ناصر آخوندی/ معاون توسعه و مدیریت سازمان منطقه ازاد کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
گرامیداشت روز جهانی خدمات عمومی و پشتیبانی در سازمان منطقه آزاد کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
تجلیل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از عملکرد دادگستری کیش

  آخرين اخبار
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دوشنبه 4 تیر 1403 ، 17 ذی الحجه 1445 ، 24 ژوئن 2024 ، شماره 4494 (1878 دوره جدید)
مناطق آزاد و دولت آینده
محفل انس با قرآن با حضور نابغه خردسال و قاریان ملی در کیش
شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد با آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
شنبه 9 تیر 1403 ، 22 ذی الحجه 1445 ، 29 ژوئن 2024 ، شماره 4497 (1881 دوره جدید)
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
تجلیل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از عملکرد دادگستری کیش
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

پیشگامی کیش در پیوند بازارسرمایه ومناطق آزاد
ناصر آخوندی/ معاون توسعه و مدیریت سازمان منطقه ازاد کیش

به دلیل برخوردار نبودن مناطق آزاد از بودجه دولتی و اداره این سازمان ها براساس درآمد و هزینه، پیش بینی و برنامه ریزی برای اداره این مجموعه ها، امری ضروری و خطیر است . این حساسیت در جزیره ای مثل کیش که یکی از مقاصد مهم گردشگری و سفر در کشور بوده و ویترینی زیبا برای ایران عزیز است، صد چندان می شود.

  

بنابراین طراحی سازوکارهای خردمندانه و آینده نگرانه برای حکمرانی مطلوب و رضایت مردم که ولی نعمت همه ما هستند، امری سخت اما قابل انجام و شدنی است. رویکرد سازمان منطقه آزاد کیش بر طبق اصول مورد تاکید مدیرعامل محترم ، منبعث از اصولی چون پاک دستی، شفافیت، مردم داری، خدمت رسانی و حمایت از سرمایه گذاران توانمند است.

بنیه مالی سازمان منطقه آزاد کیش در اواخر سال ۹۷ و با آغاز مسئولیت جناب آقای دکتر مظفری ضعیف و شکننده بود. از آن موقع تصمیم بر آن شد که سازمان منطقه آزاد کیش با درک دقیق تر از توانمندی ها و در عین حال ظرفیت های موجود - در شرایط  اداره اقتصاد کشور بدون فروش نفت -  بتواند اموراتش را بخوبی بگذراند و شادی و نشاط را برای ساکنان، مسافران و کلیه ذینفعان و فعالان اقتصادی محقق سازد.

با این رویکرد بود که طراحی چشم انداز و ماموریت ها با نگاهی نو در کانون سیاست گذاری ها قرارگرفت و رفته رفته با همت و تلاش و همدلی توانستیم امیدواری را جایگزین یاس و سرخوردگی کنیم. سال گذشته اقدامات بسیار مهمی در کیش صورت گرفت که بیان همه آنها در این یادداشت مختصر نمی گنجد. سال جدید اما با یک وقفه همراه بود؛ افول اقتصاد جهان و ایران و البته کیش بخاطر ویروسی که همه با آن آشنا و دست به گریبانیم. با اجرای قرنطینه و رعایت همه اصول و ضوابط، کسب و کارها پس از چند ماه وقفه و زیان مالی، رفته رفته خود را بازیابی می کنند. ما در سازمان منطقه آزاد کیش هم با همه سعی و تلاش بر آن شدیم تا از تهدید شکل گرفته، فرصت های نو بسازیم و نگذاریم خمودگی بر سازمان و فعالیت های جزیره حاکم شود.

بخاطر همراهی با فعالان بزرگ و کوچک اقتصادی و با وجود نیاز به وصول مطالبات جهت هزینه های جاری و حقوق و دستمزد، همه فشارها را به خود خریدیم تا بنگاه ها و شرکت ها تا حد وسع آسیب نبینند و فرو نریزند.  بر این اساس، بدلیل تعطیلی کسب و کارها بخاطر شیوع ویروس کرونا، با مشتریان و مستاجران کاملا منعطف برخورد کردیم.

