رویکرد های اصلاحی لازمه ارتقاء سطح فرهنگ جامعه کیش است پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
شیوه‌های نادرست مالیات‌ستانی کنونی ،اثرات منفی در مناطق آزاد داشته است
حضور سفیر عربستان سعودی در تهران در غرفه منطقه آزاد کیش
مچ‌اندازی قهرمانی آسیا از کیش به تاشکند رفت
رسوب کالا در گمرک جزیره کیش صفر است
معرفی برگزیدگان جشنواره کیش بهشت خانواده
قدردانی از کارگران خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر
ابراز تمایل هیات های سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
اعتماد را پاس داریم
پیگیری مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی فعال در منطقه آزاد کیش
نشست مشترک مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با مدیران شرکت های هواپیمایی
رونمایی از 200 بسته سرمایه‌گذاری دیگر در مناطق آزاد توسط عبدالملکی
مجلس شروط اخذ مالیات بر سرمایه در مناطق آزاد را تعیین کرد

  آخرين اخبار
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
شیوه‌های نادرست مالیات‌ستانی کنونی ،اثرات منفی در مناطق آزاد داشته است
پنجشنبه13 اردیبهشت 1403 ، 23 شوال 1445 ، 2 می 2024 ، شماره 4454 1838 (دوره جدید)
حضور سفیر عربستان سعودی در تهران در غرفه منطقه آزاد کیش
مچ‌اندازی قهرمانی آسیا از کیش به تاشکند رفت
رسوب کالا در گمرک جزیره کیش صفر است
معرفی برگزیدگان جشنواره کیش بهشت خانواده
قدردانی از کارگران خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر
ابراز تمایل هیات های سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  پربيننده ترين اخبار
اعتماد را پاس داریم
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ، 19 شوال 1445 ، 28 آپریل 2024 ، شماره 4450 (1834 دوره جدید)
منطقه آزاد کیش متولی همکاری با سازمان بریکس شد
برگزاری نشست علمی
معرفی مناطق برتر سال 1402 در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
رتبه‌ برتر روابط عمومی مناطق آزاد کشور برای کیش
توزیع کتب درسی در کیش براساس محل تحصیل دانش آموزان
شنبه 8 اردیبهشت 1403 ، 18 شوال 1445 ، 27 آپریل 2024 ، شماره 4449 (1833 دوره جدید)
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ، 20 شوال 1445 ، 29 آپریل 2024 ، شماره 4451 (1835 دوره جدید)
حضور فعال جزیره کیش در ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک در کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

حبیب حمزه؛
رویکرد های اصلاحی لازمه ارتقاء سطح فرهنگ جامعه کیش است

امروزه شاهد آسیب های اجتماعی پنهان و ناخواسته ناشی از بی مهری ها و از بین رفتن مزیت های تبیین شده مناطق آزاد در سطح کشور هستیم...

  


امروزه شاهد آسیب های اجتماعی پنهان و ناخواسته ناشی از بی مهری ها و از بین رفتن مزیت های تبیین شده مناطق آزاد در سطح کشور هستیم که متوجه این منطقه نیز شده است و برای برون رفت از شرایط کنونیِ و گام برداشتن در مسیر تقویت و ارتقاء سطح فرهنگ جامعه؛ نیازمند به همت تشکل های مدنی با تدوین رویکردهای اصلاحی دارد.

 امروزه عموم مردم جامعه با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که قالب آن در مسائل معیشتی و اقتصادی کشور می باشد؛ در این میان نقش مهم دولت مردان در فراهم کردن یک زندگی مطلوب پر رنگ تر از گذشته می شود و رفع حداقلی مشکلات کف جامعه می شود؛ معیار سنجش و قضاوت مردم از عملکرد مسوولان مربوطه که هر شخصی به گونه ای با آن دست و پنجه نرم می کند.

 با نگاهی منصفانه به مسائل پیش رو باید اذعان داشت که مشکلات کنونی جامعه یک شبه به وجود نیامده و نباید یک شبه انتظار رفع این مشکلات را داشت اما در کنار واقعیت های جامعه؛ تبعیض و نا عدالتی برگرفته از نوع ساختارهای فکری خبر می دهد که با نظارت دقیق و راهبری می توان این مشکلات را به تدریج رفع کرد.

 اگر بخواهیم نگاهی کوتاه و اجمالی بر این مشکلات داشته باشیم می توان به سطح "درآمد، مالیات، اجاره بهای مسکن و ..." اشاره کرد به گونه ای که معافیت های مالیاتی میان مناطق آزاد فقط شامل یک منطقه می شود و جزیره کیش با برخورداری از تمام ویژگی های یک منطقه آزاد از تصمیمات دولتی در خصوص معافیت های مالیاتی ‌‌بی‌بهره‌ می‌ماند.

