تماشاگران جام جهانی را از طریق مناطق آزاد جذب می کنیم پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
مساعدت در تمدید اقامت گردشگران در هتل های کیش
بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان ملی استاندارد در صنعت گردشگری
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
برگزاری آئین تجلیل و تکریم پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
تغییر تاریخ برگزاری مسابقات جهانی تکواندو به میزبانی کیش

  آخرين اخبار
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
چهارشنبه 29 فروردین 1403 ، 8 شوال 1445 ، 17 آپریل 2024 ، شماره 4442 (1826 دوره جدید)
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
  پربيننده ترين اخبار
برگزاری جشنواره نان و شیرینی در کیش
دوشنبه 20 فروردین 1403 ، 28 رمضان 1445 ، 8 آپریل 2024 ، شماره 4436 (1820 دوره جدید)
یکشنبه 26 فروردین 1403 ، 5 شوال 1445 ، 14 آپریل 2024 ، شماره 4439 (1823 دوره جدید)
استقبال خوب گردشگران از تفریحات دریایی در ایام نوروز کیش
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
سرپرست جدید مدیریت فناوری‌های راهبردی و تحول دیجیتال شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
جزیره کیش میزبان نمایشگاه بین المللی”انجمن صنعت پخش
مسابقات مچ‌اندازی آسیا ، کیش یا دوبی؟
راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش
اختصاص دستگاه ماموگرافی سه بعدی به بیمارستان کیش
جزیره هندورابی مقصد نوروزی گرشگران دوستدار طبیعت
تقدیر از دو فعال رسانه ای توسط سازمان منطقه آزاد کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:
تماشاگران جام جهانی را از طریق مناطق آزاد جذب می کنیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: انجمن خیرین میراث فرهنگی برای جذب کمک‌های ارزی و ریالی دوستداران میراث فرهنگی در داخل و خارج کشور تشکیل می‌شود.

  

سیدعزت‌الله ضرغامی  در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: حفاظت و مرمت آثار میراث فرهنگ هزینه‌هایی هم دارد و این هزینه‌ها را ما حتماً می‌دهیم. به لحاظ قانونی مشکلاتی بود که مردم نمی‌توانستند کمک‌های مالی خود را به میراث فرهنگی هدیه کنند اما بعد از مصوبه دو هفته پیش دولت این مشکل حل شد.

وی گفت: در اساسنامه صندوق احیا این امکان وجود دارد و انجمن خیرین میراث فرهنگی تشکیل می‌شود. ما باید زمینه جذب کمک‌های مردمی ریالی و ارزی را فراهم کنیم. برخی از مردم در خارج از کشور هستند که می‌خواهند به میراث فرهنگی ایران کمک کنند، چه اشکالی دارد که بتوان این کمک‌ها را جذب کرد.

وزیر میراث فرهنگی افزود: برخی تصور می‌کنند حفاظت از میراث فرهنگی این است که اگر مشکلی دارد، مردم آن میراث را نبینند. اگر قرار بود که مردم میراث فرهنگی را نبینند باید آن را دفن می‌کردیم پس چرا کاوش کرده و بیرون آوردیم؟ میراث فرهنگی باید در دسترس باشد. پدیده‌ای به نام مخزن داریم که به آن کمتر توجه شده است.

ضرغامی گفت: با سازمان اوقاف تفاهم‌نامه امضا کردیم تا بتوانند با پول اوقاف بناهای تاریخی موقوفه را مرمت کنند. برخی تصور می‌کنند که اوقاف در این حوزه مسئولیتی ندارد در حالی که این طور نیست

ضرغامی گفت: میراث فرهنگی مهم است، نباید غفلت کنیم، نگاه‌ها باید یکی شود که به میراث‌فرهنگی آن طور که لازم است بپردازیم و پس از حفظ بتوانیم آن پیام را عرضه کنیم. یکی از وظایف راهنمایان موزه‌ها این است که این پیام ها را به درستی تفسیر کنند به نحوی که بازدیدکننده نکاتی را از آن موزه یاد بگیرد.

۱۰ چهره ماندگار حوزه میراث فرهنگی معرفی می شوند

ضرغامی بیان کرد: ما در بحث‌های سیاسی به نکاتی بر می‌خوریم که می‌گویند اگر میراثی برای دوره پهلوی با قاجار است باید سانسور کرده و نگوییم؛ در حالی که این طور نیست ما به این میراث هم نگاه معماری و طراحی داریم. من پل ورسک را دیدم که دانمارکی‌ها ساخته اند. چه اشکالی دارد بگوییم آنها انجام دادند؟ کار خوبی بوده و کار مهندسی انجام شده است. در زمان حکومت قبل ساخته شده ولی ما آن را ثبت می‌کنیم و اشکالی ندارد، حتی هزینه‌هایی هم دارد و این هزینه‌ها را ما حتماً می‌دهیم.

