مسیر گردشگری کیش اشتباه است پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
مناطق آزاد و دولت آینده
شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد با آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در کیش
محفل انس با قرآن با حضور نابغه خردسال و قاریان ملی در کیش
امضاء قرارداد کنسرسیوم رونق پایدار توسط جوامع 5 گانه کیش
نشان طلای کماندار کیش در اولین دوره مسابقات تیراندازی باکمان پیشکسوتان
تجدید میثاق با شهیدان میهن اسلامی در گرامیداشت هفته قوه قضاییه
حفظ گواهینامه ISO9001:2015 با اعتبارDakksآلمان در شرکت عمران ، آب وخدمات کیش
استقرار 2 دفتر نمایندگی سیپاد در جزیره کیش
تقدیر از کارکنان مدیریت حقوقی شرکت عمران ، آب و خدمات در هفته قوه قضاییه
رویکرد دکتر پزشکیان حکمرانی خردمندانه و عدالت محور است
شیما فرج زاده رئیس کمیته وکلای ستاد مرکزی دکتر پزشکیان در مناطق آزاد کشور شد
نریمان مدیر عامل سابق منطقه آزاد ارس رئیس کمیته مناطق آزاد دکتر پزشکیان شد
اعضای ستاد مرکزی و روسای ستادهای انتخاباتی مناطق آزاد هفت گانه دکتر پزشکیان منصوب شدند
به دلیل کاهش فرزندآوری زنگ خطر پیری در کشور به صدا درآمده است

  آخرين اخبار
مناطق آزاد و دولت آینده
شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد با آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در کیش
محفل انس با قرآن با حضور نابغه خردسال و قاریان ملی در کیش
دوشنبه 4 تیر 1403 ، 17 ذی الحجه 1445 ، 24 ژوئن 2024 ، شماره 4494 (1878 دوره جدید)
امضاء قرارداد کنسرسیوم رونق پایدار توسط جوامع 5 گانه کیش
نشان طلای کماندار کیش در اولین دوره مسابقات تیراندازی باکمان پیشکسوتان
تجدید میثاق با شهیدان میهن اسلامی در گرامیداشت هفته قوه قضاییه
حفظ گواهینامه ISO9001:2015 با اعتبارDakksآلمان در شرکت عمران ، آب وخدمات کیش
استقرار 2 دفتر نمایندگی سیپاد در جزیره کیش
تقدیر از کارکنان مدیریت حقوقی شرکت عمران ، آب و خدمات در هفته قوه قضاییه
  پربيننده ترين اخبار
اعضای ستاد مرکزی و روسای ستادهای انتخاباتی مناطق آزاد هفت گانه دکتر پزشکیان منصوب شدند
نریمان مدیر عامل سابق منطقه آزاد ارس رئیس کمیته مناطق آزاد دکتر پزشکیان شد
پنجشنبه 31 خرداد 1403 ، 13 ذی الحجه 1445 ، 20 ژوئن 2024 ، شماره 4491 (1875 دوره جدید)
پذیرش ریال دیجیتال در 1500 پذیرنده بانکی در کیش
شنبه 2 تیر 1403 ، 15 ذی الحجه 1445 ، 22 ژوئن 2024 ، شماره 4492 (1876 دوره جدید)
شیما فرج زاده رئیس کمیته وکلای ستاد مرکزی دکتر پزشکیان در مناطق آزاد کشور شد
برگزرای جلسه کمیته کیفیت بخشی مدارس هیات امنایی و مدارس نمونه دولتی کیش
رویکرد دکتر پزشکیان حکمرانی خردمندانه و عدالت محور است
به دلیل کاهش فرزندآوری زنگ خطر پیری در کشور به صدا درآمده است
دوشنبه 4 تیر 1403 ، 17 ذی الحجه 1445 ، 24 ژوئن 2024 ، شماره 4494 (1878 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

نوید بنفشه فعال گردشگری در گفت و گو با روزنامه اقتصاد کیش؛
مسیر گردشگری کیش اشتباه است

واقعیت این است کسانی که از نزدیک واقعیات جاری جامعه در بخش های مختلف را لمس می کنند بهتر از هر شخص دیگری می توانند راه حلی برای آن ارائه دهند...

