به نظر نگارنده علاوه بر عللی که از نظر گذشت؛ تغییرات پیاپی
مدیران عامل و سرپرستان سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان متولی و حکمران جزیره کیش،
نقش اساسی در کاهش رونق کیش داشته و مشکلات قطب گردشگری کشور را دو چندان نموده است.
تغییرات زود هنگام مدیران عامل و به نوبه آن معاونان و مدیران عامل شرکت های تابعه
سازمان باعث شده است که این سازمان فاقد برنامه های میان مدت و بلند مدت و شاهد مغفول
ماندن طرح ها و برنامه های خود برای رونق بخشی جزیره کیش باشد.
تاریخ انتصابات سازمان منطقه آزاد کیش نشان می دهد که از
سال 1397 تا کنون، سازمان منطقه آزاد کیش 6 نفر را در راس حاکمیتی خود به عنوان سرپرست
و مدیر عامل تجربه کرده است یعنی به روایتی هر 286 روز یک مدیرعامل یا سرپرست سکان
هدایت سازمان منطقه آزاد کیش را برعهده گرفته است و کمی بیش از 9 ماه آن را به فرد
دیگری سپرده است که این حجم از تغییرات به نوبه خود کم نظیر و ناگوار است.
همچنین این مهم را نباید دور از نظر داشت که تغییرات پیاپی
در بدنه سازمان در سال های گذشته موجب سردرگمی سرمایه گذاران و کیشوندان نیز شده است؛
برنامه ریزی های مقطعی و زودگذر، تفاوت نگرش ها و سیاستها، نبود نگاه و مدیریت یکپارچه
از جمله عوامل عدم تحقق برنامهها در سازمان بوده است که با ورود شخص جدید در راس کار
وعده ها و اقدامات گذشتگان مغفول مانده و یا به طور کامل اجرایی نشده است.
بر همگان پوشیده نیست که جذب گردشگر عامل به حرکت درآمدن
چرخ های اقتصادی جزیره کیش است و برنامه ریزی برای جذب گردشگر نیازمند ایجاد زیر ساخت
هایی است که بعضاً در مقاطع زمانی طولانی مدت شکل می گیرد و با این تغییرات پیاپی،
امکان برنامه ریزی منسجم و فراگیر و پیگیری آن میسر نمی باشد.
اما با تمام این اوصاف راه حل برون رفت از این مقطع حساس
تاریخ کیش، بارور سازی امید است. امید لازمه حيات آدمي و انگيزه فعاليتهاي فردي و
اجتماعي است و جامعه کیش نیز از این امر مستثنی نبوده و نیازمند تزریق روح تازه در
کالبد خود می باشد و مقدمه این مهم، امید آفرینی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش، تمامی
فعالان حوزه رسانه و نیز تک تک اقشار مختلف مردم است. تزریق امید در جامعه، در همه
سطوح جزیره کیش بسیار مهم و ضروری است و کیشوندان و سرمایه گذاران کیش با داشتن آن
میتوانند برای پیشبرد امور گام بردارند و همراهی شایسته ای با تصمیمات این سازمان
در تحقق برنامه ها و طرحها داشته باشند.
بدون شک عزم جدی تیم جدید سازمان منطقه آزاد کیش در اتمام
طرح های عمرانی نیمه تمام، رفع مشکلات و هم اندیشی و انتخاب راهکار مناسب برای برون
رفت از آن که نمونه آن در افتتاح پایانه فرودگاهی پیشرفته پس از 10 سال معطلی، لایروبی
بندر چارک و ایجاد زیر ساخت ها در این بندر بعد از 10 سال در راستای اخذ مجوز دریایی،
نشست با مدیران عامل ادوار گذشته سازمان منطقه آزاد کیش و یا رفع مشکل قطعی برق در
تابستان که با تبادل انرژی بین دو نیروگاه بخش خصوصی انجام شد؛ و فراهم کردن تسهیل
فرایند جذب سرمایه، نوید بخش روزهای روشن برای کیش است.
