دسته اول؛ براساس مصوبه 28/05/1402 معروف به
مصوبه ون و کِشنده که براساس این تصویبنامه مناطق آزاد میتوانند خودروهای ون و
کِشنده وارد کنند که تا امروز با محدودیتی در این خصوص مواجه نبودیم.
دسته دوم؛ تصویبنامه هیئت وزیران مورخه
23/10/1402 که مختص به واردات خودروهای سواری است. در این تصویبنامه با محدودیتهایی
مواجه بودیم که با ابلاغ تصویبنامه 04/09/1403 هیئت وزیران این محدودیتها رفع شد.
محمد صفری افزود: براساس تصویبنامه جدید هیئت
وزیران، امکان واردات انواع خودروهای سوارینو و كاركرده برقی و هيبريدی (برقی ـ
بنزينی) با عمر كمتر از پنجسال، کارکرد کمتر از 80 هزار کیلومتر و حجم موتور 2500
سی سی به مناطق آزاد کشور فراهم شده است.
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری دبیرخانه
شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ماده (9) این تصویبنامه را برای مناطق آزاد
حائز اهمیت دانست و گفت: نکتهای که در این تصویبنامه برای ما بسیار حائز
اهمیت است ماده (9) این تصویبنامه است که در آن تصریح شده مناطق آزاد میتوانند انواع
خودروهای برقی و هیبریدی نو و کارکرده را توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق قوانین و
مقررات خود وارد کنند.
صفری افزود: در این تصویبنامه با محدودیتهایی
که در تصویبنامه 23/10/1402 وجود داشت مثل استعلام و تاییدیههای مربوط به وزارت
صمت و خدمات پس از فروش و غیره مواجه نیستیم.
دسته سوم؛ با اهتمام ویژه دبیر محترم شورایعالی
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همکاری خوب دبیر و اعضای کمیسیون زیربنایی دولت
اقدامات قابل توجهی درخصوص تصویبنامه خودروهای سواری بنزینی صورت گرفته است.
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری دبیرخانه شورایعالی
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بر نوسازی ناوگان حمل و نقل خصوصا در مناطق آزاد جنوبی
کشور تاکید کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل یکی از اهداف دبیرخانه است که به
جد پیگیر آن هستیم و بهزودی تعداد قابل توجهی خودرو از محل واردات خودرو به
ناوگان حمل و نقل این مناطق افزوده خواهد شد.
صفری در پایان افزود: زیرساختهای مورد نیاز هم
مثل زیرساخت شارژ خودروها و سایر مواردی که در چارچوب اختیارات سازمانهای مناطق
آزاد کشور است توسط هیئت مدیرههای این مناطق تایید و به تصویب میرسد.