اصلاحیه جدید قانون چگونگی اداره مناطق آزاد؛ طرحی فاقد وجاهت قانونی و کارشناسی پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
اخراج هیئت های ورزشی کیش از مجامع فدراسیون ها آیا صحت دارد؟!
تبلیغات گسترده بزن بریم کیش در شهرهای مختلف کشور
آغاز پلاک گذاری خودروهای سواری وارداتی در جزیره کیش
احسان حدادی رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران شد
با تعهد و همکاری می توانیم مکانی سالم تر برای زندگی ایجاد کنیم
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
کیش میزبان نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و مروارید
شناگران برتر دختر کیش معرفی شدند
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش

  آخرين اخبار
اخراج هیئت های ورزشی کیش از مجامع فدراسیون ها آیا صحت دارد؟!
تبلیغات گسترده بزن بریم کیش در شهرهای مختلف کشور
آغاز پلاک گذاری خودروهای سواری وارداتی در جزیره کیش
احسان حدادی رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران شد
با تعهد و همکاری می توانیم مکانی سالم تر برای زندگی ایجاد کنیم
سه شنبه 12 تیر 1403 ، 25 ذی الحجه 1445 ، 2 جولای 2024 ، شماره 4500 (1884 دوره جدید)
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
برگزاری جشن عید غدیرخم در کیش
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
دوشنبه 11 تیر 1403 ، 24 ذی الحجه 1445 ، 1 جولای 2024 ، شماره 4499 (1883 دوره جدید)
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

اصلاحیه جدید قانون چگونگی اداره مناطق آزاد؛ طرحی فاقد وجاهت قانونی و کارشناسی

درجلسه انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش با عضو هیئت مدیره و معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش مطرح شد؛

  

در جلسه انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش که با حضور دکتر آخوندی عضو هیئت مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش  برگزار شد؛ از اصلاحیه جدید قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به عنوان طرحی فاقد وجاهت قانونی یاد شد. در واقع چون عملاً قانون فعلی چگونگی اداره مناطق آزاد اجرایی نشده است نمی‌توان برای اصلاح آن اقدام کرد.

به گزارش اقتصاد کیش ؛ جلسه انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش با موضوع رسیدگی به مشکلات و چالش های اجرایی در مناطق آزاد و جزیره کیش  و بررسی موضوع اصلاحیه جدید قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و لزوم توجه و مدیریت این موضوع ، با حضور دکتر آخوندی عضو هیئت مدیره ، سرپرست معاونت  اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش  و معاون توسعه مدیریت  این سازمان برگزار شد.

در این جلسه دکتر آخوندی پیگیری موضوع اصلاح قانون مناطق آزاد را بسیار مهم و حیاتی  دانست و خاطرنشان کرد با فوریت و  از هر راهی که ممکن است می بایست جلوی مطرح شدن این اصلاح در کمیسیون اقتصادی مجلس گرفته شود تا زمان کافی برای تشکیل یک تیم حقوقی و مجرب و علمی برای دفاع از قانون فعلی زمان کافی در اختیار باشد . وی گفت : حرف ما این است که چون عملاً قانون فعلی چگونگی اداره مناطق آزاد اجرا نشده ؛ نمی‌توان برای اصلاح آن اقدام کرد .

این جلسه با حضور ابراهیمی، قریب، حاتمی، صفا، کتابفروش، سادات نجفی، شیرازی منش، رباطی، صدوق، صباغیان و درسخوان در دفتر انجمن سرمایه‌گذاران و کار آفرینان کیش برگزار گردید.

 

دفاع از کیان مناطق آزاد با تشکیل یک هیئت قوی و متخصص

درابتدای جلسه مهندس محسن قریب؛ دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش از انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش به عنوان یک مشاور امین و با تجربه برای سازمان منطقه آزاد کیش یاد کرد و به ضرورت تعامل بیشتر این انجمن و سازمان منطقه آزاد کیش تاکید نمود .

