عادل فردوسی پور چهره محبوب مردمی که برای یک دیدار دوستانه فوتبال چندی پیش
در قالب تیم رسانه ورزش میهمان جزیره کیش بود نمونه ای از یک رویداد بود که
مردم زیادی از کیش و سایر شهرها را برای
دیدن به فرودگاه، ورزشگاه ، هتل محل اقامت
و... کشاند . این اتفاق کافی بود که بیندیشیم ایجاد یک جاذبه برای جذب گردشگر
آنقدر ها هم نیازی به برنامه ریزی های سنگین و پیچیده و پرهزینه ندارد و دعوت از
چنین شخصیت هایی کافی است تا چرخ بسیاری از بخش های گردشگری جزیره کیش به حرکت در
آید...شخصیت هایی که تعداد آن ها در کشورمان کم نیست!
به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ به نظر می رسد بتوان یکی
از انواع گردشگری رویداد محور را حضور چهره های شاخص در یک منطقه گردشگری تلقی کرد.
چهره هایی که به واسطه حضورشان در یک مکان می توانند مردم زیادی را روانه آن منطقه
کنند و این موضوع در یک نمونه به وضوح با
حضور عادل فردوسی پور در کیش نمایان شد. سوال اینجاست که وقتی سفر یک چهره محبوب
به جزیره تا این حد می تواند تبعات مثبت به همراه داشته باشد چرا روی آن برنامه
ریزی مستمر صورت نمیگیرد تا با دعوت از چنین چهره هایی به رشد و رونق اقتصادی منطقه
کمک شود و شور و شعف و نشاط اجتماعی در
جامعه نیز ایجاد شود .
بواسطه حضور عادل فردوسی پور در جزیره
و برگزاری یک مسابقه دوستانه فوتبال؛ فرودگاه، ورزشگاه و... مملو از جمعیتی بود که
تا سال های پیش از این کمتر سراغ داشتیم و این موضوع ظرفیت و پتانسیلی بالقوه است
که باید بالفعل شود!.پیش از این هم رویدادهای هنری مثل کنسرت "الیاس یالچینتاش"
خواننده محبوب ترک و یا فستیوال های هنری با حضور بازیگران محبوب در کیش نمونه های
موفقی از این برنامه ها بود.
مقایسه استفاده از چنین پتانسیلی در کشور ترکیه در همسایگی ما خالی از لطف
نیست؛ «23.66 میلیارد دلار» آورده ترکها از گردشگری تنها در ششماهه نخست 2024 بوده
و هدف ترکیه در سال 2024 جذب 60 میلیون گردشگر و درآمدزایی 60 میلیارد دلاری از محل
گردشگری است. همه اینها درحالی است که دولت ترکیه در بودجه سالانهاش رقمی حدود
800 میلیون دلار برای صنعت گردشگری اختصاص داده و انتظار دارد درطول یک سال بیش از
70 برابر آن، از این طریق سرمایه جذب کند. در سالهای گذشته این میزان از جذب گردشگر
توسط ترکیه محل سؤال مهمی واقعشده و این گزاره مطرح میشود که چرا ما نتوانستیم آنطور
که شایسته ظرفیتهایمان است، از این صنعت بهرههای ملی و بینالمللی داشته باشیم؟
برای پاسخ به این سؤال نیاز است که ببینیم این همسایه شمال غربی ما چه رفتاری نسبت
به ظرفیتهای موجود در سرزمینش داشته که قادر شده است به این موقعیت ویژه در صنعت گردشگری
دست پیدا کند.علاوه بر تمرکز ترکیه در ساخت آثار ویدئویی با تکیه بر نشان دادن
فرهنگ، نمادها، تاریخ معاصر و هویت ترک؛ در برخی آثار آنها، تاریخ ترکیه در سطوح اغراقآمیزی
به مردم دنیا نمایش داده میشود و حتی در مواردی مثل ساخت مجسمه ابنسینا، از نمادهای
دیگر کشورها نیز استفاده میشود. از سوی دیگر فیلمسازان در ترکیه بر اساس مخاطب هدفشان
به صحنه میروند، یعنی آنها در نظر میگیرند که برخی فیلمها برای بازارهای خاص ازجمله
