گردش و سیر و سیاحت ، موزه ها و لزوم توجه به مبانی مردم شناسانه و تاریخی گردشگری پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
بومیان ،طلای پاک کیش ..... و چشم انتظار توجه و رسیدگی مسئولان گروه تحریریه اقتصاد کیش
گزارش مدیر عامل از آغاز مسیر توسعه کیش۱۴۱۴
آغاز دوره آموزشی پیش‌بیمارستانی جمعیت هلال احمر در جزیره کیش
تشدید نظارت بر مراکز تجاری و خدماتی کیش
دکتر مسرور خواستار معافیت "مالیات بر ارزش افزوده" در مناطق آزاد شد
کارگاه فیلم‌سازی اصغر فرهادی در جزیره کیش
تعامل سازنده با صنوف مختلف در اولویت قرار دارد
برگزاری کارگاه آموزش آیین‌نامه مالی و معاملاتی مناطق آزاد در شرکت عمران، آب و خدمات کیش
حکمرانی مطلوب در مناطق آزاد با توجه به جامعه محلی شکل می گیرد
رقابت علمی ۱۲۷ دانشجوی دکتری پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
سومین جشنواره ملی «نی‌انبان» در کیش برگزار می شود
بستر های لازم برای نوسازی حمل‌ونقل عمومی در کیش فراهم شده است
رسوب کالا در گمرک کیش به کمتر از ۵ درصد کاهش یافته است
بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از بازارها و مراکز تجاری کیش

  آخرين اخبار
بومیان ،طلای پاک کیش ..... و چشم انتظار توجه و رسیدگی مسئولان گروه تحریریه اقتصاد کیش
سه شنبه 13 خرداد 1404 ، 7 ذی الحجه 1446 ، 3 ژوئن 2025 ، شماره 4725( 2109 دوره جدید)
میراث فرهنگی کیش؛ کلید برندسازی جهانی
گزارش مدیر عامل از آغاز مسیر توسعه کیش۱۴۱۴
آغاز دوره آموزشی پیش‌بیمارستانی جمعیت هلال احمر در جزیره کیش
تشدید نظارت بر مراکز تجاری و خدماتی کیش
دکتر مسرور خواستار معافیت "مالیات بر ارزش افزوده" در مناطق آزاد شد
دوشنبه 12 خرداد 1404 ، 6 ذی الحجه 1446 ، 2 ژوئن 2025 ، شماره 4724( 2108 دوره جدید)
کارگاه فیلم‌سازی اصغر فرهادی در جزیره کیش
تعامل سازنده با صنوف مختلف در اولویت قرار دارد
  پربيننده ترين اخبار
میراث فرهنگی کیش؛ کلید برندسازی جهانی
نقش مدیران گردشگری و هتلداری کیش در عبور هوشمندانه از ایام کم‌مسافر تابستان
مطالبه اصل کارت مجوز کاغذی مغایر با قانون است
بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از بازارها و مراکز تجاری کیش
یکشنبه 11 خرداد 1404 ، 5 ذی الحجه 1446 ، 1 ژوئن 2025 ، شماره 4723( 2107 دوره جدید)
شنبه 10 خرداد 1404 ، 4 ذی الحجه 1446 ، 31 می 2025 ، شماره 4722(2106 دوره جدید)
سومین جشنواره ملی «نی‌انبان» در کیش برگزار می شود
رقابت علمی ۱۲۷ دانشجوی دکتری پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
سه شنبه 13 خرداد 1404 ، 7 ذی الحجه 1446 ، 3 ژوئن 2025 ، شماره 4725( 2109 دوره جدید)
برگزاری کارگاه «خلاقیت با گِل» در کیش به مناسبت روز صنایع‌دستی
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

فضل اله زرین جویی؛
گردش و سیر و سیاحت ، موزه ها و لزوم توجه به مبانی مردم شناسانه و تاریخی گردشگری

گردش و سیر و سیاحت ، موزه ها و لزوم توجه به مبانی مردم شناسانه و تاریخی گردشگری

  


واژه ی گردش و سیر و سیاحت در ادبیات ایرانیان از واژه های بسیار عمیق و پر تکرار محسوب می شوند. از منظر تاریخ فرهنگی ایران؛ گردشگری قبل از هر عنوان دیگری یک پدیده فرهنگی و انسانی است که برای اثبات این مطلب در قالب چند نکته به آن اشاره می کنیم:

نکته اول وجه انسانی و علمی سیر و سیاحت بصورت بسیار عمیق و برجسته در زندگی و آثار علمی و ادبی اندیشمندان و شاعران حکیم ایران، مانند ابوریحان بیرونی ، سعدی، ناصرخسرو قبادیانی ، خاقانی، ابوالحسن خرقانی و امثال ایشان مطرح شده است، شاید بتوان ابوریحان بیرونی را اولین و یا دست کم از اولین دانشمندانی دانست که گردشگری را با انگیزه هایی علمی و مردم شناسانه تجربه کرده است و حاصل این تجربه را در کتاب التحقیق ما للهند(تحقیق درباره آنچه که در هند است که منظور فرهنگ و آداب و رسوم و جغرافیای مردم هند می باشد) به نگارش در آورده است. اکنون بعد از هزار سال از کاری که ابوریحان بیرونی انجام داده است پژوهشگران درباره جنبه مردم شناسانه گردشگری به تحقیق می پردازند. سفر نامه ناصرخسرو نیز مثال برجسته دیگری در همین زمینه می باشد.