  


مهندس نوید بنفشه فعال حوزه گردشگری کیش در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید : متاسفانه امروزه سیاست گذاری ها بر اساس تحلیل های غلطی اتفاق می افتد که غیر کارشناسان پشت درهای بسته به مدیران می دهند، در واقع  تشخیص اشتباه  مدیران به خاطر عدم حضور کارشناسان امراست و بازنگری برای تصمیم های عجولانه موضوعی است که باید بدان توجه داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ امروزه گردشگری به یکی از مهم‌ترین ابزار رشد اقتصادی و ارزآوری برای کشورها  تبدیل شده است. کشور‌های مختلف جهان برای پیشبرد صنعت گردشگری خود دست به اقدامات گوناگونی می‌زنند و از این طریق موجب رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌شوند. گردشگری همچنین یک پشتوانه مهم  در اقتصاد و یک محرک  بزرگ و اصلی اقتصادی محسوب می‌شود.

 کشور‌ها برای جذب گردشگر ناچار به توسعه و تقویت زیر ساخت‌های خودهستند که بدین ترتیب گردشگری تقویت الزامی زیرساخت ها را نیز در پی دارد. صنعت گردشگری همچنین موجب احیای مناطق شهری و روستایی، مرمت و حفظ آثار باستانی، جذب سرمایه گذاری، تقویت صنایع دستی و تبادل فرهنگی میان مردم کشور‌ها می‌شود.

 اما در کشور ما وضعیت این صنعت سود آور چگونه است؟ آیا به اندازه کافی به آن توجه شده است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. ایران به عنوان یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری جهان برای گردشگران و همچنین با دارا بودن رتبه دهم جهان برای داشتن جاذبه‌های تاریخی و باستانی و رتبه پنجم جهان در جاذبه‌های طبیعی و همچنین با توجه به ظرفیت‌های فراوان برای جذب گردشگر هنوز با نقطه مطلوب در رشد این صنعت فاصله زیادی دارد.

 طبق آمار خیلی بیشتر از آن که توریست وارد کشور شود مردم به خارج از کشور سفر می کنند. در توضیح علت سفر‌های خارجی مردم ایران دلایل مختلفی وجود دارد که می‌توان به امکانات رفاهی کشور‌های مقصد سفر، وجود برخی تفریحات منحصر بفرد و... اشاره کرد.

باید گفت یک سفر هفت روزه به ترکیه با یک سفر هفت روزه به جزیره کیش تفاوت قیمت زیادی ندارد، اما سفر به ترکیه با توجه به ظرفیت‌های تفریحی مختلف آن کشور نسبت به سلیقه مردم رایج‌تر است و از طرفی، چون سفری خارجی محسوب می‌شود جذابیت خاص خودش را دارد که البته می‌توان با فراهم کردن زمینه ایجاد بسیاری از این تفریحات در داخل کشور با قیمت مناسب گردشگری داخلی را تحرک بخشید. البته این در بُعد تفریحی سفر‌ها است  و دلایل دیگری نیز  برای سفر‌های خارجی ایرانیان وجود دارد. اما به راستی دلیل ضعف ایران در صنعت گردشگری با وجود ظرفیت‌های بالقوه بسیار زیاد ،چیست؟

این موضوع سوال خبرنگار ما از یکی از فعالان حوزه گردشگری جزیره کیش است . مهندس نوید بنفشه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصاد کیش به بررسی ابعاد مختلف دلایل رکود گردشگری کیش در سال های اخیر پرداخته است. بنفشه به عنوان یکی از فعالان جامعه مراکز پذیرایی مدیریت "کافه طهرون" و هلدینگ "کوکونات" را بر عهده دارد؛ او مهندس برق است و دوره های مختلف مدیریت را گذرانده  و در کنار آن به دلیل علاقه شخصی اش به ورزش برگزاری ایونت ها و رویدادهای  مختلف ورزشی کیش را در کارنامه کاری خود دارد . نوید بنفشه معتقد است عمده  سیاست گذاری ها بر اساس تحلیل های غلطی اتفاق می افتد که غیر کارشناسان پشت درهای بسته به مدیران می دهند، در واقع  تشخیص اشتباه  مدیران به خاطر عدم حضور کارشناسان مربوطه  است  و بازنگری برای تصمیم های عجولانه موضوعی است که باید بدان توجه داشت.

واقعیت این است کسانی که از نزدیک واقعیات جاری جامعه در بخش های مختلف را لمس می کنند بیشتر از هر شخص دیگری می توانند راه حلی برای آن ارائه دهند؛ موضوع اخیری که در رابطه با ممنوعیت فعالیت "دی جی" ها در جزیره کیش اتفاق افتاد بهانه ای شد تا با یکی از مدیرانی فعال در این حوزه به گفت و گو بنشینیم و ابعاد موضوع را هم در این مورد خاص و هم در حوزه کلان گردشگری به بحث و بررسی بگذاریم.

