بررسی "طرح" اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
توسعه دیپلماسی دریایی و همکاری با کشورهای دوست و همسایه محور برنامه هاست
توسعه دیپلماسی دریایی و همکاری با کشورهای دوست و همسایه محور برنامه هاست
حاج محمد آشوری استاندار جدید هرمزگان
برگزاری آیین بزرگداشت روز نیروی دریایی ارتش در جزیره کیش
نقش نهادهای صنفی ومدنی در مناطق آزاد را باید جدی گرفت
قدرت دریایی ما در خلیج فارس و دریای خزر در بالاترین سطح است
نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام در تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور برجسته است
استفاده از ظرفیت دریا محور برای رونق گردشگری جزیره کیش
آقای کبیری مراقب باشید! وعده ها شروع شد ....
موافقت رییس سازمان خصوصی‌سازی برای تعلیق واگذاری کیش ایر
برای عبور از ناترازی ها نیازمند تغییرات اساسی در نگرش ها هستیم
عملیات اجرایی منطقه آزاد بوشهر تسریع می‌شود
تاکید نماینده رئیس جمهور بر توسعه اقتصاد دریا محور در کیش
اجراء برنامه های فرهنگی باید واکنش مثبت جامعه را در پی داشته باشد

  آخرين اخبار
توسعه دیپلماسی دریایی و همکاری با کشورهای دوست و همسایه محور برنامه هاست
توسعه دیپلماسی دریایی و همکاری با کشورهای دوست و همسایه محور برنامه هاست
حاج محمد آشوری استاندار جدید هرمزگان
برگزاری آیین بزرگداشت روز نیروی دریایی ارتش در جزیره کیش
نقش نهادهای صنفی ومدنی در مناطق آزاد را باید جدی گرفت
قدرت دریایی ما در خلیج فارس و دریای خزر در بالاترین سطح است
نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام در تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور برجسته است
استفاده از ظرفیت دریا محور برای رونق گردشگری جزیره کیش
دوشنبه 12 آذر 1403 ، 30 جمادی الاول 1446 ، 2 دسامبر 2024 ، شماره 4604 ( 1988 دوره جدید)
آقای کبیری مراقب باشید! وعده ها شروع شد ....
  پربيننده ترين اخبار
سه شنبه 6 آذر 1403 ، 24 جمادی الاول 1446 ، 26 نوامبر 2024 ، شماره 4599 ( 1983 دوره جدید)
برنامه، برنامه، برنامه،
دکتر کبیری فرصتی برای بازگرداندن کیش به مسیر توسعه
آغاز به کار مجدد خط دریایی مسافری کیش- بندرلنگه
تاکید مدیر عامل سازمان بر ارتقاء ارائه خدمات در بیمارستان کیش
حکایت تنها بیمارستان کیش و مشکلات آن ...!
ثبت نام جشنواره ملی مولانا در جزیره کیش تمدید شد
پنجشنبه 8 آذر 1403 ، 26 جمادی الاول 1446 ، 28 نوامبر 2024 ، شماره 4601 ( 1985 دوره جدید)
نشست مشترک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و فرمانده بسیج کیش
جزیره کیش در تدارک میزبانی از بزرگترین رویداد هوایی کشور
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

بررسی "طرح" اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی

دکتر سعید پورعلی عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی کارشناس مناطق آزاد تجاری- صنعتی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی(16 نفر) در تاریخ 14 مردادماه 1403 با ارسال طرح " اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی " ، خواستار بررسی و بازنگری این قانون شدند.

  



 در این یادداشت برخی از نکات مهم طرح پیشنهادی بیان می شود.این طرح حاوی 4 ماده است. در ماده اول نمایندگان مجلس پیشنهاد اضافه کردن 3 تبصره جدید به ماده اول قانون چگونگی اداره مناطق ازاد تجاری صنعتی شده اند. در ماده دوم طرح ، پیشنهاد الحاق 6 بند جدید با 4 تبصره شامل بند های الف ( با دوتبصره)،بند ب( با دو تبصره) ،بند پ،ت،ج وچ به ماده 27 قانون و در ماده 3 و 4 الحاق پیشنهادهای جدید به ماده 28 و 29 قانون چگونگی اداره مناطق ازاد تجاری صنعتی راخواستار شدند. به عبارت دیگر ماده های 1، 27، 28و 29 قانون مصوب سال 1372 با اضافه کردن و الحاق ردیف یا تبصره دستخوش تغییر خواهند شد.

در تبصره الحاقی3 به ماده 1 قانون، ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی جدید صرفا در محدوده هایی یکپارچه، متصل و خارج از نقاط جمعیتی (شهری یا روستایی) تا سقف سه هزار هکتار امکانپذیر است.علاوه براین با لغو تبصره 3 قانون فعلی که به موجب قانون اصلاحی 30/04/1378 به قانون اضافه شده بود،  ایجاد مناطق جدید و تعیین محدوده آنها بنا به پیشنهاد دولت و در قالب طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. به عیارت دیگر پیشنهاد ایجاد مناطق آزاد جدید از تاریخ تصویب این تبصره صرفا در قالب"طرح" به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد. این تبصره براساس پیشنهاد پیشین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این طرح آمده است.

