اتمام پروژه ای ناتمام و ثروت سازی برای کیش اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش است پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم

  آخرين اخبار
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
یکشنبه 27 اسفند 1402 ، 6 رمضان 1445 ، 17 مارچ 2024 ، شماره 4433 (1817 دوره جدید)
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
  پربيننده ترين اخبار
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

دکتر آخوندی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در نشست خبری مطرح کرد:
اتمام پروژه ای ناتمام و ثروت سازی برای کیش اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش است

  



دکتر آخوندی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش  در نشست خبری مطرح کرد:

اتمام پروژه ای ناتمام و ثروت سازی برای کیش اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش است

 

اقتصاد کیش- سرویس گزارش و گفت و گو - در ادامه سیاست های سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر برگزاری نشست های تخصصی و ارائه گزارش عملکرد معاونت های مختلف سازمان منطقه آزاد کیش، پس از برگزاری اولین نشست با دکتر خانزادی در حوزه عمرانی و زیر بنایی روز گذشته نشستی در موضوعات اقتصادی و سرمایه گذاری با حضور دکتر ناصر آخوندی معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.

در این نشست دکتر آخوندی ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه و عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان، گفت: فعالیت های انجام شده در حوزه اقتصادی کم و بیش در جراید پوشش داده شده است اما امروز گزارش منسجم تری را ارائه خواهیم داد.

تاکید دکتر مظفری بر نقشه راه کیش

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه دکتر مظفری، مدیر عامل سازمان  منطقه آزاد کیش در سخنان  خود از برنامه ریزی راهبردی سه ساله و نقشه راه  برای منطقه آزاد کیش گفته اند، افزود : این نقشه راه در هفته دولت رونمایی شد که مبنا و نقشه راه تمام معاونت های سازمان خواهد بود.  وی افزود : تدوین فرصت های سرمایه گذاری، شناسایی سرمایه گذاران و اطلاع رسانی به آنها موضوعی بسیار حیاتی است. هر سرمایه گذاری باید به راحتی به آمار و اطلاعات دسترسی داشته باشد و شناسایی جزئیات فرصت های سرمایه گذاری بسیار مفید فایده خواهد بود.

فرصت های سرمایه گذاری در کیش

دکتر آخوندی با اشاره به رونمایی از کتاب فرصت های سرمایه گذاری جزیره کیش گفت: پروژه ها و طرح های سرمایه گذاری توسط همکاران من در معاونت اقتصادی و با همکاری حوزه های مختلف در کتابی تحت عنوان فرصت های سرمایه گذاری جمع آوری و تدوین شده است و در هفته دولت با معرفی 33 فرصت سرمایه گذاری با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 155 هزار میلیارد ریال به دو زبان فارسی و انگلیسی به چاپ رسید وی افزود: این کتاب به زبان عربی نیز برای کیش اینوکس طراحی شده است.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد کیش در آبان و آذر  1397  با مشکل پرداخت حقوق کارکنان مواجه بود . سازمان ضمن اخذ وام از یکی از بانک ها  با نرخ های بالا سعی در حل این مشکل داشت.در آن زمان وام پرداخت شده و اصل وام نیز سررسید شده بود و مشکل جایگزینی داشتیم اما توانستیم با راهکارهایی و با همکاری معاونتها و مدیریت ها این مشکل را حل کنیم. امروز نه تنها نگران پرداخت هزینه های جاری سازمان نیستیم بلکه موفق شده ایم پروژه های زیر ساختی مهمی را که با راه اندازی و اتمام آنها اثرات اقتصادی مثبتی در جزیره خواهد داشت،  اجرایی کنیم.

