صنعت هوانوردی کشور به دلیل آنکه به
شدت وابسته به واردات قطعات یدکی خارجی می باشد باعث گردیده در شرایط تحریمی کشور
دچار آسیب فراوان شده و این مسئله تقریباً نیمی از هواپیماهای کشور را زمین گیر
نموده و باعث بروز مشکلات فراوانی در برقراری خطوط پروازی بین شهرهای کشور گردیده است. این کمبود پروازها ، بخش اعظمی از
جامعه که همانا مسافرین ، آژانسها و تورگردانان می باشند را دچار چالش اساسی نموده
است که تا رفع شرایط تحریمی ، کماکان این کاستی ها وجود خواهد داشت ، لکن برخی
تصمیمات مقطعی ، این صنعت را دچار بحرانهای داخلی مضاعف نیز نموده است. تصمیماتی
از قبیل گران کردن بلیط ازسوی شرکتهای هواپیمائی، انحصار فروش بلیط مسیر اربعین به
سه پلتفرم و عدم استفاده از ظرفیت چند هزار دفتر خدمات مسافرتی هوائی در کشور برای
فروش بلیط اربعین و . . . بویژه لغو
پروازهای چارتری در مقاصد گردشگری باعث تضعیف وضعیت مقاصد گردشگری گردیده است.
چارتر کردن صندلی های هواپیما و ارائه
بسته سفر و پکیج های گردشگری امری متداول در صنعت گردشگری کشور بوده است بویژه در
ایام غیر فصل سیاحتی ، چارترکنندگان با کاهش نرخها و تخفیفات ویژه باعث ایجاد رونق
در برنامه تور و سفر بوده اند. لکن اخیراً در اوج فصل سفر بطور ناگهانی از سوی
وزیر راه و شهرسازی پروازهای چارتری متوقف و ممنوع گردید غافل از آنکه حذف
پروازهای چارتری ، شرکتهای مسافرتی را که از مدتها قبل با قراردادهای دراز مدت
نسبت به چارتر پرواز و گارانتی هتل برنامه ریزی و اقدام نموده بودند را دچار سرگردانی و زیان نمود و با بحران
جدی روبرو کردو موجب گردید که قرارداد سالانه اتاقهای هتلها نیز لغو گردد که نتایج
همه ی این تصمیمات غلط نهایتاً گریبانگیر مسافر و گردشگر شده است . فلذا باید
اذعان نمود که با یک تصمیم مقطعی و مطالعه نشده ، چالشهای فراوانی برای مسافر و
آژانسها ایجاد گردید و باعث افت تعداد گردشگران در حساس ترین زمان شد.
لذا توصیه مؤکد می شود که مسئولان
مربوطه قبل از هر اقدام عجولانه ، از قوه عقلانی خود بهره بگیرند و با تشکیل اتاق
فکر و دعوت از کارشناسان بخش خصوصی و همفکری با صاحب نظران ، نقاط قوت و ضعف تصمیمات
خود را عارضه یابی نمایند و براساس یک تصمیم جمعی اقدام نمایند.
دبیر کل انجمن سرمایه گذاران و کار
آفرینان کیش
|