وی ادامه داد: همایش چهره‌های ماندگار را برگزار می‌کنیم، در صدا و سیما اثر آن را دیده ام، در اولین برنامه ۱۰ چهره ماندگار حوزه میراث فرهنگی معرفی خواهد شد و به عنوان ارزش مهم در کشور به صورت سالیانه برگزار می‌شود.

ضرغامی درباره طرح مجلس برای استفاده بهینه از آثار تاریخی گفت: نامه‌ای تهیه شد و برای نمایندگان مجلس ارسال شده است و اشکالات را اعلام کردیم من هم گفتم در جریان ارائه و محتوای آن قرار نگرفته بودم البته این اتفاق کم می‌افتد و هماهنگی‌ها به حدی است که مشارکت انجام می‌شود نمی‌دانم چه سیری طی شده بود که به اطلاع ما نرسید. گفتند با توجه به قانون جامع میراث فرهنگی که در حال تکمیل است این طرح متوقف می‌ماند. وقتی قانون جامع وزارت را به مجلس ارائه کنیم می‌توانیم بسیاری از اصلاحات را با کمک دیگران انجام دهیم. متأسفانه یکی از مشکلات کشور این است که کارها عقب می‌افتد.

هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری گردشگری وجود ندارد

ضرغامی درباره امکان سرمایه گذاری خارجی در حوزه گردشگری و مشکلات سرمایه گذاران گفت: سیاست ما در این حوزه مشخص است هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد روز گذشته با مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران ترکیه ملاقات داشتم حتی محل‌های سرمایه گذاری را مشخص کردند همه نوع همکاری با آنها انجام می‌شود. برای هیچ کشوری در این حوزه غیر از رژیم صهیونیستی محدودیتی نداریم. اعلام کردم با افرادی که سرمایه گذاری کلان می‌کنند شخصاً ملاقات می‌کنم. شاید برخی از قوانین و موانع در این باره وجود داشته باشد که در حال برطرف کردن آن هستیم.

اصحاب قدرت و ثروت آثار تاریخی را تخریب کرده‌اند

ضرغامی همچنین درباره دلیل وقوع تخریب‌های گسترده در محوطه‌های باستانی با وجود اشاره‌ای که به استفاده از مدیران متخصص داشته است، گفت: یکی از کارهای وزارتخانه این است که جدی با تخریب آثار مقابله کند. مثلاً در سمنان تپه تاریخی چند هزار ساله را دیدم که لانه معتادان شده بود. از طرفی هم بعد شهرداری برای یک رستوران چنان تیرآهن‌ها را در آن محوطه تاریخی فروگذاشته بود. کسی هم تا حالا حرف نزده است. یا وقتی از شمس‌العماره بازدید کردم متوجه ساخت یک ساختمان بلند شدم؛ متاسفانه در کشور به خاطر برخی مداخلات اصحاب قدرت و ثروت و بی‌توجهی‌ها، آثار را تخریب کرده‌اند و ما مخالف هستیم‌.

وی اضافه کرد: در سفرهای استانی مراجعات بسیار زیادی دارم که در این باره تقاضاهایی می‌شود، مثلاً در همین سفر ماکو، تجمعات فراوان مردمی شکل گرفته بود که مجبور می‌شدم با لبخند توضیح دهم، مثلا به مادر شهید بگویم من شرمنده هستم، اما گاهی در برخی مناطق، حریم اثر را خیلی گسترده گرفته‌اند که چیزی هم در آن نیست و احتمال می‌دهند اقلامی در آن باشد، ولی مردم در آن منطقه زندگی می‌کنند، اتفاقا از آثار آن هم حفاظت می‌کنند؛ درباره این مناطق می‌شود با بررسی دوباره حریم‌ها و کاملا علمی و قانونی توسط پژوهشگاه، تا جایی که بشود مشکل مردم، نه اصحاب ثروت و قدرت را حل کرد.

ضرغامی تاکید کرد: فعلا هیچ همکاری‌ای برای بعضی از ساخت و سازها نمی‌توانیم انجام دهیم تا ببینیم در مراحل کارشناسی، بررسی‌ها به چه نتیجه‌ای می‌رسد. درباره تخریب محوطه‌ها نیز اگر مدیر استانی تخلف آشکار کند، من مسؤول و پاسخگو هستم.

موانع سرمایه گذاری را بر می داریم

ضرغامی افزود: بخشی از کسانی که سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهند انجام دهند نیز از کشورهای خارجی هستند که قصد دارند سرمایه‌گذاری خاص انجام دهند. در این رابطه با قطری‌ها ملاقات داشتم که محل‌هایی را مد نظر دارند. به هر حال برای سرمایه‌گذاری مراحل قانونی داریم، اما بنا داریم این موانع را از بین ببریم.