راه اندازی تمام پروژه های ناتمام

دکتر آخوندی افزود : راه اندازی پروژه های ناتمام یکی از سیاست های ما می باشد. پروژه هایی  که امروزه در جای جای کیش به صورت نیمه تمام دیده می شود و سامان دادن به آنها در دستور کار ما قرار دارد . وی گفت : جدای از علل معلق ماندن  این پروژه ها که در بسیاری از  موارد خارج از توان سرمایه گذار بوده ، پارامتر ها و شاخصه های اقتصادی و محاسبات اولیه برای اتمام پروژه گاها درست از آب در نیامده  و باعث تغییرات در زمان تحویل و یا تعطیلی پروژه ها گردیده است. وی گفت : پس از بررسی ها ی جا مع در جزیره کیش با بیش از 158 پروژه نیمه تمام مواجه شدیم. برای حل موضوع کارگروهی در این زمینه تشکیل شد. 158 پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی در مجموع مساحتی بالغ بر 3 میلیون متر مربع یعنی  4 و سه دهم درصد از اراضی جزیره کیش را این پروژه های ناتمام در بر گرفته است . تیمهای کارشناسی از این پروژه های غیر فعال بازدید کردند و در نهایت مشخص شد که تعداد 29 پروژه به صورت زمینهای بایر بوده است،  بدین معنا که سرمایه گذار زمین بایر را گرفته و کار را رها کرده است. برای رسیدگی به این موضوعات و رفع موانع و ایجاد رونق اقتصادی کارگروههای تخصصی تشکیل شد و بررسی راهکارها و حل  مشکلات در دستور کار قرار گرفت. بیش از 100 جلسه کارشناسی  و 2 هزار نفر ساعت کار با هدف بازگرداندن پروژه های ناتمام به مدار فعالیت تشکیل  شد .  آخوندی افزود :خبر خوب اینکه  بیش از 45 پروژه ناتمام از جهات مختلف و با ارائه مدارک و مستندات سرمایه گذار بررسی و دوباره به مدار بازخواهند گشت . از این تعداد 16 پروژه مربوط به کاربری هتل است و در صورت راه اندازی بیش از 3000 اتاق به ظرفیت پذیرش مسافر در کیش  افزوده خواهد شد.

معاون اقتصادی  و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با ارائه گزارشی از بازگشت پروژه های نیمه تمام تشریح کرد: مجموعه مسکونی کیش رویای زندگی در زمینی بالغ بر 82 هزار و 113 متر مربع و زیر بنایی بالغ بر 128 هزار متر مربع در قالب 5 برج و 802 واحد مسکونی به صورت مشارکتی با شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش و به صورت 50 درصدی به مدار ساخت بازگشت. با برگزاری جلسات به جمع بندی نهایی رسید یم و حساب مشترکی افتتاح شد و 2 پروژه آن طی هفته آینده پیش فروش می شود . وی افزود :  با نظارت ها منابع حاصل از پیش فروش برای تکمیل پروژه ها هزینه خواهد شد و طبق برنامه زمانبندی تا سال 1399  به سرانجام می رسد و منابع حاصل از 50 درصد شراکت منابع مالی بالغ بر حدود 700 میلیارد تومان نصیب شرکت سرمایه گذاری کیش خواهد شد .

حفط اعتبار سرمایه گذاران بخش خصوصی

دکتر آخوندی با اشاره به مجتمع مسکونی دامون ساحلی 2 گفت:  دامون ساحلی 2 پروژه دیگری بود و عمده مشکل این پروژه پیش فروش بدون تکمیل به مردم بود. پول گرفته شده اما پروژه متوقف شده بود . وی  با این توضیح که در قراردادها سرمایه گذاران تا زمان اخذ پایان کار اجازه واگذاری ندارند و در صورت واگذاری سازمان حق دارد که طرح شکایت نماید و قرار داد را فسخ کند گفت: وقتی مردم درگیر می شوند موضوع متفاوت خواهد بود و به خاطر نقش حاکمیتی سازمان و منافع مردم در عین حمایت از سرمایه گذار رویکردمان این است  که  اعتبار سرمایه گذار حفظ شود .چون سرمایه گذاران سرمایه های کیش هستند. در هر بخشی استثناء وجود دارد و ممکن است عده ای تخلف کنند اما اکثر کسانی که در کیش به عنوان سرمایه گذار حضور دارند انسانهای بسیار شریفی هستند و به عشق جزیره کیش آمده اند اما شرایط اقتصادی باعث بروز مشکل شده است. سیاست ما این است که در عین حالی که سرمایه گذار را درک می کنیم به او کمک خواهیم کرد تا به تعهدات عمل کند و اعتماد مردم را بدست آورد. این موضوع باعث خواهد شد تا سرمایه گذاران برگردند ومشکل  این مجتمع از این دست پروژه ها بود .

