اشتغال جوانان ساکن کیش؛ دغدغه مهم کیشوندان پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
بازدید رئیس کل دادگستری هرمزگان از حوزه قضایی کیش
در مناطق آزاد فقط به دنبال آمار سازی هستند
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
مجوز واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد صادر شده است
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان

  آخرين اخبار
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
بازدید رئیس کل دادگستری هرمزگان از حوزه قضایی کیش
در مناطق آزاد فقط به دنبال آمار سازی هستند
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ، 16 شوال 1445 ، 25 آپریل 2024 ، شماره 4448 (1832 دوره جدید)
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
مجوز واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد صادر شده است
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ، 15 شوال 1445 ، 24 آپریل 2024 ، شماره 4447 (1831 دوره جدید)
  پربيننده ترين اخبار
شنبه 1 اردیبهشت 1403 ، 11 شوال 1445 ، 20 آپریل 2024 ، شماره 4443 (1827 دوره جدید)
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 ، 12 شوال 1445 ، 21 آپریل 2024 ، شماره 4444 (1828 دوره جدید)
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
انگیزه و تلاش در ورزش کارگری کیش بالاست
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

اشتغال جوانان ساکن کیش؛ دغدغه مهم کیشوندان

  


اشتغال جوانان ساکن کیش؛ دغدغه مهم کیشوندان

ن - رجبی

 

از دغدغه های عمومی جزیره کیش که همواره و در طول سال های اخیر بسیاری از خانواده ها را در آینده نامعلوم اشتغال فرزندانشان درگیر کرده، عدم بکارگیری جوانان بومی و محلی جزیره کیش در پست های مختلف شغلی است. این موضوع شامل دستگاه ها و شرکت های دولتی از یک سو و شرکت های بخش خصوصی و یا شغل های خدماتی مختلف از سوی دیگر است.جوانانی که در جزیره کیش به دنیا آمده و رشد کرده اند و بعضی به دانشگاه رفته اند و برخی دیگر با امید فراوان راه بازار کار را در پیش گرفته اند اما با نا امیدی مدت ها است که بیکاری را تجربه می کنند.  

بدون شک نقش نیروی انسانی در فرآیند توسعه پایدار، نقشی مهم و بی بدیل است، به طوری که آینده هر جامعه ای  را نیروی انسانی آن تعیین می‌کند.در دهه‌های اخیر به‌ منابع‌ انسانی به‌ عنوان‌ عنصری هوشمند توجه‌ شده‌ است‌ که‌ با مهارت‌ و خلاقیت‌ خود نقش‌ اساسی در سیستم‌ ایفا می‌کند. ‌نیروی انسانی کارآمد در یک‌ کشور جزء سرمایه‌های ارزشمند به ‌شمار می‌آید، به طوری که سرمایه دانش از سرمایه تولید بسیار مهمتر است.

در این میان آنچه که بحث گزارش ما و گلایه بسیاری از مردم بومی و محلی جزیره کیش است، توجه به استفاده از نیروهای بومی در اشتغالزایی جزیره کیش است.

در سال‌های اخیر در موارد متعددی دیده شده است که سازمان ها، شرکت ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی برای تامین نیروی کار مورد نیاز خود از افراد غیربومی  و خارج از جزیره کیش بهره جسته اند و اتفاق نامبارکی که در این میان رخ داده، اعتراض مردم به‌ویژه جوانان بیکار بومی جزیره کیش به این امر بوده است و متاسفانه این موضوع در دوره های مختلف مدیریتی منطقه آزاد کیش مرسوم بوده است. نکته ای که در این میان مطرح است این است که امکان اشتغال نیروهای بومی جزیره کیش در سایر شهرها بسیار کم است و نیروی بومی هر شهر ترجیح می دهد در شهر خود مشغول به کار شوند و این موضوع قطعا در مورد جزیره کیش هم صدق می کند.

معایب بهره گیری از نیروهای غیربومی تنها به اینجا ختم نمی شود. بسیار مشاهده شده که نیروهای غیر بومی به جهت هزینه های اضافه، میزان هزینه های تولید را بالا برده و در نتیجه موجب اتلاف منابع موجود می شوند. در مناطقی که جوانان بیکار بومی وجود دارند، انتظار بر استفاده و اولویت بکارگیری آنها در مقابل نیروهای خارج از منطقه است.

از طرفی دیگر استفاده درست و بجا از نیروهای بومی مزیت های بی‌شماری در حوزه های اجتماعی و فرهنگی به دنبال دارد. استفاده از نیروهای بومی به نفع تولیدکننده و سرمایه‌گذار است و این امر موجب پایین آمدن هزینه تمام شده تولید یک کالا و یا انجام خدمات خواهد شد.

