در مورد واگذاری کیش ایر پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
طبیعت ویژه کیش و فرهنگ بومی آن از منابع ارزشمند آثار من هستند
وقتی طرح و معماری مسکن بومیان کیش متناسب با سبک زندگی شان نیست! آیا رضایت بومیان مهم نیست؟!
پرونده کلاهبرداری دو شرکت‌ واردکننده خودرو روی میز دستگاه قضایی کیش
قهرمانان مسابقه اتومبیل رانی جایزه بزرگ کیش معرفی شدند
ارائه 17000 عنوان کتاب ، حضور 300 ناشر و تخفیف 50 درصدی جهت کیشوندان
تأکید بر تسریع در تصویب و اجرای طرح جامع توسعه دریا‌محور
رکود بازار مسکن در کیش و راهکارهای پیشنهادی برای خروج از آن
جزیره کیش؛ میزبان ششمین دوره نمایشگاه کتاب
بهره‌برداری از اولین بوتیک‌هتل در جزیره کیش
سهم فرهنگ و جامعه در نقشه توسعه کیش و سرنوشت آن
١٧٠٠٠ عنوان كتاب در نمايشگاه كتاب كيش عرضه مي شود
نخستین کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی شبانه‌روزی در جزیره کیش بهره برداری شد
تکمیل ظرفیت پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف برای نیمسال بهمن ۱۴۰۴
آماده گسترش همکاری‌های همه‌جانبه با منطقه آزاد کیش هستیم

  آخرين اخبار
طبیعت ویژه کیش و فرهنگ بومی آن از منابع ارزشمند آثار من هستند
وقتی طرح و معماری مسکن بومیان کیش متناسب با سبک زندگی شان نیست! آیا رضایت بومیان مهم نیست؟!
شنبه 1 آذر 1404 - 1 جمادی الثانی 1447 - 22 نوامبر 2025 - شماره 4834 ( 2218 دوره جدید)
پرونده کلاهبرداری دو شرکت‌ واردکننده خودرو روی میز دستگاه قضایی کیش
قهرمانان مسابقه اتومبیل رانی جایزه بزرگ کیش معرفی شدند
ارائه 17000 عنوان کتاب ، حضور 300 ناشر و تخفیف 50 درصدی جهت کیشوندان
تأکید بر تسریع در تصویب و اجرای طرح جامع توسعه دریا‌محور
رکود بازار مسکن در کیش و راهکارهای پیشنهادی برای خروج از آن
چهارشنبه 28 آبان 1404 - 28 جمادی الاول 1447 - 19 نوامبر 2025 - شماره 4833 ( 2217 دوره جدید)
سازمان بخشنامه کند
  پربيننده ترين اخبار
رونمایی از «دیبا کارت» در کیش؛ گامی برای رونق گردشگری و تقویت تعاملات مالی
تکمیل ظرفیت پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف برای نیمسال بهمن ۱۴۰۴
برگزاری نشست مشترک دبیرخانه شورای‌عالی و گمرک برای رفع موانع گمرکی مناطق آزاد
اعتماد به بخش خصوصی؛ شرط اصلی موفقیت مناطق آزاد است
برگزاری پنجمین جشنواره موسیقی بانوان نواحی ایران در جزیره کیش
«اقامتِ خوب، بهترین تبلیغ برای یک مقصد گردشگری است»
بهره‌برداری از اولین بوتیک‌هتل در جزیره کیش
امنیت و همدلی عامل اصلی رونق و پیشرفت کیش است
آماده گسترش همکاری‌های همه‌جانبه با منطقه آزاد کیش هستیم
نخستین کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی شبانه‌روزی در جزیره کیش بهره برداری شد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

در مورد واگذاری کیش ایر

محمد ثابت فرد از جمله مباحث مهم مورد علاقه،مشترک جامعه مدنی،بخش خصوصی و دولت، واگذاری شرکت هواپیمایی کیش بود. واگذاری این شرکت نخستین بار در سال 1385 مطرح شد و در لیست خصوصی سازی قرار گرفت که تاکنون چند بار به دلیل آماده نبودن پرونده، اصلاح ناوگان و اصلاح ساختار به تعویق افتاده است. در این باره تا به حال مباحث زیادی مطرح شده است که برای خوانندگان گرامی روزنامه تکراری است.

  

اینجانب در این مقاله کوتاه به فرازهایی اشاره می کنم که تا کنون کم تر مورد تاکید قرار گرفته و یا اصلاً توجهی نشده است. در این مقدمه ذکر این نکته ضروری است که به عنوان یک مسئول سابق سازمان منطقه آزاد کیش در جایگاه مدیر امور مجامع سازمان که نماینده اصلی سازمان برای خصوصی سازی شرکت مزبور بوده، مدیر کل حوزه مدیرعامل و شهروند کیش مخالف واگذاری شرکت مزبور می باشم و اعتقاد دارم اهداف اقتصادی شرکت کیش ایر باید در خدمت توسعه کیش باشد و ترکیب هواپیمایی کیش و فرودگاه کیش می تواند هم از نظر اقتصادی سودده باشد و هم ذی نفعان متنوع کیش که مهم ترین آن شهروندان کیش و فعالان گردشگری کیش هستند رو خوشحال کند. و اما استدلال ها :

1-قانون خصوصی سازی در کشور ما که در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تدوین و ابلاغ شده است، مخاطبش شرکت های دولتی است.شرکت دولتی تعریفش در قانون خدمات کشوری و قانون محاسبات عمومی مشخص است. حال آنکه،شرکت های وابسته به مجموعه های مدیریتی مناطق آزادذیل قانون تجارت و مقررات مناطق آزاد فعالیت می کنند و از شمول مقررات شرکت های دولتی خارج هستند. با این استدلال، قانون مزبور نمی تواند مبنای خصوصی سازی برای شرکت کیش ایر قرار گیرد. چه آنکه ،دستگاه متولی که نام کیش ایر را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرد،وزارت راه و شهرسازی بود که به هیچ عنوان رابطه ی سهام داری با کیش ایر نداشت و صرفاً مقررات گذار در حوزه حمل و نقل بود. در نتیجه، فرایند خصوصی سازی کیش ایر با یک ابهام جدی قانونی روبرو می باشد که باید توسط مجلس محترم رفع شود و با فرایند خصوصی سازی شرکت های مناطق آزاد به صورت یک قانون جداگانه تدوین و ابلاغ شود، به طور مثال سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار صددرصدی کیش ایر خود، وظیفه ی خصوصی سازی آن را به عهده گیرد و از فرایند واگذاری بورس اوراق بهادار استفاده کند.

2-سود سهام شرکت کیش ایر هیچ گاه به حساب خزانه دولت واریز نشده که وجوه حاصل از واگذاری این شرکت به حساب خزانه واریز شود و در سرجمع بودجه ملی لحاظ شود. سود سهام این شرکت به حساب سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار اصلی واریز می شد که سود سهام سازمان نیز در گزارش مالی تلفیقی قابل تقسیم نبود و تماماً صرف زیر ساخت های منطقه می شده است، حال با کدام استدلال بخشی از بدنه ی این سازمان ارتباطش با شرکت اصلی قطع شود و به حساب خزانه دولت واریز شود؟!

با این استدلال ها امیدوارم که مسئولان جدید مستقر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد کیش تدبیری بیندیشند تا این شرکت به عنوان پاره تن سازمان منطقه آزاد کیش مجدد به دامن کیش عزیز برگردد و مجمع عمومی آن صرفاً با حضور هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود.

     کارشناس اقتصادی       

 


 شماره خبر : 7628         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.