ضرورت تاسیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه های جزیره کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
انگیزه و تلاش در ورزش کارگری کیش بالاست
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد

  آخرين اخبار
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
  پربيننده ترين اخبار
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
مساعدت در تمدید اقامت گردشگران در هتل های کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان ملی استاندارد در صنعت گردشگری
شنبه 1 اردیبهشت 1403 ، 11 شوال 1445 ، 20 آپریل 2024 ، شماره 4443 (1827 دوره جدید)
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
چهارشنبه 29 فروردین 1403 ، 8 شوال 1445 ، 17 آپریل 2024 ، شماره 4442 (1826 دوره جدید)
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

ضرورت تاسیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه های جزیره کیش

  

 

 

ضرورت تاسیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه های جزیره کیش  

 

با توجه به برگزاری نمایشگاه ها و همایش های جانبی مختلف در نیمه دوم سال تاسیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه ها در جزیره کیش ضروری به نظر می رسد.

امروزه نمایشگاه‌ها یکی از ابزارهای مهم در شناسایی نیاز مشتریان و معرفی توانمندی‌های واحدهای تولیدی و خدماتی به بازارهای مختلف است. امروزه اهمیت برگزاری نمایشگاه بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت روز به روز در حال گسترش است. در باب اهمیت نمایشگاه‌ها همین بس که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، برگزاری نمایشگاه‌ها در سال حداقل 300 میلیارد دلار عاید اقتصاد جهانی می‌نماید. نمایشگاه، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است.

از سویی دیگر برگزاری نمایشگاه، باعث ایجاد رقابت‌های سالم داخلی و بین‏المللی، توسعه گردشگری، اشتغال زایی، توسعه و ترویج تجارت و صادرات خواهد بود و بر توان اقتصادی آن منطقه تاثیری مستقیم دارد. در ایران نیز به دلیل تغییر رویکردها به سمت اقتصاد بدون نفت، گسترش بازارهای صادراتی، افزایش سهم در تجارت بین‏المللی و رشد صادرات غیر نفتی  به عنوان یک وظیفه و آرمان ملی، توجه ویژه به توسعه صنعت نمایشگاهی از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است.

از آنجایی که یکی از سیاست های جزیره کیش به واسطه موقعیت استراتژیک خود رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی و معرفی توانمندی ها و ظرفیت های ویژه به بازار های داخلی و خارجی، برگزاری نمایشگاه ها در موضوعات مختلف است لازم است تا برآیند و نتیجه این فعالیت ها در محلی با عنوان دبیر خانه دائمی نمایشگاه های جزیره کیش ثبت و ضبط و اطلاع رسانی عمومی شود.

منطقه آزاد تجاری کیش به واسطه وجود پتانسیل و داشتن بسیاری مزایای دیگر نسبت به سرزمین اصلی می تواند در حوزه برگزاری نمایشگاه ها سرآمد باشد و به صورت پایلوت برای کل کشورعمل کند. لزوم توجه به وجه بین المللی نمایشگاه در جزیره کیش نیز از جمله موضوعاتی است که می تواند گره از بسیاری مشکلات اقتصادی باز کند و لازم است با همکاری و همیاری همه دست اندرکاران به این بخش توجه شود.

امروزه نمایشگاه‏های متعددی در سطح کشور برگزار می‏شود و در جزیره کیش نیز نمایشگاه های داخلی و بین المللی به طور میانگین در هر ماه 2 نمایشگاه برگزار می گردد این حجم از انواع اطلاعات و آمارها نیازمند خدمات پشتیبانی است که با تاسیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه میسر خواهد شد.

لازم است تا فرایند برگزاری نمایشگاه و همایش های جانبی تنها به روزهای محدود و در طول مدت برگزاری بسنده نشود. تا بعد از نمایشگاه بتوان به ارزیابی و پیگیری حجم قراردادهای منعقد شده و ارائه آمار مکتوب برای دسترسی شرکت کنندگان در نمایشگاه برای سالهای آتی رجوع نمود.