در ادامه مشروح گفت و گوی ما با مهندس نوید بنفشه را می خوانید:

در  جشنواره تابستانی چیزی جز گرما برای ارائه به گردشگر نداریم!

بنفشه گفت: قطعا شما بهتر از من می دانید جزیره کیش ردیف و سهم بودجه ای از بودجه کل کشور ندارد و باید مخارجش را مانند سایر مناطق آزاد خودش تامین نماید و برای این کار طبیعتا نیاز به حضور سرمایه گذار در بخش خصوصی خواهد داشت. با توجه به فصلی بودن 4 ماه لو سیزن و شرایط اقتصادی جزیره کیش که از قدیم الایام تا به امروز وجود داشته ،جشنواره هایی تحت عنوان جشنواره تابستانی در جزیره برگزار می شود ولی در واقعیت از نظر من برگزاری جشنواره تابستانی اشتباه است ! چون در واقع چیزی برای ارائه به گردشگر در ایام تابستان نداریم نه جشن خاصی وجود دارد نه رویداد خاصی برگزار می شود و نه مزیت قیمتی وجود دارد همین است که مسافر به نام جشنواره تابستانی به جزیره کیش سفر می کند و با موج گرمای هوا بدون رویداد خاصی مواجه می شود و تمامی تصوراتش از جشنواره تابستانی کیش نقش بر آب می شود. این گردشگر در برگشت به شهر و دیار خود نه تنها مُبَلغ کیش نخواهد شد و سفر به کیش را به اطرافیانش توصیه نمی کند بلکه شاید خودش هم برای بار دوم به کیش سفر نکند! در بحث گردشگر خارجی نیز همینطور است باید به این نکته توجه داشت که ما خدمات خاصی را به گردشگر خارجی در لوسیزن نمی توانیم بدهیم که با قوانین داخلی همسو باشد و به نظر من این راه برعکس رفته شده و جزیره باید روی جشنواره های بهاره ، پاییزه و زمستانه تمرکز شود و اتفاقا در زمان های سیزن منطقه ای چون کیش باید جشنواره ای را برگزار کنیم که گردشگرانی که  می آیند و می روند تریبونی برای تبلیغ کیش به اطرافیانشان باشند . بسیاری از مسافرانی که یکبار آنهم در فصل تابستان به کیش سفر کرده اند اذعان دارند که برای بار دوم  به دلایل مختلف دیگر نمی آییم. از عمده ترین دلایل آن هم تصوری است  که از برگزاری جشنواره تابستانی پیدا می کنند ! تصور بر این است که کیش یک جای همیشه گرم است و هیچوقت هوای خوبی در اینجا نداریم! این تصور به اشتباه محور انتخاب زمان جشنواره تابستانی برای گردشگر می شود و تمرکز سراسری رویداد ها برای جشنواره تابستانه یک اشتباه است. زمانی می توانیم از جشنواره تابستانی کیش صحبت  کنیم که بتوانیم از بلوک غرب و شرق اروپا، حوزه اسکاندیناوی که آفتاب خیلی کمی دارند  گردشگرانی جذب نماییم که بتوانند از آفتاب کیش استفاده کنند دقیقا همان اتفاقی که در ترکیه می افتد. جالب است بدانید که طبق آمارها کشور ترکیه در سال گذشته بیش از 41 میلیون توریست در سال را میزبانی کرده است این در حالی است که این کشور از لحاظ اقلیمی ، دسترسی به منابع طبیعی ، فضای باستانی، امنیت و... اصلا نمی تواند با ما رقابت کند اما با تمامی این اوصاف این تعداد توریست در سال گذشته داشت. همینجا لازم است که به این نکته اشاره کنم که کشور ترکیه اتفاقا کشوری اسلامی است و رویکرد کلی و بدنه آن هم اسلامی است .

