ماجرای خودرو‌های دپو شده در مناطق آزاد تشریح شد پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
نامه کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان پیرامون حوادث اخیر کیش به رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور
خطوط سبز ارزی برای تولیدکنندگان مناطق ویژه اقتصادی ایجاد می‌شود
حضور دادستان کیش در جلسه شورای معاونین و مدیران شرکت عمران، آب و خدمات کیش
نسل زد کیش : چالش‌ها و فرصت‌ها
ارائه دستاورد‌های بیش از ۴۰ کشورجهان در کیش اکسپو ۱۴۰۴
شاخص‌های آماری مناطق آزاد در هشت‌ماهه 1404 منتشر شد
آغاز دوره جدید سیاست‌گذاری فرهنگی در مناطق آزاد با تشکیل شورای‌عالی فرهنگی مناطق
بازدیدهای مستمر معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش از طرح ها و پروژه های در دست اجرا
حضور فعال دبیرخانه و سازمان‌های مناطق آزاد در رویداد کیش اکسپو 2025
سازوکار تردد خودروهای مناطق آزاد در استان هرمزگان نهایی شد
تجلیل مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش از فعالان صنعت هوانوردی
جزیره کیش قربانی چه چیزی شد؟!
اندر احوالات ماراتن کیش
ماموریت وزیر اقتصاد به دبیر مناطق آزاد برای رسیدگی به حواشی ماراتن کیش

  آخرين اخبار
نامه کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان پیرامون حوادث اخیر کیش به رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور
خطوط سبز ارزی برای تولیدکنندگان مناطق ویژه اقتصادی ایجاد می‌شود
حضور دادستان کیش در جلسه شورای معاونین و مدیران شرکت عمران، آب و خدمات کیش
نسل زد کیش : چالش‌ها و فرصت‌ها
ارائه دستاورد‌های بیش از ۴۰ کشورجهان در کیش اکسپو ۱۴۰۴
چهارشنبه 19 آذر 1404 - 19 جمادی الثانی 1447 - 10 دسامبر 2025 - شماره 4847 (2231 دوره جدید)
شاخص‌های آماری مناطق آزاد در هشت‌ماهه 1404 منتشر شد
آغاز دوره جدید سیاست‌گذاری فرهنگی در مناطق آزاد با تشکیل شورای‌عالی فرهنگی مناطق
بازدیدهای مستمر معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش از طرح ها و پروژه های در دست اجرا
حضور فعال دبیرخانه و سازمان‌های مناطق آزاد در رویداد کیش اکسپو 2025
  پربيننده ترين اخبار
معرفی نفرات برتر ماراتن بزرگ ایران
یکشنبه 16 آذر 1404 - 16 جمادی الثانی 1447 - 7 دسامبر 2025 - شماره 4844( 2228 دوره جدید)
نمایشگاه کتاب ، خلق محیط زیبای فرهنگی در کیش
رونمایی از «میکارت» در جزیره کیش
دوشنبه 17 آذر 1404 - 17 جمادی الثانی 1447 - 8 دسامبر 2025 - شماره 4845 ( 2229 دوره جدید)
شنبه 15 آذر 1404 - 15 جمادی الثانی 1447 - 6 دسامبر 2025 - شماره 4843( 2227 دوره جدید)
جزیره کیش قربانی چه چیزی شد؟!
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شورای‌عالی مناطق آزاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
آقای کبیری یا اطلاع ندارید یا اطلاع دارید و اهمیت نمی دهید...!
توسعه کیش؛میان عشق به جزیره و نگاه عبوری مدیران
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

توسط معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد
ماجرای خودرو‌های دپو شده در مناطق آزاد تشریح شد

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: حدود 400 خودروی صفر کیلومتر در انبار‌های این مناطق دپو شده که تامین کننده نیاز سرزمین اصلی نیست.

  

