به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ نگاهی به تاریخچه
سفر روسای جمهور به جزیره کیش از سال 1368 تاکنون؛ سفراکبرهاشمی رفسنجانی در قامت رئیس جمهور به
جزیره کیش سال 1376 و در زمان مدیرعاملی محمد رضا یزدانپناه، سید محمد خاتمی سال 1382 در زمان مدیرعاملی
حسین قاسمی؛ محمود احمدی نژاد سال 1389 (در زمان مدیرعاملی محمد علی محبی و حسن
روحانی سال 1393 در زمان مدیرعاملی علی اصغر مونسان نشان از اهمیت استراتژیک جزیره
کیش در راس حاکمیت دارد. هر چند پیش از این در برخی از این سفرها آن چیزی که
انتظار می رفت اتفاق نیفتاده و بعد از بازگشت رئیس جمهور و وزراء به تهران ظهور برخی قوانین و مصوبات متناقض بسیاری از مزایای
قانونی مناطق آزاد را نیز ازبین برد و وضع را بدتر کرده است اما با توجه به دیدگاههای مسعود پزشکیان نسبت به
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان پنجمین رئیس جمهوری که به کیش سفر می کند،
فرصت مغتنمی برای برقراری گفتگوهای مستقیم و موثر و بهره برداری از آن در جهت ایجاد
تحول در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فراهم است. محمد کبیری دراظهاراتی با اشاره به برنامه
ریزی سفر رئیس جمهور در روز خلیج فارس به استان هرمزگان با بیان اینکه براساس رایزنی
با معاون اجرایی رئیس جمهور در حال برنامه ریزی برای حضور دکتر مسعود پزشکیان در جزیره
کیش هستیم ،گفت : دیدار با سرمایه گذاران و کارآفرینان و بهره برداری از چند طرح از
مهمترین برنامهها ی حضور رئیس جمهور در کیش است.
با توجه به دیدگاه مثبت مسعود پزشکیان نسبت به مناطق آزاد که انتصاب درست رضا مسرور به عنوان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و
ویژه اقتصادی گواه آن است لازم است از این سفر حداکثر بهره برداری صورت گیرد و
مسائل و مشکلاتی که در طول سالیان اخیر عملکرد واقعی مناطق آزاد را تحت الشعاع
قرارداده است با رئیس جمهور بصورت صریح و قاطع و بدور از حاشیه و تعارفات معمول در
جهت تحول در مناطق آزاد و بویژه جزیره کیش در میان گذاشته شود.
در این رابطه دکتر سعید پورعلی؛ عضو هیات علمی جهاددانشگاهی و کارشناس مناطق آزاد
تجاری صنعتی فهرستی از مطالبات فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و ساکنان مهاجر و بومی مناطق
آزاد را با اولویت فهرست بندی کرده است که در ادامه خواهد آمد، بیگمان اقدام پزشکیان
در مورد پاسخ به این مطالبات که بخش عمده آن در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری است
نور امیدی برای مردم فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران این مناطق ایجاد خواهد کرد.
·
بازگشت به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی و قانون چگونگی اداره مناطق
ویژه اقتصادی مصوب 1372 و 1384 که همچنان از مترقیترین قوانین موجود در کشور هستند .
·
ایجاد اجماع ملی و پذیرش مناطق آزاد بهعنوان
"پروژه ملی ارزشمند" با هدف پایان دادن به مناقشات بیحاصل در دستگاههای
سیاستگذار و اجرایی.
·
تقویت و تثبیت جایگاه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی
در نهاد ریاست جمهوری
·
تسریع در تأمین زیرساختهای مناطق آزاد با تخصیص اعتبار از محل منابع عمومی در
همراهی با هزینه کرد درآمدهای اختصاصی.
·
پاسداری از حفظ مزیتهای قانونی مناطق آزاد و جلوگیری از روند مزیت زدایی (بهویژه
مادههای 13 ،14و27)
·
مقابله با بروکراسی ناکارآمد در مناطق آزاد برای تسهیل سرمایهگذاری داخلی و خارجی .
·
جلوگیری از تسری روالها و فرایندهای سرزمین اصلی در قالب لایحه، طرح، بخشنامه،
دستورالعمل،آئیننامه و مقرره به مناطق آزاد تجاری صنعتی .
·
در سیاست انتصابات وزن مسائل سیاسی و جناحی کاهشیافته و بیثباتی مدیریتی که یکی
از دلایل کژ کارکردی این مناطق است مدیریت و کنترل شود.
·
استفاده از مدیران لایق، کارآمد، آشنا و باورمند به فلسفه وجودی، مبانی نظری و
الگوهای مناطق آزاد در نسلهای اول تا هفتم.