کشورهای ترکزبان مثل آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان یا در مناطق خاص مثل مناطق ترکنشین
ایران و کشورهای عربی و اروپایی ساخته شوند. سریالهای عامیانهتر هم بهوفور در کشورهای
مختلف اکران میشوند و مردم دنیا «عموماً با زیرنویس» و «بعضاً بهصورت دوبله» ساعتها
به تماشای سریالی مینشینند که عناصر فرهنگی و گردشگری مورد هدف در لابهلای فریمهایش
گنجانده شده است. فراتر از اینها، بازیگران مشهور ترکیه هم در خدمت گردشگری کشورشان
هستند و در ویدئوهای تبلیغاتی برای کشورشان
مشارکت میکنند، مثلاً در یکی از این ویدئوها یکی از معروفترین بازیگران این کشور،
ترکیه را «تقاطع گردشگری دنیا» معرفی میکند و از آنها برای سفر به کشورش دعوت میکند.ترکیه
از طریق صدور این سکانسها که فریم به فریم آن شامل پرچم ترکیه است در سطح بینالملل،
هرروز بیشتر از روز قبل فرهنگ خود را به مردم
دنیا معرفی و آنها را تشویق به حضور در ترکیه میکند.شاید ایران به لحاظ فرهنگی با کشور ترکیه
تفاوت هایی داشته باشد اما جایگاه و
اعتبار تاریخ و تمدن فرهنگی ایران قابل
مقایسه نیست و از ظرفیت هایی بمراتب بالاتر و وسیع تر برخوردار است امااینکه چرا
از آن در راستای کمک به توسعه کشور استفاده نمی شود جای سوال است! در این راستا
جزیره کیش بواسطه موقعیت و امکانات و ظرفیت های خود می تواند یک پایگاه قابل توجه در این زمینه باشد و به شکل های مختلف به مکانی
برای دسترسی متمرکز گردشگران داخلی و خارجی به ظرفیت های فرهنگی ، هنری و ورزشی ایران تبدیل شود . یک نمونه اینکه شخصیت های محبوب ورزشی و فرهنگی
و هنری بواسطه حضورشان در جزیره کیش می توانند یک جریان را برای جذب گردشگر در
مناسبت های مختلف رقم بزنند.
در واقع
این شاخه از گردشگری به عنوان گردشگری هنری ، ورزشی پیوندی مبارک میان دو حوزه گردشگری و هنر ؛ انسان محور هستند و میتوانند کمک
بسیاری به هم داشته باشند .
با پتانسیلهای
بالایی که ما در کشور داریم، میتوانیم یک هدف مهم برای گردشگری هنری باشیم چراکه از
لحاظ توسعه اقتصادی دو حوزه گردشگری و هنر
بر هم تاثیر گذارند. موتور محرک این نوع گردشگری می تواند خود هنرمندان باشند که میتوانند
انگیزه جذب مسافر و رونق منطقه گردشگری شوند و به دلیل تجربیات خوبی که در جزیره
کیش از این موضوع سراغ داریم به نظر می رسد می تواند گزینه ای خوب برای جذب گردشگر
باشد و لازم است تا در مورد آن برنامه
ریزی شود. ضمن اینکه حوزه ورزش و بویژه رشته پر طرفدار
فوتبال می تواند قابلیتی قابل توجه برای رشد گردشگری کیش باشد.وقتی یک مسابقه
معمولی بین دو تیم فوتبال کیش و تیم رسانه ورزش ( تنها با برخورداری از یک چهره )
می تواند این همه جمعیت را به ورزشگاه بکشاند و در شهر شور و نشاط ایجاد کند، تصور شود انجام کارهای بزرگ در حوزه ورزش و فوتبال می تواند چه تاثیرات شگرفی را در
گردشگری کیش ایجاد کند . دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران و بورکینافاسو را قبل
از جام جهانی قطر در ورزشگاه مملو از جمعیت المپیک کیش بیاد آوریم که چه جمعیت عظیمی را به ورزشگاه کشانده بود ! اینها یعنی فوتبال
و چهره های فوتبالی و ورزشی ظرفیت فوق العاده ای برای کمک به توسعه و رونق گردشگری
کیش هستند که برای استفاده درست از آن باید برنامه ریزی کنیم.