استقبال گسترده کیشوندان از طرح پویش حمل و نقل رایگان مهر کیش گزارش : ن – رجبی پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
کیش میزبان نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و مروارید
شناگران برتر دختر کیش معرفی شدند
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه

  آخرين اخبار
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
کیش میزبان نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و مروارید
شناگران برتر دختر کیش معرفی شدند
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
دوشنبه 11 تیر 1403 ، 24 ذی الحجه 1445 ، 1 جولای 2024 ، شماره 4499 (1883 دوره جدید)
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
شنبه 9 تیر 1403 ، 22 ذی الحجه 1445 ، 29 ژوئن 2024 ، شماره 4497 (1881 دوره جدید)
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

پویش رایگان مهر کیش؛ تمرین همدلی و مهربانی در جزیره
استقبال گسترده کیشوندان از طرح پویش حمل و نقل رایگان مهر کیش گزارش : ن – رجبی

به راه افتادن پویش رایگان مهر کیش که در جریان حال و هوای این روزهای حمل ونقل عمومی جزیره کیش رخ داده است در واقع تمرین همدلی و مهربانی کیشوندان در جزیره کیش و اعلام حمایت از تصمیم جدیدی است که امروزه جزیره با آن مواجه است .

  

موج استقبال عمومی از این طرح و مشارکت داوطلبانه و وسیع کیشوندان نشان داد  که مردم کیش چقدر جزیره و شهر خود را دوست دارند و حاضر به هر نوع فداکاری برای آن هستند.

به گزارش اقتصاد کیش؛ این روزها دیگر کمتر کسی است که نداند جزیره کیش در گیرو دار موضوع ورود تاکسی اینترنتی به عنوان نوع مدرنی از تاکسی و مقاومت تاکسیرانی به اصلاح سنتی شده است. تفاسیر و روایت های متعددی این روزها از مردم؛ مسئولان و تاکسیداران شنیده می شود که از زوایای مختلف قابل بررسی است و جدای از آنکه سخن تاکسیداران و دلایل آن ها دردلیل این مقاومت قابل شنیدن است اما موضوع گزارش ما امروز چیز دیگری است.  موضوع مردمی اند که در واقع مخاطبان اصلی این اوضاع هستند و در انتظارند تا برای جلوگیری از آسیب به اعتبار و آبروی جزیره خود وارد عمل شده اند  و پویشی همدلانه که در همین راستا  عمدتا برای رضایت و آسایش  گردشگران شکل گرفته است!

در روزهایی که تاکسی های سیستم حمل و نقل عمومی جزیره در کنار خیابانهای اصلی شهر و یا در مقابل سازمان منطقه آزاد کیش پارک شده اند و از ارائه خدمات به شهروندان و گردشگران  به دلیل مطالبات صنفی خودداری می کنند  همه در تلاش و به دنبال راهی هستند  که مردم عادی به کسب و کارشان برسند و گردشگرانی که جزیره زیبای کیش را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده بودند با خیالی آسوده از جاذبه های گردشگری دیدن کنند و خاطرات خوبی از سفر به کیش بسازند و کمتر رنج ببرند.

نتیجه این تصمیم ، شکل گیری پویشی با نام مهر کیش بود که به صورت رایگان مردم و گردشگران را در سطح شهر جابجا کنند .پویشی که به همت شرکت عمران، آب و خدمات دقیقا از همان زمان که در جریان اعتراضات، ساکنان و گردشگران آسیب دیدند و ناراضی بودند، شکل گرفت. زمانی که سرویس دهی حمل و نقل عمومی توسط تاکسی ها متوقف شد  و دست از کار کشیدن  تاکسی ها  در نقاط مختلف جزیره، سختی رفت و آمد در جزیره  را به معضلی جدی تبدیل کرد.

