ناصر آخوندی
عضو هیات مدیره و معاون توسعه و مدیریت سازمان منطقه ازاد کیش
بدلیل برخوردار نبودن مناطق آزاد از بودجه دولتی و اداره این سازمان
ها براساس درآمد و هزینه، پیش بینی و
برنامه ریزی برای اداره این مجموعه ها، امری ضروری و خطیر است . این حساسیت در جزیره
ای مثل کیش که یکی از مقاصد مهم گردشگری و سفر در کشور بوده و ویترینی زیبا برای ایران
عزیز است، صد چندان می شود.
بنابراین طراحی سازوکارهای خردمندانه و آینده نگرانه برای حکمرانی
مطلوب و رضایت مردم که ولی نعمت همه ما هستند، امری سخت اما قابل انجام و شدنی
است. رویکرد سازمان منطقه آزاد کیش بر طبق اصول مورد تاکید مدیرعامل محترم ، منبعث
از اصولی چون پاک دستی، شفافیت، مردم داری، خدمت رسانی و حمایت از سرمایه گذاران
توانمند است.
بنیه مالی سازمان منطقه آزاد کیش در اواخر سال 97 و با آغاز مسئولیت
جناب آقای دکتر مظفری ضعیف و شکننده بود. از آن موقع تصمیم بر آن شد که سازمان
منطقه آزاد کیش با درک دقیق تر از توانمندی ها و در عین حال ظرفیت های موجود - در
شرایط اداره اقتصاد کشور بدون فروش نفت - بتواند اموراتش را بخوبی بگذراند و شادی و نشاط
را برای ساکنان، مسافران و کلیه ذینفعان و فعالان اقتصادی محقق سازد.
با این رویکرد بود که طراحی چشم انداز و ماموریت ها با نگاهی نو در
کانون سیاست گذاری ها قرارگرفت و رفته رفته با همت و تلاش و همدلی توانستیم
امیدواری را جایگزین یاس و سرخوردگی کنیم. سال گذشته اقدامات بسیار مهمی در کیش
صورت گرفت که بیان همه آنها در این یادداشت مختصر نمی گنجد. سال جدید اما با یک
وقفه همراه بود؛ افول اقتصاد جهان و ایران و البته کیش بخاطر ویروسی که همه با آن
آشنا و دست به گریبانیم. با اجرای قرنطینه و رعایت همه اصول و ضوابط، کسب و کارها
پس از چند ماه وقفه و زیان مالی، رفته رفته خود را بازیابی می کنند. ما در سازمان
منطقه آزاد کیش هم با همه سعی و تلاش بر آن شدیم تا از تهدید شکل گرفته، فرصت های
نو بسازیم و نگذاریم خمودگی بر سازمان و فعالیت های جزیره حاکم شود.
بخاطر همراهی با فعالان بزرگ و کوچک اقتصادی و با وجود نیاز به وصول
مطالبات جهت هزینه های جاری و حقوق و دستمزد، همه فشارها را به خود خریدیم تا بنگاه
ها و شرکت ها تا حد وسع آسیب نبینند و فرو نریزند. بر این اساس، بدلیل تعطیلی کسب و کارها بخاطر شیوع
ویروس کرونا، با مشتریان و مستاجران کاملا منعطف برخورد کردیم.
یکی دیگر از کارهای بزرگ صورت گرفته در این دوره، شناسایی املاک و
مستغلات و دارایی هایی سازمان است. در این راستا بانک جامع املاک سازمان تهیه شده
تا بطور روشن و واضح بدانیم چه چیزهایی را در تملک داریم و چه حدود و صغوری دارند.
گروه کارشناسان در حال نهایی سازی و به روز رسانی آن هستند.
ما همچنین راه اندازی دو صندوق در زمینه " املاک و
مستغلات" و "زمین و ساختمان" را در دستور کار داریم. این صندوق ها
در نوع خود اولین در کشور و مناطق آزاد هستند.
