انتظار مردم از شورای شهر کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
مساعدت در تمدید اقامت گردشگران در هتل های کیش
بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان ملی استاندارد در صنعت گردشگری
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
برگزاری آئین تجلیل و تکریم پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
تغییر تاریخ برگزاری مسابقات جهانی تکواندو به میزبانی کیش

  آخرين اخبار
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
چهارشنبه 29 فروردین 1403 ، 8 شوال 1445 ، 17 آپریل 2024 ، شماره 4442 (1826 دوره جدید)
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
  پربيننده ترين اخبار
دوشنبه 20 فروردین 1403 ، 28 رمضان 1445 ، 8 آپریل 2024 ، شماره 4436 (1820 دوره جدید)
یکشنبه 26 فروردین 1403 ، 5 شوال 1445 ، 14 آپریل 2024 ، شماره 4439 (1823 دوره جدید)
برگزاری جشنواره نان و شیرینی در کیش
استقبال خوب گردشگران از تفریحات دریایی در ایام نوروز کیش
سرپرست جدید مدیریت فناوری‌های راهبردی و تحول دیجیتال شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
تقدیر از دو فعال رسانه ای توسط سازمان منطقه آزاد کیش
راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش
اختصاص دستگاه ماموگرافی سه بعدی به بیمارستان کیش
مسابقات مچ‌اندازی آسیا ، کیش یا دوبی؟
جزیره هندورابی مقصد نوروزی گرشگران دوستدار طبیعت
جزیره کیش میزبان نمایشگاه بین المللی”انجمن صنعت پخش
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

انتظار مردم از شورای شهر کیش

بحث در مورد جایگاه قانونی شورای شهر در مناطق آزاد و در جزیره کیش قدمتی دیرینه دارد و به دفعات مطرح شده است وامروزه تا حدودی وضعیت آن در جامعه پس از سالها فعالیت شوراها پذیرفته شده است و میزان انتظارات مردم از شورا در تعریفی که از آن در حوزه مناطق آزاد وجود دارد ،مشخص شده است اما در دور جدید فعالیت شورای شهر که انتخابات آن در خردادماه همراه با سراسر کشور برگزار شد ، خبری از فعالیت موثر این شورا به گوش نمیرسد!

  

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ انتخابات شورای شهربعنوان پارلمان محلی  که همواره با  شور و شعف زیادی برگزار می گردد  و کاندیداها با انواع شعارهای تبلیغاتی سعی در جلب اعتماد و رای  مردم دارند ؛ متاسفانه پس ازپایان  انتخابات فروکش می کند  .اینکه مردم از اعضای شورای شهر به عنوان نماینده خود توقع پیگیری خواسته ها و مطالباتشان  را دارند امری بدیهی است و اعضا شورا موظف و متعهدند در چارچوپ اختیارات قانونی خود  و وعده هایی که به مردم داده اند ،مشکلات و مطالبات مردم را پیگیری کنند . اصولا  اعضا منتخب باید مشخص کنند هدف شان از ورود به این کارزار چیست ؟ چه برنامه ای برای خدمت به مردم دارند و اکنون بعد از گذشت 3 ماه از دور جدید فعالیت شورا چه کاری انجام داده اند .اصلا کجایند ! و در این مدت چقدر پیگیر مطالبات و رفع مشکلات مردم بوده اند . در دوره جدید چند جلسه تشکیل شده است ؟ چند بازدید برای رسیدگی به مشکلات ساکنین و شهروندان انجام شده است و اگر شده برای حل این مشکلات چه اقداماتی  تاکنون انجام شده است؟ بهرحال 3 ماه فرصت کمی نیست ! و امروز اعضا محترم شورای شهر باید پاسخگوی عملکرد 3 ماهه شورا باشند و به مردم گزارش دهند . در این مدت بجز خبر مربوط به نشست داخلی اعضا شورا برای تعیین عناوین اعضا ء خبر دیگری در سطح جامعه  از فعالیت شورا ی شهر منتشر نشده است و این نگران کننده است! آیا شورای شهر کیش در دوره جدید پس از سپری نمودن یک دوره نسبتا قابل قبول در دوره گذشته  ،بار دیگر افول خواهد کرد  و شرایطی مشابه دورهای آغازین خواهد داشت؟!