 

بحران زیر ساخت؛ بحرانی کهنه برای گردشگری جزیره

شعار "کیش بهشت خانواده ها" برای کیش مضر است

این فعال صنعت گردشگری  ادامه داد؛ آمار سازمان میراث فرهنگی در سال گذشته نشان می دهد که در ایران حدود 6 میلیون نفر گردشگر خارجی داشته ایم و متاسفانه سهم کیش در این  آمار مشخص نشده است ! از سوی دیگر به گواهی آمار مسئولان جزیره کیش در سال گذشته یک میلیون و هفتصد هزار نفر گردشگر داشته ایم که سهم گردشگر خارجی در آن بسیار پایین است که  با توجه به سیاست های کلی کشور طبیعی است ! امروز در جزیره بحران زیرساخت های گردشگری داریم و یکی از اصلی ترین آن ها ضعف حمل و نقل هوایی است! تعداد هواپیماهای ما در کل ناوگان حمل و نقل هوایی به عدد 100 نمی رسد و پروازها به جزیره کیش بسیار محدود است و این سهم محدود عاملی برای عدم رغبت به سرمایه گذاری در جزیره کیش است. اگر حمایت از سرمایه گذار از سیاست های متولیان امر است باید بدانند که سرمایه گذار نیاز به گردشگر برای رونق کسب و کار خود دارد. سرمایه گذاران درجزیره کیش که صاحبان کسب و کار هستند این روزها با مشکلات متعددی مثل اسکان، ایاب و ذهاب پرسنل و... دست و پنجه نرم می کنند. اختصاص واحدهای اکونومی مخصوص پرسنل مشاغل مختلف موضوعی بود که چندین بار مطرح اما ترتیب اثری داده نشده است ! کاهش هزینه های سفر هم از مواردی است که می تواند به حضور مسافر در کیش کمک نماید تا نیازهای اولیه واحدهای خدماتی رفع و رجوع شود. همین هزینه های سربار است که مجموعه دارها را وادار به ارایه خدمات گرانتر به مسافر و گردشگر خواهد کرد! اگر سرمایه گذاری سرمایه اش را در معرض خطر قرار می دهد در انتظار یک اعتبار و بازگشت سرمایه است! اجاره بها در جزیره کیش با منطقه یک تهران تقریبا یکی است و این موضوع باور کردنی نیست! جزیره کیش الماسی سراسرمرجانی است و در دنیا فقط سه جزیره با چنین مشخصاتی و با این وسعت قابلیت سکونت وجود دارد و ما یک استثناء خارق العاده از نظر امنیت، ترافیک، آب و هوا و... هستیم اما از این نعمت طبیعی در جهت رشد و توسعه گردشگری استفاده بهینه نمی کنیم!

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار "کیش بهشت خانواده ها " گفت: این شعار یک احجافدر حق کیش  است و این ذهنیت را بوجود می آورد که کیش جایی برای سفر افراد مجرد نیست  و اینطور القاء می شود که کیش فقط مقصدی برای خانواده ها است! و به اعتقاد بنده این شعار هم برای کیش مضر است!  چرا که فراگیر نیست و نمی تواند همه مشتاقان سفر را در بر گیرد.

وی با طرح این سوال که آیا بستر تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی امروز شایسته میزبانی هست؟ گفت: لباس های متحد الشکل رانندگان؛ بوی مطبوع، پخش موزیک، تمیزی خودرو و ... جزو شرایط اولیه برای تاکسیرانی کیش در گذشته بود اما آیا امروز حمل و نقل عمومی جزیره این استاندارها را رعایت می کند و چون گذشته  زبانزد خاص و عام هست؟

تاثیر و جایگاه  اتاق های فکر در تصمیم سازی ها و تصمیم گیریها

بنفشه گفت: اساسا و همواره سوال من این است که آیا در سازمان منطقه آزاد کیش اتاق فکرهایی متشکل از اعضای واحدهای صنفی تشکیل می شود ؟ آیا گزارش های هفتگی ارائه  و بررسی می شود؟ آیا آسیب شناسی در بدنه حوزه سرمایه گذاری و گردشگری صورت می گیرد؟ آیا امروز مراکزی مثل جامعه بازاریان، جامعه کلوپ داران و جامعه مراکز پذیرایی و ... که اراده و توانایی تغییرات زیر ساختی را دارند ،سازمان به آن ها میدان میدهد؟

نمونه اخیر آن در بحث "دی جی" دیده شد. می دانیم که برخی هم تخلفات گسترده کردند اما باید گفت بنا بر آمار امروز چیزی بالغ بر 35 واحد رستوران با بستر دی جی در کیش فعالیت می کنند ولی نکته این است که  این واحد ها حول و حوش 40 تا 50 درصد از کل مساحت کافه رستوران های جزیره را تشکیل می دهند و جالب است که بدانید که تا 50 درصد از پرسنل کافه رستوران ها در کیش در همین 35 رستوران فعالند! آیا اینها در نگاه مسئولان سازمان اهمیتی دارند؟ از حدود سی سال قبل کیش بستری برای رستوران های موزیکال و یکی از دلایل سفر به کیش بود وبا ارائه شادیهای هنجار و استاندارد و با حمایت قانون اساسی اجرا می شد. عرف سی ساله کیش بر بستر جُنگ و موزیک و شادی و ... بنا شده است مقصدی با محوریت گردشگر! جوانی که آمده است از دریا ، آفتاب ، ورزش و خرید استفاده کند و ماهیت سفرش یک شعف درونی است و قعطا موسیقی هم جزء لاینفک آن خواهد بود. اساسا افرادی که به جزیره سفر می کنند برای شادی می آیند و حالا با این طرح انگار می خواهیم بخشی از این شادی را از آن ها بگیریم و البته جایگزینی هم برای آن نداریم !