وجه انسان شناسانه گردشگری در شعر معروف خاقانی به خوبی نمایان است :

هان ای دل عبرت بین از دیده عبر کن هان_ ایوان مدائن را آیینه عبرت دان که از منظر خاقانی گردشگری راهی برای تماشای تاریخ بشر است و درک ماهیت زمان و آنچه که زمان بی اعتباری آن را آشکارا جلوی دیدگان انسان های تیزبین به نمایش می گذارد که گردشگری می تواند زمینه مناسبی برای یادگیری و  درک عمیقی از عبرت باشد گویی انسان داستان زندگی خود را به نظاره می نشیند و با آن هم ذات پنداری می کند.

و همینطور در وجه اخلاقی و در تکریم گردشگر که شیخ ابوالحسن خرقانی با بیان" هر که در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید چه آنکه به درگاه باری تعالی به جان ارزد،البته بر خوان ابوالحسن به نان ارزد"

نکته دوم تاکید فراوان شاعران ایرانی به وجه روان شناسانه گردشگری تا جایی است که اشعار ایشان در این زمینه بصورت روزمره ضرب المثل مردم این سرزمین می باشد مانند این شعر از سعدی شیرازی که : بسیار سفر باید تا پخته شود خامی _ صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی.

چنانکه از نظر سعدی شناسان یکی از علل موفقیت سعدی شیرازی در نوشتن آثاری بزرگ مانند کتاب گلستان، سیر و سیاحت او و نظر در آداب و رسوم و فرهنگ ملل مختلف بوده است.

نکته سوم پیوند واژه سیر و سیاحت با اصطلاح سیر و سلوک شاید قوی ترین وجه گردشگری را در تاریخ فرهنگ ما رقم می زند. شاهکار ادبی جهانی ، منطق الطیر عطار نیشابوری، در قله این پیوند گردشگری با سیر و سلوک درونی انسان می درخشد و عطار در قالب رمزی، مرغانی که هفت شهر عشق را سفر می کنند تا به ملاقات سیمرغ افسانه ای برسند معنی بسیار عمیقتری از سیر و سیاحت و سفر را به نمایش می گذارد چنانکه بعدا مولوی درباره این اثر عطار چنین سروده است که:

هفت شهر عشق را عطار گشت.        ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم. 

 بنابراین می توان گفت در فرهنگ ما دو نوع از سفر و گردشگری همیشه مطرح بوده است که مفاهیم هر کدام از این دو نوع سیر و سفر در دیگری راه پیدا کرده و در نهایت به یک ترکیب رسیده است ، سیر و سیاحت بیرونی که اکنون با عنوان جهانگردی و گردشگری نامیده می شود و سیر و سیاحت درونی که به عنوان سیر و سلوک معروف است دانشمندان و حکیمان و شاعران این سرزمین درباره ارزش هر دو گونه سفر و پیوند این دو با هم نوشته و سروده اند و از منظر فرهنگ این سرزمین به هیچ وجه این دو را نباید جدای از هم دید چرا که این انسان است که موضوع هر دو می باشد و همه ی چیزهای دیگر با او معنا و مفهوم می یابد.

بدون شک ما به عنوان فرهنگ ایرانی، برای  یک جهانگرد و گردشگر  که سیر و سفر را با تمامی مزایای مادی و معنوی اش دنبال می کند زمینه های تاریخی و فرهنگی بسیار غنی و عمیق در اختیار داریم که چند نمونه از آن را ذکر کردیم.

بی تردید هر ملتی دارای یک هویت جمعی است که به وقت شناساندن خود به دیگران از این هویت جمعی کمک می گیرد. این هویت جمعی در واقع شناسنامه یک ملت است و ملتی که شناسنامه نداشته باشد جایگاهی مهم نزد دیگر ملل ندارد این هویت جمعی همان چیزی است که حاصل حرکت تاریخی و رشد او در ابعاد مختلف مادی و معنوی است.

اگر یک ملت را به یک انسان تشبیه کنیم این هویت جمعی به مثابه حافظه اوست چنانکه روانشناسان معتقدند بین حافظه انسان و هویت او نسبت مستقیمی وجود دارد انسانی که حافظه نداشته باشد بدون شک آینده ای نیز ندارد چرا که او در زمان متوقف  می شود و ارتباط خود را با تجربه پیشین خود از دست می دهد.

موزه ها و اماکن تاریخی و بطور کلی میراث فرهنگی ما، همان حافظه تاریخی ماست که سرمایه پیشرفت ما در آینده است . ایران به اعتراف دوست و دشمن دارای یک حافظه تاریخی بسیار غنی است که می تواند در صورت قدر دانستن آن ،زمینه ساز تمدنی پویا در آینده باشد. هر ملتی نمی تواند موزه داشته باشد مگر اینکه دارای تاریخ مهمی بوده باشد.اینکه ما از این امکان برخورداریم و آثار تاریخی ما در مهمترین موزه های دنیا به نمایش گذاشته می شود بدین معنی است که تاریخ مهمی نیز داشته ایم .
 شماره خبر : 6558         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.