در مورد واگذاری کیش ایر پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
وفاق ملی به عنوان شعار رییس جمهور ، کلید رفع مشکلات است
دولت چهاردهم با باور به مناطق آزاد بدنبال شکوفایی این مناطق است
تلاش ها و اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش برای حل مشکلات جزیره قابل تقدیر است
استراتژی احیای مناطق آزاد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد
معافیت‌های مالیاتی یکی از مهمترین مزیت‌های قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محسوب می‌شود
رامین مهمانپرست مشاور عالی دیپلماسی اقتصادی دبیر شورای عالی مناطق آزاد شد
تاکید مدیرعامل منطقه آزاد کیش برای ساماندهی فوری وضعیت گاز در جزیره
گردشگران روسی و عمانی بزودی به کیش می آیند
مدرسه کسب‌وکار برای مهارت‌آموزی بانوان کیش راه اندازی می شود
نقد سازنده، هدیه‌ای ارزشمند برای مدیران است
فاطمه مهاجرانی در کیش چه گفت و چه شنید؟!
سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش ، ساختن آینده‌ای روشن برای جامعه است
مریم نیاکان مشاور مدیرعامل شرکت عمران ،آب و خدمات کیش شد
جزیره کیش میزبان تیم های فوتبال لیگ برتری خواهد بود

  آخرين اخبار
وفاق ملی به عنوان شعار رییس جمهور ، کلید رفع مشکلات است
ضرورت وحدت بخش خصوصی و جامعه محلی برای رشد و شکوفایی جزیره کیش
دولت چهاردهم با باور به مناطق آزاد بدنبال شکوفایی این مناطق است
تلاش ها و اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش برای حل مشکلات جزیره قابل تقدیر است
استراتژی احیای مناطق آزاد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد
معافیت‌های مالیاتی یکی از مهمترین مزیت‌های قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محسوب می‌شود
رامین مهمانپرست مشاور عالی دیپلماسی اقتصادی دبیر شورای عالی مناطق آزاد شد
یکشنبه 23 دی 1403 ، 11 رجب 1446 ، 12 ژانویه 2025 ، شماره 4635 ( 2019 دوره جدید)
تاکید مدیرعامل منطقه آزاد کیش برای ساماندهی فوری وضعیت گاز در جزیره
گردشگران روسی و عمانی بزودی به کیش می آیند
  پربيننده ترين اخبار
قریشی سرپرست اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت عمران، آب و خدمات کیش شد
همدلی و همراهی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اقشار مختلف مردم جزیره
چهارشنبه 19 دی 1403 ، 7 رجب 1446 ، 8 ژانویه 2025 ، شماره 4633 ( 2017 دوره جدید)
جزیره کیش میزبان تیم های فوتبال لیگ برتری خواهد بود
جزیره کیش میزبان گردهمایی و فستیوال سایکل توریست ها
تلاش مشترک جامعه بازاریان و بازرگانان کیش باهواپیمایی معراج برای راه اندازی پروازهای خارجی به کیش
تاکید بر مشارکت تامین اجتماعی در تقویت خدمات بیمارستان کیش
ایجاد وندور لیست شرکت‌های طراح و مجری سیستم‌های ایمنی و آتش‌نشانی در جزیره کیش
بازسازی، تجهیز و نوسازی مدارس جزیره کیش
تاکید بر پیگیری مشکلات مردم و جزیره در کوتاه ترین زمان ممکن
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

در مورد واگذاری کیش ایر

محمد ثابت فرد از جمله مباحث مهم مورد علاقه،مشترک جامعه مدنی،بخش خصوصی و دولت، واگذاری شرکت هواپیمایی کیش بود. واگذاری این شرکت نخستین بار در سال 1385 مطرح شد و در لیست خصوصی سازی قرار گرفت که تاکنون چند بار به دلیل آماده نبودن پرونده، اصلاح ناوگان و اصلاح ساختار به تعویق افتاده است. در این باره تا به حال مباحث زیادی مطرح شده است که برای خوانندگان گرامی روزنامه تکراری است.

  

اینجانب در این مقاله کوتاه به فرازهایی اشاره می کنم که تا کنون کم تر مورد تاکید قرار گرفته و یا اصلاً توجهی نشده است. در این مقدمه ذکر این نکته ضروری است که به عنوان یک مسئول سابق سازمان منطقه آزاد کیش در جایگاه مدیر امور مجامع سازمان که نماینده اصلی سازمان برای خصوصی سازی شرکت مزبور بوده، مدیر کل حوزه مدیرعامل و شهروند کیش مخالف واگذاری شرکت مزبور می باشم و اعتقاد دارم اهداف اقتصادی شرکت کیش ایر باید در خدمت توسعه کیش باشد و ترکیب هواپیمایی کیش و فرودگاه کیش می تواند هم از نظر اقتصادی سودده باشد و هم ذی نفعان متنوع کیش که مهم ترین آن شهروندان کیش و فعالان گردشگری کیش هستند رو خوشحال کند. و اما استدلال ها :

1-قانون خصوصی سازی در کشور ما که در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تدوین و ابلاغ شده است، مخاطبش شرکت های دولتی است.شرکت دولتی تعریفش در قانون خدمات کشوری و قانون محاسبات عمومی مشخص است. حال آنکه،شرکت های وابسته به مجموعه های مدیریتی مناطق آزادذیل قانون تجارت و مقررات مناطق آزاد فعالیت می کنند و از شمول مقررات شرکت های دولتی خارج هستند. با این استدلال، قانون مزبور نمی تواند مبنای خصوصی سازی برای شرکت کیش ایر قرار گیرد. چه آنکه ،دستگاه متولی که نام کیش ایر را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرد،وزارت راه و شهرسازی بود که به هیچ عنوان رابطه ی سهام داری با کیش ایر نداشت و صرفاً مقررات گذار در حوزه حمل و نقل بود. در نتیجه، فرایند خصوصی سازی کیش ایر با یک ابهام جدی قانونی روبرو می باشد که باید توسط مجلس محترم رفع شود و با فرایند خصوصی سازی شرکت های مناطق آزاد به صورت یک قانون جداگانه تدوین و ابلاغ شود، به طور مثال سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار صددرصدی کیش ایر خود، وظیفه ی خصوصی سازی آن را به عهده گیرد و از فرایند واگذاری بورس اوراق بهادار استفاده کند.

2-سود سهام شرکت کیش ایر هیچ گاه به حساب خزانه دولت واریز نشده که وجوه حاصل از واگذاری این شرکت به حساب خزانه واریز شود و در سرجمع بودجه ملی لحاظ شود. سود سهام این شرکت به حساب سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار اصلی واریز می شد که سود سهام سازمان نیز در گزارش مالی تلفیقی قابل تقسیم نبود و تماماً صرف زیر ساخت های منطقه می شده است، حال با کدام استدلال بخشی از بدنه ی این سازمان ارتباطش با شرکت اصلی قطع شود و به حساب خزانه دولت واریز شود؟!

با این استدلال ها امیدوارم که مسئولان جدید مستقر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد کیش تدبیری بیندیشند تا این شرکت به عنوان پاره تن سازمان منطقه آزاد کیش مجدد به دامن کیش عزیز برگردد و مجمع عمومی آن صرفاً با حضور هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود.

     کارشناس اقتصادی       

 


 شماره خبر : 7628         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.