صندوق املاک و مستغلات یک صندوق سرمایه گذاری است. در حال حاضر ما یک سری
املاک و مستغلات داریم نظیر مجموعه عظیم نمایشگاهها و همایش ها ، غرفه های تجاری ،
مراکز تفریحی و خدماتی و مواردی از این دست داریم که فعلا بنای فروش آنها را نداریم و می توانیم از
آنها اجاره بگیریم. در طرح جدید، همه آنها را وارد صندوق می کنیم. صاحبنظران و
کارشناسان می دانند که پراکنده بودن ظرفیت ها، تولید ارزش نمی کند. در روند متمرکز
سازی، مدیریت تخصصی و مدیریت بهینه، صورت نمی گیرد. وقتی اینها وارد صندوق شوند،
علاوه بر درآمدزایی روال مند که در حال انجام است، با این ظرفیت یا پشتوانه می
توانیم تامین مالی کنیم و ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کنیم.
صندوق ارکان مستقل خود را دارد، مدیر، ناظر، حسابرس و .. دارد و تخصصی
اداره می شود. در صندوق بحث بازسازی، واگذاری، اجاره، خرید، تملک، ساخت و همه اینها
بطور روشمند و آگاهانه دنبال می شود. ارزش افزوده ها برای صندوق می شود و سود
سهامداران هم روی Eps و
هم روی Dps خواهد بود. در مورد روند پیشرفت
این کار، درخواست صندوق ارائه شده و فرآیند در بورس مراحل نهایی خود را سپری می
کند. مبلغ سرمایه پیشنهادی ما برای صندوق 20 هزار میلیارد تومان است. در شکل جدید که
ما بدنبال آن هستیم، اگر برخی از فعالان اقتصادی بخواهند تامین مالی کنند و در عین
حال نخواهند همه دارایی شان از دست برود، به عنوان مثال می توانند در صندوق مورد
اشاره، تمام یا بخشی از دارایی شان
رابفروشند و پول بگیرند یا بجای آن واحد یا یونیت صندوق را دریافت کنند. صندوق سریع
می تواند آن را نقد کند؛چون قابلیت نقد شوندگی صندوق بالاست.
این اقدام برای نخستین بار است که در کشور اجرا می شود. البته این
روش، در دنیای توسعه یافته و کشورهای پیشرفته متداول و جذاب است و ما منتظر مجوز و
موافقت اصولی راه انداری صندوق هستیم.
پس از موفقیت در تامین مالی برای ترمینال فرودگاه، در تامین مالی از
طریق زمین و ساختمان، راه اندازی یک صندوق پروژه را دنبال می کنیم. در این رابطه، با
دو شرکت تامین سرمایه ملت و سهم آشنا، مجوز صندوق پروژه زمین و ساختمان برای تامین
مالی دو طرح هر کدام به ارزش 600میلیارد تومان در حال پیگیری هستیم.
موضوع بسیار مهم دیگر، پذیرش و عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری و توسعه
کیش در بورس است . موافقت اولیه برای این منظور انجام شده است. بر این اساس، شرکت
مذکور که متعلق به سازمان است، به نهاد مالی چند رشته ای تبدیل شده و هلدینگ چند
رشته ای سرمایه گذاری و توسعه کیش ایجاد می شود. هلدینگ جدید در زیر مجموعه هایش، مرکز
بین المللی همایش ها و نمایشگاهها، کیش ایر، تله کیش و صدها ساختمان اداری ، تجاری
و مسکونی را داراست و سهام آن در آینده در بورس عرضه می گردد. در پیوند با این موضوع ، پذیرش و عرضه سهام شرکت هواپیمایی کیش ایر را
نیز بطور جدی دنبال می کنیم. در وهله اول برای کشف قیمت، 5 درصد سهام عرضه می شود
و بعد بسته به تصمیم سازمان، می تواند بلوک های بعدی در بورس روی تابلو فروش و
عرضه قرار گیرد.