سازمان منطقه آزاد کیش مصمم است با بکارگیری تمام ظرفیت
های خود در راستای ارتقاء اقتصادی کیش و توسعه فرهنگی و اجتماعی این منطقه گام بردارد
و محقق شدن این مهم، بدون مشارکت مردم و همکاری قشرهای مختلف مردم از جمله اصحاب رسانه
امکان پذیر نمی باشد.
امروزه با گسترش فنآوري¬ اطلاعات و ارتباطات، رسانه هاي گروهی از ابزارهاي
اصلي اثرگذار بر رفتار، کردار، نگرش و ارزش مردم هستند که با انتقال اخبار واقعی و
ایجاد تعامل مناسب، امید، نشاط، شادی و اعتماد متقابل مردم را تقویت کرده و توسعه سرمایه
اجتماعی را تسهیل میکنند.
اما از سوی دیگر با فراگیری گوشی های هوشمند در دهه های
اخیر، فضای مجازی بواسطه كاركردهاي متنوع سرگرمی، اطلاع رسانی وآموزشي با اقبال عمومی
مواجه شده است اما این مهم را نیز نباید از نظر دور داشت که بواسطه انتشار حجم اطلاعات
وسیع و با سلایق گوناگون که صحت و سقم آن، بعضاً جای تردید دارد؛ هر بیننده و شنونده
ای را می تواند دچار خطا در انتخاب و خطا در تحلیل کند که خود عاملی برای گسترش نامیدی
و مایوس کردن مردم است لذا نقش مهم مردم در امید آفرینی در جامعه در این حوزه نیز
انکار ناپذیر است.
همچنین بر کسی پوشیده نیست که امیدآفرینی و گفتار درمانی
جامعه منوط به رفع مشکلات و موانع و ارائه
چشم انداز روشن پیش رو می باشد و مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش با اذعان به این موضوع،
باید تلاش کنند با پیگیری و اجابت مطالبات مردمی، زمینه ساز پیشرفت ها و موفقیت های
آتی کیش باشند. مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش باید به صورت جد در خصوص احیای مشوق
ها و مزیت های مناطق آزاد و نیز عدم اجرای قوانین مناطق آزاد همچون عدم واردات خودرو
به کیش، دریافت مالیات، ... ورود پیدا کنند و با رایزنی با مقامات ارشد نظام بر اجرای
قانون چگونگی اداره مناطق آزاد پافشاری نمایند و از سوی دیگر در خصوص رفع مشکلاتی که
وجود آنها ربطی به عدم اجرای قوانین مناطق آزاد و عوامل خارجی ندارد( همچون آسفالت
خیابان ها، ...) در راستای ترویج امید در جامعه
کیش و بازگشت اعتماد عمومی اقدام کنند.
باید بپذیریم که مدیران حال حاضر سازمان منطقه آزاد کیش
با وجود آن که وارث بسیاری از مشکلات از گذشته است؛ اما خواهان تغییر در نگرش و رویه
های معمول و متداول گذشته، سهیم کردن بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و رفع مشکلات است. باید بپذیریم که
کمک کردن و مشارکت گسترده اقشار مختلف مردم با طرح ها و ایده های سازمان منطقه آزاد
کیش می تواند به داشتن سازمانی مقتدر که متولی یکی از توسعه یافته ترین مناطق آزاد ایران است و سهم قابل
توجهی در اقتصاد ملی دارد؛ کمک کند و راهگشا
و زمینه ساز عبور از بحران کنونی باشد. باید بپذیریم که کمک به داشتن سازمان منطقه
آزاد کیش مقتدر، اقتدار بخش خصوصی و به نوبه آن توسعه کیش را در پی خواهد داشت.
در پایان، امید است رسانه های گروهی به عنوان زبان گویای
مردم با انتشار خبرهای خوب، مثبت و مسرت بخش و شهروندان در فضای مجازی با انتشار محتوایی
از جنس زندگی، ضمن تقویت امید اجتماعی و ایجاد انگیزههای فردی،جمعی وحس مسئولیتپذیری
و نیز تعهد مدنی در کیشوندان، در راستای اشاعه ارزشها، هنجارهای مشترک و منافع جزیره
کیش به عنوان قطب گردشگری کشور گام بردارند و یاری دهنده اقتصاد ملی باشند.