بنفشه افزود : اصلی ترین معضلی که بعد از گرفتن این شادیها نسل جوان را تهدید می کند روی آوردن به شادیهای زیر زمینی است! در دنیا به این نتیجه رسیده اند که به اصطلاح نسل z (گروه سنی زیر 25 سال) تعیین می کند که خانواده چه مقصدی را برای سفر انتخاب کند! یا به کدام رستوران و کدام مغازه برای خرید برود ... چه بخواهیم و چه نخواهیم این نسل پیشرو است و این چیزی نیست که در دست ما وتوسط ما  قابل کنترل باشد. در دنیا این اتفاق می افتد! حال سوال اینجاست که آیا دسته بندی برای گروههای هدف گردشگر صورت می گیرد؟ در اتاق فکرها  فکری برای تخلیه هیجانات این نسل شده است! آیا در حوزه روانشناختی که امروز بسیار جدی در دنیا به آن پرداخته می شود کاری کرده ایم و آیا جامعه شناس و روانشناس ها در جلسات تصمیم گیری حضور دارند؟ در کیش باید پای روانشناس ها و جامعه شناس ها باز شود و بایستی کرسی و رای داشته باشند در غیر اینصورت بحران ما را تهدید خواهد کرد، امروز نسل Z تخلیه هیجان با موزیک را به عنوان یک مطالبه از ما می خواهد نمی شود آن را سرکوب کرد و بهتر است  آن را در چارچوب مشخص و متعارف ارزش های اجتماعی مورد قبول جامعه کنترل نمود. جایی مثل کیش که بخش خصوصی پای کار است کنترل و اجرای درست این مقولات برای تخلیه هیجانات جوانی بسیار ساده تر است .استفاده از تحلیهای جامعه شناسی برای تخلیه هیجانات جوانی در کنار آن  برگزاری فستیوالهای مختلف موسیقی، کنسرت ها، فعالیت رستوران های موزیکال مطابق با عرف جامعه از مواردی است که بسترهای آن باید برای استفاده جوانان فراهم شود و متاسفانه انجام نمیشود. هم انسان های متخصص را دور کرده ایم و هم با انواع بخشنامه ها مبنی بر تعطیلی و یا پلمپ واحد ها جایگزینی برای آن نداریم...

واحدهای خدماتی هیولاهایی نیستند که در جلسات دربسته ترسیم می شود !

وی با انتقاد از اینکه ایونت ها و رویدادهای جذاب در طول سال برای جذب گردشگر طراحی نمی شود، گفت: با توجه به تاریخ و تمدن کشور و هنرمندانی که داریم   در طول سال هیچ برنامه هدفمندی برای طراحی رویدادهای جذاب و نو در جزیره کیش وجود ندارد. متاسفانه مسئولان خودشان در شهر تردد نمی کنند تا ضعف ها را به چشم ببینند. من یک سوال دارم آخرین باری که مدیری به دریا رفته یا به رستوران رفته است چه زمانی بوده است ؟ آیا غواصی رفته اند؟ دوچرخه سواری کرده اند؟ باید بدانید این واحد های خدماتی هیولاهایی نیستند که در جلسات دربسته ترسیم می شوند  ! جوانان هنرمندی  که امروز به عنوان دی جی علی رغم تمام سختی ها در خوابگاهها به صورت گروهی زندگی کنند و از مزایای خاصی استفاده نمی کنند، گرما و دوری از خانواده را تحمل می کنند اتفاقا آمده اند تا هنر خود را نشان دهند و برای امیدی که به آینده دارند به جزیره سفر کرده اند. آیا این مسائل در اتاق فکرها مطرح می شود که به راحتی تصمیم بر تعطیلی آن ها می گیرند!

همیشه می خواهیم چرخ را از اول اختراع کنیم!

