ادای دین به جامعه معلولین کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
منطقه آزاد کیش متولی همکاری با سازمان بریکس شد
تاکید وزیر کشور بر توجه به رفع مشکلات بومیان مناطق آزاد
معرفی مناطق برتر سال 1402 در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
حضور فعال جزیره کیش در ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران
رقابت بیش از 700 داوطلب در آزمون سراسری در کیش
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش
توزیع کتب درسی در کیش براساس محل تحصیل دانش آموزان
کیش و قشم مناطق آزاد برتر در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری
رتبه‌ برتر روابط عمومی مناطق آزاد کشور برای کیش
افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک در کیش
میزان بارندگی‌ها در کیش ۱.۵ برابر افزایش یافت
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری

  آخرين اخبار
منطقه آزاد کیش متولی همکاری با سازمان بریکس شد
تاکید وزیر کشور بر توجه به رفع مشکلات بومیان مناطق آزاد
معرفی مناطق برتر سال 1402 در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
حضور فعال جزیره کیش در ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران
رقابت بیش از 700 داوطلب در آزمون سراسری در کیش
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ، 19 شوال 1445 ، 28 آپریل 2024 ، شماره 4450 (1834 دوره جدید)
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش
توزیع کتب درسی در کیش براساس محل تحصیل دانش آموزان
کیش و قشم مناطق آزاد برتر در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری
  پربيننده ترين اخبار
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

فاطمه خادم شیرازی؛ پژوهشگر/ مدرس دانشگاه
ادای دین به جامعه معلولین کیش

بیش از 500 میلیون نفر در جهان به دلیل اختلالات ذهنی، جسمی یا حسی از کار افتاده اند.

  


در اکثر کشورها، حداقل یک نفر از هر 10 نفر ، و حداقل 25 درصد از هر جمعیت به طور نامطلوب از وجود معلولیت تحت تأثیر قرار می گیرند.دولت ها نقش زیادی در افزایش تعداد معلولان و سقوط افراد معلول به حاشیه جامعه دارند.جنگ ها ، خشونت ، ویرانی، فقر، گرسنگی، بیماری های همه گیر و تغییرات عمده در جمعیت؛ و غیره...ناشی از عدم سیاست بسیاری از دولت ها است.لذا دولت ها در مقابل جامعه معلول مسئولیت دارند و بالطبع درایران نیز در تمام مناطق کشورواز جمله در مورد مسئولین دولتی کیش نیزصدق می کند.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده،120 خانوار در کیش به خدمات بهزیستی نیازمند هستند. در کیش بسیاری از معلولین از خانواده های کم درآمد و کارگران مهاجر هستند. موقعیت ویژه کارگران مهاجر ، آنها و خانواده هایشان را در معرض خطرات بهداشتی و افزایش خطر حوادث شغلی قرار می دهد که اغلب منجر به نقص یا ناتوانی می شود.

در کیش بهزیستی متولی معلولین است. ساختمان بهزيستي دركيش یکی از بهترین ساختمان های اداری جزیره است ،که به همت تعدادي از خيرين در سال 93 با واگذاری زمين ازسازمان منطقه آزاد كيش به مساحت 900 متر مربع و با كمك خيرين حميدرضا ، عليرضا و امير ريسمان سنج و موسي زاده با نيت خير در بنايي به وسعت يك هزار و 880 متر مربع در پنج طبقه ساخته شده است. هدف از ساخت ساختمان بهزيستي و نيت اصلي خيرين ايجاد محلي براي ارائه خدمات درماني و حرفه اي توانبخشي همچون گفتار درماني ، آب درماني و كار درماني براي افراد معلول و نيازمند است.نیت خیرین استفاده معلولین از تخصص های سطح بالا، وآسایش  و کاهش هزینه های خروج ازجزیره بوده است،نه ایجاد اشتغال و پاتوق برای دوست و آشنایان.

