طی مراحل و جریان روند و چرخه یک نامه، یک درخواست و یک
مطالبه اصلا عادی نیست و حرکت آن بشدت کند و زمان بر است.
کافی است شما یک نامه یا درخواست برای گرفتن یک مجوز یا هر
درخواست دیگری داشته باشید ماهها از این اتاق به آن اتاق و از این واحد به آن واحد
سرگردان خواهید شد و باید وقت و انرژی تان بیهوده تلف شود . وقت وانرژی که باید صرف توسعه و کمک به
پیشرفت جزیره باشد . همیشه مدیران منطقه آزاد کیش خود نیز از این موضوع نالانند و می گویند حجم بدنه سازمان سنگین است . نیروها
زیادند و...و.... ولی خود هر یک در دوره مدیریت شان هر بار نیرو های جدید به بدنه
سازمان اضافه می کنند و هیچ کاری هم برای کم کردن حجم بدنه سازمان و چابک سازی آن
انجام نمی دهند .
برای پیش بردن و گرفتن پاسخ بله یا نه یک درخواست باید ماهها در انتظار بمانید و از این واحد به آن واحد بروید . گو اینکه حجم سنگین نیروهایی که در پشت میزها نشسته اند باید خودی نشان
بدهند و بگوبند بله ما هم هستیم...! و هر
نامه و در خواستی حداقل باید چند روزی نزد یکی بماند....!
بدنه و تشکیلاتی که طی سال های گذشته بشدت حجیم و سنگین شده
است و روز بروز هم سنگین تر می شود و ظاهراً قرار هم نیست کسی به اصلاح آن
دست بزند.مهندس یزدان پناه مدیر عامل پیشین کیش یکی از رموز موفقیت سازمان تحت
مدیریت خود را این می دانست و می گفت به همکارانم توصیه کرده ام که مزاحمتی برای کار و فعالیت مردم ایجاد نکنند ! چیزی
مشابه گفتمان حجه الاسلام بی نیاز امام جمعه کیش با احمد کتابفروش یکی از
مدیران با سابقه و فعال بخش خصوصی در یکی
از جلسات که در پاسخ به اینکه چه توقعی از سازمان دارید می گویند : هیچ ! فقط اینکه
کاری به ما نداشته باشند کافی است!
امروزه متاسفانه بروکراسی بیش از حد و کاغذبازیهای زائد و غیر
ضروری از موانع بزرگ توسعه و پیشرفت کیش است و آسیب های جدی را به فعالیت های خرد
و کلان می رساند. هر روز هم سامانه های جدیدی معرفی و تعریف می شوند ولی همه
میدانیم اثر بخشی این سامانه ها با این وضعیت زیر ساختی که داریم حتی 10 درصد هم
نیست چه بسا مشکلات را دو چندان می کنند ، سامانه هایی که
اغلب خطا می زنند یا در دسترس نیستند... !
بنظر می رسد ورود مستقیم و اقدام اساسی مدیر عامل سازمان به
این موضوع ضروری است تا این مسائل بطور جدی حل شود . مدیر عامل سازمان اگر بتواند
این مشکل و معضل را اساسی حل کند گام مهمی برای رشد و توسعه کیش برداشته است.کاغذ
بازیهایی که متاسفانه بخشی از آن ناشی از ناآگاهی
و عدم اشراف برخی متصدیان و حتی مدیران برای تصمیم در حوزه مربوطه و برخی
ناشی از غیبت های مکرر و نبودن متصدیان و مدیران در اتاق کار و میزکار خود برای ارجاع و پاراف و ابلاغ درخواست ها و مکاتبات است . بقول یکی از
متقاضیان و شاکیان این موضوع هر گاه مراجعه کرده ام مسئول مربوطه نیست! یا می
گویند جلسه است یا رفته است بازدید و اصولا نیست تا به در خواست من رسیدگی کند . او
گفت : برای موضوعی مثلا 3 ماه به شما مهلت
می دهند ، 5/2ماه آن را باید صرف کاغذ بازیهای خودشان و رفتن از این میز به آن میز و از این واحد به آن واحد بکنی
. زمانی که مجوزت را امضاء می کنند مهلت 3 ماهه ات
هم تمام شده . ودوباره روز از نو روزی از
نو ، دوباره برای تمدید آن باید درخواست بدهی! و این چرخه دوباره تکرار می شود و
همه چیز از اول! چون دیگر مهلت استعلامات قبلی ات
تمام شده و برای درخواست جدید باید دوباره استعلام جدید بگیری ...!
جدا از کاغذ بازیهایی که هر بار تکرار اندر تکرار هر قسمت و
واحد از شما کپی مدارک و اسناد میخواهند و یک سامانه متمرکز نیست که همه اسناد
حقوقی و مدارک هویتی شما در آن متمرکز شده
باشد و با یک کد برای همه واحد ها و شرکت
ها در دسترس باشد .
آقای کبیری همت کنید این معضل بزرگ را حل کنید.