نماینده جزیره کیش در هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک: سالن اختصاصی تئاتر در کیش نداریم پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
مساعدت در تمدید اقامت گردشگران در هتل های کیش
بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان ملی استاندارد در صنعت گردشگری
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
برگزاری آئین تجلیل و تکریم پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
تغییر تاریخ برگزاری مسابقات جهانی تکواندو به میزبانی کیش

  آخرين اخبار
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
چهارشنبه 29 فروردین 1403 ، 8 شوال 1445 ، 17 آپریل 2024 ، شماره 4442 (1826 دوره جدید)
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
  پربيننده ترين اخبار
برگزاری جشنواره نان و شیرینی در کیش
دوشنبه 20 فروردین 1403 ، 28 رمضان 1445 ، 8 آپریل 2024 ، شماره 4436 (1820 دوره جدید)
یکشنبه 26 فروردین 1403 ، 5 شوال 1445 ، 14 آپریل 2024 ، شماره 4439 (1823 دوره جدید)
سرپرست جدید مدیریت فناوری‌های راهبردی و تحول دیجیتال شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
استقبال خوب گردشگران از تفریحات دریایی در ایام نوروز کیش
راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
مسابقات مچ‌اندازی آسیا ، کیش یا دوبی؟
تقدیر از دو فعال رسانه ای توسط سازمان منطقه آزاد کیش
جزیره کیش میزبان نمایشگاه بین المللی”انجمن صنعت پخش
جزیره هندورابی مقصد نوروزی گرشگران دوستدار طبیعت
اختصاص دستگاه ماموگرافی سه بعدی به بیمارستان کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

نماینده جزیره کیش در هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک: سالن اختصاصی تئاتر در کیش نداریم

  

گفت و گو از : ن رجبی

 

عقیل زمانی، نویسنده نمایش عروسکی  "سعدی کلمب و فتح بهشت" گفت: ما همواره خواسته مان از سازمان منطقه آزاد کیش حمایت است. تنها به دنبال ایجاد بستری مناسب برای کارمان هستیم و داشتن یک سالن استاندارد تئاتر جزء ابتدایی ترین خواسته ها است.

اقتصاد کیش - هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک از دهم تا هفدهم اسفند ماه در بستر فضای مجازی برگزار شد. ۵۷ اثر شامل ۲۹ اثر از تهران و ۲۸ اثر از شهرستان‌ها در این جشنواره حضور داشتند. به گفته مسئولان تقریباً نیمی از آثار از خارج از پایتخت آماده شده بودند که آمار قابل توجه و جالبی به نظر می‌رسید. ضمن اینکه ۵۷ اثر از ۱۶ استان شرکت کرده‌  بودند. اما خبر خوب آنجاست که نماینده ای از جزیره کیش نیز در این جشنواره حضوری فعال داشت. تئاتری پرپرسناژ با نام "سعدی کلمب و فتح بهشت" به کارگردانی مهتاب تبریزی و نویسندگی عقیل زمانی که علی رغم کمبود امکانات برای تمرین و سختی گردآوری همه عوامل از جمله: نوازندگان موسیقی، طراح دکور و لباس و  ... در نهایت پس از حدود سه سال تلاش در هجدهمین دوره این جشنواره درخشید.  

پخش آثار هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک  در ۴ بستر مجازی از جمله: تیوال، هاشور، نمایش ‌نت و تلویزیون تئاتر ایران انجام شد و در طول مدت برگزاری بیش از ۱۹ هزار تماشاگر به تماشای نمایش‌های جشنواره نشستند و حتی خانواده‌ها خواهان ادامه پخش این آثار در فضای مجازی شدند.

به همین بهانه با عقیل زمانی به عنوان نویسنده؛ دستیار کارگردان و تنها بازیگر نمایش عروسکی  "سعدی کلمب و فتح بهشت" گفت و گویی انجام داده یم که در ادامه می خوانید:

عقیل زمانی 16 سال است در جزیره کیش زندگی می کند و فعالیت خود را با حضور در کلاسهای رضا فیاضی در جزیره کیش شروع کرد و دو کار نمایش صحنه ای یک اجرای عروسکی به عنوان عروسک گردان و صداپیشه به روی صحنه برد و پس از آن شروع به نوشتن نمایشنامه"سعدی کلمب و فتح بهشت" کرد که به گفته او 2  و نیم سال زمان برد.

زمانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد کیش گفت: با توجه به پرپرسناژ بودن و حضور تعداد زیاد عوامل صحنه از جمله : عروسک گردان ، صداپیشه ، گریمور ، طراح صحنه و لباس و ... و هزینه های زیاد،  بودجه کافی برای اجرای صحنه ای وجود نداشت و به همین خاطر این کار برای مدتی کنار ماند و پس از مدتی ضمن رایزنی با کارگردان اثر و پس از ایجاد تغییراتی، کار آغاز شد.