این پویش همدلانه که از  کارکنان شرکت عمران ، آب و خدمات کیش  شروع شد ، آنها را بر آن داشت تا با وسایل شخصی و سرویس های شرکتی، مسافران را رایگان در سطح جزیره جابجا کنند و در پی این حرکت جوامع دیگر کیش همچون جامعه هتلداران؛ جامعه بازاریان ، جامعه مراکز پذیرایی و ... از زیر مجموعه های خود خواستند که به این پویش بپیوندند. زیبایی این پویش آنجا تکمیل شد  که شهروندان  عادی نیز با نصب برچسب هایی که نشان از پیوستن به این پویش داشت  بر اتومبیل های خود ،در این طرح مشارکت و به هموطنان خود سرویس دهی کردند.

ضمن اشاره به این نکته که بنا به گفته مسئولان اجرای طرح اسنپ که بیش از همه انتفاع ساکنان و گردشگران کیش و اقشار کم بضاعت جامعه را مد نظر دارند  بر لزوم فراهم شدن فضایی برای ایجاد رقابت سالم در حوزه حمل و نقل شهری کیش و مهم تر از همه کمک به گردشگران و ساکنان جزیره کیش تاکید می گردد . به تعبیر دیگر برخی نارضایتی‌های گزارش شده از سوی مسافران و ساکنان از دلایل عمده ورود تاکسی های اینترنتی در جهت ارتقاء کیفیت خدمات رسانی و استاندارد سازی جهانی می باشد  .

مردم چه می گویند...                                                                                         

برای آکاهی از نظرات مردمی به سطح شهر سری زدیم و از مردم خواستیم درباره این موضوع صحبت کنند.

خانمی که به همراه خانواده در مقابل یکی از بازارها منتظر تاکسی بود در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: چندمین بار است که به جزیره کیش سفر می کنم اما تا به حال جزیره را اینگونه ندیده بودم. به هر حال در همه شهر ها ممکن  است این اختلاف نظرها وجود داشته باشد اما نباید سیستم شهری برای مسافرانی که قصد اقامت محدود چند روزه را دارند و برای سفر آمده اند، مختل شود وی گفت: امروزه دیگر تاکسی اینترنتی در همه شهر ها مورد استفاده قرار می گیرد و واقعا است  که جزیره ای مثل کیش از این نوع مدرن از پذیرایی از گردشگر محروم بماند.

آقایی میانسال که از کیشوندان است ؛ گفت: همیشه ورود فناوری‌های جدید مخالفت گروهی از فعالان سنتی را به دنبال داشته است اما متاسفانه  برخی تاکسیداران جزیره کیش که قطعا انسانهای شریفی هستند خدمات شایسته ای را ارائه نمی دادند و مواردی مثل عدم پاسخگویی به تقاضای سفرو یا پاسخگویی با تاخیر کار مردم را با وقفه مواجه می کرد. برخی از تاکسیداران از بردن مسافر از مرکز شهر به شهرک نوبنیاد امتناع می کردند و به سرویس دهی در محدوده های انتخابی خودشان بسنده می کردند. با ایجاد اسنپ این مشکل عمده حل می شود و تاکسیدار با اطلاع از مقصد مسافررا انتخاب و  به او خدمت رسانی می کند.

خانمی به عدم به‌روزرسانی امکانات و امتناع ازاستفاده از تاکسی متر اشاره می کند و می گوید: یکی از مشکلاتی که من همواره با تاکسی ها داشتم  استفاده نکردن از تاکسی متر بود. متاسفانه رانندگان به دلیل عدم استفاده از تاکسی متر کرایه های متفاونی از یک مسیر مشخص دریافت می کردند و اسنپ موجب می شود دیگر چنین مشکلاتی پیش نیاید.

جوانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: همیشه در این فکر بودم که چرا کیش جلوتر از تمام شهر ها از تاکسی اینترنتی استفاده نمی کند مگر کیش داعیه شهر هوشمند شدن را در سر ندارد! اما بالاخره این مطالبه مردمی محقق شد و در نهایت تاکسی اینترنتی به کیش ورود کرد و من از این موضوع خوشحالم.

