اقتصاد کیش در آستانه سال تحصیلی جدید گزارش می دهد پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد
سیامک احمدی باردیگر سرپرست تیم ملی بدمینتون شد
با فرد خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
امانت است و موقت!
عجیب است!
به مطالبات جامعه مراکز پذیرایی توجه شود
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش

  آخرين اخبار
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد
سیامک احمدی باردیگر سرپرست تیم ملی بدمینتون شد
با فرد خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 ، 7 ذی القعده 1445 ، 16 می 2024 ، شماره 4465 (1849 دوره جدید)
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
  پربيننده ترين اخبار
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
شنبه 22 اردیبهشت 1403 ، 2 ذی القعده 1445 ، 11 می 2024 ، شماره 4460 (1844 دوره جدید)
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ، 4 ذی القعده 1445 ، 13 می 2024 ، شماره 4462 (1846 دوره جدید)
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ، 5 ذی القعده 1445 ، 14 می 2024 ، شماره 4463 (1847 دوره جدید)
عجیب است!
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش
در توصیف آرامش جزیره
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ، 3 ذی القعده 1445 ، 12 می 2024 ، شماره 4461 (1845 دوره جدید)
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

اقتصاد کیش در آستانه سال تحصیلی جدید گزارش می دهد

  


اقتصاد کیش در آستانه سال تحصیلی جدید گزارش می دهد؛

همترازی میزان شهریه و کیفیت آموزشی؛ کمترین توقع والدین از مدارس غیر انتفاعی کیش

پول میگیرید ، نوش جان ! کیفیت را ارتقا دهید

گزارش ن رجبی

اقتصاد کیش - سرویس گزارش و گفت و گو- درآستانه سال تحصیلی جدید، ثبت‌نام دانش‌آموزان و انتخاب مدرسه بحث روز خانواده‌هاست، خصوصا انتخاب مدارس غیرانتفاعی که هم به دخل و خرج خانواده بخورد و هم کیفیت آموزشی استانداردی داشته باشد. تقریبا از نیمه مرداد ماه والدین درگیر ثبت نام مدارس فرزندانشان می شوند، دریافت ارقام گزاف برای ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی همیشه دغدغه والدینی بوده است که تصور می کنند فرزندان شان را باید به این مدل از سیستم آموزش و پرورش بسپارند و در ازای آن کیفیت آموزشی مناسبی را دریافت کنند.

پدران و مادران به خاطر آرزوی تحصیل فرزندان خود در مدارسی با استانداردهای آموزشی قوی تر از مدارس دولتی و تحقق آینده درخشان برای آنها هزینه های مربوط به مدارس غیر دولتی را متقبل می شوند در حالی كه خیلی از آنها در خصوص كیفیت آموزشی مورد نظر در این مدارس سوالات و ابهاماتی دارند
مدارس غیر انتفاعی در اواخر دهه 60 با توجه به افزایش قابل توجه دانش آموزان و تراكم بالای كلاس های درس مدارس دولتی كه در 2 یا حتی سه شیفت برگزار می شدند، به عنوان یار كمكی دولت تاسیس شدند تا باری را از دوش مدارس دولتی بردارند
اولیای دانش آموزان نیز كه تا حدودی از تمكن مالی بهتری نسبت به سایر مردم برخوردار بودند از چنین مدارسی استقبال كردند و در سال های اول تاسیس آنها، موسسان نیز در رقابت با هم صنف های خود امكانات مطلوبی را تدارك دیدند اما به تدریج در سال های بعد شاهد افت این مدارس بودیم تا جایی كه بسیاری از موسسان برای كم كردن هزینه ها ، به نیروهای آموزشی كم تجربه با دستمزد پایین رضایت دادند در حالی كه شهریه ها هم هر سال افزایش یافتند

اما در این میان پدر و مادرها برخورداری از فضای خوب و امكانات مطلوب برای تحصیل را حق فرزندانشان می دانند و برای تحقق این خواسته ، حتی  حاضر به صرف هزینه و تحمل بار مالی میلیونی آن نیز هستند.

بویژه اینكه بسیاری از خانواده ها كه از تمكن مالی برخوردار بودند با این ادعا كه مدارس دولتی با كلاس های درس قدیمی و نیمكت های فرسوده و نیز كادر آموزشی نه چندان انگیزه دار نمی تواند جوابگوی خواسته های آموزشی آنها باشد از تاسیس مدارس غیر انتفاعی استقبال كردند.

مدارس غیرانتفاعی با اجازه و مصوبه مجلس شورای اسلامی پا به عرصه آموزش و پرورش گذاشت تا یاریگر نظام بزرگ و گسترده آموزش و پرورش كشور باشد.

در آن زمان كه قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی در 1367مصوب می شد تا از این طریق بخشی از كمبودهای نظام آموزش و پرورش در خصوص كمبود و كیفیت فضا و اموزش در این بخش جبران بشود شاید هیچوقت این نكته كه مدارس غیر دولتی نیز شاید  به وضعیت و سرنوشت مدارس دولتی مبتلا شود، خارج از تصور بود.