وی افزود: 169 نفر این پروژه را پیش خرید کرده بودند و پروژه مشارکتی بود. 38 درصد مربوط به شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش و الباقی متعلق به شرکت دامون ساحلی بود که  بنا به دلایلی چندین سال متوقف گشته بود. آب و هوای جزیره خورندگی و استهلاک را برای این پروژه بوجود آورده بود که برای بازسازی مجدد نیاز به هزینه ای فراوان داشت .با طرح این موضوع در شرکت سرمایه گذاری قرار بر این شد تا هیئت امنایی با حضور پیش خرید کنندگان و وکیل قانونی سرمایه گذار تشکیل شود و ساعت روز شمار معکوس برای پروژه گذاشته شد و طی بازید روز گذشته  ما 43 روز دیگر باید اسکلت پروژه تمام شود .اعضای هیئت مدیره بعد از اتمام مهلت از آن بازدید خواهند داشت و بررسی خواهند کرد. در این میان کارفرما تعهد کرد که کار را تا این مرحله به موقع تحویل دهد .9 نفر از پیش خریداران نیز به نمایندگی از دیگر خریداران حساب مشترک باز کرده اند ، کد رهگیری گذاشته شد و احتمال فروش مشترک به چند نفر قابل انجام نیست و فیشهای واریزی رد یابی و توسط شرکت راستی آزمایی می شود . وی گفت : در این بین خریداران نظارت اصلی را برعهده خواخند داشت  و کسی نمی تواند ادعای واهی داشته باشد. سهم شرکت سرمایه گذاری در گذشته 70 میلیارد تومان بود و طبق  قرارداد مقرر شده بود تا پول را دو ساله بگیرند اما این موضوع لغو شد و برنامه شرکت سرمایه گذاری این است که با شرکت های لیزینگی این مشکل را حل نماید. بدین صورت که متقاضی خرید 30 درصد را می دهد و شرکت لیزینگ به صورت یکجا پول شرکت سرمایه گذاری را تسویه می کند و بین 5 تا 8 سال به صورت اجاره به شرط تملیک سند به نام شخص واگذار می شود و در رهن شرکت لیزینگ قرار خواهد گرفت و پس از تسویه شخص سند قطعی داده خواهد شد . پیش بینی ما این است که این پروژه هم در پایان سال 1399 تکمیل و آماده بهره برداری شود. همین شیوه و نصب برنامه زمانبدی در ترمینال ، فرودگاه و لایروبی انجام شده و رسانه ها  بایستی رصد کنند که پروژه به موقع انجام شود.

دکتر آخوندی با اشاره به پروژه ترمینال  فرودگاه کیش ادامه داد: ترمینال در قرارداد اولیه مبلغ 170 میلیارد تومان برآورد شده بود  که به خاطر نبود منابع مالی و تاخیر در قرار داد جدید به 600 میلیارد تومان رسید. اگر در آن زمان تامین مالی می شد با همان مبلغ قابل انجام بود و بسیار صرفه جویی می شد و در صورت بهره برداری ظرفیت پذیرش مسافر از یک میلیون و 500 هزار نفر به 6 میلیون نفر افزایش پیدا می کرد . از نظر اقتصادی فرصت های از دست رفته زیاد است و در صورت انجام کار از بهره برداری تا قیمت تمام شده منابع مالی زیادی را به همره دارد .

فعال سازی پروژه های و شرکت های تعطیل شده

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش  هم چنین از فعال شدن  پروژه خدماتی سرو خبر داد و گفت:  این پروژه در زمینی به مساحت 4232 متر مربع و بالغ بر 16621 متر مربع بنا و در قالب 115 غرفه خدماتی به صورت مشارکتی 50 درصد فعال شد . این پروژه در مرحله سفت کاری به علت مشکلاتی متوقف شده بود و با انعقاد قراردادی با شریک جدید   ارزش افزوده فوق العاده ای برای شرکت سرمایه گذاری خواهد داشت.

آخوندی در فعال سازی واحد های صنعتی نیمه تمام به شرکت کیش چوب اشاره کرد و گفت: این شرکت در مساحت 200 هزار متر مربع وبا 60 هزار متر سالن با تجهیزاتی که در خاورمیانه نمونه ندارد و محصولات آن قابلیت صادر شدن به همه کشوره ها را دارد تعطیل شده بود . وی افزود با بازگشت شرکت کیش چوب تا پایان سال جاری 400 نفر استخدام و در مرحله بعدی این تعداد به 1200 نفر خواهد رسید. کارگرانی هم که در گذشته به دنبال حقوق خود بوده اند و تسویه حساب شدند و یا در حال تسویه به صورت اقساطی  هستند مجددا دعوت به کار می شوند.