وزیر میراث فرهنگی به عمر کوتاه مدیریت های قبلی حوزه میراث فرهنگی، گفت: من در چهار دولت پیوسته و مستمر عضو دولت بودم، هنوز شخصی را سراغ ندارم که حتی سه دولت پیوسته را تجربه کرده باشد. بنابراین یکی از وظایفی که احساس می‌کنم باید انجام دهم، برخورد فعال در دولت و انتقال تجربیات گذشته‌ام است. از آقای رییسی ـ رییس‌جمهوری ـ تشکر می‌کنم که هر وقت مطلبی را براساس یک تجربه مطرح کردم با جدیت قبول کردند و همراهی کردند

وی درباره حل مسائل پیش روی صنعت گردشگری گفت: باید با سایر نهادها و دستگاه ها همکاری و هم اندیشی کنیم، برای توسعه گردشگری دریایی باید با ارتش، سپاه و سازمان بنادر همکاری و همفکری داشته باشیم. بزرگترین مشکل گردشگری دریایی مساله هزینه سوخت است. یک کشتی کروز که سه هزار نفر را به دوحه قطر جا به جا میکند سوخت یارانه آن ۶۰ میلیون تومان می شود و سوخت آزاد آن ۵ میلیارد تومان می شود، دولت های قبل خیلی تلاش کردند اما نتوانستند اما ما در این دولت سوخت را یارانه ای کردیم زیرا با نهادهای مختلف ارتباط داریم، وقت برای تلف کردن نداریم باید به سرعت این مسائل را حل کنیم، ما سعی می‌کنیم قانون را در بعضی از حوزه‌ها تغییر دهیم تا هر شخصی که می‌آید مسیر برایش همراه شود.

 

گردشگران جام جهانی قطر را جذب می‌کنیم

ضرغامی در پاسخ به خبرنگار رسانه قطری درباره برنامه ایران برای جذب گردشگرانی از کشورهای روسیه، چین و همینطور جام جهانی قطر، اظهار داشت: برای کشورهای همسایه در گردشگری زمینی و هوایی و دریای اولویت قائل هستیم. اصلا اختصاص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها که در حمل و نقل دریایی نقش مهمی دارند، یکی از اقدامات و برنامه‌های ما در این راستا بوده است. البته درباره کروز وقتی سوخت یارانه‌ای اختصاص دادیم کشتی در آب‌های شور خلیج فارس دچار مشکل شد و فعلا ترجیح دادیم تا رفع این مساله حرکت کروز در خلیج فارس را عقب اندازیم

وی توضیح داد: ستاد جام جهانی قطر راه‌اندازی شده و چند دستگاه مامور شده‌اند تا از فرصت جام جهانی قطر استفاده کنند، برنامه ما جذب گردشگران جوان و پرشور  جام جهانی از طریق مناطق آزاد است. سعی می‌کنیم آمادگی لازم را برای پذیرش گردشگران جام جهانی قطر فراهم کنیم.

ایران‌هراسی را برای جام جهانی قطر شروع کرده‌اند

ضرغامی درباره تغییر رویکردها به ویژه در حوزه گردشگری، گفت: معتقدم تغییر نگاه صورت گرفته، اما هنوز راه زیادی در پیش داریم. نگاه باید جامع‌تر باشد. ایران هراسی مسأله‌ای جدی ما است. ما نمونه‌های خوبی برای مقابله با ایران‌هراسی داریم؛ خانم شرلی آودیان یک مدیر موفق برای مقابله با ایران هراسی است ؛ او به زبان ارمنی انگلیسی و روسی مسلط است.وقتی برای گردشگران خارجی توضیح می دهد باورشان نمی شود که جمهوری اسلامی ایران با این شرایط  اقتصادی و معیشتی مردم بودجه ای را هم برای مرمت و نگهداری کلیساها قرار داداه است

وزیر میراث فرهنگی گفت: برای مقابله با ایران هراسی اصلا سخنرانی لازم نیست ، نیاز به پول خرج کردن نیست، یک ویدیوی خوب از ایران می توان کمک کند، بر عکس آن هم تصویری از بی توجهی از ورود خانم ها به ورزشگاه است که نباید می افتاد، کنسرت سالار عقیلی در کرمان با در باغ شازده بیش از ۲۰ هزار نفر آمدند هیج مساله امنیتی پیش نیامد و از دماغ یک نفر آن‌ها خون نیامد. دشمن کار را شروع کرده برای بازی‌های قطر ایران‌هراسی را شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به دیدارهایی که با برخی تشکل‌های رسانه‌ای از جمله اتحادیه رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی برای استفاده از ظرفیت شبکه‌های آن‌ها برای مقابله با ایران‌هراسی داشته است، یادآور شد: براساس مصوبه‌ای در دولت، در صورت معرفی و تبلیغ ایران، هزینه مصرف شده به ازای مالیات درنظر گرفته می‌شود. ما دنبال راه‌های کم هزینه برای معرفی ایران هستیم.
      دوشنبه 2خرداد 1401

 

 شماره خبر : 3634         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.