 علیرغم تلاش های بی وقفه مسوولان؛ امروزه در کف جامعه با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم که به صورت پنهان و ناخواسته فرهنگ جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، همان مولفه هایی که از هم تاثیرپذیر و بر یکدیگر تاثیرگذار هستند و بر مشکلات روز افزون این جامعه دامن زدند، به طوری که در شرایط کنونی، حوزه های مختلف با مشکلات نیروی انسانی متخصص و کاربلد یا همان سرمایه های فکری که حتی در متون دانشگاهی نیز بر اهمیت این موضوع تاکید می شود مواجه هستند.

 به طور حتم جلب اعتماد جامعه برگرفته از عدالت محوری و حفظ کرامت انسانی است و با توجه به این که بخش زیادی از جامعه کیش را کارکنان دولت تشکیل می دهند، نا خودآگاه هر گونه نا عدالتی که متوجه آنها شود تاثیرات آن در سطح فرهنگ جامعه نیز پدیدار می شود؛ بنابراین در این یادداشت مصداقی؛ به عدالت محوری درون سازمانی اشاره کرده ایم، کارمندانی که سال های متمادی در جایگاه های مختلف مسوولانه و صادقانه عهده دار وظایف محوله شدند انتظار دارند پس از گذشت سال ها از حداقل ترین تسهیلات سازمانی و ارتقاء سطح شغلی بهره مند شوند.

 

این یادداشت با اشاره بر لزوم اهمیت رویکرد و سیاست گذاری حرفه ای درون سازمانی می افزاید: مشکلات عدیده ناشی از عدم تحقق گردش شغلی و بهره گیری از ظرفیت ارزشمند نیروهای متخصص درون سازمانی در طول سال های گذشته متوجه کارکنان پر تلاش و زحمتکش برخی از مجموعه ها شده و این مهم چنین تفکری را به نیروها القاء می کند که گویی هیچ رویکردی نسبت به کارکنان به عنوان سرمایه های فکری وجود نداشته و حتی برخی از کارمندان علیرغم برخورداری از تخصص و توانایی های لازم در حوزه های مربوطه مورد بی مهری قرار گرفته اند.

 در طول سال های گذشته نا عدالتی در واگذاری مسکن استیجاری ویژه کارکنان دولتی آن هم در جزیره کیش با هزینه های سنگین اجاره بهاء از جمله بی مهری هایی بود که متوجه برخی از نیروهای خدوم مجموعه های مختلف شده؛ چرا که در واگذاری واحدهای مسکونی به کارکنان هیچ شاخصه ارزیابی و عدالتی وجود نداشته و برخی از کارمندان با خدمت چندین ساله و دارای مدارک دانشگاهی مرتبط و برخورداری از تخصص و مهارت های لازم در پی تصمیمات سلیقه ای تا کنون از تسهیلات در نظر گرفته شده بهره مند نشدند.

 بر اساس گزارش های دریافتی؛ در سنوات گذشته برخی از واحدهای مسکونی استیجاری به کارمندانی که مشکل مسکن نداشتند واگذار شده و واحد مورد نظر به صورت اجاره ای تحت اختیار شخص دیگر؛ غیر سازمانی قرار گرفته که مباحث حقوقی را نیز به دنباله داشته است

 خوشبختانه از آغاز به کار تیم مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش با رویکرد تحول آفرینی و تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی گردش شغلی و بهره مندی از نیروهای مجرب و دارای ایده های نو در بخش های مختلف؛ این مشکلات کاهش چشم گیری داشته است؛ حتی بر این موضوع تاکید شده است که شان و منزلت افراد در گرو پست هایی که به صورت امانت به آنها سپرده می شوند نیست بلکه این مهم با ایجاد انگیزه، خلاقیت، نوآوری، تعامل، همکاری و بهره گیری از ظرفیت های ارزشمند نیروهای متخصص تحقق می یابد و این سیاست می تواند زمینه ساز تحولات درون سازمانی شود.

 برای ارتقاء سطح فرهنگ جامعه کیش همان جامعه ای که روزی الگوی فرهنگ ترافیک، قانونمداری و ...در سطح کشور معرفی می شد امروز با مشکلات کف جامعه دست و پنجه نرم می کند همان مشکلاتی ناشی از ممنوعیت ورود خودرو به کیش و به دنبال آن افزایش افسار گیسخته موتورهای شارژی؛ همان وسیله نقلیه ای که مستثنی از قوانین راهنمایی و رانندگی هستند و به عنوان یکی از مشکلات موجود در جامعه بر فرهنگ ترافیگ جزیره تاثیر گذاشته است.