زمان نو ظهوری مدارس غیر انتفاعی، هر یك از آنها برای باقی ماندن و حذف نشدن در میدان رقابت جذب دانش آموزان بیشتر ، از هیچ تلاشی فروگذار نبودند به غیر از استفاده از فضاهای آموزشی شیك و بزرگ، حتی برای هر چه جذابتر كردن فعالیت شان از اجاره و یا در اختیار گرفتن فضاهای ورزشی و فرهنگی خارج از مدارس خود دریغ نمی كردند .

كم كردن از هزینه های مدرسه كه با بكارگیری نیروهای آموزشی كم تجربه با دستمزد حداقلی همراه است خود به نوعی ضعف در سیستم تحصیل دانش آموزان مدرسه غیر انتفاعی را رقم زده است كه گره خوردن مسائل بخش نرم افزاری این مدارس با بخش سخت افزاری آن یعنی امكانات و تجهیزات آزمایشگاهی به مشکلی  در این مدارس مبدل شده است.

این در حالی است كه در قانون عرف جامعه ، به ازای هزینه ای كه پرداخت می شود همواره خدمات رسانی در خور و شایسته ارائه می شود كه در مدارس غیر دولتی به نظر می رسد این مساله نتیجه برعكس دارد. چرا كه با افزایش سالانه شهریه مدارس غیر انتفاعی اما به همان اندازه امكانات و خدمات سخت و نرم افزاری آموزشی برای دانش آموزان مهیا نمی شود كه جوابگوی خواسته ها باشد.

در کیش نیز این موضوع به نوعی صادق است و حداقل توقع خانواده هایی که شهریه های بالایی برای تحصیل فرزندانشان در مدارس غیر انتفاعی پرداخت کرده اند این است که همتراز با شهریه ها کیفیت آموزشی بالایی را نیز برای دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف فراهم کنند. تهیه لیست بلند بالایی از لوازم و التحریرمورد نیاز، خرید یونیفرم دانش آموزان، پرداخت هزینه های سرویس ایاب و ذهاب، شهریه برگزاری کلاس های متفرقه ، هزینه صبحانه و اخذ هزینه ها با عناوین مختلف  این توقع را برای والدین ایجاد می کند که فرزندان در محیطی با کادر آموزشی قوی و باتجربه و خدمات حرفه ای نسبت به مدارس دولتی روبرو شود.

مادری كه فرزندش در سال پنجم تحصیل یکی از مدارس غیر دولتی جزیره کیش تحصیل می كند، می گوید : برای یكسال تحصیل فرزندم در یكی از مدارس غیر انتفاعی حدود 12 میلیون تومان پرداخت كرده ام. وی با این دیدگاه كه پرداخت هزینه و ثبت نام در یك مدرسه غیر دولتی می تواند امتیازی برای فراهم شدن امكانات و فضای بهتر تحصیل فرزندش باشد، افزود : در واقعیت خلاف تصورات، امکانات ویژه ای در اختیار دانش آموزان قرار نمی گیرد تا ما دلخوش به آن باشیم.

 این کیشوند با اشاره به افزایش شهریه ثبت نام مدارس غیر انتفاعی کیش گفت: برغم این افزایش شهریه ها و انتظار خانواده ها برای افزایش امكانات و خدمات ، چیزی خاصی در آغاز هر سال تحصیلی جدید شاهد نیستیم. این شهروند جزیره کیش تاكید كرد: مطمئنا والدین دانش آموزان با اخذ این هزینه ها منتظر تحولی در این زمینه هستند تا فضای آموزشی مناسب و با كیفیت در اختیار فرزندانشان قرار گیرد.

پدری كه می گوید  با قرض گرفتن پول از دیگران هزینه چند میلیونی ثبت نام فرزندش را تامین كرده است در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: هرچند از نظر درآمد به پای والدین با تمکن مالی بالای دانش آموزان كلاس دخترم نمی رسم ولی تمام سعی ام این است كه برای فرزندم بهترین های آموزشی را فراهم كنم.  وی گفت : اما فضای مدرسه فرزندم برخلاف آن چیزی كه برایش هزینه پرداخت كردم مطلوب نیست.  این پدر افزود: امیدوارم در پایان سال نتایج حاصل از این هزینه ها را در روند آموزش دخترم مشاهده کنم و نتیجه کار خوب از آب در آید.

 دانش آموز پایه دهمی نیز كه چند سالی از دوره تحصیلش را در مدارس غیر انتفاعی کیش سپری كرده است ، گفت: در 2 دوره تحصیلم در مدرسه دولتی و غیر انتفاعی برغم هزینه میلیونی خانواده ام تفاوتی در امكانات ندیدم.

 این دانش آموز کیشوند كه وضعیت فضا و امكانات مدارس دولتی با غیر دولتی را بدون تفاوت می داند، ادامه داد: شاید حتی بخاطر نظارت و كنترل بیشتر  آموزش و پرورش برای جذب معلم در مدارس دولتی ، از این نظر وضعیت این مدارس بهتر از مدارس غیر دولتی باشد. این دانش آموز ادامه داد: دوستانی دارم که همزمان با من در مدارس دولتی تحصیل می کردند اما در نهایت خروجی آموزشی تفاوت چندانی با هم نداشت.