کیشوندی هم که  از کرایه های گزاف و گاه خدمات نه چندان مطلوب برخی تاکسی ها خاطری مکدر داشت گفت: بارها در تماس با سامانه 141 حمل و نقل عمومی کیش از دریافت کرایه های خارج از عرف برای برخی مسیرها گله مند بودم ، از اینکه برخی رانندگان تمایلی به طی مسیر مرکز شهر تا منطقه سفین  را ندارند و برای استفاده نکردن از تاکسی متر ده دها بهانه و در نهایت هم نرخ را خودشان محاسبه می کنند. به نظرم باید ورود اسنپ را به فال نیک گرفت و تاکسی های کیش هم با سیستم اسنپ عجین شوند و خدمت رسانی را از سر گیرند تا اتفاقات خوبی را در حوزه حمل و نقل شاهد باشیم.

آقایی که در درب ورودی یکی از بازارها ایستاده بود در پاسخ به سوال ما گفت: من خودم قبلا تاکسی دار بودم و جای هیچ تردیدی نیست که در میان رانندگان شریف تاکسی بسیارند افرادی که با رعایت کامل حقوق شهروندی و توجه به ضوابط خدمت می کنند اما برخی  نیز متاسفانه با عدم رعایت قوانین نارضایتی هایی را ایجاد می کنند اما این موج ایجاد شده و راه افتادن پویش رایگان مهر کیش اتفاق مبارکی بود و من بسیار لذت بردم. امیدوارم این مشکلات با تدبیر مسئولان به نحو شایسته ای فیصله پیدا کند.

یکی دیگر از کیشوندان با بیان اینکه افسوس که تلاش مسئولان حمل و نقل در سال های گذشته برای الزام تاکسی داران به نصب تاکسی متر بر روی تاکسی های سفید نتوانست رانندگان را ملزم به محاسبه نرخ کرایه بر مبنای تاکسی متر کند گفت:  تعامل تاکسی داران موضوعی است که متاسفانه پس از تلاشهای صورت گرفته به سر انجام نرسید و مسئولان مجبود به اجرایی کردن  طرحی نو شدند. امیدوارم با ورود تاکسی اینترنتی و همراهی  تاکسیداران شرایط بهتری در حمل و نقل عمومی کیش رقم بخورد.

خانمی میانسال هم گفت: تاکسیداران  به جای تجمع باید تلاش کنند تا  این مشکلات با مذاکره و گفتگو حل شود نه اینکه شهر گردشگر پذیری چون کیش را روزها با کار نکردن خود دچار مشکل  کنند. قطعا با کار نکردن تاکسی ها بخشهای دیگر گردشگری چون رستوران ها ، مراکز تفریحی و ... با مشکل  مواجه خواهند شد و این زیبنده جزیره کیش نیست . وی افزود لازم می دانم از مسئولان و مردمی که در جابجایی رایگان مسافران شرکت کردند قدردانی کنم کار بسیار زیبایی صورت گرفت.

یکی دیگر از کیشوندان که مویی سپید کرده بود در گفت و گو با خبرنگار ااقتصاد کیش گفت:  تلاش مسئولان این بود که در کنار افزایش رضایتمندی ساکنان شرایط برای رانندگان تاکسی هم مطلوب شود . و به آنها اعلام کردند هر گونه نگرانی در خصوص اسنپ را برطرف می کنند و پذیرای مطالبه هایشان هستند اما متاسفانه تاکسی داران همچنان در مقابل اسنپ مقاومت می کنند در حالیکه اگر با آن همراه بودند این اتفاقات نمی افتاد. وی پویش مهر کیش را یکی از  زیباترین صحنه هایی دانست که روزانه در جای جای جزیره کیش تکرار می شود و نمونه بارز مسئولیت پذیری مردم و مسئولان و عدم توقف سرویس دهی به متقاضیان  است.

دختر جوانی نیز با ذکر این نکته که علیرغم اینکه در مرحله اول از رانندکان تاکسی خواسته شد تا در این طرح ثبت نام کنند گفت: وقتی تاکسیداران با برنامه ها و سیاست های جدید  همراهی نمی کنند ، اینگونه اتفاقات اجتناب ناپذیر است و بالاخره باید راه حلی پیدا می شد.