احمد کتابفروش؛ رئیس سندیکای صاحبان صنایع کیش و عضو انجمن  نیز مهمترین مسئله امروز مناطق آزاد  را در نگاه کلان؛ پیشنهاد اصلاح جدید قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اعلام کرد و بر ضرورت تشریک مساعی فوری و اقدام عاجل فعالان بخش خصوصی و همچنین دعوت از کارشناسان خبره و مجرب اقتصادی برای حضور در تیم حاضردر کمیسیون اقتصادی مجلس برای دفاع از قانون فعلی تاکید کرد. وی همچنین رایزنی و دعوت از نمایندگان مجلس را برای بازدید از جزیره  کیش و دیدن واقعیت های  جاری فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد بالاخص جزیره کیش را امری بسیار مهم دانست . کتابفروش افزود : با خبر شدیم که طرح اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد  قرار بود در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح و در مورد آن تصمیم گیری شود تا به سرعت به صحن علنی مجلس  آورده شده و مصوب شود . تمام تلاش ما در بخش خصوصی این بوده که طرح این موضوع اگر حتی از دستور کار خارج نمی شود ؛ لااقل با تأخیر مواجه شود تا در فرصت مناسب با تفکر و اندیشه علمی و کارشناسی شده روی آن کار شود. در کنار تلاش هایی که بخش خصوصی برای مدیریت این مشکل می‌کند باید توجه داشت که یک هیئت علمی قوی و شناخته شده سریعاً تشکیل شود تا در کنار نمایندگان بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش و دیگر فعالان و تشکل‌های مناطق آزاد کشور در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شده و به صورت علمی از منافع مناطق آزاد دفاع نماید. وی در ادامه مشکلات جدید مربوط به تامین مواد اولیه انبوه سازان، بالاخص سیمان برای جزیره‌ کیش را معضلی بزرگ برای  پروژه های عمرانی  کیش عنوان  کرد و گفت: با توجه به اینکه تامین کنندگان سیمان استان هرمزگان به تازگی کل تولید خود را صادر می‌کنند، حجم  مورد نیاز فعالین اقتصادی کیش مدتی است که تامین نمی شود و از این بابت مشکلات زیادی برای پروژه های عمرانی  شکل گرفته است .

 

غرض ورزی چاشنی اصلاحیه جدید

رحمان سادات نجفی؛ مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش مطرح شدن موضوع اصلاح قانون چگونگی مناطق آزاد را در کمیسیون اقتصادی مجلس خطر بسیار جدی برای منافع فعالین اقتصادی در کلیه مناطق آزاد برشمرد. وی با توجه به عدم مطرح شدن این موضوع در جلسه قبلی کمیسیون اقتصادی مجلس، تاخیر به وجود آمده را مایه خرسندی و به دست آوردن فرصتی طلایی برای تشکیل یک تیم قوی از افراد با بار علمی و تجربه برای دفاع جانانه از قانون فعلی دانست. سادات نجفی با اشاره به اینکه به زودی بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دولت جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون اقتصادی مجلس خواهد رسید و در این کمیسیون  مطرح خواهد شد گفت: البته احتمال مطرح شدن این اصلاحیه به مرور کم خواهد شد ؛ اما این به آن معنا نیست که ما برای دفاع از کیان مناطق آزاد آماده نباشیم . به هر حال در کنار اشکالات و ایراداتی که به این قانون گرفته شده و در اصلاحیه مطرح شده به نظرمن نوعی غرض ورزی نیز چاشنی این اصلاحیه دیده می شود. پس باید برای سوالات و مسائل مطرح شده پاسخی دقیق و کارشناسی داشته باشیم . وی افزود: دعوت از نمایندگان مجلس و مشاهده واقعیت های   فعالیت فعالین اقتصادی ذهن این عزیزان را از سوءتفاهمات پاک خواهد کرد . وی در پایان گفت: خوشبختانه  تسری مالیات بر  ارزش افزوده به مناطق آزاد با تلاش ها و رایزینی های گسترده ای که صورت گرفته ؛ متوقف شده است . در کنار تمام این مسائل می بایست به پیشنهاد جناب آقای کتابفروش نیز توجه ویژه شود و کارشناس یا کارشناسانی شناخته شده و با علم و دانش برای اینکه در کنار فعالین اقتصادی مناطق آزاد و نمایندگان بخش خصوصی برای دفاع از قانون فعلی چگونگی مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شده و همه به عنوان یک تیم از قانون فعلی به صورت علمی و تجربی دفاع نمایند .  

