مروارید زیبای باغ ایرانی! به روایت یک شاهد عینی پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم

  آخرين اخبار
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
یکشنبه 27 اسفند 1402 ، 6 رمضان 1445 ، 17 مارچ 2024 ، شماره 4433 (1817 دوره جدید)
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
  پربيننده ترين اخبار
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

ندا اکبری پژوهشگر مدیریت شهری
مروارید زیبای باغ ایرانی! به روایت یک شاهد عینی

برای سفری یک روزه خودم را در فرودگاه شارل دوگل پاریس تجسم می کنم. استندهای نقشه های توریستی فرودگاه خالیند. از یک آژانس گردشگری می خواهم که برای این سفر کوتاه راهنماییم کند. به جای اینکه از موزه لوور و برج ایفل و یا موماخ و کلیسای نوتردام و کتابفروشی شکسپیر و شانزه لیزه و طاق پیروزی .. سخن بگوید، مستقیم دم مولن روژ پیاده ام می کند، چرا که مدیریت آنجا پورسانت بهتری به آنها می دهد

  

۱-برای سفری یک روزه خودم را در فرودگاه شارل دوگل پاریس تجسم می کنم. استندهای نقشه های توریستی فرودگاه خالیند. از یک آژانس گردشگری می خواهم که برای این سفر کوتاه راهنماییم کند. به جای اینکه از موزه لوور و برج ایفل و یا موماخ و کلیسای نوتردام و کتابفروشی شکسپیر و شانزه لیزه و طاق پیروزی .. سخن بگوید، مستقیم دم مولن روژ پیاده ام می کند، چرا که مدیریت آنجا پورسانت بهتری به آنها می دهد. توجه کنید! سیاستگذاریهای نامناسب در جهت توسعه یک جانبه اقتصادی حتی می تواند محبوب ترین مقصد گردشگری جهان را از بین ببرد. فقدان اطلاع رسانی مناسب، نگاه یک بار مصرف به مسافر و نادیده گرفتن منافع بلندمدت در جهت توسعه ی اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی از آسیبهای جدی در حوزه ی گردشگری جزیره کیش محسوب می شود .

۲-بافت مغفول مانده کیش در سوداگریها و بی نصیب از منافع گردشگری، سفین قدیم است. وضعیت نابسامان فاضلاب، آسفالت و زیرساختهای فرسوده، عدم ارائه خدمات شهری مناسب و حتی عدم پلاک مناسب بناها ، از آسیبهای جدی این منطقه است. به نظر می رسد بهتر است جهت انجام هرگونه تغییرات و مداخلات، دفتری در همین بافت و با مشارکت و نظرخواهی و درنظر گرفتن نیازمندیهای بومیان منطقه و مقتضیات فرهنگی خاص آن شکل گرفته و با تغییر کاربری تعدادی از خانه های بومی جهت توسعه فرهنگی، اجتماعی و ایجاد زمینه هایی برای اشتغال زایی جامعه محلی در جهت منتفع شدن آنان از صنعت گردشگری جزیره اقدام کرد. خانه بومیان یک تلاش درخشان در این بافت قدیمی است .

۳-در یک بازه زمانی طولانی مدت و با صرف هزینه ای هنگفت بنایی به عنوان نماد جزیره کیش در بخش غربی جزیره بنا شده است. این جزیره در عین حال که تلاش می کند هویت خود را باز بیابد، همچنان سرگردان است . از مروارید خلیج فارس تا جزیره زیبای کیش، و البته باغ ایرانی که پایه و اساس طرح جامع است؛ این نماد هم در گوشه ای دورافتاده از جزیره ساز دیگری می نوازد

۴- عدم وجود بستری برای نقد و عدم امکان نظارت همگانی موضوعات و طرحهای بالادستی و سند توسعه، توسط کیشوندان و صاحب نظران یکی از آسیبهای مهمی است که در صورت رفع آن می توان با هم افزایی و افزایش مشارکت و مداخله کیشوندان به نتایج خوبی دست یافت .

۵-این جزیره بیشتر از هر اتفاقی به بازآفرینی اساسی سازه های باارزشی که میراث این جزیره هستند، نیاز دارد. بازار فرانسه یکی از این بناهاست که خوشبختانه چندی پیش ثبت ملی شد که امیدواریم به زودی مرمت آن با کمترین میزان مداخله توسط حرفه مندان صورت گیرد. همچنین روستای باغو می تواند فرصتی بی نظیر برای ایجاد یک روستای بومگردی مدرن با مشارکت بومیان باشد. از دیگر اماکن میراثی ثبت ملی شده می توان به مسجد جامع ماشه اشاره کرد که به نظر می رسد باززنده سازی محله تاریخی ماشه و استفاده از دانش و تجارب بومیان در این بازآفرینی یک ضرورت است. تعداد کثیری از این فضاهای ارزشمند در این جزیره وجود دارند که به تنهایی کافی هستند تا به جای تماشای کشتی به گل نشسته یونانی و بازار عرضه خوراکیهای خارجی به مسافران سرزمین اصلی، کیش را به یک مقصد بین المللی برای هنردوستان و جستجوگران کنجکاو جهان از سبک معماری منحصر به فرد آن تبدیل کند .

۶-مهمترین نقطه ی قوت این جزیره کیشوندانی است که دوستش دارند و وقتی انسان شهرش را دوست داشته باشد، تعلق خاطر سبب می شود برای آبادانی اش بکوشد .

 شماره خبر : 901         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.