مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه برای دست
یافتن به چنین مدلی مطالعات گسترده ای انجام شده و در دنیا چند کشور هستند که چنین
مدلی را در سطح بسیار گسترده تر مدیریت می
کنند، گفت: اینگونه سوپر آپ ها کارشان این است که به عنوان یک موتور رفتار ساز
اجتماعی اطلاعات مختلفی که فرد می تواند از رفتار و زندگی خودش تولید کند، تحلیل کرده
و بر اساس آن تحلیل، روند رشد و سیستم امتیازدهی بدست می آید و روی آن امتیاز،
خدمات خاصی به شهروندانشان ارائه می دهند. سوری افزود : یکی از مهمترین مسائلی که در
این میان برای یک کشور تعریف می شود موضوع
کارکردن روی سبک زندگی اجتماعی برای خوشحال نگه داشتن مردم آن کشور است و در
تلاشیم تا این سیستم در جزیره کیش هم اجرا شود. کارت کیشوندی باید به جایی برسد که
آن کسی که این کارت را دارد و کسی که ندارد باهم تفاوت اساسی داشته باشد و انگار یک
کیشوند خدمات بهتری دریافت می کند.
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش افزود : کشورهای متعددی
که این کار را پیاده کرده اند مورد مطالعه قرار داده ایم و امارات؛ ترکیه؛ قطر؛ آلمان؛ سوئیس از جمله
کشورهای مهمی هستند که این موضوع را در کشورشان پیاده کرده اند. وی افزود: علاوه
بر اینکه موتور رفتارساز اجتماعی در این چرخه شکل می گیرد، موتور رفتارساز اقتصادی
هم می تواند ایجاد شود . مثلا در لوسیزن صنوف گردشگری افت درآمد دارند و فضای رکود
حاکم می شود اما با این طرح می توان امتیازاتی در نظر گرفت و با دخیل کردن
کیشوندان رکود اقتصادی را متعادل کرد. سوری با اشاره به اینکه تخفیفات طبق فرایندی
به کیشوندی که امتیازات مورد نظر را کسب کرده داده می شود و هم بخش خصوصی و دولتی
در این چرخه درگیر خواهند شد. وی با بیان اینکه این حوزه، حوزه گسترده ای است و می
توانیم جایگاه واقعی کارت کیشوندی را برگردانیم افزود: باید بگویم کیشوندی کار
حاکمیتی نیست و یک حرکت اجتماعی در این خصوص باید شکل بگیرد چون همه حاکمیت ها از
جمله سازمان منطقه آزاد کیش این توان را ندارد که همه لایه ها را هماهنگ نماید و
قطعا شدنی نیست و برخی امور حتما باید توسط
بخش خصوصی انجام شود. سوری با بیان اینکه این طرح گستردگی قابل توجه و لایه های متعددی
دارد برخی مسائل فنی و اقداماتی که تاکنون انجام شده است را تشریح کرد. سوری دیزاین
فرآیند؛ برند بوک، استاندادهای swot ، طراحی مدل گردش مالی، اجرا و توسعه است را تشریح کرد و افزود:
این فرایند فرایندی خطی نیست و لازم است برخی بخش ها بصورت موازی و یا متوالی اجرا
شوند و توسعه پیدا کنند.
سوری همچنین در این نشست گزارشی زیرساخت
های الکترونیکی و تارنمای"کیش پلاس" را به حاضران معرفی کرد و آپ های مای
کیش، کیشوند پلاس، آپ پرداخت جزیره و بکار گیری هوش مصنوعی برای دست یافتن به
اینکه که به چه کسی چه تخفیفی بدهیم؟ را تشریح نمود.
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش در بخش پایانی سخنان
خود گفت: جمعا 18 حوزه قرار است کار امتیازدهی
به کیشوند را انجام دهند و 128 شاخص رفتاری و عملکری با 48 روش مختلف آزموده می
شوند و امتیاز می گیرند. وی گفت : 11 پکیج تشویقی؛ 4 پکیج تنبیهی و 9 پکیج آموزشی
در کل فرایند دیده شده است و 16 سرویس اصلی نیز توسط "مای کیش تدارک" دیده
شده تا در نهایت کارت کیشوندی بتواند مانند
کارت ملی عمل کند و در واقع دارنده کارت کیشوندی سیتیزن کیش خواهد شد. |