 

تصمیمات غیر کارشناسی و ضرر فعالان اقتصادی

نصراله حاتمی نیز در این جلسه با بیان اینکه ما همواره به خاطر تصمیماتی عمدتا غیر کارشناسی که در خارج از جزیره کیش گرفته می شود ؛ متضرر شده ایم و گویا این معضل قرار نیست مدیریت و مرتفع گردد گفت:  آخرین آن تصمیمات هم همین مسئله  تامین سیمان مورد نیاز برای انبوه سازان در جزیره کیش است . به بیان دیگر صادرات سیمان علاوه بر اینکه شرکت های فعال در زمینه سیمان و بتن را در کیش دچار مشکلات شدیدی کرده است ؛ روی مسائل دیگر نیز در جزیره کیش تاثیر مخرب خود را داشته است . وی افزود: هم اکنون تامین مصالح در جزیره کیش به شدت با مشکل مواجه شده و علاوه بر کمیاب شدن مصالح مورد نیاز ،هزینه های جانبی بسیار سنگینی را به فعالین حوزه ساخت و ساز وارد کرده است . مشکلات حمل و نقل مواد اولیه مورد نیاز هم که خود حدیث مکرر است و ما بارها و بارها بخاطر مشکلات و هزینه های حمل مصالح متحمل ضرر و زیان سنگینی شده ایم .  

در بخش دیگری از جلسه صدوق یکی دیگر از اعضا انجمن   با طرح این سوال که چرا با وجود این همه رایزنی و صرف هزینه زیاد و قول و قرار ها و اطلاع رسانی و ... برای برقراری پرواز مستقیم کیش-مسقط ، شرکت هواپیمایی کیش ایر خط هوایی بندرعباس-مسقط را راه اندازی کرده است ! گفت: بر پایه وعده ها و اطلاع رسانی ها  قرار بود در گام‌های بعدی پرواز های شرکت هواپیمایی کیش ایر به مقاصد دبی و ترکیه نیز اجرایی و راه‌اندازی شود .بحث بعدی هم مربوط به واردات خودرو به جزیره کیش است . اگر منوال واردات خودرو به این گونه باشد ؛ وضعیت ناوگان خودرویی هتلها در جزیره کیش که هم اکنون در حال فرسودگی است ؛ دچار بلای بزرگ خواهد شد . هتل ها در جزیره کیش در حال حاضر به دلیل عدم واردات خودرو برای ترانسفر مسافران و ارائه خدمات هتلی به نحو شایسته و مطلوب به گردشگران ، مشکلات زیادی را تحمل میکنند .

 

مشکلات همچنان پابرجاست!

 

مسیح الله صفا رئیس جامعه هتلداران کیش نیز مشکلات متعدد در حوزه گردشگری  با وجود وعده های زیاد را کماکان پابرجا دانست و گفت:   امیدوارم هرچه زودتر این مشکلات در حوزه گردشگری جزیره کیش مرتفع شود . قرار بود برای  مکان ها و تاسیساتی که متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است ؛ برای سال ۱۳۹۹ اجاره‌بهایی اخذ نشود . اما در جزیره کیش این قانون رعایت نشده و اجاره بها توسط سازمان دریافت شده است . آن هم در شرایطی که ظرفیت مسافر پذیری هتلهای کیش که روزانه در حدود ۶ هزار مسافر است ؛ هم اکنون به روزانه هزار مسافر هم نمی‌رسد و هتلداران به لحاظ تأمین منابع مالی و مایحتاج خود بشدت در مضیقه هستند.

دکتر آخوندی عضو هیئت مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ  به این موضوع عنوان نمودند : سازمان منطقه آزاد کیش مانند دولت نیست و برای عمل به وظایف خود بودجه ای در اختیار ندارد ؛ سازمان خود مکلف به تامین هزینه های اداره جزیره کیش است . به عنوان مثال ما به کلیه کلوپ داران جزیره کیش گفتیم که حاضریم با شما به صورت درصد از فروش قرارداد ببندیم تا شما نیز کمتر متضرر شوید . باید در نظر داشته باشید که ما مثل دولتی‌ها بودجه نداریم و تمام درآمد ما عوارضی است که از فعالین اقتصادی جزیره کیش اخذ می شود . بنده باز هم تاکید می‌کنم که بهترین راه برای تعامل ، همان درصد از فروش است و ما بهتر از این فرمول راهی را برای حمایت از حوزه گردشگری سراغ نداریم . ما در سازمان منطقه آزاد کیش معتقدیم  بخش خصوصی از سازمان منطقه آزاد کیش جدا نیست.