 همچنین در این میان درد مردم را از دل خود مردم باید شنید؛ مشکلات ریشه ای که در تمام حوزه های مختلف صنفی وجود دارد نیازمند به یک اقدام راهبردی برای کاهش و یا رفع مشکلات موجود در جامعه است همان مشکلات جزئی که ربطی به تحریم و ممنوعیت واردات و ... ندارد همان آسفالت خیابانی که باید بابت آن عوارض و مالیات پرداخت کنیم ولی در مقابل به جای دریافت خدمات مطلوب مدام باید چرخ خودروی شخصی خود را در چاله های برخی از خیابان ها نظاره گر باشیم.

 خوشبختانه با عزم جدی تیم مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش و خبر های مسرت بخش ورود تعداد 50 دستگاه خودروی هیبریدی به جزیره کیش این اقدام ارزشمند موید آن می باشد که گام های موثری برای رفع مشکلات موجود در حوزه های مختلف به ویژه نوسازی حمل و نقل عمومی در راستای تامین رفاه حال گردشگران و ساکنان کیش برداشته شده است.

 همچنین اتمام طرح های عمرانی نیمه تمام با هم اندیشی و بررسی راه کارهای مناسب برای رفع مشکلات موجود اتفاقات خوبی را در سطح جزیره کیش رقم زده است.

 "افتتاح پایانه فرودگاهی پیشرفته" پس از ۱۰ سال معطلی که از پتانسیل های ارزشمند در صنعت گردشگری کشور محسوب می شود و می تواند در حوزه های منطقه ای و بین المللی خدمات شایان توجهی را برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی از اقصی نقاط کشور ارائه دهد نشان از عملکرد موفق مسوولان در راستای مسوولیت های اجتماعی می باشد.

 همان پایانه مسافری که روز جمعه دهم فروردین امسال با میزبانی شایسته و جابجایی 16 هزار مسافر با 124 پرواز نشست و برخاست در یک روز ثابت کرد ظرفیت های ایجاد شده به مدد مسوولان پر تلاش می تواند چراغ راه پیشرفت، آبادانی و رونق بخشی اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد کیش باشد.

 جابجایی بیش از 31 هزار دستگاه خودروی سواری و بیش از 80 هزار مسافر در بازه زمانی 24 اسفند 1402 تا یازدهم فروردین امسال در بندر تجاری کیش و جلب رضایت مسافران دریایی با ارائه خدمات شایسته و مطلوب بیانگر مدیریت صحیح با رویکرد ویژه به حوزه صنعت گردشگری کیش می باشد.

 پیشرفت قابل توجه طرح سوخت رسانی فرودگاه بین المللی کیش و باند تازه احداث شده این فرودگاه که می تواند زمینه ساز نشست و برخاست انواع پروازها از اقصی نقاط کشور برای سوخت گیری باشد تجلی امید آفرینی در میان عموم مردم جامعه شده است.

 لایروبی بندر چارک و ایجاد زیر ساخت های لازم در این بندر بعد از ۱۰ سال در راستای اخذ مجوز دریایی که خود یکی دیگر از ظرفیت سازی های حوزه دریایی و زمینه ساز جذب فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در این منطقه می باشد می تواند گواه تلاش بی وقفه در آبانانی و پیشرفت جزیره کیش باشد.

 نشست هم اندیشی و شناسایی راه کارهای موثر و کارآمد با مدیران عامل ادوار گذشته سازمان منطقه آزاد کیش، حوزه های مختلف بخش خصوصی و همچنین رفع مشکل قطعی برق در تابستان سال گذشته که با تبادل انرژی بین دو نیروگاه بخش خصوصی انجام شد و فراهم کردن تسهیل فرایند جذب سرمایه گذاری و ..." نوید بخش روزهای روشن برای کیش است.

 اما در این میان مشکلات در هم تنیده شده کیش در تمام حوزه ها به ویژه آسیب های اجتماعی و اسکان اجباری مجردی، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای منطقه ای که بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد از آن معاف است، واگذاری زیرساخت های اصلی جزیره مانند شرکت آب و برق و هواپیمایی کیش در سنوات گذشته به بخش خصوصی، پرداخت یک دهم اجاره بهای مسکن به کارکنان آن هم بدون هیچ گونه کار کارشناسی شده و... یک شبه به وجو نیامده و نیازمند اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه است و از سوی دیگر اصلاح و رعایت قانون چگونگی اداره مناطق آزاد خواسته به حق همه مردم است تا امید آفرینی در راستای عدالت محوری به جامعه تزریق و مسائل پیش رو هموار شود.

 شماره خبر : 6382         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.