دکتر آخوندی ادامه داد: شرکت تولیدات دارویی سورینت نیز از شرکتهای تعطیل بود که خط اول آن مجددا راه اندازی شد . این شرکت زیر مجموعه شرکت دانش بنیان کیش مدیفارم است که در زمینه تولید دارو حرف های زیادی در دنیا دارد و محصول آن به خاطر نیاز داخلی به سرزمین اصلی صادر می شود. کیش مدیفارم بیش از 50 میلیون دلار ارزش صادراتی به سرزمین اصلی داشته است. این شرکت از سال 98 ،20درصد افزایش تولید داشته و با همه مشکلات ارزی و سختی های ثبت سفارش همت خود را برای تولید بکار گرفته است و همه ساله شاخص میزان تولید و صادراتش ده تا 15 درصد افزایش را نشان می دهد. این شرکت تا سال 1400 تا 100 میلیون دلار برنامه  های خود ،افزایش تولید دارند که از این نوع شرکت ها با تمام توان حمایت خواهیم کرد.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش همچنین گفت: پروژه پردیس سه هم به چرخه ساخت بازگشته است  ، بخش عمده ای از اسکلت فلزی این پروژه به جزیره رسیده است و الباقی طی هفته آینده خواهد رسید و شروع به نصب می شود . این پروژه از نظر ریالی بسیار اثر گذار است و 1800 میلیارد تومان میزان سرمایه گذاری در این پروژه است . 

کتابچه سرمایه گذاری کیش

آخوندی در ادامه این نشست از پروژهای سرمایه گذاری و زیر بنایی که در جزیره کیش در دست اقدام است و در کتابچه سرمایه گذاری آمده است را به شرح ذیل تشریح کرد:

127 پروژه در بخش های مختلف سرمایه گذاری و زیر بنایی به ارزش ریالی 30 هزار میلیارد تومان و ارزش دلاری 282 میلیون دلار که تا سال 1400 به بهره برداری میرسد و منجر به ایجاد بیش از 28 هزار شغل در منطقه به صورت مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد.  وی گفت :سرمایه گذاری جدید صورت گرفته طی یکسال گذشته تا سال 1400 محقق می شود . از این تعداد، 12 پروژه به ارزش ریالی  6800 میلیارد تومان و ارزش دلاری 110 میلیارد دلار خواهد بود که منجر به ایجاد حدود 8700 شغل و 11 پروژه مشارکتی جدید با ارزش 2700 میلیارد تومان خواهد شد که در مرحله جذب سرمایه گذار و عقد قرارداد است.

وی اضافه کرد : برخی سرمایه گذاریهای جدید جذب شده شامل شرکت ماکیتا کیش با حجم سرمایه گذاری 110 میلیون دلار که  شامل هتل بزرگ 5 ستاره و با 1000 اتاق خواهد بود سالن ورزشی فوتبال، تفریحات آبی ، رستوران از امکانات این هتل است که  که توریست می تواند حتی تا یک هفته در این هتل بدون نیاز به سایر مراکز اقامت داشته باشد . این هتل نیازهای گردشگر  امروز را برطرف خواهد کرد.  وی افزود: مجتمعی امروز طرفدار دارد که تمام نیازهای گردشگر را به صورت یکجا برآورده نماید. این رویکرد در دنیا وجود دارد و سرمایه گذاران بخش خصوصی هم به این نوع از سرمایه گذاری بیشتر تمایل دارند و طرح های جامعی در این خصوص وجود دارد.

تقویت امکانات اقامتی ، گردشگری ، ورزشی

دکتر آخوندی گفت : هتل ریزورت ورزشی نیز با ارزشی بالغ بر 848 میلیارد تومان در جنوب شرقی از پروژه های در دست ساخت است. این هتل شامل دو زمین فوتبال استاندارد، مجموعه سرپوشیده ورزشی که بتواند تیم های ورزشی راه یافته به جام جهانی قطر را پوشش دهد، خواهد بود.