در خصوص برگزاری نمایشگاه ها که قطعا در نهایت منجر به رشد و توسعه اقتصادی خواهد شد ذکر چند نکته ضروری است. اول اینکه برای توسعه این صنعت در ایران برگزارکنندگان باید در سیاست‌گذاری‌های خرد و کلان و تدوین قوانین نقش مؤثر و مستقیم داشته باشند. دوم اینکه متاسفانه ما منطقه‏ای می‏اندیشیم و منطقه‏ای هم عمل می‌کنیم. اتفاقاً به همین دلیل که اندیشه و دیدگاه ما در خصوص صنعت نمایشگاهی آن طور که باید بین‏المللی نیست، عملکردمان هم با موازین بین‏المللی فاصله دارد .سوم شناخت و پذیرش ضعف‏ها و مقایسه آن با استانداردهای جهانی است باید به دنبال نقاط ضعف نمایشگاه‌هایمان باشیم تا بتوانیم راه‏های برطرف کردن ضعف‌ها را پیدا کنیم. صرفاً با تکیه بر رشد کمیت‌ها نمی‌توان کیفیت را بالا برد. پس از پذیرش سطح کیفی باید با همفکری تمامی فعالان صنعت، بویژه متولیان و برگزارکنندگان، در پی یافتن راه‌های ارتقای کیفی به شرط الگو قرار دادن معیارهای بین‏المللی باشیم. چهارم قوانین نمایشگاهی ما در بعضی از موارد و موضوعات نیازمند بازنگری اساسی است و اگر بخواهیم بر همین قوانین پافشاری کنیم بدین معناست که به وضعیت موجود راضی هستیم و در این صورت می‌توانیم مطمئن باشیم که از لحاظ کیفی نمی‏توانیم در مسیر پیشرفت قرار بگیریم و با سایر کشورها رقابت کنیم.

پس از رعایت پارامترهای مطابق با استاندارهای داخلی و بین المللی و برگزاری نمایشگاه  نبود یک دبیرخانه دائمی نمایشگاه یکی از ضعف های اینگونه رویدادها است. دبیرخانه های دائمی با هدف پررنگ تر کردن رویدادها و ثبت آن در فهرست اقدامات صورت گرفته تاسیس می شود و جزیره کیش به عنوان منطقه ای ایده آل برای برگزاری انواع نمایشگاه  ضعف نبود دبیر خانه دائمی را بسیار احساس می کند. 

برگزاری جلسات هماهنگی، پیگیری قراردادهای منعقد شده تا حصول نتیجه، اعلام آمارها از میزان استقبال از نمایشگاهها، طبقه بندی اطلاعات شرکت کنندگان در نمایشگاه، میزان استقبال خارجی، آمارهای مقایسه ای با سنوات قبل از لحاظ کیفیت برگزاری، بازخوردها و خروجی های نمایشگاه، اقدامات و هماهنگی های لازم جهت برگزاری نمایشگاه، تحقیق و پژوهش، برنامه ریزی برای حضور در سال های آتی و غیره از جمله موضوعاتی است که در محل دبیر خانه دائمی نمایشگاهها قابل پیگیری و دسترسی است.

نمایشگاهها از جمله رویدادهایی است که با انواع موضوعات فرهنگی، هنری، اجتماعی، گردشگری، اقتصادی و...  برگزار می‌شوند و می تواند علاقمندان را به سمت جزیره کیش برای حضور و یا بازدید از نمایشگاه هدایت ‌کند. تاسیس دبیر خانه دائمی نمایشگاه انگیزه خوبی را برای علاقمندان ایجاد می‌کند که در هر زمان بتوانند به برآیند و نتیجه برگزاری نمایشگاههای برگزار شده مراجعه نمایند.  با توجه به تجربه موفق تاسیس دبیرخانه های دائمی در سطح کشور به نظر میرسد با این اقدام میزان مشارکت و استقبال چند برابری را از نمایشگاه ها در جزیره کیش را شاهد خواهیم بود.

ن- رجبی

 

 شماره خبر : 102         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.