یك کیشوند دیگر می گوید، مدارس دولتی هم اینك از مدارس غیر انتفاعی بهتر است چراكه از كادر اموزشی با تجربه و از فضای مناسب برخوردار است و انضباط درسی در این مدارس بیشتر است چراكه معلم و مدیر مدرسه تعهدی به خانواده ها ندارندو تنها به هدفشان و پاسخگویی به آموزش و پرورش کل تلاش می کنند.

وی افزود: مدارس غیرانتفاعی هم اینك فضا و امكانات اموزشی مناسب ندارند از كادر اموزشی قوی به خاطر پرداخت حقوق كم برخوردار نیستند و با همین شیوه در سالهای اینده این مدارس با مشكل جذب دانش آموز روبرو خواهند شد .

اما در کنار اعتراضات به حق، والدینی راضی از مدارس غیر انتفاعی نیز داشتیم:

مادر جوان یکی از دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی هزینه ثبت نام را حدود 10 میلیون تومان اعلام كرد و در پاسخ به این سوال که در قبال دریافت این میزان هزینه تحصیل چه امكانات خاصی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند ، گفت : كلاس های فوق برنامه برای رشته های مختلف برای دانش آموزان برگزار می شود تا آنها آماده تر وارد مرحله بعدی شوند.

وی در این باره كه با توجه به غیر دولتی بودن ،انتظارات فراتر از برگزاری این كلاس ها از آنها می رود، افزود : مدرسه فوق به این افتخار می كند كه از نیروهای آموزشی جوان و تازه نفس برای تعلیم و تربیت دانش آموزان استفاده می كند ،افزود : هر چند از دید برخی افراد، بكارگیری این نیروهای جوان با عنوان ضعف ''''''''''''''''بی تجربگی'''''''''''''''' تفسیر می شود اما این نیروها پس از سالها خود به عنوان ذخیره ای از تجربه های آموزشی یاریگر نظام آموزشی مدارس غیر دولتی خواهند بود.

 یکی از والدین نیز در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما با وجود اینکه از وضعیت شهریه‌‌های مدارس غیردولتی اظهار ناراحتی می‌کند اما می‌گوید: باز هم حاضر نیست فرزندش را در مدارس دولتی ثبت نام کند.

پدری که فرزندش در مدرسه ابتدایی غیر انتفاعی کیش تحصیل می‌کند از وضعیت مناسب رسیدگی به تحصیل فرزندش راضی است و عنوان می‌‌کند: هرچند شهریه مدارس غیر انتفاعی زیاد است اما در عوض در اینجا به بچه ها ازتمامی جهات رسیدگی می‌شود و خیالمان از نظر تحصیلی راحت است و هزینه آن را هم به پای خدماتشان می‌گذاریم.

یکی از دانش آموزان مقطع دبیرستان مدرسه دولتی با گلایه از وضع کلاسشان در پاسخ به روند تحصیلی و وضعیت تدریس معلمان در سال تحصیلی گذشته اذعان می‌‌کند: تنها نیم ساعت از وقت کلاس به آرام کردن فضای کلاس و حضور غیاب می‌گذرد و در یک ساعت باقی مانده هم همین که معلم بتواند از یکی دو نفر پرسش کند و درس بدهد کار بزرگی کرده است.

دانش آموز دیگری نیز با خوشحالی درباره امتحانات کلاسی‌شان در سال تحصیلی که گذشت می‌‌گوید: خیالمان بابت امتحانات مدرسه راحت است چون یا وقت نمی‌شود که معلم هایمان امتحان بگیرند و یا اینکه اگر امتحان بگیرند وقت نمی‌کنند که اصلا ورقه‌‌ها را تصحیح کنند!

یکی از والدین نیز بر این باور است که یکی از مهم ترین دلایلی که مدارس غیر انتفاعی ارقام بسیار بالایی را برای ثبت نام فرزندان دریافت می کنند برنامه های و آموزش های موثر فوق برنامه های است که برای دانش آموزان در نظر می گیرند.

اما در کنار تمام این نقاط ضعف و قوتی که از روند آموزش در مدارس غیرانتفاعی جزیره کیش از والدین و دانش آموزان شنیده می شود . بالابودن کیفیت آموزش مهمترین توقعی است که والدین دانش آموزان از این سیستم آموزشی دارند. بکارگیری معلمین و مدرسین با تجربه و کاربلد، سیستم آموزشی هوشمند و خلاقانه، آموزش دانش آموزان همگام با سیستم های آموزشی نوین و روز دنیا، کشف استعداد و توانایی های دانش آموزان و حرکت به سمت پرورش و به فعلیت رساندن آن ها، پرورش ارتباطات اجتماعی دانش آموزان و آموزش گروهی در جهت تقویت روحیه اجتماعی و مشارکت در فعالیت های خلاقانه و تقویت حس مسئولیت پذیری ... تنها بخشی از اقدامات ضروری سیستم آموزش و پرورش برای تربیت آینده سازان این مرزو بوم است که امروز نیاز به آن بسیار احساس می شود و باید به آن اندیشید.

 شماره خبر : 65         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.