 

شایستگی برنده مزایده ها شناسایی مورد بررسی قرار گیرد

اله یار درسخوان دیگر عضو انجمن سرمایه گذاران کیش  نیز در سخنانی گفت:  سیستم درصد از فروش برای بعضی از مکان ها به خوبی قابل اجرا نیست و در واقع باید اعتراف کرد که هنوز فرهنگ تعامل مالی به این صورت بین اعضای جامعه مراکز پذیرفتی پذیرایی جا نیفتاده است . در کنار آن باید عرض کنم بیش از ۶۳ واحد صنفی عضو تشکل ما از مجموع حدود ۴۰۰  عضو در دوران کرونا تعطیل شده اند و بیم تعطیلی اعضای دیگری نیز می رود ؛ اما سازمان منطقه آزاد کیش کماکان اجاره‌بها را دریافت نموده و چک‌ها را نقد می‌کند . مورد بعدی نیز زمان بسیار کم قراردادهای منعقد شده بین برندگان مزایده و سازمان منطقه آزاد کیش است که می بایست حداقل ۳ تا ۵ سال باشد اما امروزه یک تا دو سال بیشتر نیست و از شما درخواست می کنم برای حل این موضوع  تدبیری  بیاندیشید . وی افزود: معضل بزرگ بعدی تشکل جامعه مراکز پذیرایی در جزیره کیش این است که شایستگی  برنده مزایده شناسایی و مورد بررسی قرار نمی گیرد . پس چه بهتر که اشخاصی که بنای شرکت در مزایده  را دارند ؛ قبل از اجازه شرکت در مزایده شایستگی  آنها توسط متولی بخش خصوصی و همچنین معاونت گردشگری سازمان به دقت بررسی شود . مشکل مهم اعضای جامعه مراکز پذیرایی تامین مواد اولیه برای ارائه خدمات می باشد . به عنوان مثال امروز روغن مصرفی آشپزخانه ها در جزیره کیش بسیار نایاب شده و تامین روغن مورد نیاز رستوران داران بسیار کار سخت و در بعضی مواقع نشدنی است و می بایست  سازمان منطقه آزاد کیش برای کمک به بخش خصوصی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود کمک کند . مشکل گاز هم هنوز با وجود نامه حضرتعالی در تاریخ ۲۲ آبان امسال کماکان حل نشده است . ما چند ماه با برخی سرمایه‌گذاران جلسه گذاشتیم و در نهایت با یکی از متقاضیان خوشنام توزیع گاز در جزیره کیش تفاهمنامه ای امضا کردیم . این مجموعه نیز اعلام آمادگی کردند که حتی به صورت فوری ۱۰۰۰ کپسول را اصطلاح به صورت " سبدی " در جزیره کیش توزیع کنند تا زمین مورد نیاز از طرف سازمان به این مجموعه اختصاص داده شده و خدمت رسانی و گازرسانی به متقاضیان طبق روال گذشته بدون مشکل انجام شود .

دکتر آخوندی در این خصوص گفت : در مورد تامین منابع و مواد اولیه منجمله گوشت و روغن حتماً کمک و یاری لازم انجام خواهد شد . در مورد احراز شایستگی  هم حق با شماست وعدم توجه به  این موضوع هم برای شما هم برای ما در سازمان منطقه آزاد کیش مشکلات زیادی را بوجود می آورد پس می بایست شناسایی هویت برنده مزایده حتما و قطعا در دستور کار قرار گیرد . در مورد مشکلات گاز هم با وجود این که ما مساعدت زیادی با مجموعه فعلی داشتیم ؛ اما این مشکل کماکان پابرجاست . مجموعه فعلی با وجود تمام کمک ها و مساعدت ها درخواست افزایش بها داشت ؛ ولی ما زیر بار نرفته ایم و در حال رایزنی هستیم.

 

وقتی قانون اجراء نمی شود اصلاحیه قانون بی معنی است

دکتر آخوندی  پس از شنیدن اظهارات و نقطه نظرات حاضرین در جلسه مهم ترین موضوع جلسه را پیگیری موضوع اصلاح قانون مناطق آزاد دانست و خاطرنشان کرد با فوریت و  از هر راهی که ممکن است می بایست جلوی مطرح شدن این اصلاح در کمیسیون اقتصادی مجلس گرفته شود تا زمان کافی برای تشکیل یک تیم حقوقی و مجرب و علمی برای دفاع از قانون فعلی زمان کافی در اختیار باشد . حرف ما این است که چون عملاً قانون فعلی چگونگی اداره مناطق آزاد اجرا نشده ؛ نمی‌توان برای اصلاح آن اقدام کرد . وی افزود: هر کدام از شما سرمایه بسیار با ارزشی هستید و ما باید قدردان شما در جزیره کیش باشیم . دیگر مناطق آزاد در ایران چنین تشکل ها و انجمن هایی ندارند و حتی نتوانستند به درستی به تشکل‌های بخش خصوصی خود سر و شکل دهند . ما نیز در کنار شما از قانون فعلی دفاع می کنیم و خدمتگزار شما فعالین بخش خصوصی جزیره کیش هستیم.

 

 شماره خبر : 1264         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.