آخوندی در ادامه گفت: هتل دیگری با حجم سرمایه گذاری 183 میلیارد تومان در منطقه غرب جزیره که فاز اول آن تا سال 1400 به بهره برداری می رسد، در دست ساخت است .اولین مرکز دریا درمانی با مساحت 30 هزار متر مربع و حجم سرمایه گذاری بیش از 40 هزار میلیارد ریال در قالب یک هتل 5 ستاره و مرکز درمانی در غرب جزیره نیز تا سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

آخوندی پروژه ونیز کیش را نیز اینگونه معرفی کرد: این پروژه شهرک ویلایی است که از قبل در برنامه بوده و ارزش افزوده خوبی را برای جزیره و سازمان منطقه آزاد کیش خواهد داشت. شهرک های ویلایی ،امکانات تفریحی و گردشگری ،گردشگری ساحلی با رویکرد گردشگری عمومی و در قالب پروژه  یکپارچه خواهد بود. این پروژه با  سرمایه 248 میلیارد برای 500 نفر ایجاد اشتغال می کند.

ترمینال  جدید فرودگاه بین المللی کیش تا 1400

دکتر آخوندی با بیان اینکه  ساخت هتلهای دیگری نیز در دستور کار است، گفت: پروژه های سرمایه گذاری مثل ترمینال جدید فرودگاه بین المللی تا سال 1400 به بهره برداری می رسد و تامین مالی این پروژه مهمترین دغدغه سازمان بود که از طریق انتشار اوراق مالی صکوک به مبلغ 300 میلیارد تومان برای اولین بار در حوزه مناطق آزاد کشور انجام شد. وی گفت :  با اینکه در بودجه سازمان مناطق آزاد این اوراق جزء بودجه از سالهای گذشته می آمده است اما هیچ گاه محقق نشد ه و خوشبختانه برای اولین بار در هفته دولت مجوز آن را گرفتیم . در برنامه است تا قبل از پایان مهر ماه در تالار بورس کیش مراحل رونمایی و عرضه اوراق مشارکت این پروژه انجام شود.  وی افزود : منابع حاصل از عرضه این اوراق نیز فقط برای همین پروژ  خاص و تکمیل فرودگاه صرف خواهد شد. این اوراق  4  ساله و با نرخ 18 درصد خواهد بود و بانک مسکن به عنوان ضامن معرفی می شود  و شرکت توسعه و سرمایه گذاری کیش به عنوان بانی معرفی شده است .

وی گفت : تکمیل باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش نیز در دستور کار است. 400 متر از انتهای باند باقی مانده که قرارداد آن اجرایی شده و همچنین تکمیل سیستم روشنایی باند با کمک شرکت های دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی برای اولین بار انجام خواهد شد.  تجهیزات با اخذ 50 میلیارد تومان وام 11 درصد و 6 ماه تنفس با بازپرداخت 30 ماهه برای پیمانکار مورد نظر خریداری شد و تامین مالی انجام شد که در نوع خود اقدام بسیار مهمی بود.

حمایت از شرکت های دانش بنیان

آخوندی با اعلام این خبر که ده شرکت دانش بنیان در جزیره کیش شناسایی و در برج فن آوری و   نوآوری محصولشان تجاری سازی شده است گفت: این شرکتها در زمینه "های تک" فعالیت دارند که دفتر و امکانات لازم در اختیار آنها قرار می گیرد و در اینوکس2019 معرقی میشوند. نوع مصرف و مصالح ساخت و ساز با میزان بهره برداری از آب ، گرما و انرژی در کیش می تواند تا 80 درصد صرفه جویی ایجاد کند  و شرکت های دانش بنیان می توانند در این موضوعات بسیار کار کنند. این شرکت ها باارزش هستند و برای اولین بار در کشور فضای تولید را هم در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار خواهیم داد که خیر و برکت فراوانی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد کیش دارای املاک بسیاری است  و مورد نیاز هم هست گفت: با سازو کارهایی می توان بدون فروش این املاک از آن ها درآمد زایی کرد. این املاک  به عنوان اهرم مالی در رهن بانک است و بانک مسکن ضامن شده است و بعد از تسویه این دارایی سند آزاد می شود .

صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان

آخوندی گفت: در همین زمینه دو صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان توسط شرکت توسعه و سرمایه گذاری  کیش با حضور شرکتهای مختلف تامین سرمایه از جمله شرکت کاریزما و شرکت امید در حال مذاکره و توافق هستیم . با هر کدام از این شرکت ها به مبلغ 700 میلیارد تومان قراردادهایی را تنظیم و در حال نهایی شدن هستند و امیدواریم تا اخر مهر ماه مجوزهای  لازم را بگیریم.

