در مورد واگذاری کیش ایر پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
مالکان خودروهای مناطق آزاد می توانند نسبت به پلاک ملی خودروهای خود اقدام نمایند
ایجاد خانه فرهنگی و اقتصادی کیش در مشهد و گسترش تعاملات گردشگری خراسان و کیش
دکتر ناصر شریفی مشاور عالی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد شد
افزایش ناوگان لندینگ‌کرافت‌های مسیر جزیره کیش – بندر چارک
دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با سفرای کنیا و بلاروس
استقبال بحرینی‌ها از جاذبه‌های نگین خلیج فارس
افشین بنازاده سرپرست پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف شد
حضور 20 کشور و 150 شرکت در نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار در کیش
نیازمند آموزش‌های کاربردی در حوزه صنایع دستی زنان کیش هستیم
تشریح موقعیت کانونی ایران در چهارراه ترانزیت جهانی
گسترش همکاری‌های بین‌المللی مناطق آزاد ایران در یازدهمین کنگره جهانی مناطق آزاد
امضاء توافقنامه صلح غزه
مبالغ قبوض برق برای بهره برداران هتل ها عادلانه نیست
مناطق آزاد؛ دریچه‌ای به رونق گردشگری بندری و جزیره‌ای ایران

  آخرين اخبار
مالکان خودروهای مناطق آزاد می توانند نسبت به پلاک ملی خودروهای خود اقدام نمایند
ایجاد خانه فرهنگی و اقتصادی کیش در مشهد و گسترش تعاملات گردشگری خراسان و کیش
دکتر ناصر شریفی مشاور عالی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد شد
افزایش ناوگان لندینگ‌کرافت‌های مسیر جزیره کیش – بندر چارک
دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با سفرای کنیا و بلاروس
شنبه 26 مهر 1404 - 25 ربیع الثانی 1447 - 18 اکتبر 2025 - شماره 4809 ) 2193 دوره جدید
استقبال بحرینی‌ها از جاذبه‌های نگین خلیج فارس
افشین بنازاده سرپرست پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف شد
حضور 20 کشور و 150 شرکت در نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار در کیش
نیازمند آموزش‌های کاربردی در حوزه صنایع دستی زنان کیش هستیم
  پربيننده ترين اخبار
جزیره کیش می تواند مرکز تحول سرمایه‌گذاری گردشگری کشور باشد
نوید ساخت «فضای اقامتگاه هنری» و «موزه ملی کیش»
بازدید میدانی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش از پروژه‌های عمرانی و صنعتی کیش
اندیشه جمعی، بهترین راه‌حل‌ها برای جزیره «کیش» به همراه خواهد داشت
آغاز همکاری‌های عملیاتی مناطق آزاد ایران و بلاروس
نگاه مدیران به مشکلات از پشت درهای بسته میسر نیست
بریکس فرصتی تاریخی برای بازآرایی اقتصاد جهانی است
جابجایی بیش از ۵ هزار شناور تجاری، مسافری و تفریحی از بندر کیش
کیش میزبان بیست‌و‌هفتمین همایش پژوهش‌گران صنعت فولاد کشور
برگزاری جلسه هم‌اندیشی بررسی مسائل و چالش‌های حوزه هتلداری در جزیره کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

در مورد واگذاری کیش ایر

محمد ثابت فرد از جمله مباحث مهم مورد علاقه،مشترک جامعه مدنی،بخش خصوصی و دولت، واگذاری شرکت هواپیمایی کیش بود. واگذاری این شرکت نخستین بار در سال 1385 مطرح شد و در لیست خصوصی سازی قرار گرفت که تاکنون چند بار به دلیل آماده نبودن پرونده، اصلاح ناوگان و اصلاح ساختار به تعویق افتاده است. در این باره تا به حال مباحث زیادی مطرح شده است که برای خوانندگان گرامی روزنامه تکراری است.

  

اینجانب در این مقاله کوتاه به فرازهایی اشاره می کنم که تا کنون کم تر مورد تاکید قرار گرفته و یا اصلاً توجهی نشده است. در این مقدمه ذکر این نکته ضروری است که به عنوان یک مسئول سابق سازمان منطقه آزاد کیش در جایگاه مدیر امور مجامع سازمان که نماینده اصلی سازمان برای خصوصی سازی شرکت مزبور بوده، مدیر کل حوزه مدیرعامل و شهروند کیش مخالف واگذاری شرکت مزبور می باشم و اعتقاد دارم اهداف اقتصادی شرکت کیش ایر باید در خدمت توسعه کیش باشد و ترکیب هواپیمایی کیش و فرودگاه کیش می تواند هم از نظر اقتصادی سودده باشد و هم ذی نفعان متنوع کیش که مهم ترین آن شهروندان کیش و فعالان گردشگری کیش هستند رو خوشحال کند. و اما استدلال ها :

1-قانون خصوصی سازی در کشور ما که در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تدوین و ابلاغ شده است، مخاطبش شرکت های دولتی است.شرکت دولتی تعریفش در قانون خدمات کشوری و قانون محاسبات عمومی مشخص است. حال آنکه،شرکت های وابسته به مجموعه های مدیریتی مناطق آزادذیل قانون تجارت و مقررات مناطق آزاد فعالیت می کنند و از شمول مقررات شرکت های دولتی خارج هستند. با این استدلال، قانون مزبور نمی تواند مبنای خصوصی سازی برای شرکت کیش ایر قرار گیرد. چه آنکه ،دستگاه متولی که نام کیش ایر را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرد،وزارت راه و شهرسازی بود که به هیچ عنوان رابطه ی سهام داری با کیش ایر نداشت و صرفاً مقررات گذار در حوزه حمل و نقل بود. در نتیجه، فرایند خصوصی سازی کیش ایر با یک ابهام جدی قانونی روبرو می باشد که باید توسط مجلس محترم رفع شود و با فرایند خصوصی سازی شرکت های مناطق آزاد به صورت یک قانون جداگانه تدوین و ابلاغ شود، به طور مثال سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار صددرصدی کیش ایر خود، وظیفه ی خصوصی سازی آن را به عهده گیرد و از فرایند واگذاری بورس اوراق بهادار استفاده کند.

2-سود سهام شرکت کیش ایر هیچ گاه به حساب خزانه دولت واریز نشده که وجوه حاصل از واگذاری این شرکت به حساب خزانه واریز شود و در سرجمع بودجه ملی لحاظ شود. سود سهام این شرکت به حساب سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار اصلی واریز می شد که سود سهام سازمان نیز در گزارش مالی تلفیقی قابل تقسیم نبود و تماماً صرف زیر ساخت های منطقه می شده است، حال با کدام استدلال بخشی از بدنه ی این سازمان ارتباطش با شرکت اصلی قطع شود و به حساب خزانه دولت واریز شود؟!

با این استدلال ها امیدوارم که مسئولان جدید مستقر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد کیش تدبیری بیندیشند تا این شرکت به عنوان پاره تن سازمان منطقه آزاد کیش مجدد به دامن کیش عزیز برگردد و مجمع عمومی آن صرفاً با حضور هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود.

     کارشناس اقتصادی       

 


 شماره خبر : 7628         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.