکته توجه شود که جشنواره تابستانی کیش پس از زحمات فراوانی که در ادوار گذشته کشیده شد و پس از گذشت سالها توانست خود را به عنوان یک برند معرفی کند و الگوی سایر مناطق آزاد شود اما متاسفانه با بی توجهی  ها در حال نابودی است. از جشنواره ای چون جشنواره تابستانی کیش نباید به راحتی گذشت و به نظر من اگر به همین منوان عمل شود قطعا تا چند وقت دیگر جشنواره ای وجود نخواهد داشت!

فروشنده لوازم خانگی در یکی از بازارهای فعال جزیره هم ضمن مقایسه این جشنواره با سالهای گذشته گفت: انگار انگیزه  و اراده ای برای بازگشت رونق اقتصادی به جزیره وجود ندارد. در جشنواره تابستانی امسال خبری از شور و نشاط اجتماعی نبود و به جز چند برنامه محدود اتفاق خاصی نیفتاد. وی با بیان اینکه برای ایجاد تحول باید اراده آهنین در مسئولان وجود داشته باشد گفت: بخش خصوصی همیشه در برگزاری چنین جشنواره هایی پیشرو بوده است و باید از نظرات کارشناسی بخش خصوصی بهره برد.

نا گفته پیداست که برگزاری هر رویدادی قطعا نواقص و کاستی هایی خواهد داشت اما ترجیح منافع ملی به منافع فردی ، کار کارشناسی در جهت گردش چرخ گردشگری و به دنبال آن ایجاد رونق اقتصادی در فضای کوچکی مانند کیش می تواند این جزیره را بار دیگر به عنوان الگو و سرآمد به سراسر کشور معرفی کند. جزیره کیش به همت مردم آن بارها نشان داده است که می تواند بدون اتکا به قدرت خاصی و تنها با همکاری، همیاری، همفکری  و استفاده از نعمت های خدادادی و زیبایی های طبیعی حرف اول را در صنعت گردشگری کشور بزند و زمینه ساز ایجاد تحول ابتدا در پهنه جغرافیایی خود و بعد آن در سطح کشور شود.کیش به عنوان یک کالای برتر گردشگری ایرانی با حمایت همه ایرانیان خواهد توانست این کالا را حتی به عنوان یک برند به تمام نقاط دنیا معرفی کند به شرط آنکه اراده جمعی برای آن وجود داشته باشد و یکی از موضوعات اساسی فراموش نکردن رویداد هایی است که سبقه برگزاری در جزیره دارند، رویدادهایی که در رشد، رونق و توسعه اقتصادی جزیره تاثیر بسیاری داشته اند بایستی همه ساله با افزودن جذابیت ها و با بالاترین کیفیت برگزار شوند و امیدواریم در سال های آتی به این مهم بهای بیشتری داده شود.

 شماره خبر : 4021         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.