یکی دیگر از کارهای بزرگ صورت گرفته در این دوره، شناسایی املاک و مستغلات و دارایی هایی سازمان است. در این راستا بانک جامع املاک سازمان تهیه شده تا بطور روشن و واضح بدانیم چه چیزهایی را در تملک داریم و چه حدود و صغوری دارند. گروه کارشناسان در حال نهایی سازی و به روز رسانی آن هستند.

ما همچنین راه اندازی دو صندوق در زمینه " املاک و مستغلات" و "زمین و ساختمان" را در دستور کار داریم. این صندوق ها در نوع خود اولین در کشور و مناطق آزاد هستند.  صندوق املاک و مستغلات یک صندوق سرمایه گذاری است. در حال حاضر ما یک سری املاک و مستغلات داریم نظیر مجموعه عظیم نمایشگاهها و همایش ها ، غرفه های تجاری ، مراکز تفریحی و خدماتی و مواردی از این دست داریم که  فعلا بنای فروش آنها را نداریم و می توانیم از آنها اجاره بگیریم. در طرح جدید، همه آنها را وارد صندوق می کنیم. صاحبنظران و کارشناسان می دانند که پراکنده بودن ظرفیت ها، تولید ارزش نمی کند. در روند متمرکز سازی، مدیریت تخصصی و مدیریت بهینه، صورت نمی گیرد. وقتی اینها وارد صندوق شوند، علاوه بر درآمدزایی روال مند که در حال انجام است، با این ظرفیت یا پشتوانه می توانیم تامین مالی کنیم و ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کنیم.

صندوق ارکان مستقل خود را دارد، مدیر، ناظر، حسابرس و .. دارد و تخصصی اداره می شود. در صندوق بحث بازسازی، واگذاری، اجاره، خرید، تملک، ساخت و همه اینها بطور روشمند و آگاهانه دنبال می شود. ارزش افزوده ها برای صندوق می شود و سود سهامداران هم روی Eps  و هم روی  Dps خواهد بود. در مورد روند پیشرفت این کار، درخواست صندوق ارائه شده و فرآیند در بورس مراحل نهایی خود را سپری می کند. مبلغ سرمایه پیشنهادی ما برای صندوق ۲۰ هزار میلیارد تومان است. در شکل جدید که ما بدنبال آن هستیم، اگر برخی از فعالان اقتصادی بخواهند تامین مالی کنند و در عین حال نخواهند همه دارایی شان از دست برود، به عنوان مثال می توانند در صندوق مورد اشاره،  تمام یا بخشی از دارایی شان رابفروشند و پول بگیرند یا بجای آن واحد یا یونیت صندوق را دریافت کنند. صندوق سریع می تواند آن را نقد کند؛چون قابلیت نقد شوندگی صندوق بالاست.

این اقدام برای نخستین بار است که در کشور اجرا می شود. البته این روش، در دنیای توسعه یافته و کشورهای پیشرفته متداول و جذاب است و ما منتظر مجوز و موافقت اصولی راه انداری صندوق هستیم.

پس از موفقیت در تامین مالی برای ترمینال فرودگاه، در تامین مالی از طریق زمین و ساختمان، راه اندازی یک صندوق پروژه را دنبال می کنیم. در این رابطه، با دو شرکت تامین سرمایه ملت و سهم آشنا، مجوز صندوق پروژه زمین و ساختمان برای تامین مالی دو طرح هر کدام به ارزش ۶۰۰میلیارد تومان در حال پیگیری هستیم.

موضوع بسیار مهم دیگر، پذیرش و عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش در بورس است . موافقت اولیه برای این منظور انجام شده است. بر این اساس، شرکت مذکور که متعلق به سازمان است، به نهاد مالی چند رشته ای تبدیل شده و هلدینگ چند رشته ای سرمایه گذاری و توسعه کیش ایجاد می شود. هلدینگ جدید در زیر مجموعه هایش، مرکز بین المللی همایش ها و نمایشگاهها، کیش ایر، تله کیش و صدها ساختمان اداری ، تجاری و مسکونی را داراست و سهام آن در آینده در بورس عرضه می گردد. در پیوند با این موضوع ، پذیرش و عرضه سهام شرکت هواپیمایی کیش ایر را نیز بطور جدی دنبال می کنیم. در وهله اول برای کشف قیمت، ۵ درصد سهام عرضه می شود و بعد بسته به تصمیم سازمان، می تواند بلوک های بعدی در بورس روی تابلو فروش و عرضه قرار گیرد.

