علی رضا محمدی کرجی ران با اعلام این خبر افزود: سیستم
کنترل ترافیک دریایی (VTS) از تجمیع سنسورهای مختلف از جمله (CCTV،
AI ، RDF،Radar)
سنسورهای هواشناسی و هیدروگرافی تحت نرم افزار یکپارچه تشکیل شده است.
وی بیان داشت: پیش از این سیستم (VTS) بندرهای سه گانه
شهیدرجایی، بندر امام خمینی(ره) و بندر انزلی و برخی از جزیره های هرمزگان توسط
کمپانی اروپایی نصب و راه اندازی شده و سنسور رادار آن نیز از دیگر کمپانیها تهیه
شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: در سالهای اخیر به خاطر تحریمهای
ظالمانه، تهیه و فروش اقلام و همچنین پشتیبانی و خدمات پس از فروش رادار، با
ممنوعیت جدی از سوی شرکتهای پشتیبان همراه بوده که این امر مشکلاتی را در روند
ماموریت سیستم( VTS ) ایجاد و هزینههای گزافی را به بنادر تحمیل میکرد.
محمدی کرجی ران گفت: وجود این تنگناها و کمبودها درراستای تامیین قطعات موجبشد تا
کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی با اتکا بر دانش و توان داخلی برای رفع نمودن و
بهره وری هرچه بیشتر از سیستمهای موجود از طریق یک شرکت فناور و دانش بنیان، این
بخش مهم را به طور کامل طراحی نمایند.
وی ابرازداشت: انجام این مهم به شکل عملیاتی و موفقیت آمیز درسایت کیش و بصیرا
(قشم ) راه اندازی شد، به گونهای که درصد آماده بکار تجهیزات (VTS
) این مناطق به نحو چشمگیری افزایش یافته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، صرفه جویی حاصل از تولید داخل هر دستگاه برای
کشور را افزوت بر ۴۵ هزار یورو اعلام کرد و گفت: علاوه بر صرف جویی ارزی انجام این
مهم به قطع وابستگی و ایجاد خودکفایی انجامیده که این خود گامی مهم در جهت تبدیل
شدن تهدیدها به فرصت و تقویت خودباوری ملی اتکا بر دانش ایرانی است.
از بخشهای اصلی و مهم رادار( VTS)،
بخش ADU (Antenna Driver Unit) می باشد که وظیفه
انتقال و دریافت سیگنال فرکانس بالا به آنتن و برعکس و همچنین چرخش آنتن با دور
مناسب را برعهده دارد
|