 زمانی با این توضیح که نمایشنامه"سعدی کلمب و فتح بهشت" کار پر پرسناژی بود و دوره زمانی قابل توجهی را با صداپیشه ها و عروسک گردانان تمرین داشتیم، گفت: به دلیل محدودیت های جزیره کیش در موسیقی و نوازندگی و طراحی صحنه و دکور با گروههایی از تهران کار کردیم  تا در نهایت این اثر به هجدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک رسید.

وی با بیان اینکه این نمایش عروسکی در معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بازبینی شد و مورد استقبال قرار گرفت، افزود: با توجه به اینکه این دوره از جشنواره به صورت مجازی برگزار شد، خوشبختانه مجالی برای دیده شدن پیدا کرد و علی رغم  محدودیت های زمانی و نداشتن سالن  برای تمرین کار را به جشنواره رساندیم اما ادامه این روند و ایجاد امید برای کار مستلزم این است که اینگونه فعالیت های فرهنگی بیشتر دیده شوند،  هر چند از سوی معاونت فرهنگی اقداماتی  برای تبلیغات و... انجام شد.

نویسنده نمایشنامه "سعدی کلمب و فتح بهشت"  ادامه داد: با توجه به نزدیکی عید نوروز این اثر قابلیت کار در فضای باز را هم دارد. اما با توجه به اعلام مسئولان  که گردشگران بیشتر به دنبال اجراهای جُنگی هستند نه تئاتر خیابانی، باید گفت: کار ما موزیکال است و بعد از دیدن نمایش نظرشان عوض شد و امیدواریم با اندیشیدن تدابیری بتوانیم این کار را در نوروز به صورت خیابانی اجرا کنیم.  اما تاکنون در این رابطه تکلیف مشخصی نداریم و ایده هایی هم برای اجرای فضای باز در نظر داریم.

وی با اشاره به خلاصه داستان و روند ساخت و تولید نمایشنامه"سعدی کلمب و فتح بهشت" گفت: این کار 8 عروسک گردان، 6 صداپیشه  و به کارگردانی مهتاب تبریزی در هجدهمین جشنواره عروسکس تهران مبارک شرکت داده شد. این نمایش یک بازیگر (که خود من هستم) دارد و بقیه عروسک هستند. زمانی افزود: داستان از آنجا آغاز می شود که نویسنده ای می خواهد نمایشنامه ای در ارتباط با جزیره کیش بنویسد و از آنجایی که همه چیز آرام است و اتفاق خاصی در جزیره نمی افتد، چیزی به ذهنش نمی رسد  و می خوابد، در خواب می بیند که سعدی شیراز به کیش آمده و به یاد می آورد که سعدی قبلا در گلستان خود به سفر خود به کیش اشاره کرده است و به دلیل فانتزی بودن کار، از طرفی کریستف کلمب هم برای کشف قاره آمریکا اتفاقی به کیش میرسد و این شروع داستان نمایش است...

زمانی گفت: ما همواره خواسته مان از سازمان منطقه آزاد کیش حمایت است. تنها به دنبال ایجاد بستری مناسب برای کارمان هستیم و داشتن یک سالن استاندارد تئاتر جزء ابتدایی ترین خواسته ها است. وی با بیان اینکه همیشه این دیالوگ که "در کیش کسی تئاتر نمی بیند" را داریم اما در مورد این کار به طور خاص باید بگویم چون موزیکال است برای گردشگر هم جذابیت خواهد داشت. وی ادامه داد: متاسفانه بازیگران تئاتر در کیش همواره مجبورند شغل اصلی خود را در کسب و کار دیگری جستجو کنند به خاطر اینکه رسما از تئاتر درآمدی ندارند و با توجه به محدودیت ها و هزینه ها نمایشی در سال اکران نمی شود که بتوان به درآمد آن امیدوار بود.

نویسنده نمایشنامه "سعدی کلمب و فتح بهشت" در پایان گفت: بسیاری برنامه ها و رویداد ها در طول سال برگزار می شود اما به تئاتر اهمیت داده نمی شود .خواسته ما این است که مجالی برای اجرا داشته باشیم. برای عید و یا مناسبت های گوناگون گروههایی از سرزمین اصلی دعوت می شوند در صورتیکه در جزیره کیش هنرمندان بیشماری هستند که می توانند بسیاری از هزینه های اسکان ، رفت و امد و دستمزد های آنچنانی را کاهش دهند. حتی شهرستان های هرمزگان که از لحاظ سطح اقتصادی و اجتماعی پایین تر از جزیره کیش هستند سالن و مکان تمرین دارند اما در کیش حتی امکانات اولیه برای اجرای یک تئاتر استاندارد وجود ندارند.

 شماره خبر : 1808         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.