شهریار فولادوند در نشست خبری که
به مناسبت هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش ترتیب داده شده بود با بیان اینکه
این یک اصل است که هرچقدر آموزش و پرورش بهتر عمل کند و رویکردهای مناسبی اتخاذ
کند جامعه آینده از نیروی انسانی کارآمد، برخورداری بیشتری خواهد داشت گفت: به جهت
اهمیت کار آموزش و پرورش بسیاری ذینفعان معتقدند باید آموزش و پرورش را همراهی
کنند.
وی افزود: اولیای دانش آموزان
گرانمایه ترین سرمایه خود را به آموزش و پرورش می سپارند. به واسطه آنکه تربیت امر
حساس، دقیق و با حجم گسترده است، لازم است آموزش و پرورش مشارکت همگانی را در کار
خود داشته باشد و در صدر جامعه قرار بگیرد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی
وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به نظر می رسد نقش شوراها به عنوان جایگاهی که
می تواند نگاه و خواست طرفینی را در یک مجموعه جمع آوری و به نحو موثری به جریان
بیندازد، بهتر مشخص می شود گفت: شورا می تواند نقش مشارکت مردم را تضمین و حمایت
های مردمی و دستگاه ها را برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش ساماندهی کند.
.
فولادوند با اشاره به اینکه برخی
اختیارات شورا با وضع قوانین مغایر، از شورا گرفته شده است که برخی اصلاح شده و
برخی رو به اصلاح است و از بهترین نتایج پیگیری ها، بازگرداندن ۴ تبصره به ماده ۱۸ قانون شوراهاست گفت: مشارکت کسانی
که در صحنه عملیاتی کار می کنند با وجود شوراهای آموزش و پرورش رونق خوبی گرفته و
به عنوان یک بازوی توانمند در استان توانسته راهگشا باشد و بسیاری گره ها را در
مسیر کار باز کند.
وی ضمن تبیین عملکرد شوراها در سال
۹۸
گفت: قریب به ۲۵۰ جلسه
شورا در ۳۲
استان کشور برگزار شده است. البته برخی استان ها بنا به نیاز جلسات بیشتری برگزار
و برخی نیز جلسات کمتری برگزار کرده اند. تلاش می کنیم مسیرها رو به
بهبود و اصلاح برود.
.
رئیس سازمان مدارس و مراکز
غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شوراها در بازگشایی مدارس بسیار کمک
کردند و هماهنگی با ستاد کرونا جزو وظایف شوراها بود گفت: علاوه بر تخصیص سرانه
بهداشتی از سوی شوراها نیز کارسازی های بسیار خوبی شد و تلاش شد بسترهای اینترنتی
با سرعت بیشتری فراهم شود. تامین تجهیزات زیرساختی شبکه مورد توجه بود. تلاش شد
پوشش حداکثری برای بچه ها ایجاد شود. حتی برای دانش آموزانی که هیچ گونه دسترسی
نداشتند با رفع موانع موجود در زمان محدودیت های ترددی، ارائه بسته های آموزشی و
دریافت بازخوردها صورت گرفت که نشان می دهد شوراها متناسب با اقتضائات زمانی در
زیست بوم کرونا نیز توانسته اند نقش آفرینی کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و
پرورش در پاسخ به پرسشی درباره شبکه شاد گفت: با حمایت جدی شوراهای آموزش و پرورش،
اطلس یادگیری دانش آموزان در استان ها تهیه شد. در شورای آموزش و پرورش موضوع
پنهانی نداریم و کاستی های موجود در مسیر شبکه شاد در شوراها مطرح می شد و اگر
قابل کارسازی در استان ها بود انجام می شد و اگر در استان قابل انجام نبود به
وزارت آموزش و پرورش ارجاع می شد.
فولادوند درباره اقدامات اموزش و پرورش برای انسداد
مبادی بیسوادی گفت: هرساله آموزش و پرورش برنامه هایی برای شناسایی و فراهم کردن
زمینه های تحصیل بازماندگان دارد. شوراهای آموزش و پرورش کمیته امداد، بهزیستی،
بخشداری ها و غیره را موظف می کند هر دستگاهی به هرطریق نسبت به شناسایی و بازگشت
کودکان بازمانده اقدام کنند.
.
فولادوند با بیان اینکه برخی دانش آموزان ابزار
هوشمند یا اینترنت نداشتند که تلاش شد تا حد امکان شرایط لازم برای تحصیل آنها
فراهم شود اظهار کرد: آموزش و پرورش برای تمام بچه ها در دوره های مختلف درسنامه
یا به عبارتی خودآموز ساده ای تهیه کرد تا هرکسی دسترسی به آموزش مجازی ندارد از
درسنامه های ارسالی استفاده کند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و
پرورش درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری امر تربیت
کودکان و مهدهای کودک به آموزش و پرورش و تکلیف صدور مجوز مراکز پیش دبستانی که
عمده آن ها غیردولتی هستند گفت: بر اساس دغدغه هایی که درباره تربیت دوران کودکی
وجود اشت و رهبری هم تاکید داشتند شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای داشت که
ساماندهی مهدهای کودک و سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت های دوران
توسط آموزش و پرورش انجام شود.
.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و
پرورش با بیان اینکه هفت منطقه آزاد تجاری داریم که ۱۷ منطقه آموزش و پرورشی در اطراف آن
هستند و یک اختلاف نظرهایی درباره اداره امور وجود دارد گفت: از یک سو می گویند
رئیس منطقه آزاد بالاترین مقام منطقه آزاد است و از یک سو قوانین ما می گوید
فرمانداران بالاترین مقام هستند. طبیعتا بر اساس قانون تشکیل شورا در اختیار رئیس
منطقه آزاد تجاری خواهد بود. ولی مشکل اینجاست که در محل حاکمیت یک فرماندار یک
منطقه آزاد و یک منطقه مشترک داریم. در اینجا اختلاف در صلاحیت برای انتخاب رئیس
آموزش و پرورش پیش می آید. آیین نامه ای طراحی و در اختیار شورای عالی آموزش و
پرورش قرار گرفت و اصلاحات نهایی انجام شده است. ما پیشنهادات را ارائه کرده ایم و
نحوه مدیریت آموزش و پرورش طبق قانون مشخص شده است.