با این همه مشکلات موجود در سطح جزیره از رکود اقتصادی ، تا وضعیت نابسامان مدیریتی در بسیاری از حوزه ها ، مشکلات ناشی از کرونا ، وضعیت نه چندان مطلوب گردشگری بعلت شرایط موجود  کرونا در کشور ، مشکلات کیش ایر و نرخ بلیط ها ، بهداشت و درمان شهروندان ، مسائل و مشکلات بومیان و... و... دهها مشکل دیگری که وجود دارد شورای شهر واقعا کجاست و  پیگیر حل کدام یک از اینها بوده است ؟!

دوره ششم انتخابات شورای شهر کیش در حالی برگزار شد که  عبدالنبی شرفی ،حجت بزنی، لیلا زارعی، بدریه بحرینی، محمد طاهری به عنوان اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر کیش انتخاب شدند که البته عبدالنبی شرفی  که در دوره قبل برای مدت 2 سال ریاست شورا را بر عهده داشت بعدا از این ترکیب استعفا داد تا نفر علی البدل جایگزین شود. پس از برگزاری مراسم تحلیف و انتخاب هیئت رئیسه که با حضور نماینده فرماندار و مدیر امور اجتماعی سازمان منطقه آزاد در کیش  برگزار شد؛ حجت بزنی به عنوان رئیس شورا ، لیلا زارعی به عنوان نایب رئیس و بدریه بحرینی به عنوان دبیر و سخنگوی شورای اسلامی شهر کیش انتخاب شدند . از میان اعضای فعلی  محمد طاهری و بدریه بحرینی سابقه حضور در دوره های قبلی  شورای شهر کیش برخوردارند.

حال سوال اینجاست که  آیا خلاءهای قانونی که در شورای شهر در مناطق آزاد وجود دارد باید مردم را به این باور برساند که نمایندگان منتخب آنها عملا توان یا قدرتی  در پیگیری امور ندارند و یا  می توانند از نمایندگانشان پیگیری خواسته هایشان را داشته باشند!

و آیا از همین اندک ظرفیت قدرت و توان شوراها در مناطق آزاد هم بخوبی و بدرستی استفاده می شود یا خیر ؟ این روزها خبری از فعالیت  شورای شهر کیش نیست  ودر بسیاری از موارد و مشکلاتی  که طی ماههای گذشته وجود داشته و به وقوع پیوسته ، حداقل اعلام موضع و یا اظهار نظری هم از هیچ یک از اعضای شورای شهر ندیده ایم !. در هر حال مردم و کسانی که پای صندوق های رای رفتند از نمایندگان خود انتظار دارند که گزارشی از فعالیت های جاری شورای شهر کیش ارائه کنند ودر مورد اتفاقات شهر اعلام نظر کنند ، اگر هم واقعا جایگاه شورای شهر کیش تنها حالت تشریفاتی  دارد ، اعلام شود و اگر این چنین است این همه شوق و تلاش برای  دست یابی به این کرسی ها و آن همه شعارهای جوراجور و وعده به مردم  در ایام انتخابات چیست؟!

حتی اینکه سازمان منطقه آزاد کیش  هم چقدر در اداره امور مختلف جزیره شورای شهر را به کار بگیرد یا نگیرد هم بنظر می رسد به  میزان و توان اعضا شورا بستگی دارد که چقدر از قدرت پیگیری ، رایزنی و چانه زنی برخوردار باشند تا به جایگاه شورا بتوانند مشروعیت  و حق بدهند آیا اعضا فعلی شورای شهر از چنین توانی برخوردارند؟ اعضا شورا بهر حال نمایندگان مردم هستند که با رای مستقیم آنها انتخاب شده اند و حداقل می توانند بازوی مشورتی  خوب و قابل اعتمادی  برای مدیران منطقه آزاد کیش در انتقال مشکلات و مطالبات آنها و مشارکت در توسعه و عمران کیش  باشند . از آنها با توجه به تعریف  حاکمیت منطقه آزاد انتظارات آن چنانی وجود ندارد اما آیا در همین اندازه انتظارات موجود اصلا هستند ؟! حضوری دارند ؟ کاری می کنند ؟ یا نه فقط هدف کسب رای مردم بود !!