آقایی که خود را محسن معرفی می کند با استقبال از فعال شدن اسنپ و تاکسی اینترنتی در کیش می گوید : طبیعی است  همه مردم از خدمات بهتر و با هزینه کمتر استقبال می کنند ولی باید در نظر بگیریم رانندگان تاکسی هم زحمت کشان این جامعه ، شهروندان کیش و هموطنانمان هستند که سالهاست در این عرصه زحمت کشیده اند و خدمت کرده اند . نبابد بخاطر آمدن تکنولوژی جدید کار آنها آسیب ببیند باید تمهیداتی اندیشیده شود آنها در این سیستم جدید اولویت داشته باشند و حقوق شان محفوظ بماند.

یکی ازکیشوندانی که با برجسب پویش رایگان مهر کیش در شهر تردد می کرد، گفت: در این گیروداراختلاف نظر  تاکسیداران و مسئولان، تنها کسانی که گناهی ندارند مردمی هستند که بدون خودروی شخصی در شهر و در کنار خیابان منتظر از راه رسیدن تاکسی هستند . من به نوبه خود تا مادامی که این اوضاع ادامه دارد مردم را جابجا خواهم کرد. 

خانمی که ساکن جزیره و کیشوند است در این خصوص می گوید:بله در جریان این موضوع هستم و مشکلات آن را هم در  این یکی دو روز که میهمان داشتیم بخوبی لمس کرده ام .  به نظر من نباید یک جانبه به قاضی رفت ما مشکلات آنها ( تاکسی داران ) را نمیدانیم بهر حال حتما آنها هم حرف ها و مطالبات و مشکلاتی  دارند باید حرف هایشان را شنید . آنها هم آدم های زحمت کشی هستند و از این طریق نان آور خانواده شان هستند البته باید نواقص و مشکلات خدمات شان را رفع کنند و بپذیرند که ملزم هستند خدمات بهتر و کاملتری به مردم بدهند

یکی دیگر از کیشوندانی که در پویش مهر کیش شرکت کرده است، گفت: جزیره کیش همواره در حوزه ترافیک و خدمات شهری زبانزد خاص و عام بوده و فرهنگ شهروندی قابل تحسین داشته است . برطرف شدن این معضل و بازگشت آرامش به سیستم ناوگان حمل و نقل شهری کیش امری مهم است و اگر رانندگان تاکسی با تامل بیشتری زوایای مختلف مطالبات مردمی برای ورود تاکسی های اینترنتی را ببینند  این مشکلات حل خواهد شد و به نظر من ورود تاکسی های اینترنتی در نهایت به نفع تاکسیداران هم  خواهد بود.

کیشوند دیگری گفت: رانندگان تاکسی قدری هم نگاه مردم به این مقوله  را بنگرند و خودشان را جای آنها بگذارند شاید حق دهند در این روزگاری که همه مردم با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند باید کمی مهربانتر بود و بجای مقابله در کنار مسئولان ایستاد. تاکسیداران با درایت می توانند اجرای طرح تاکسی اینترنی را در مسیر انطباق با شرایط منطقی و مطلوب خود هدایت کنند.

جوان مسافری که در حال رفتن به فرودگاه و خروج از جزیره کیش است گفت: من تا به حال جایی ندیدم که مردم اینگونه از تصمیم مسئولان حمایت کنند و این موضوع مثال زدنی است. امیدوارم بهترین اتفاقات در حوزه خدمات شهری کیش رقم بخورد تا هم تاکسیدار و هم مردم راضی باشند.

آنطور که از حال و هوای شهر برمی آید خدمات حوزه حمل و نقل عمومی با یاری پویش رایگان مهر کیش برزمین نمانده و هم چنان ادامه دارد. امیدواریم در روزهای آینده با تدابیر همه جانبه مسئولان و همدلی بیشتر تاکسیداران؛ تاکسی اینترنتی جزیره کیش به بار بنشیند و همه این صنف در یک صف به خدمت رسانی مشغول شوند. قطعا ورود تاکسی اینترنتی تصمیم یک شبه مسئولان نبوده و با ساعت ها کار کارشناسی این اقدام صورت گرفته است.

همانطور که پویش رایگان مهر کیش نشان داد ما همه سوار بر یک کشتی هستیم و صدمه به هر قسمت قطعا عواقب جبران ناپذیری برای همه به دنبال خواهد داشت.

 شماره خبر : 1290         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.