معاون اقتصادی  و سرمایه گذاری سازمان  منطقه آزاد کیش با توضیحی درباره صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان گفت: ثروت سازی بسیار خوبی  در این شکل از کار شکل ایجاد می شود و کسانی که سرمایه های خرد دارند می توانند در این حوزه وارد شوند و ارزش افزوده بسیار خوبی داشته و در آمدی مطمئن خواهد بود.

دبیر خانه بورس بین الملل در کیش

دکتر آخوندی ادامه داد: برای  دبیر خانه بورس بین الملل از میان همه مناطق آزاد،  جزیره کیش انتخاب شده است.   شرکت سرمایه گذاری و سازمان منطقه آزاد به  عنوان دو موسس بین تعداد موسسینی که از شرکتهای بزرگ بورس و شرکتهای تولیدی صادرات محور هستند انتخاب شده اند و طبق قوانین به یاری خدا قبل از کیش اینوکس در آبان ماه بورس بین الملل افتتاح خواهد شد. در صورت افتتاح بورس بین الملل بسیاری از نقل و انتقالات را در همین صندوق ها عرضه می کنیم که کارگزارها در  کشورهای  مختلف  با نقل و انتقالات  واگذاری منابع مالی را انجام دهند.در واقع اینها به شکلی ابزارهایی است که بوسیله آن می توان  فرایند سرمایه گذاری  تجار و فعالین اقتصادی در داخل و خارج از کشور را با توجه به محدودیت های امروز تسهیل نماید.

وی بیان کرد: مهمترین اتفاقی که بر مبنای اصل 44 برای کیش افتاده این است که سازمان های دولتی باید منابع مازاد خود را بر اساس دستورالعمل واگذار نمایند. یکی از راههای شفاف سازی و رعایت حقوق دولت این است که همه منابع را در قالب شرکتهایی که سهام آن قابلیت عرضه در بورس هستند ، قیمت گذاری کنیم و از طریق  بورس و یا فرابورس عرضه نماییم و چون در بورس عرضه می شود همه اطلاع پیدا می کنند.  وی گفت : خوشبختانه شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش را در بازار سرمایه به عنوان یک نهاد مالی چند رشته ای پذیرفته اند با تلاش  همکاران ما و در فاز بعدی شرکت های مختلف سازمان مثل کیش ایر، سازمان بنادرو فرودگاه و تله کیش طبق این روند  ارزش افزوده پیدا خواهند کرد .

پروژه های مشارکتی با بخش خصوصی

آخوندی افزود: یکی دیگر از بحث هایی که در تامین مالی مد نظر بوده تعریف پروژه های مشارکتی با بخش خصوصی بر اساس طرح جامع و شیوه نامه و آیین نامه ها بود و در حال اجرایی شدن است.  وی گفت : اوراق صکوک خیلی خوب در رسانه ها کار نشده اما در سالهای گذشته شرکتهای بزرگی چون فولاد مبارکه و ذوب آهن و ... حداقل دو سال طول می کشید تا اوراق صکوک را داشته باشند اما برای ما در جزیره کیش تنها در طول 4 یا 5 ماه طول کشید که سابقه نداشته است.

دکتر آخوندی ورود بخش های مختلف را به بورس و فرا بورس را یکی از راههای مشارکت و تصمیم گیری جمعی دانست و گفت: در صورت حضور شرکتهای مختلف تابعه سازمان مثل کیش ایر، تله کیش و ... همه کیشوندان سهامداران آن خواهند شد و حضور در هیئت مدیره منتخب در صورت بروز مشکلاتی مثل قیمتهای بالای پرواز همه از مشکلاتی چون خرید قطعات، حقوق پرسنل ،تعداد هواپیما و ... همه راهکار ارائه می دهند و مشارکت در تصمیم گیری دارند و در آن صورت همه ما یک خانواده خواهیم شد سازمان و سرمایه گذاران و مردم همه متوفق القول راهکار ارائه خواهیم داد که در نهایت منجر به شفاف سازی و حل مشکلات خواهد شد.

توسعه امکانات زیر ساخت مخابرات

در ایجاد زیر ساخت های ارتباطات طی یک سال ایجاد  60 کیلومتر فیبر نوری در جزیره کیش موضوع مهمی بود که  دکتر آخوندی به آن اشاره کرد و گفت: این زیر ساخت به منظور ارتباطات اداری و تجاری و رفاهی و مسکونی و گردشگری انجام می شود و بیش از 5 کیلومتر آن بوسیله دکل ها تجمیع شده است.