در این 3 ماه فعالیت دور جدید ، شورای شهر کجای مسائل و مشکلات جزیره ایستاده است و چکار کرده است؟!

کیشوندان چه می گویند؟

 در ادامه مرور گفت و گوی خبرنگار اقتصاد کیش در موضوع شورای شهر کیش با مردم خالی از لطف نیست.

 کیشوندی بر این باور است که همه امور در جزیره  در  دست سازمان منطقه آزاد می باشد و شورای شهر هیچ جایگاهی در کیش ندارد. در حالی که بیشتر اعضای شورای شهر را کارکنان سازمان منطقه آزاد تشکیل می دهند، از آنها نمی توان انتظار بیشتری داشت.  و اتفاقا سازمان منطقه آزاد کیش  هم بی میل نیست کارمندانش  عضو شورای شهر باشند ، تا عملا جایگاه شورای شهر خنثی باشد! اگر در نظر بگیریم که کارکنان منطقه آزاد و شرکت های تابع آن پنج هزار نفر باشند با خانواده هایشان ده هزار نفر می شوند که اگر این افراد رای بدهند، قطعا کسانی رای می آورند که کارمند سازمان منطقه آزاد کیش بوده اند !

خانمی میانسال با بیان اینکه اگرچه قانون منطقه آزاد تجاری محدودکننده  وظایف و اختیارات  شورا است، اما شورای شهر می توانند این موانع را با رایزنی و مذاکره بر طرف کنند، وی گفت: این امر مستلزم آن است که شورای شهر مستقل باشد، زیرا اعضای شورای شهر زمانی  واکنش هایی را در مورد مسائل شهری نشان می دهند  که تهدیدی برای شغل و جایگاه خودشان نداشته باشد!.وی افزود: تکلیف شورای شهر در مناطق آزاد باید توسط مجلس شورای اسلامی مشخص شود که در آن شورای شهر کار نظارت بر اداره امور شهر را انجام دهد و در این صورت حدود زیادی از مشکلات کیشوندان حل خواهد شد.

یکی از تاکسیداران در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: شورای شهر در مدیریت و عمران شهری نقش تاثیر گذاری دارد، اما در مناطق آزاد عملا کارایی ندارد و دلیل آن تعارض قوانین اداره این منطقه یا قوانین شورای شهر و روستا می باشد.شورای شهر کیش اگر بخواهد کاری از پیش ببرد بدون پشتوانه قانونی، اجرایی و تامین مالی نمیتواند و برای رفع این مشکلات سازمان منطقه آزاد  باید یکبار برای همیشه موضع خود را در مورد  شورای شهر مشخص کند.

آقای میانسال گفت: از نگاه من نوعی بی اعتمادی بین مردم و شورای شهر کیش وجود دارد که از عملکرد بی نتیجه شورا ناشی می شود.  باید بگویم بعضا سازمان منطقه آزاد کیش برای شورای شهر کیش جایگاه خاصی قائل نیست. برخی اختلافات درونی اعضا هم به نوعی حکایت از بی اعتمادی درونی شوراها بوده و تشدید کننده این بی اعتمادی می گردد. شورایی اثر بخش خواهد بود که تصمیماتش مورد پذیرش همه باشد و به خود باوری رسیده باشد.

یکی از غرفه داران نیز با بیان اینکه قبل از انتخابات تبلیغات وسیع و شعارهای انتخاباتی فراوان و قول ها و وعده های زیادی به مردم داده می شود اما متاسفانه بعد از اینکه نمایندگان انتخاب و معرفی می شود در طول دوره 4 ساله هیچ برآیند و نتیجه ای دیده نمی شود. به همین دلیل در هر دوره کاهش مشارکت مردم را نسبت به دوره قبل شاهد هستیم.