احمد جمالی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی افزود: برخی از خودرو‌هایی که در مناطق آزاد دپو شده، براساس حکم قضایی توقیف شده است.
جمالی با بیان اینکه بیشترین خودرو دپو شده در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و کمتر از 100 دستگاه خودرو است گفت: مجموع خودرو‌های دپو شده در انبار‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بین 300 تا 400 دستگاه است که تعدادی براساس حکم قضایی توقیف شده و تعدادی براساس نظر صاحبان آن‌ها ترخیص نشده است و این تعداد نمی‌تواند تامین کننده نیاز سرزمین اصلی باشد.
وی با اشاره به اینکه اکنون 64 منطقه ویژه اقتصادی و 8 منطقه آزاد در کشور داریم افزود: اگر 300 تا 400 خودروی دپو شده میان همه این مناطق تقسیم شود به هر منطقه به طور متوسط 3 تا 4 خودرو می‌رسد که عدد ناچیزی است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص واردات خودرو‌های دپو شده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز گفت: بر اساس آمار‌های مطرح شده، این نوع خودرو‌ها در مکان‌های مختلف دپو شده اند.
جمالی با بیان اینکه تعدادی از این خودرو‌ها در انبار‌های سازمان تملیکی و تعدادی نیز در انبار‌های سازمان بنادر و دریا نوردی وجود دارد افزود: تعدادی از این نوع خودرو‌ها نیز در انبار‌های گمرک و تعدادی در انبار‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار دارد.
وی اضافه کرد: همه این خودرو‌ها در سال 97، حدود 12 هزار دستگاه تخمین زده می‌شد.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص این مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: این مصوبه باید در صحن علنی مجلس نیز به رأی گذشته شود تا پس از تصویب، فرایند اجرای آن گذرانده شود.
جمالی با بیان اینکه اگر هدف از تصویب این مصوبه حصول درآمد برای دولت یا تامین بخشی از نیاز‌های داخلی و یا ایجاد رقابت باشد افزود: این مصوبه شاید نتواند این اهداف را محقق کند.
وی ادامه داد: سالهاست که واردات خودرو به مناطق آزاد ممنوع است و هیچگونه خودرویی وارد این مناطق نشده است.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه خودرو‌های فعلی در مناطق آزاد خودرو‌های مستعمل و کارکرده است گفت: ورود این خودرو‌ها به سرزمین اصلی، هیچ دستاوردی برای اقتصاد کشور ندارد.

جمالی تعداد خودرو‌های کارکرده در مناطق آزاد را بسیار کم بیان کرد و افزود: این خودرو‌ها در طول زمان وارد شده اند و تعدا زیادی از آن‌ها مستهلک شده اند.
وی با اشاره به اینکه خودرو‌های وارد شده به مناطق آزاد به طور عمده در نزدیک دریا هستند گفت: عمر مفید این خودرو‌ها در محیط‌های شرجی، بسیار محدود است و اگر از کیش، قشم، اروند و چابهار، خودرویی به سرزمین اصلی وارد شود نمی‌توان بهره برداری خوبی از آن‌ها کرد.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عمر مفید خورو‌ها در مناطق شرجی را 4 تا 5 سال بیان کرد و افزود: اینکه گفته شده 100 هزار خودروی خارجی در مناطق آزاد وجود دارد این آمار هیچ مبنایی ندارد.
جمالی اضافه کرد: از سه سال گذشته ما هیچ واردات خودرویی در این مناطق نداشته ایم.
وی با بیان اینکه 30 تا 40 هزار خودرو خارجی در مناطق آزاد تردد می‌کند گفت: خودرو‌های فعلی در مناطق آزاد تامین کننده نیاز این مناطق هستند و اگر قرار باشد که این خودرو‌ها وارد سرزمین اصلی شوند دوباره نیاز به وارد کردن خودرو به مناطق آزاد داریم.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه ورود خورو به مناطق آزاد باید یا منبع داخلی داشته و یا وارداتی باشد افزود: واردات خودرو که ممنوع است و منبع داخلی نیز محدودیت‌هایی دارد.
جمالی گفت: خوروسازان داخلی یک و نیم میلیون دستگاه در سال‌های گذشته و در بالاترین سطح خودرو تولید کرده بودند و اکنون این رقم به 800 هزار دستگاه در سال رسیده است.
وی افزود: امکان تامین خودرو برای نیاز‌های ضروری شهروندان در مناطق آزاد از داخل کشور وجود ندارد.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید فکری برای رفع نیاز‌های شهروندان در مناطق آزاد نیز کنند.
جمالی در خصوص پیش بینی درآمد 10 هزار میلیارد تومان از واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی گفت: نمی‌دانم مبنای این آماز کجاست، اما درآمد 10 هزار میلیارد تومانی بسیار خوشبینانه است.
وی افزود: این رقم زمانی می‌تواند محقق شود که همه خودرو‌های موجود در مناطق آزاد را به سرزمین اصلی وارد و این مناطق را خالی از هر نوع خودرو کنیم.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص درآمد دولت از محل حقوق ورود خودرو‌ها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی گفت: وقتی کالایی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد می‌شود باید ثبت سفارش شده و حقوق ورودی آن اعم از حقوق گمرکی و سود بازرگانی پرداخت شود.
جمالی افزود: همچنین باید نرخ حقوق گمرکی و سود بازرگانی نیز مشخص شود تا بتوان بطور شفاف عمل کرد.
وی درباره تعداد ورود خودرو‌ها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی گفت:در این خصوص باید بیشتر تامل شود و حتی درباره درآمد 5 هزار میلیارد تومانی از محل واردات خوروها، باید احتیاط داشته باشیم چرا که بعید به نظر می‌رسد که این مبلغ نیز محقق شود.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: با فرض پذیرش درآمد 5 هزار میلیارد تومانی، یک سری هزینه‌ها به کل اقتصادی کشور برای تامین خودرو‌های مناطق آزاد تحمیل می‌شود که باید هزینه‌ها و در آمد‌ها باهم در نظر گرفته شود.
جمالی اضافه کرد: هزینه‌های اجتماعی واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 شماره خبر : 1496         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.