در مجموع باید گفت که سازمان با پرهیز از سیاست خام فروشی، حضور در طرح ها را بصورت مشارکتی دنبال نموده و آورده ارزنده ای را برای تداوم طرح های زیرساختی و توسعه ای شکل داده است. اخذ موافقت از بانک صادرات برای گشایش اعتبارت اسنادی به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان از دیگر اقدامات صورت گرفته برای رونق اقتصاد کیش است.

همه این طرح ها، بسته کاری سال ۱۳۹۹ است. ولی به هر حال باید در نظر گرفت که این کارها بسیار نو و تازه است و به لحاظ زمانی ممکن است به لحاظ  شرایط خاصی که در آن هستیم، کمی با پیش بینی ها فاصله داشته باشد. همه مساعی ما بر انجام این امور در سال جاری است که از سوی مقام معظم رهبری، سال جهش تولید نام گرفته است.

ما در سازمان منطقه آزاد کیش بر این اعتقادیم که بازار سرمایه، فرصت بی نظیر پیش رو است که باید از آن برای توسعه جای جای کشور استفاده کرد و ما در این زمینه مسئولیم. با همین عرضه اوراق صکوک بود که توانستیم طرح ملی ترمینال مسافربری کیش را که ۴ سال راکد مانده بود، فعال سازیم و در آینده نزدیک به چرخه اقتصاد وارد سازیم. به عنوان یک دستاورد قابل تحسین از سوی عالی ترین مقامات کشور و شورای عالی مناطق آزاد، با جذب نقدینگی  و البته استفاده از سایر منابع درآمدی سازمان، به تامین نیازها و تجهیزات پرداختیم و خوشحالیم که بگوئیم این طرح با ظرفیت جابجایی ۶ میلیون مسافر پروازی در سال از بهترین و بزرگترین ترمینال های کشور خواهد شد. عدم النفع صورت گرفته در سالهای پیشین، زیانی است که به اقتصاد وارد شده و مانعی برای رونق و آبادانی بیشتر در این خطه است. ما باید با استفاده از انواع ظرفیت ها و بکارگیری روش های خلاقانه و موثر، وضعیت را بهبود ببخشیم. سازمانهای فردا، سازمانهای چابک، هوشمند و منعطف هستند و ما باید برای نیل به افق های بزرگتر، همراه با نیروی انسانی ارزشمند خود چنین مسیری را طی کنیم.

نشست دو ماه  گذشته در دفتر تهران سازمان منطقه آزاد کیش با معاونین و مدیران شورای عالی مناطق آزاد و همچنین سایر معاونین و مدیران مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه نیز با این هدف دنبال شد که تجربیات بصورت موردی ارائه شده و در سایرمناطق که هر کدام مملو از فرصت هستند، به اجرا درآید. این کارگاه که نمونه ای از هم فکری و هم افزایی بود، با استقبال زیادی رو برو شد. حضار که همگی از مدیران اقتصادی، سرمایه گذاری و توسعه مناطق آزاد بودند، ابهامات در مورد طرح های مهم و بلاتکلیف خود را مطرح کرده و به رهیافت های خوبی دست یافتند. ما اعتقاد داریم که نباید جدا فکر کرد. همه مناطق آزاد یکی هستند و در خدمت اهداف کلان ترسیمی از سوی دولت محترم فعالیت می کنند.

در زمینه توفیقات بدست آمده، همراهی ریاست و سایر معاونین شورای عالی منطق آزاد فراموش شدنی نیست. ما سعی کردیم، پایلوت اجرای چنین طرح های جسورانه باشیم و الگوهای شکل گرفته را برای سایر مناطق تبیین کنیم. پیشرفت و توسعه هر منطقه، باعث افتخار همه ماست.

 

 شماره خبر : 809         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.