این فعال گردشگری با اشاره به لزوم الگو برداری از نمونه های موفق کشورهای پیشرو دنیا در حوزه گردشگری تاکید کرد: این روزها سامانه و پروتکل و نظارت جدی در بخش گرشگری وجود ندارد و کمیسیون های خارج از عرف گرفته می شود و مسافر هم از اینها خبر ندارد! سامانه ای که مردم بتوانند در آن نظر دهند ، عکس و فیلم بارگزاری شود و رتبه خدماتدهی ثبت شود تا مردم با دید باز از یک خدمت استفاده کنند دقیقا همان کاری که در تمام دنیا انجام می شود و متاسفانه ما همیشه می خواهیم چرخ را از اول اختراع کنیم!

واقعا نیازی به فکر کردن آنچنانی و انجام کارهای خارق العاده نیست در دنیا ده ها هزار تجربه مشابه وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد و از آن الگو برداری و بومی سازی کرد که کم هزینه ترین و زود بازده ترین فرمول است! ترکیه 41 میلیون گردشگر خارجی در یکسال داشته و 13 درصد درآمد ناخالص ملی از کنار آن داشته است. در دنیا 370 میلیون شغل بواسطه گردشگری در دنیا ایجاد می شود و از مهمترین حوزه های درآمدزایی برای هر سرزمین و بیزینسی است! امروز عربستان برای چشم انداز2030 خود به این فکر می کند که نفت را کم کم از درآمدش حذف کند تا ضریب آسیب اقتصادی را پایین بیاورد و گردشگری را جایگزین آن نمایند! به دیگر سخن گردشگری همتراز نفت در این کشور دارای اهمیت است. آیا در کشور ما این چنین بحث هایی مطرح می شود؟ یا کم کم می خواهیم جذابیت های گردشگری را حذف کنیم! متاسفانه میزان ورود و خروج گردشگر در کیش آمار درستی ندارد تا بتوان برای آن برنامه ریزی کرد در واقع مدیریت دیتا و داده های اطلاعاتی بهبود آن برنامه ریزی کنیم!

وی گفت : فرایندی در مدیریت تحت عنوان SWOT وجود دارد که به معنی بررسی نقاط ضعف، نقاط قوت، تهدید ها و فرصت ها است آیا چنین مدلی داریم و آیا کار کارشناسی با توجه به این مدل انجام شده است؟ باید زیر ساخت ها را بررسی کرد و فرصت ها و تهدیدها را شناخت و بر اساس آن برنامه ریزی کرد. با سوء مدیریت، نبود مدیریت و سوء برداشت بخش زیادی از گردشگر از دست می رود واقع گردشگرانی را به شهر هایشان می فرستیم که مُبلغ منفی برای کیش خواهند بود!  

توریست خارجی قوانین کشور مقصد را نقض نمی کند!

بنفشه با اشاره به این نکته که میدان دادن به بخش خصوصی بسیاری از مشکلات امروز در حوزه گردشگری جزیره کیش را برطرف می کند و همین امروز هم سرمایه گذارانی وجود دارند که میتوانند حتی معضل پروازها به جزیره را حل کنند و حتی توریست خارجی را روانه جزیره کیش کنند، گفت: اساسا بخش خصوصی به هر حوزه ای ورود کند آن حوزه پر و بال خواهد گرفت و از طرف دیگر می توانیم مقصدی برای برای پروازهای خارجی هم باشیم . آفتاب جزیره قابلیت این را دارد که توریست اروپایی را با میل و رغبت تمام جذب کند و اتفاقا این توریست قوانین کشور مقصد را زیر پا نمی گذارند چون توریست دقیقا می داند به کجا سفر می کند و اتفاقا این توریست ها اصلا قوانین کشور مقصد را نقض نمی کنند!

اساسا توریست فرهنگ جامعه مقصد را به راحتی می پذیرد و بخشی از چیزی است که باید به آن احترام بگذارد و این نکته را می داند که کشور مقصد جای مخالفت مدنی نیست! یکی از سوالاتی که باید از مسئولان بپرسیم این است که چرا توریست اروپایی به اصفهان و شیراز سفر می کند اما به کیش نمی آید! در حالیه آن توریست اروپایی ضعف جدی آفتاب و ویتامین دی دارد پس دلیل آن چیست؟