افراد معلول در کیش هم از مستمری ناچیزی که دولت  به صورت سراسری پرداخت می کند که حتی کرایه یک ماه ایاب و ذهاب  و یا خرید یک کیلو گوشت برای خود معلول هم نمی شود، بهره می برد. سازمان منطقه آزاد کیش هم  تا پیش از این ،مبلغ ناچیزی را به عنوان کمک به معلولین جزیره از طریق حساب بانک توسعه پرداخت می کرد،که این مبلغ اکنون قطع شده است. الان بحث ما این نیست که چرا مبلغ قطع شده است؟بحث این است که این مبلغ قطع شده سازمان ،جایگزین چه امکاناتی برای معلولین شده است؟ مسئولین سازمان تا چه حدودی برکار بهزیستی نظارت  دارند ؟آیا مسئولین سازمان فکر می کنند پرداخت مبلغ یک درصد درآمد کمک به بهزیستی و کمیته امداد که جزء قوانین سازمان است جوابگوی هزینه های معلولین است؟ مدیر عامل  سازمان حکم استاندار جزیره را دارد و مسئولیت  نظارت و هماهنگی بین دستگاه ها را بر عهده دارد. بررسی عملکرد بهزیستی و حتی تائید مسئولی که از سرزمین اصلی از هر وزارتخانه ای می آید در منطقه بر عهده سازمان منطقه آزاد کیش است؟آیا بررسی شده است  افرادی که در آنجا کار می کنند تا چه حدودی تخصص دارند؟ و روابط آنان با معلولین تا چه حدودی است؟

در سراسر جهان بر اساس قانون تبعیض مربوط به معلولیت، حتی دادستان های کل ممکن است استانداردهای مربوط به معلولیت را تعیین کنند تا حقوق و مسئولیت های مربوط به دسترسی و فرصت برابر برای افراد دارای معلولیت را با جزئیات بیشتر و با قطعیت بیشتر از آنچه که خود قانون ارائه می دهد، مشخص کند. امامسئولین  بهزیستی ما برای حفظ خود سعی دارند کمتردیده شوندتا مسئولیت آنان محفوظ بماند.مهد کودک های تحت نظارت بهزیستی کیش همه به دلیل عدم نظارت و متاسفانه مشکلات تعطیل شدند. در کیش مهدکودک خاصی برای کودکان دارای معلولیت های مختلف اعم از معلولیت های حسی، ذهنی، حرکتی یا چند معلولیتی وجود ندارد.

Top of Form

سازمان منطقه آزاد کیش با توجه به رسالت و موقعیت زندگی جزیره ای و گردشگری، باید برنامه های تحقیقاتی را در مورد مسائل اجتماعی، اقتصادی و مشارکتی که بر زندگی 120 خانوار دارای معلولیت و خانواده های آنها تأثیر می گذارد، از بهزیستی بخواهدچنین تحقیقاتی باید شامل مطالعاتی در مورد علل، انواع و فراوانی معلولیت ها، در دسترس بودن و اثربخشی برنامه های موجود و نیاز به توسعه و ارزیابی خدمات و اقدامات حمایتی باشد.سازمان منطقه آزاد کیش  بایستی با برنامه ریزی  مناسب اقدامات ملی برای ایجاد فرصت های برابر برای افراد دارای معلولیت را هم فراهم کند. و مسائل مربوط به معلولیت را در بودجه های منظم محلی بدون در نظر گرفتن برنامه های سراسری لحاظ کند. زمانی که جامعه به معلولان فرصت مشارکت کامل و برابر در همه عرصه‌ها و مراحل زندگی ‌دهد، معلولان می‌توانند اعضای خانواده، و جامعه باشندباید فرهنگ اجتماعی جدیدی را تقویت کرد، که در آن معلولین دیگر به عنوان اعضای جامعه که نیاز به خیریه دارند، تلقی نشوند. بلکه بتوانند به عنوان یکسان مورد احترام قرار گیرند.جامعه مدیون عدم استفاده معلولین از فرصت برابر است. اگر دولت  و مدیران دولتی ، توان ایجاد فرصت برابر برای معلولین  را ندارند، باید با اتخاذ سیاست های حمایتی در خور و شایسته آنان نه به عنوان صدقه بلکه حق معلولیت پرداخت کنند. زیراهمان طور که بیان شد، دولت ها با نداشتن مدیریت و امکانات بهداشتی از آب و هوا گرفته تا بهداشت،جمعیت و ... مسئول معلولین  کشور  خود می باشند،ولذا با ایجاد فرصت برابر باید دین خود را به جامعه معلولین ادا کنند.
 شماره خبر : 6180         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.