دکل های دریایی فیبر نوری هم موضوع بعدی بود که معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش به آن اشاره کرد و گفت:  پیش از این کابل شناور و معلق بود و قطعی هایی را به همراه داشت و با گرفتن پیمانکار این کابل بصورت دفنی و زیر دریا این مشکل مرتفع خواهد شد.

وی افزود: ارتباط کیش با هندورابی با کابل دریایی فیبر نوری 24 رشته ای متعلق به فلات قاره ایران بلا استفاده بوده که با مذاکرات دوباره برقرار خواهد شد و بر اساس طرح جامع جزیره هندورابی نیز تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی گفت :

تعداد قراردادها و الحاقیات مقایسه ای بین 6 ماه اول سال 97 و 98 حدود 12 درصد افزایش را نشان می دهد ،در مبلغ قراردادها و الحاقیات مقایسه ای بین 6 ماه اول سال 97 و 98، 129 درصد افزایش داشتیم، در مساحت زمین واگذار شده مقایسه ای بین 6 ماه اول سال 97 و 98 ، 180درصد افزایش را نشان می دهد. در حجم سرمایه گذاری مقایسه ای بین 6 ماه اول سال 97 و 98 یک درصد افزایش و در سرمایه گذاری های تحقق یافته مقایسه ای بین 6 ماه اول سال 97 و 98، 260 درصد افزایش داشته ایم.

تعاملات خوب با بانک ها

معاون اقتصادی سازمان  منطقه آزاد کیش افزود : نشستهای زیادی با بانک ها ، بورس و بیمه داشته ایم  خواست ما این بوده  که اختیارات آنها در حد شعب  مستقل باشد و راسا تصمیم گیری کنند و خوشبختانه اطلاع رسانی به سرمایه گذاران و شرکتهای صنعتی و تجار اعلام شده است. بیمه و پرداخت خسارت به بیمه گذاران رصد و امتیاز دهی می شود و در کمترین زمان پرداخت شود و مبلغ خسارت مقایسه ای بین 6 ماه اول سال 97 و 98  ، 49 درصد بیشتر شده و پرداخت خسارات تعیین تکلیف شده است.

وی گفت : بورس از نظر مقایسه ای بین 6 ماه اول سال 97 و 98 از لحاظ حجم سهام  107 درصد افزایش ولی  از نظر ریالی چون نرخ ها تابعی از بازار اصلی بوده 12 درصد منفی بود.

آخوندی گفت: در زمینه تسهیل تولید صنایع ما 6 شهرک  صنعتی داریم و 171 هکتار مساحت و 63 هکتار زمینهای صنعتی متفرقه و 310 واحد فعال 4800 نفر مشغول به کار هستند .

وی اضافه کرد : در مقایسه 5 ماهه اول سال 97 نسبت به 98جواز تاسیس صادر شده 80 درصد مثبت و پروانه های صادر شده 86 درصد مثبت و تعداد پروانه های بهره برداری تمدید شده 38 درصد منفی بوده ایم  که البته عده ای برای تمدید مراجعه نکرده اند .   

وی گفت : اقدامات زیادی بویژه  در شهرک های صنعتی در بخش تولید و خدمات و صنعت انجام شده است و شرایط خاص را باید به فرصت تبدیل کرد و یکی از اقدامات افزایش مدت اجاره 3 ساله به 20 ساله به شرکت های صنعتی بود.

وی افزود : اصلاح شیوه نامه ها و فرایندهای کاری در موضوعات مختلف از جمله: پروانه خدمات خودرویی، پروانه خدمات کارگاهی، سرد خانه صنعتی، کسب و کار فضای مجازی و تغییر موضوع فعالیت و ... اصلاح شد.

وی اضافه کرد تفاهم نامه  های خوبی با بانک های ملت، تجارت، ملی، شهر و صادرات امضا شده که تسهیلات مالی به واحد های صنعتی و فعالان اقتصادی و کیشوندان داده می شود.

از دیگر اقدامات است اخذ مجوز موقت 6 ماهه تا یکساله توسط سرمایه گذار است تا ساخت و ساز و کار تعطیل نشود .

دکتر آخوندی در پایان افزود:  کارهای بزرگی در حوزه های اقتصادی انجام شده و بر اساس تاکید دکتر مظفری  مدیر عامل محترم سازمان منطقه آزاد کیش در حال انجام است.

 در ادامه این نشست دکتر آخوندی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. 

 شماره خبر : 157         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.