نقش موثر  مشاوران درست برای رست یابی  به  مسیر درست

این فعال گردشگری جزیره کیش در پاسخ به این سوال که راه حل پیشنهادی شما برای برون رفت از وضعیت فعلی چیست گفت: نیاز سنجی ، بنظر من گردشگری کیش راه غلطی را در پیش گرفته است ؟ هنوز نقاط ضعف شناخته نشده و مسئولان مشاوران درستی هم ندارند! وقتی چندین برند موفق در کیش در حوزه های مختلف وجود دارد که با همین شرایط اقتصادی در حال کار کردن هستند و بیزینس و مدیریت اقتصادی بلدند و خودشان موفق هستند چرا از آن ها در اتاق فکر ها مشاوره گرفته نمی شود و به آن ها میدان داده نمی شوند؟ پاسخ این است که متاسفانه مسئولان دل و جرات استفاده از نظرات موسفید کرده ها را بنا به دلایلی نامعلوم ندارند! باید به این نکته اشاره کرد که فعالان حوزه های صنفی خارج از آیین نامه داخلی خود کاری نمی کنند و هر کسی که آمده ذیل قوانین مشغول به کار است و خود را ملزم به رعایت قوانین می داند. هیچ مجموعه داری خلاف شئون عمل نمی کند اما زمانی این اتفاق می افتد که سرمایه گذاران واقعی و متخصص و کارشناس از کیش فراری می شوند و فضا برای افراد غیر متخصص باز می شود .غیر متخصصانی که پول برایشان حرف اول را می زند! این موضوع باعث می شود که تصمیم اشتباه گرفته شود و سرنخ های اشتباه داده شود. استفاده از نظر کارشناسان و بومی سازی آنها موضوعی است که در طول سالیان متمادی دارای کم ترین اهمیت برای متولیان بوده و اگر هم جلساتی برگزار شده خروجی ملموسی را شاهد نبوده ایم! مدیران خود را پشت اعداد و ارقام پنهان میکنند و آماری برای ارتقاءمیزان کیفیت داده نمی شود! آیا رشد آمار گردشگری که گاه و بیگاه توسط مسئولان اعلام  می شود رشد اقتصادی را هم به همراه داشته است؟ !

دسترسی به منابع مالی تمام مجموعه ها امروز برای سازمان منطقه ازاد کیش امکانپذیر است آیا بر اساس تورم منطقه ای اگر آمار 20 درصدی رشد گردشگری داده می شود رشد اقتصادی 20 درصدی را هم به دنبال داشته است! متاسفانه امروز سرمایه گذاران کیش خسته و از گلایه لبریز هستند .

برگزاری جلسات هم اندیشی ،کلید طلایی پیشرفت همگانی

وی با مثبت خواندن برگزاری جلسات هم اندیشی  اصناف با یکدیگر، انتقال دانش و تجربیات را یکی از دلایل ایجاد تغییرات مثبت دانست و گفت: یک فعال اقتصادی موفق در اینگونه جلسات حرف هایی را می زند که آن دیگری که چندان در کار خود موفق نیست به عنوان الگویی از آن استفاده خواهد کرد و شاید چیزی باشد که قبلا به آن فکر نمیکرده و به این واسطه می تواند در حرفه خود تغییر ایجاد کند و این موضوع قابل بسط دادن به همه اصناف و بخش های مختلف گردشگری است.

تا مادامی که تصمیم گیران و تصمیم سازان  از نظرات کارشناسان خبره بهره مند نشوند و  اصناف به رسمیت شناخته نشوند و درگیر بخشنامه هایی باشیم که پشت اتاق های دربسته صادر  می شود حال و روز گردشگری همین خواهد بود اگر هم امروز گردشگری در جزیره کیش روی پای خود است به لطف دلسوزی های بخش خصوص است.

تجربه برگزاری کنسرت هایی مانند "الیاس یالچینتاش" و "جیپسی کینگز" و کنسرت های نوازنده های  قدر و حرفه ای که امکان برگزاری در سرزمین اصلی را ندارند و در جزیره کیش این امکان برای آن ها فراهم شد از جمله موفقیت هایی بود که به چشم دیده شد و حال و هوای کیش را از نظر شور و نشاط و توسعه اقتصادی به کلی عوض کرد. باید رویدادهایی در جزیره برگزار کنیم که کیش را متمایز نماید اما متاسفانه این روزها تنها در حال از دست دادن مزیت های کوچکی هستیم که در سرزمین اصلی به وفور وجود دارد و کسی هم با آن ها کاری ندارد! سوال بزرگ این است که کیش امروز چه مزیتی نسبت به سایر شهرها دارد که باید به عنوان شهر مقصد انتخاب گردشگران باشد و در مقایسه قیمتی برای سفر به جنوب چرا نباید به قشم و چابهار و بوشهر سفر کنند! در ازای گرانی چه بسته جذابتری برای گردشگر وجود دارد؟

 

درحوزه مدیا و تولید محتوا هم ضعیف عمل کرده ایم!

