به گزارش اقتصاد
کیش؛ سازمان تامین اجتماعی همواره در مسیر تحول دیجیتال و خدمات الکترونیک پیشگام بوده است؛ اما ضرورت کاهش
مراجعات حضوری با توجه به شیوع ویروس کرونا در این برهه بیش از پیش احساس میشود.
کاهش این مراجعات ضمن
کمک به کاهش بیماری، سبب کاهش هزینه و اتلاف وقت است و دولت الکترونیک نیز به عنوان
سیاست کلی کشور در این راستا عمل میکند و برنامه سازمان تامین اجتماعی نیز در این
جهت تعریف شده است.
طی ماههای گذشته، قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور بر بهرهگیری
از فضای مجازی تاکید میشد، اما با شیوع این بیماری، این مساله مورد تاکید مقامات به
ویژه در جلسات شورای فناوری اطلاعات همراه با کنترل، نظارت و صدور مصوبه قرار گرفت
که سبب تسریع در روند ارائه خدمات غیرحضوری دستگاههای اجرایی کشور و همچنین انسجام
اقدامات شد.
سازمان تامین اجتماعی
نیز در این راستا با یک برنامهریزی فشرده و مستمر در این زمینه با ارائه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجعه به شعب وکارگزاریهای این سازمان را کاهش میدهد.
به همین منظور و در جهت تشریح این طرح با حبیب
حبیبی رئیس تامین اجتماعی کیش به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:
جناب حبیبی لطفا در
خصوص طرح ۳۰۷۰ سازمان تامین اجتماعی توضیحاتی را ارائه دهید؟
سازمان تامین
اجتماعی جهت جلوگیری از مراجعات مکرر و همچنین رضایت جمعیت تحت پوشش خود و جلوگیری
از شیوع بیماری کرونا نسبت به ارائه ۳۰ خدمت پرمخاطب به صورت کاملا غیرحضوری اقدام
نموده تا ۷۰ میلیون مراجعه غیرحضوری به شعب تامین اجتماعی در سراسر کشور را کاهش
دهد، این طرح از ۱۹ آبان ماه امسال کلید خورده و طبق برنامه ریزی زمان بندی شده در
دوشنبه هر هفته تا پایان بهمن ماه از چندین طرح جدید جهت رفاه بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران گرامی رونمایی می
گردد.
تا امروز چه خدماتی
در قالب طرح ۳۰۷۰ رونمایی شده است؟
تا امروز ۲۵ خدمت
از ۳۰ خدمت در طرح ۳۰۷۰ ارائه شده است. طرح های ارائه شده عبارتند از: پرداخت کمک
هزینه ازدواج، حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری بگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت،
ابلاغ غیرحضوری احکام مطالباتی، ابلاغ مفاصا حساب به واگذارنده و پیمانکار، استعلام وضعیت بیمه شدگان و مستمری بگیران، ثبت
نام غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی، درخواست تکمیل سوابق کسری از ماه،
انعقاد قرارداد بیمه اختیاری، توافق غیر حضوری کارفرمایان برای ابلاغ احکام و
مکاتبات الکترونیکی، مشاهده جزئیات و گردش حساب بدهی، اعتراض غیر حضوری کارفرما به
بدهی و تعیین و اعلام زمان رسیدگی، پرداخت غیر حضوری غرامت دستمزد ایام بیماری
کرونا، سرویس احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور
هوشمند و ابلاغ مفاصا حساب، ارتقاء سامانه دریافت لیست حق بیمه، انعقاد قرارداد
بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، کمک هزینه مراسم
ترحیم، برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمه بیکاری، درخواست غیرحضوری کفالت، اخذ کمک
هزینه اروتز و پروتز، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، ارتقاء و بهبود برقراری
غیرحضوری بازنشستگی عادی و واکشی عکس از سامانه
نامنویسی.
بیمه شدگان چگونه
میتوانند به صورت غیرحضوری کمک هزینه ازدواج را دریافت نمایند؟
از این به بعد بیمه
شدگانی که ازدواج میکنند برای اخذ کمک هزینه ازدواج نیاز به مراجعه به شعبه ندارند، زیرا با سازمان ثبت احوال در
تعامل هستیم بیمه شدگان عزیز می بایست در
سایت خدمات غیرحضوری سازمان ثبت نام و شماره تلفن همراه و شماره حساب خود را به
صورت غیرحضوری ثبت نموده و ثبت درخواست کمک هزینه ازدواج را انجام نمایند، احراز
شرایط به صورت سیستمی انجام و پرداخت صورت می گیرد.
سالانه قریب به ۲۰۰ هزار مفاصا
حساب برای کلیه پیمانکاران و واگذارندگان کار سراسر کشور صادر می شود سازمان تامین
اجتماعی در خدمت شماره ۴ این طرح سراسری با الکترونیکی
شدن فرایند ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانکار گام
مهمی در کاهش تردد غیرضروری کارفرمایان، حذف نیم میلیون مکاتبه غیرضروری در خصوص
مفاصاحساب ها و اصالت سنجی آنهاست.
یکی دیگر از خدمات انعقاد
قرارداد بیمه اختیاری و مشاغل آزاد می باشد، در حال حاضر بیش از دو هزار بیمه شده
اختیاری و مشاغل آزاد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی شعبه کیش قرار دارند که با
استفاده از خدمات غیرحضوری برای پرداخت حق بیمه مربوطه و یا انعقاد قرارداد جدید
نیازی به مراجعه حضوری افراد به شعبه نخواهد بود.
از بیمه شدگان، کارفرمایان و
مستمری بگیران محترم جزیره کیش تقاضا می شود با ثبت نام در سایت خدمات غیرحضوری
سازمان تامین اجتماعی به آدرس es.tamin.ir و وارد
کردن شماره حساب خود از خدمات ارائه شده در طرح ۳۰۷۰ سازمان تامین اجتماعی جهت
جلوگیری از مراجعات غیر ضروری و کمک به ریشه کن کردن ویروس کرونا و جلوگیری از
اتلاف وقت و کاهش هزینه بهره مند گردند.