 دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان 3 نقطه آبی در سرزمین ما به شمار می آیند
و کمتر کشوری از چنین امکانات طبیعی برخوردار است. رصد موفق ترین مناطق آزاد در جهان
نشان میدهد که بنادر نقش کلیدی در توسعه اقتصادی این مناطق برعهده دارد که شرایط جغرافیایی
کیش و محصور بودن آن، اهمیت بندر در این منطقه را چندین برابر کرده است. شرایط جغرافیایی جزیره کیش و تنها راه ارتباطی
هوایی و دریایی آن با سرزمین اصلی سبب شده که در شرایطی که با کاهش پروازها روبرو
هستیم بنادر نقش کلیدی در جابه جایی مسافر و رونق گردشگری منطقه ایفا کنند. با توجه
به اهميت صنعت دریایی کشور، بررسی و تحلیل دقیق
عوامل موثر بر توسعه این صنعت از اهميت بالايي برخوردار است. در واقع تقویت حمل و نقل
دریایی در مواقع بحران میتواند در شرایط اضطراری به عنوان یک مسیر حیاتی برای تأمین
نیازهای اساسی کشور و جابجایی سریع مردم عمل کند. در مواقع بحران، جادهها و خطوط هوایی
ممکن است آسیب ببینند یا مسدود شوند، اما حمل و نقل دریایی به دلیل ظرفیت بالای جابجایی
کالا و عدم وابستگی به زیرساختهای زمینی، میتواند نقش مهمی در تداوم تأمین کالاها
و خدمات ضروری و جابجایی مسافران ایفا کند. مسیر بندر پهل به بندر لافت در جزیره قشم یکی از مدل
های مثال زدنی در سطح کشور در طول دوران بحران بود. بندرپهل در ۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس
به بندر لافت، تنها مسیر تردد خودرو به وسیله لندیگرافت به جزیره قشم بود و فعالیت
24 ساعته در این مسیر نمونه ای از عزم جدی مسئولان در خدمات رسانی به مردم است که معطلی در این مسیر را به زیر ده دقیقه رسانده است و بدین سان سفر به قشم از مسیر دریا تعطیلی ندارد
و رتبه اول را در خدمت رسانی به مردم از
طریق دریا کسب کرده است . این در حالی است
که جزیره کیش هم می تواند با توجه به زیر ساخت های موجود با فعالیت شبانه روزی در
مسیر رفت و برگشت کیش به بندرچارک به صورت شبانه روزی موفق تر عمل نماید. واضح است
که در شرایط اضطرارآنچه می تواند کشور را از بحران ها سربلند بیرون آورد فعالیت
هایی از این دست است که می تواند عملکرد قوی حوزه مربوطه را بر سر زبان ها اندازد
هر چند نباید ارائه خدمت شایسته در بندرگاههای جزیره کیش دربحران را از نظر دور
داشت اما به نظر می رسد عدم ارائه خدمت از جزیره کیش به بندرچارک از ساعت 8 شب به
بعد نقطه منفی در این خصوص به شمار می رود و باید بدان توجه داشت. شاید این سوال
مطرح شود که تعداد مسافران و کسانی که می خواهند از این خدمت استفاده کنند به حد
نصاب نمیرسد اما در جواب باید گفت: اطلاع رسانی جامع و ارائه خدمات شایسته آنطور
که در بندر پهل اتفاق افتاد نمونه خوبی است که بتوان بدان استناد کرد و آن را الگو
قرار داد. قطعا تبلیغات مردمی و دهان به دهان تاثیر بسزایی در این خصوص خواهد
داشت. این روزها معطلی چندین ساعته خوردروها برای استفاده از لندیگرافت در گرمای
طاقت فرسا و عدم فعالیت شبانه روزی بندرگاه در مسیر کیش به بندر چارک و حرکت نکردن
لندیگرافت ها در ساعت های اعلام شده از جمله مواردی بود که در مقایسه با بنادر
همجوار یک کاستی به حساب می آید. بندر چارک به عنوان دروازه اصلی ورودی به جزیره کیش از طریق دریا عمل می کند و امکان
حمل و نقل مسافران و خودروها به جزیره را فراهم می کند .با توجه به موقعیت
جفرافیایی جزیره کیش و در شرایطی که هنوز پروازها به حالت عادی بازنگشته است ارتقای
شاخصه های استاندارد در خدمت رسانی 24 ساعته و شبانه روزی از بندرچارک به کیش و بالعکس توسط
لندیگرافت ها جهت کیشوندان و مسافران ضروری
به نظر می رسد.
|