کیشوند دیگری با انتقاد از اینکه باید یک بار برای همیشه قانون چگونگی عملکرد شورای شهر در مناطق آزاد بررسی و نتیجه آن اعلام شود گفت: جایگاه شورای شهر کیش صرفا صوری است و اگر از نمایندگان منتخبمان انتظار پیگیری امور را داشته باشیم به جایی نمی رسد . یکبار برای همیشه شورای شهر از بلاتکلیفی دربیایند تا مردم هم تکلیفشان را بدانند!

جوانی با بیان اینکه شوراها  باید برآیند اندیشه شهروندان و محل تبادل آراء درخور و شایسته و علمی و برنامه ‌ریزی شده باشند و حتی الامکان دربرگیرنده مجموعه ای از افراد با دانش و مهارت و تخصص های مورد نیاز مختلف و دارای تعهد باشند. بدون وجود چنین تخصص هایی تحلیل ها نامفهوم و راه حل ها غیر علمی و نتیجه نامطلوب خواهد بود. خدمات و فعالیتهای هر شهری متنوع هستند، بنابراین اداره شهر نیازمند یک شورای چند رشته ای است و تابلوی این شورا باید یک تابلوی کامل با قطعات متناسب باشد. یک تابلوی ناموزون و نامتناسب قطعا زیبا و ارزشمند نخواهد بود.  

یک دانشجوی سال سوم مهندسی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: مطلب مهم به انزوا رفتن و بهتر بگویم ناپدید شدن اعضای شورای شهر بعد از انتخابات است. نه تنها بندرت بعنوان یک عضوی شورا حضور می یابند بلکه جامعه بعضا نام آنها را فراموش خواهد کرد. از مهمترین نقطه ضعف های شوراها در این چند دوره که موجب تضعیف جایگاه این پارلمان محلی شده است، همین موضوع است. اعضای شورای شهر در ابتدا باید خودشان را به رسمیت بشناسند تا دیگران نیز آنها را به رسمیت بشناسند. تا مادامی که این تسلسل باطل ادامه پیدا کند اوضاع همین خواهد بود.

 

نتیجه گیری

اعضای شورای شهر باید در دسترس ترین مدیران یک جامعه باشند. مردم باید مستقیما نظارگر سخنان، پیشنهادها و تصمیمات آنها باشند. عدم برگزاری جلسات بصورت علنی در حضور مردم، عدم نظر سنجی از مردم، بی توجهی به بسیاری از شرح وظایف منجمله شکل دهی انجمن ها، توجه به وضعیت فرهنگی جامعه، توجه به وضعیت بهداشتی شهر و .... مردم را نسبت به این مجلس مهم بی تفاوت کرده و بعضا آن را اضافه قلمداد می کنند. شورای شهر کیش هنوز در عمل بعنوان نهادی موثر پذیرفته نشده  و موازی کاری، دخالت ها مستقیم و غیر مستقیم, اختلافات  درونی اعضای شورا، عدم قاطعیت و ضعف اجرایی و علمی و برنامه ریزی در شوراها، عدم انعکاس کامل جلسات و تبیین شرح وظایف و ... موانع جدی بر سر راه اعمال وظایف قرار داده اند. به نظر می رسد سازمان منطقه آزاد کیش هم در تثبیت و یا عدم تثبیت آن می تواند نقش موثری داشته باشد و به عنوان نهاد حاکمیتی جزیره در این باره تعیین تکلیف کند.

در هر حال امید است بتوانیم در دوره ششم شاهد شکل گیری شورای متفاوت تری در جزیره کیش باشیم.

در آخرین لحظاتی که روزنامه زیر چاپ میرفت اطلاع  پیداکردیم  روز گذشته اعضا دوره جدید شورای شهر کیش جلسه ای مشترک را با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش برگزار نموده اند . امید است این نشست آغازگر  حرکت و فعالیت های جدی این دوره شورای شهر کیش برای پیگیری مطالبات و خواسته های ساکنین کیش باشد.تاریخ انتشار 31 شهریور 1400

 

 

 شماره خبر : 2608         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.