 ایران کشوری است با منابع طبیعی و فرهنگی فراوان و به پدیده گردشگری
همانند دیگر ابعاد نظام اجتماعی با رویکردی خاص و متفاوت مینگرد. یکی از ظرفیت های منحصر بفرد نقاط
گردشگرپذیر در تمام دنیا ،نشان دادن
رفتارها و حرکات واعمالی است که می تواند در زندگی اجتماعی افراد تاثیر
پذیر بوده و با تکرار این نوع رفتار و حرکات ازسوی جامعه محلی ،علاوه بر رعایت
اصول اخلاقی مناسب وشایسته که در فرهنگ ایرانی بسیار دیده می شود در بعد دیگری
باعث تبلیغ و معرفی آن شهر و مکان به تمام گردشگران داخلی وخارجی ,وبرند شدن آن
شهر خواهد گردید ، برای بهتر روشن شدن این موضوع به ذکر نمونه هایی خواهیم پرداخت به
طور مثال فرهنگ رانندگی در جزیره زیبای کیش رعایت حق تقدم ، سرعت مجاز ، عدم بوق
زدن ، تمیز بودن خودرو که این نوع رفتار که جنبه قانونی و ضروری هم دارد با تلاش بی
وقفه مدیران وقت جزیره و همکاری خوب کیشوندان و گردشگران به یک فرهنگ عمومی تبدیل
شده است ویا حفظ محیط زیست و برنامه های پاک سازی سواحل که درطی سال به مناسبت های
مختلف صورت می گیرد و نیز فرهنگ دوچرخه سواری و برگزاری کلاس های آموزشی اخلاق
گردشگری برای کارکنان بخش های گردشگری ودهها نمونه دیگر که با توجه به حضور تعداد
زیادی از گردشگران از سایر نقاط ایران و همچنین ورود تعداد ی از گردشگران خارجی که
هرروز بر تعداد آنها افزوده می شود ، می توان ازاین فرصت به دست آمده به خوبی
استفاده نمود و علاوه بر نهادینه کردن بسیاری از رفتارها و اصول اخلاقی بر توسعه
گردشگری این نقطه از کشور غنی وبافرهنگ مان بیفزاییم ، فرصتی که به لحاظ شرایط و
موقعیت جزیره زیبای کیش و تعداد ساکنین معدود و همچنین درنظر گرفتن اقتصاد آن که
وابستگی شدیدی به رشد و توسعه گردشگری و
تغییر و تحول آن دارد ، شاید در سایر نقاط کشور وجود نداشته باشد، البته در ایامی
از سال مانند تعطیلات نوروز ویا جشنواره های تابستانی با تشکیل ستاد نوروزی نمونه ای ازاین روش های
آشناسازی و تبلیغاتی از سوی بخش های مختلف سازمان و جوامع صنفی در قسمت های ورودی
جزیره اجرا می گردد ولی ضرورت برنامه ریزی مستمر در طی سال امری اجتناب پذیر می
باشد . و این فرصت وظیفه تمام مدیران و مسئولین سازمان منطقه آزادکیش وادارات
،نهادهای مستقر در جزیره وجوامع صنفی و حتی کیشوندان و رسانه ها را سنگین تر خواهد
نمود، تاضمن مطالعه وشناسایی نمونه های قابل اجرا، نسبت به آموزش همه اقشار و
افراد مرتبط ازجمله کیشوندان و کارکنان تحت پوشش خوداقدام ،وبا استفاده ازرسانه ها
، فضای
مجازی و سایر وسایل ارتباط جمعی نسبت به آشنایی گردشگران والگوسازی
رفتارهای شایسته دراین نقطه از کشور گامهای موثری بردارند .
کارشناس ارشد گردشگری
|