·
بهرهمندی از مشارکت بخش خصوصی بهعنوان ستون خیمه رونق، شکوفایی و نوآوری در تمام
فرایندهای سیاست سازی و سیاستگذاری.
·
تعیین دقیق جایگاه مناطق آزاد و ویژه در اسناد توسعه کشور هم در سیاستهای کلی
و هم در سیاستهای توسعهای (برنامه هفتم توسعه، سند آمایش سرزمینی، سند جمعیت، سند
ملی صنایع فرهنگی ،سند ملی مدیریت سواحل، سند توسعه سواحل مکران و کرید دورهای شمال
و جنوب و شرق و غرب).
·
ارتقاء امنیت سرمایه و سرمایهگذاران و اتخاذ سیاستهای حمایتی از سرمایهگذاران.
·
شفافسازی فرایند و بستر بینالمللی سازی از طریق اجماع سازی در سطح قوای سهگانه،
شورای نگهبان و دستگاههای حاکمیتی و اجرایی.
·
سیاستگذاری هوشمندانه برای رفع نا ترازیهای ناشی از توسعه نامتوازن بهویژه در
انرژی، بهداشت و درمان، آموزش ، محیط زیست و حملونقل .
·
اتخاذ سیاستها با تکیهبر حاکمیت دادهها و ارائه شفاف گزارشهای اقتصادی و سرمایهگذاری
برای ایجاد "اعتماد" در مناطق آزاد تجاری صنعتی.
·
سیطره گفتمان "جامعهمحور" باهدف تعدیل نگاه صرف اقتصادی در سیاستها
و اقدامهای عملیاتی.
·
بهرهمندی هوشمندانه از ظرفیت "دریا" و" اقتصاد دریا" در سیاستهای
توسعه مناطق.
·
اتخاذ سیاستهای شفاف برای مقابله و مبارزه با فساد و عدم شفافیت با بهرهمندی
از "هوشمند سازی" و" دولت الکترونیک".
مسعود پزشکیان در سفر به کیش می تواند با شناخت دقیق، عالمانه و آسیب شناسانه ای
که مدیران سازمان منطقه آزاد کیش می توانند به صورت رودررو در اختیار پزشکیان قرار
دهند بسیاری از بندهای پیشنهادی را در دستور کار وزارت اقتصاد با هدف ساماندهی و بهره
مندی از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قراردهد.
از سوی دیگر انتصاب رضا مسرور از سوی دولت پزشکیان که مدارج ترقی خود را گام به
گام در مناطق آزاد طی کرده است نشان داد که مناطق آزاد برای رئیس جمهور از اهمیت
خاصی برخوردار است. مسرور به عنوان یکی از مدیران با سابقه در مناطق آزاد کشور در
تلاش است تا این مناطق را بار دیگر به روزهای اوج خود بازگرداند و با توجه به ارتباط
خوبی که با ارکان تیم اقتصادی دولت دکتر پزشکیان دارد توانسته در جایگاه دبیر در پیشبرد
اهداف مناطق آزاد تا کنون نقش موثری ایفا نماید و خبرهای منتشر شده از دبیر خانه تا
کنون نیز موید این موضوع است . مروری بر برنامهها و سیاستهای کلان در مناطق آزاد
و اقداماتی که تا کنون صورت گرفته است نشان از نگاه تحولی او و مدیران منصوب شده اش
دارد و قطعا بخشی از این نگاه تحولی نیز حاصل دیدگاههای شخص رئیس جمهور است.
اهم اظهار نظرهای دکتر پزشکیان نیز در رابطه با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از
زمان انتصاب تا کنون در ضرورت به کارگیری مشاوران مجرب و موفق در سطح جهانی برای تهیه
نقشه راه مناطق آزاد و بنادر کشور، تکمیل کریدورهای ریلی و جادهای برای اتصال
بنادر کشور به یکدیگر، نیاز به تغییر قانون برای رونق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و
بنادر و تنوع برنامهها و کارویژههای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با استفاده از ظرفیتهای دانشگاههای
کشور به شکل گستردهتر خلاصه می شود.
کلام آخر اینکه: سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به جزیره کیش به عنوان یک ظرفیت مشورتی
رو در رو در اولین منطقه آزاد کشور فرصت خوبی است که مقامات ارشد سازمان منطقه
آزاد کیش و برخی شخصیت های شناخته شده کیش در رابطه با مسائل مهم منطقه رایزنی و
مشکلات را مستقیما با شخص رئیس جمهور مطرح کنند و امیدواریم نتایج عملی این سفر در
جهت آگاه سازی افکار عمومی جامعه به خوبی پدیدار شود.