در مجموع باید گفت که سازمان با پرهیز از سیاست خام فروشی، حضور در
طرح ها را بصورت مشارکتی دنبال نموده و آورده ارزنده ای را برای تداوم طرح های زیرساختی
و توسعه ای شکل داده است. اخذ موافقت از بانک صادرات برای گشایش اعتبارت اسنادی به
ارزش 1000 میلیارد تومان از دیگر اقدامات صورت گرفته برای رونق اقتصاد کیش است.
همه این طرح ها، بسته کاری سال 1399 است. ولی به هر حال باید در نظر
گرفت که این کارها بسیار نو و تازه است و به لحاظ زمانی ممکن است به لحاظ شرایط خاصی که در آن هستیم، کمی با پیش بینی ها
فاصله داشته باشد. همه مساعی ما بر انجام این امور در سال جاری است که از سوی مقام
معظم رهبری، سال جهش تولید نام گرفته است.
ما در سازمان منطقه آزاد کیش بر این اعتقادیم که بازار سرمایه، فرصت
بی نظیر پیش رو است که باید از آن برای توسعه جای جای کشور استفاده کرد و ما در این
زمینه مسئولیم. با همین عرضه اوراق صکوک بود که توانستیم طرح ملی ترمینال مسافربری
کیش را که 4 سال راکد مانده بود، فعال سازیم و در آینده نزدیک به چرخه اقتصاد وارد
سازیم. به عنوان یک دستاورد قابل تحسین از سوی عالی ترین مقامات کشور و شورای عالی
مناطق آزاد، با جذب نقدینگی و البته
استفاده از سایر منابع درآمدی سازمان، به تامین نیازها و تجهیزات پرداختیم و
خوشحالیم که بگوئیم این طرح با ظرفیت جابجایی 6 میلیون مسافر پروازی در سال از
بهترین و بزرگترین ترمینال های کشور خواهد شد. عدم النفع صورت گرفته در سالهای پیشین،
زیانی است که به اقتصاد وارد شده و مانعی برای رونق و آبادانی بیشتر در این خطه است.
ما باید با استفاده از انواع ظرفیت ها و بکارگیری روش های خلاقانه و موثر، وضعیت
را بهبود ببخشیم. سازمانهای فردا، سازمانهای چابک،
هوشمند و منعطف هستند و ما باید برای نیل به افق های بزرگتر، همراه با نیروی
انسانی ارزشمند خود چنین مسیری را طی کنیم.
نشست ماه گذشته در دفتر
تهران سازمان منطقه آزاد کیش با معاونین و مدیران شورای عالی مناطق آزاد و همچنین
سایر معاونین و مدیران مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه نیز با این هدف دنبال شد
که تجربیات بصورت موردی ارائه شده و در سایرمناطق که هر کدام مملو از فرصت هستند،
به اجرا درآید. این کارگاه که نمونه ای از هم فکری و هم افزایی بود، با استقبال زیادی
رو برو شد. حضار که همگی از مدیران اقتصادی، سرمایه گذاری و توسعه مناطق آزاد بودند،
ابهامات در مورد طرح های مهم و بلاتکلیف خود را مطرح کرده و به رهیافت های خوبی
دست یافتند. ما اعتقاد داریم که نباید جدا فکر کرد. همه مناطق آزاد یکی هستند و در
خدمت اهداف کلان ترسیمی از سوی دولت محترم فعالیت می کنند.
در زمینه توفیقات بدست آمده، همراهی ریاست و سایر معاونین شورای عالی
منطق آزاد فراموش شدنی نیست. ما سعی کردیم، پایلوت اجرای چنین طرح های جسورانه
باشیم و الگوهای شکل گرفته را برای سایر مناطق تبیین کنیم. پیشرفت و توسعه هر
منطقه، باعث افتخار همه ماست.