تقویت تشکل‌های بخش خصوصی؛ الگوی کارآمد مشارکت اجتماعی پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم

  آخرين اخبار
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
یکشنبه 27 اسفند 1402 ، 6 رمضان 1445 ، 17 مارچ 2024 ، شماره 4433 (1817 دوره جدید)
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
  پربيننده ترين اخبار
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

یادداشت
تقویت تشکل‌های بخش خصوصی؛ الگوی کارآمد مشارکت اجتماعی

در تعریف صنف و تشکل آمده است؛ صنف یا رسته انجمنی است که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه تشکیل می‌شود تا از این راه به بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعهٔ واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات، و همچنین انجام وظیفهٔ اطلاع‌رسانی دربارهٔ اتفاقات حوزه‌های مرتبط با حرفه موردنظر، یاری رساند. این صنوف یا انجمن‌ها اصولاً به صاحبان حرفه‌ها تشکل می‌بخشند و دارای وظایف اجتماعی وسیعی نیز هستند.

  

شکل‌گیری اصناف در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد این قدمت به دوران حکومت هخامنشیان بازمی‌گردد که مردم را به گروه‌ها و طبقات مختلف از جمله کسبه و اصناف و… طبقه‌بندی می‌کردند. از آن زمان تا کنون قوانین شکل گیری تشکل های صنفی روبه تکامل رفته است تا جایی که امروز برخی از این تشکل ها به عنون بازوانی قدرتمند در کنار دولت ها ایفای نقش می کنند.

با این مقدمه در نوشتار پیش رو به لزوم شکل گیری فعالیت تشکل های صنفی بخش خصوصی در جزیره کیش خواهیم پرداخت زیرا امروز قابلیت نهاد سازی و نهاد گرایی به یک شاخص پیشرفت تبدیل شده است و جزیره کیش از این رهگذر می تواند به عنوان نمونه و الگو در سطح کشور مطرح شود.

 توسعه تشکل ها در تمام زمینه ها، از فرهنگی و هنری گرفته تا اقتصادی و صنعت یک ضرورت و باید است و اعضای آن در صورتی می توانند از حقوق خود حمایت کنند که خرد و تجربه جمعی خود را در حل مشکلات به کار گیرند و سازمانی منسجم، مسئول، علاقه مند و دلسوز داشته باشند تا نهادها در کنار حکومت و جامعه  یارو یاور و زمینه ساز و هدایتگر توسعه آن باشند. از سوی دیگر بدون تردید در جهانی که به تدریج قدرت، دسترسی و حیطه عمل دولت ها کاستی می پذیرد، نقش تشکل ها افزایش می یابد. درواقع تشکل ها می توانند برای انتقال کشور به آینده مطلوب به مثابه یک کاتالیزور فعال عمل کنند.

از سوی دیگر در دنیایی که افراد علائق و نیازهای متفاوت خود را در بسیاری از موارد همسو و مشترک می یابند ضرورت دخالت بخش های مختلف در پیگیری علائق و منافع مشترک آنان آشکار می شود. تشکل های داوطلب قابلیت همسو کردن نیازها وعلائقی را دارند که به هدفی مشترک ختم می شود و به صورت خود جوش و داوطلبانه توسط گروهی از فعالان حقیقی و حقوقی تشکیل شده و اهداف غیر انتفاعی و غیرسیاسی را به نحو مسالمت آمیز پیگیری می کنند.

جزیره کیش به علت موقعیت ویژه خود می تواند در ایجاد و شکل گیری تشکل ها در موضوعات مختلف بسیار فعال عمل کند. ایجاد تشکل های داری برنامه و قدرتمند می تواند سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت های تابعه آن را یاری نماید. شکل گیری تشکل ها  ، بخش خصوصی را امیدوار تر و پویا تر می کند و تجربه نشان داده است هر چقدر  به بخش خصوصی بها داده شود رضایتمندی بیشتری از برآیند کارها وجود خواهد داشت و یکی از مهم‌ترین شروط تحقق توسعه پایدار، بهره‌مندی از ظرفیتهای این  تشکل‌ها است. چراکه با ورود تشکل‌های بخش خصوصی به اجرای سیاست‌ها قطعاً جلوی شکست این سیاست‌ها گرفته خواهد شد.

بخش خصوصی به‌ واسطه ارتباط مستقیمی که با جامعه دارد، شفاف‌ترین اطلاعات را به مدیران  ارایه می‌کند؛ به شرط اینکه این اطلاعات در مواقع بحرانی مورد توجه قرار گیرد؛ اما متأسفانه یکی از ضعف‌های اساسی این است که معمولاً ما بعد از تصمیم‌گیری به دنبال اصلاح برمی‌آییم.

بلوغ تشکلها و رفع آسیبها و نواقص کارکردی آنها، موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود و از طرفی ارتقای جایگاه تشکلها در ساختار دولت کوچک کیش میبایست در سر لوحه برنامه‌ها و اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش قرار گیرد تا تشکلها به موقعیت واقعی و حقیقی خود ارتقاء یابند. این موضوع قطعا در مقاطع زمانی مختلف به کمک سازمان در رسیدن به اهداف غایی آن خواهد آمد.

بدین‌ترتیب تاسیس و تقویت  تشکل‌ها در زمینه های مختلف اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و... نقش عمده ای را با هدف مشارکت دادن افراد در حل مسائل و مشکلات مربوط به خود خواهد داشت. این موضوع خلأ ارتباط میان جامعه و دولت را برطرف می کند و افراد از این طریق مسائل و مشکلات مربوط به جامعه خود را مسائل و مشکلات مربوط به خود دیده و نسبت به رفع آن اقدام خواهند کرد و این موضوع باعث تقویت احساس یگانگی اجتماعی خواهد شد.

 شماره خبر : 348         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.