علی رغم توسعه چشمگیرجزیره کیش طی سالهای اخیر در آنچه در این سال ها از آن غفلت شده است توجه به دانشجویان فارغ التحصیل بومی جزیره و عدم توجه نسبت به جوانانی است که ممکن است تحصیلات دانشگاهی نداشته باشند اما در بسیاری از حوزه ها توانایی کار دارند و امروز بیکار هستند. حضور نیروی های کار از تهران و سایر استانهای کشور جوانان بومی  و محلی کیش را در اشتغال ناکام نموده است. بیکاری فرزندانی که در جزیره کیش به دنیا آمدند و در شرایط سخت و با کمترین امکانات رفاهی و خدماتی در کنار خانواده زندگی کرده اند و درس خوانده اند امروز در جزیره کیش کاری برای آن ها نیست. علاوه بر این آنچه در توسعه و رشد و کاهش هزینه ها دخیل است استفاده از ظرفیت های بومی آن منطقه است زیرا نیروی بومی کم هزینه تر و تاثیر گذارتر از نیروهای غیربومی است.   

برخی مشاغل و یا پست های مدیریتی قطعاً نیاز به نیروهای متخصص و دعوت اینگونه نیروها از خارج جزیره کیش خواهد داشت اما غیر از آن استفاده نکردن از نیروهای بومی که عمر و سرمایه خود را در جزیره کیش صرف کرده اند و از توانایی های لازم برخوردارند، بی انصافی خواهد بود.  

خانواده های بومی و ساکن در کیش در سخت ترین شرایط زندگی کرده اند و حتی کمبودها و فقدان امکانات رفاهی و خدماتی در طول سالها نتوانسته آنان را وادار به مهاجرت به سرزمین اصلی کند و این صبوری نیازمند حمایت و توجه بیشترمسئولان به بومیان و ساکنین منطقه و فراهم آوردن شرایط لازم برای اشتغال است.

بطور کلی دستيابي به توسعه پايدار،متوازن،خلاقيت، نوآوري، كيفيت مناسب زندگي در گـرو مـديريت و نيـروي انساني كارا،اثربخش،هوشمند و متعهد است و این موضوع زمانی بیشتر دیده می شود که نیروهای بومی به خاطر علاقه به شهرشان بیشتر بکار گرفته شوند. سرمايه هاي انساني بومی نقش محوري و تعيين كننده در رشد و پيشرفت منطقه خود دارند.سازمانها براي رسيدن به تعالي و همچنـين ايفـاي نقـش در توسعه متوازن و پايدار بهتر است از سرمايه هاي انساني بومی استفاده بهينه نمايند و در پرورش اسـتعدادهاي آنان بكوشند. توجه به الگوهاي توسعه پايدار و متوازن و مطالعه سازمانهاي مختلف نشان مي دهـد كـه سازمانها با آموزش و بهسازي باعث ايجاد بينش و بصيرتي عميق تر، دانش و معرفتي بـالاتر و تـوانش و مهارتي بيشتر در انسان هاي شاغل در سازمان براي اجراي وظايف محول و در نتيجه كارايي و اثربخشي بهتر و بيشتر مي شوند. سازمان ها مـي كوشـند بـا ابداع، تهيـه برنامـه ها، سياسـت ها و فعاليت هـا، برآورد نيازها،آرمان ها و هدف هاي فردي و سازماني را ارتقاء بخشند. امروزه پايداري و ماندگاري نيروي انساني در سازمانها منوط به احـساس تعلـق نيـروي انـساني بـه سـازمان است. چرا كه در بسياري از سازمان ها پس از اينكه نيروي انـساني تجربـه لازم را بدسـت آورد بـه دلايل متعدد ميل به جدايي از سازمان دارد اما استفاده از سرمايه هاي انساني بومي و توجه به توانمندي آنان بـه دليل احـساس تعلـق بـه سازمان و جامعه محلي داراي مزاياي فراواني است كه مـي تـوان بـا توانمنـد سازي،رشـد و پـرورش فكري، انتقال اثربخش و جامع دانش و مهارت و ارتقاء اين سرمايه ها از مزاياي آن بهره مند شد و در يك چشم انداز و با ارزيابي تفصيلي مهارت هاي بازار و نيازهاي آموزشـي در بـازار كار،ظرفيـت سـازي و استفاده از استانداردها و رهيافت هاي هماهنگ (آموزش،استخدام و اشتغال) و با ارايه يك مدل ضـمن جلب رضايت ذينفعان اصلي و كليدي به تشريح نقش اين سـرمايه هـا در توسـعه و تعـالي سـازماني پرداخت.

امید است این موضوع مهم مورد توجه مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش قرار گیرد و جذب نیروها بویژه جوانان بومی و ساکن کیش در حوزه هایی که نیاز به جذب نیرو وجود دارد، در اولویت قرار گیرد چون این حق جوانان بومی وساکن در کیش است که بتوانند از توانایی ها و تخصص خود در جهت کمک به رشد و توسعه شهرشان استفاده کنند.

 شماره خبر : 160         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.