به گزارش اقتصاد
کیش به نقل از ایرنا، جزیره کیش دروازه گردشگری و ورود توریست به حساب میآید؛ از
همینرو برخورداری از یک فرودگاه مدرن و مجهز که بتواند خدمات کاملی به گردشگران
ارائه دهد، یکی از اصلیترین اولویتهای جزیره محسوب میشود
بر همین اساس، پروژه ترمینال جدید فرودگاه کیش در زمینی به
وسعت ۹۰ هزار متر مربع در سال ۹۲ آغاز شد و آن طور که مصطفی خانزادی مدیر عمرانی
سازمان منطقه آزاد کیش میگوید، قرار است تا ۲۲ بهمن امسال به بهرهبرداری برسد.
این در شرایطی است که تحریم و کرونا موانع و مشکلات زیادی پیشروی نیروهای اجرایی
قرار دادهاند. البته خانزادی، تخصیص ارز مورد نیاز را یکی از مهمترین نیازهای این
پروژه دانسته که در صورت عدم تامین آن ممکن است افتتاح پروژه تا خرداد ۱۴۰۰ نیز به
تعویق بیافتد.
البته این پروژه تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و بهرهبرداری
از آن میتواند تأثیرات مثبتی از نظر اقتصادی، تجاری و گردشگری بر جزیره داشته
باشد. بر همین اساس، غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با خارج کردن
این پروژه از رکود و توقف چندساله، آن را به یکی از اولویتهای اصلی این سازمان
تبدیل کرده است. از همینرو تامین نیروی کار اجرایی، راه اندازی شیفت شبانه کاری،
تسریع در خرید تجهیزات مورد نیاز پیمانکار، در اولویت قرار دادن مباحث مالی، و
برگزاری جلسه هفتگی با پیمانکار سرعتی دوچندان به پروژه بخشیده است.
تنها ترمینال فول مکانیزه کشور
ترمینال جدید با زیربنای ۴۲ هزار متر مربع در ۴ طبقه، رتبه
سوم را در کشور از این حیث داراست. طبقه اول آن مختص فضای جانبی مسافران و ورودی پل
مسافربری هواپیما و پله ها و آسانسور ارتباطی به سالن های تحویل بار مسافران ورودی
است، طبقه دوم فضای کنترل گذرنامه، خروجی و بازرسی و طبقه سوم به رستوران و کافه تریا اختصاص داده شده و با
داشتن سیستمهای به روز و تجهیزات پیشرفته از مدرن ترین ترمینال فرودگاهی کشور
محسوب میشود .
این پروژه فول مکانیزه شامل ویژگی های اجرایی پیشرفتهای
است از جمله شیشههای سه جداره، نما و رنگ ضد حریق و عایق «الاستومری» است که برای
کاربردهای عمرانی استفاده می شود و انعطاف پذیری و دوام بالایی دارد و در رشد و
پیشرفت فیزیکی ترمینال تاثیر بسیاری خواهد داشت .
بیش از ۶۰ درصد از ورق های عایق مورد نیاز این طرح جهت ساخت
کانالهای هوا به بصورت ارزخریداری و به کارگاه حمل گردیده است.
استفاده از ترنج ها ی بتنی و بلوکی الکتریکال و مکانیکال در
قسمت جنوبی ترمینال به عنوان کانالهای تاسیساتی یکی دیگر از ویژگیهایی بارز این
طرح است.
نوع سقف این ترمینال آلمینیومی «ایستادرز» است، که این نوع
پوشش سقف یکی از کاملترین انواع پوشش از نظر ساختاری و انعطاف پذیری است.
طراحی منحصر به فرد پل های تلسکوپی
این ترمینال شامل سیستمهای به روز و تجهیزات ناوبری کاملاً
پیشرفته است؛ ۱۳ دستگاه پله برقی، ۱۲ دستگاه آسانسور و ۶
دستگاه پل تلسکوپی حمل چمدان فول مکانیزه برای ترمینال جدید پیشبینی شده است.
طراحی منحصر به فرد پل های تلسکوپی به صورتی است که ۱۵
هواپیما میتوانند در کنار یکدیگر پارک کرده و مسافران از دوطرف پل به صورت هم
زمان پیاده و سوار شوند .
استفاده از این پل ها در پروژه، ظرفیت مسافران را از ۳ میلیون نفر به ۶ میلیون می
رساند. از مجموع شش پل تلسکوپی به ارزش ۵۵ میلیارد تومان ، نخستین پل در قرداد با
یکی از شرکت های دانش بنیان کشور وارد پروژه ترمینال در کیش شد.
با افتتاح ترمینال جدید فرودگاه کیش، ترمینال فعلی با
فضایی آراستهتر به مسافران خارجی اختصاص مییابد و ترمینال جدید نیز میزبان
مسافران و گردشگران داخلی خواهد بود.