این فعال حوزه گردشگری  در جزیره کیش  ضعف در تولید محتوا و تبلیغات برای جزیره کیش در سطح ملی و بین المللی را از دیگر مشکلات  برشمرد و گفت: در حالیکه دریای زیبا، ساحل های حیرت انگیز، آب و هوای منحصر بفرد و اکسیژن در کنار تاریخ و تمدن و فرهنگ غنی و... در کیش وجود دارد در حوزه مدیا و تبلیغات بسیار ضعیف عمل کرده ایم و در مقابل دبی و ترکیه عقب هستیم و حرفی برای گفتن نداریم! وی که خود یکی از برگزار کنندگان رویدادهای مختلف ورزشی در جزیره کیش است به طرح این سوال که آیا کیش نمی تواند بستری برای پایلوت ورزشی کشور باشد گفت: کیش قطعا می تواند و تجربیات زیادی مانند رویداد "کیش گیمز" گویای این واقعیت بود. 7 تا 8 ماه از سال آب و هوای فوق العاده ایده آل داریم و می توانیم برنامه ریزی های زیادی در حوزه ورزش داشته باشیم.

 

بجای پاک کردن صورت مسئله ، راهکار ایجاد شود

بنفشه با تاکید دوباره بر لزوم ساماندهی بحث داغ این روزها و فعالیت دی جی ها در رستوران ها در مقابل تعطیلی کامل آن ها گفت: با تعطیلی 35 واحد فعال موسیقی دی جی با پرسنل آموزش دیده 200 واحد اقامتی پراکنده در کیش خواهیم رسید، در واقع  35 رستوران تحت کنترل به 200 واحد مسکونی زیر زمینی غیر قابل کنترل تبدیل می شود و آن گاه  نمی توان این معضل و پیامدهای بعدی آن را جمع کرد! ما خودمان باید مسیر را برای جوانان فراهم کنیم که آسیب های بعدی بوجود نیاید . وی در پاسخ به این سوال که بالاخره موضوع فعالیت دی جی ها بعد از دو ماه از مطرح شدن به کجا رسید؟ گفت: جامعه مراکز پذیرایی جلساتی با حضور کارشناسان و جامعه شناسان خبره برگزار کرده که خروجی آن تدوین شیوه نامه ای برای شناسنامه دار شدن دی جی ها بود. موضوعاتی مثل: ارائه  گواهی عدم سوء پیشینه، برگزاری جلسات توجیهی برای استاندارد ترین نوع اجرا، ممنوعیت صدای بیش از 100 دسیبل، نورپردازی مناسب و... از جمله موارد مطرح شده بود که با هماهنگی های هیئت مدیره جامعه مراکز پذیرایی به معاونت گردشگری جهت تایید ارجاع شد و درنهایت مقرر شد که فرد مورد نظر که عنوان دی جی قصد فعالیت دارد با در دست داشتن معرفی نامه از محل فعالیت جهت تشکیل پرونده  به جامعه مراکز پذیرایی معرفی شود. این یک نمونه خوب برای چگونگی ساماندهی و نه پاک کردن صورت مسئله بود!

کیش ، شابلونی برای الگوبرداری

تایید پروتکل های استاندارد برای فعالیت مشاغل مختلف  و قابلیت اجرایی شدن آن در حوزه های مختلف می تواند به عنوان الگویی به سایر بخش ها تسری داده شود و قابلیت نظارت و پیگیری و مسئولیت پذیری واحد مربوطه را به دنبال خواهد شد که اقدام بسیار مهمی است. از این نظر این امکان وجود دارد که کیش نمونه ای کامل برای کل منطقه باشد که همه برای نحوه صحیح مدیریت با برخورداری افراد از حقوق شهروندی، سلامت شهروندی، امنیت سرمایه گذاری و... مانند شابلون برای کل کشور و یا مناطق آزاد عمل کند این مسئله شدنی است و این بستر وجود دارد اما متاسفانه به نظر می رسد میل و رغبتی برای آن وجود ندارد! به هر حال امیدواریم مسئولان و بازوهای قدرتمندی که تحت عنوان جوامع و اصنافی  که در کیش حضور دارند همگی با تعامل و همگرایی و برگزاری نشست های مداوم تصمیمات خوبی برای آینده گردشگری جزیره کیش بگیرند تا کیش زیبا دوباره به روزهای اوج خود بازگردد

 شماره خبر : 6675         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.