در تبصره 4 پیشنهادی نمایندگان مجلس که در صورت تصویب به ماده 1 الحاق خواهد شد،چند نکته مهم وجود دارد.

1-     دولت موظف شده است همزمان با ارئه لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید به پیوست شیوه تامین منابع مالی برای احداث وتکمیل زیرساخت های مناطق آزاد جدید را ارائه دهد و در قوانین بودجه سالانه منابع را به کلیه سازمان های مناطق آزاد اختصاص دهد تا صرفا در تکمیل و توسعه زیرساخت ها هزینه شود.

2-     معافیت مناطق آزاد و ویژه از مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده لغو شده و معادل سهم آن در مناطق فاقد شهرداری، در اختیار سازمان مدیریت مناطق قرار می گیرد.

3-     پس از لازم الاجراء شدن این قانون، واگذاری مالکیت زمین توسط سازمان مدیریت مناطق آزاد حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی را دارد.

4-     مناطق آزاد تجاری صنعتی در موضوع زمین ، صرفا اجازه انعقاد قرارداد اجاره کوتاه مدت یا بلند مدت را دارند.

براساس پیشنهادهای این تبصره یکی از مهم ترین مزیت های مناطق آزاد یعنی معافیت و عوارض قانون مالیات برارزش افزوده لغو خواهد شد.همچنین در بحث واگذاری مالکیت زمین هم منتفی خواهد شد. به نظر می رسد هردو پیشنهاد بر جذب سرمایه گذار در مناطق آزاد تجاری صنعتی تاثیر منفی بگذارد.

 

همچنین براساس تبصره 5 طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، اختصاص هر امتیاز قانونی به مناطق آزاد تجاری-صنعتی منوط به تأیید محصورشدن کل محدوده قانونی منطقه توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران یا محصور توسط عوارض طبیعی شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد ماده 2الحاقی در صدد افزودن تبصره ها وبندهای الف، ب وج ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشوربدون هیچ گونه تغییری به طرح خود هستند.نمایندگان با این انتقال احتمالا به دنبال تجمیع قوانین در قالب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی بوده اند.این ماده صرفا انتقال ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه به ماده 27 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی است.

ماده 3 طرح پیشنهادی با حذف ماده 28 الحاقی مصوب 30/04/1378 ناظر بر تاسیس و فعالیت موسسات بیمه ایرانی با سرمایه داخلی و خارجی و شعب و نمایندگی آن ها و موسسات کارگزاری بیمه در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مجاز و صرفا تابع مقرراتی است کعه به پیشنهاد بیمه مرکزی ایران به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، در صدد است شیوه وروش تاسیس مناطق آزاد و ویژه جدید را تعیین تکلیف کند. براساس این ماده، ایجاد هرگونه منطقه آزاد و ویژه اقتصادی جدید منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی و تامین زیرساختهای مورد نیاز برای استقرار واحدهای تولیدی، اخذ مجوز موردنیاز از قبیل تاییدیه های زیست محیطی، نظامی و امنیتی امکان پذیر است . حذف و مسکوت نهادن موضوع مهم فعالیت موسسات بیمه ای که از ارکان اصلی فعالیت مناطق آزاد تجاری صنعتی ، لطمه های جبران ناپذیر به این مناطق وارد می کند.فعالیت موسسات بیمه ای را نمی توان و نباید در بوته ابهام برد. سایه حذف این ماده قانونی و جایگزین سازی ماده پیشنهادی می تواند به جذب سرمایه گذاران وسرمایه گذاری در مناطق ضربه واردکند.

در ماده 4 طرح پیشنهادی نمایندگان با جایگزینی ماده 29 الحاقی که به تاسیس و فعالیت بورس ها با سرمایه داخلی و خارجی در مناطق آزاد اشاره دارد با ماده پیشنهادی فعلی سرنوشت ارتقای ساختار دبیرخانه شورای عالی و جایگاه مناطق در نظام اجرایی و اداری کشور را به محاق می برد. این پیشنهاد با نص صریح ماده 119 قانون برنامه هفتم توسعه و پیشرفت هم در تعارض است. تعیین تکلیف قطعی ساختار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در این ماده ذیل وزارت امور اقتصاد ودارایی و دبیر شورا با پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی و حکم رئیس جمهور باشد به این معناست که پرونده تغییر و ارتقای ساختار تشکیلاتی مناطق ازاد را تا اطلاع ثانوی بسته شود.

در مجموع به نظر می رسد ماده های 1 و تبصره های آن وماده 3و4 هم در بخش حذفیات و هم الحاق ها در مسیر کمک و ارتقای مناطق آزاد تجاری صنعتی وویژه اقتصادی نباشد. دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و سازمان های مناطق آزاد به دقت باید این طرح پیشنهادی را در کمیسیون های مجلس، نمایندگان و در صورت لزوم در صحن با جدیت دنبال کنند. به باورم دبیرخانه باید سرنوشت این طرح را در گام های اولیه و در کمیسیون به مسیر درست هدایت کند.

 


 شماره خبر : 7270         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.