دکتر رضا شجیع پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
نامه کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان پیرامون حوادث اخیر کیش به رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور
خطوط سبز ارزی برای تولیدکنندگان مناطق ویژه اقتصادی ایجاد می‌شود
حضور دادستان کیش در جلسه شورای معاونین و مدیران شرکت عمران، آب و خدمات کیش
نسل زد کیش : چالش‌ها و فرصت‌ها
ارائه دستاورد‌های بیش از ۴۰ کشورجهان در کیش اکسپو ۱۴۰۴
شاخص‌های آماری مناطق آزاد در هشت‌ماهه 1404 منتشر شد
آغاز دوره جدید سیاست‌گذاری فرهنگی در مناطق آزاد با تشکیل شورای‌عالی فرهنگی مناطق
بازدیدهای مستمر معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش از طرح ها و پروژه های در دست اجرا
حضور فعال دبیرخانه و سازمان‌های مناطق آزاد در رویداد کیش اکسپو 2025
سازوکار تردد خودروهای مناطق آزاد در استان هرمزگان نهایی شد
تجلیل مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش از فعالان صنعت هوانوردی
جزیره کیش قربانی چه چیزی شد؟!
اندر احوالات ماراتن کیش
ماموریت وزیر اقتصاد به دبیر مناطق آزاد برای رسیدگی به حواشی ماراتن کیش

  آخرين اخبار
نامه کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان پیرامون حوادث اخیر کیش به رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور
خطوط سبز ارزی برای تولیدکنندگان مناطق ویژه اقتصادی ایجاد می‌شود
حضور دادستان کیش در جلسه شورای معاونین و مدیران شرکت عمران، آب و خدمات کیش
نسل زد کیش : چالش‌ها و فرصت‌ها
ارائه دستاورد‌های بیش از ۴۰ کشورجهان در کیش اکسپو ۱۴۰۴
چهارشنبه 19 آذر 1404 - 19 جمادی الثانی 1447 - 10 دسامبر 2025 - شماره 4847 (2231 دوره جدید)
شاخص‌های آماری مناطق آزاد در هشت‌ماهه 1404 منتشر شد
آغاز دوره جدید سیاست‌گذاری فرهنگی در مناطق آزاد با تشکیل شورای‌عالی فرهنگی مناطق
بازدیدهای مستمر معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش از طرح ها و پروژه های در دست اجرا
حضور فعال دبیرخانه و سازمان‌های مناطق آزاد در رویداد کیش اکسپو 2025
  پربيننده ترين اخبار
نمایشگاه کتاب ، خلق محیط زیبای فرهنگی در کیش
معرفی نفرات برتر ماراتن بزرگ ایران
یکشنبه 16 آذر 1404 - 16 جمادی الثانی 1447 - 7 دسامبر 2025 - شماره 4844( 2228 دوره جدید)
رونمایی از «میکارت» در جزیره کیش
دوشنبه 17 آذر 1404 - 17 جمادی الثانی 1447 - 8 دسامبر 2025 - شماره 4845 ( 2229 دوره جدید)
شنبه 15 آذر 1404 - 15 جمادی الثانی 1447 - 6 دسامبر 2025 - شماره 4843( 2227 دوره جدید)
جزیره کیش قربانی چه چیزی شد؟!
اندر احوالات ماراتن کیش
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شورای‌عالی مناطق آزاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
آقای کبیری یا اطلاع ندارید یا اطلاع دارید و اهمیت نمی دهید...!
توسعه کیش؛میان عشق به جزیره و نگاه عبوری مدیران
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

گردشگری کیش نیازمند برندسازی شهری
دکتر رضا شجیع

مهمترین علت عدم قرارگیری ریل گردشگری جزیره زیبای کیش بر روی یک برنامه جامع و هدفمند این است که فشار افکار عمومی کیش برای بهبود وضعیت و فرایندهای گردشگری این جزیره زیبا معمولا به فصول «کم گردشگر» سال منتهی شده و با تغییر فصل و بازگشت‌ دوباره گردشگران به دلیل بهتر شدن شرایط آب و هوایی، موضوع برنامه ریزی بلندمدت و همه جانبه نگر برای مدتی دوباره به دست فراموشی سپرده می شود

  

این چرخه باطل در حالی شکل گرفته است که زیرساخت های گردشگری کیش به دلیل تمرکز حداکثری بر «گردشگری توده وار» با محوریت حجم بالا و ارزش آفرینی پایین در حال مصرف شدن و نزدیکی به پایان چرخه عمر خود هستند و از آن طرف زیرساخت های گردشگرپذیر جدید به مثابه مزیت های نو در این جزیره زیبا ایجاد نشده است. تمرکز حداکثری بر‌ ساخت هتل بدون توجه کافی به توزیع متوازن فرصت های سرمایه گذاری در موضوع تفریحات گردشگری، آن هم در انواع شانزده گانه، نهایتا جزیره کیش را به نقطه‌ای رسانده‌ است که هم در‌ افزایش نرخ بازگشت گردشگر و همچنین جذب گردشگران جدید به چالش های و جبران ناپذیر دچار شده است.

 

در کنار این فراموشی و غفلت همیشگی در موضوع گردشگری جزیره کیش، اما مهمترین چالش از نظر اینجانب فقدان یک برندینگ شهری موفق برای تحقق بازاریابی گردشگری این مقصد گردشگری منحصر به فرد است.

 

امروزه از «برندسازی شهری» به عنوان ابزاری راهبردی یاد می شود که می‌تواند به افزایش رقابت پذیری، اعتبار و قدرت یک شهر یا جزیره کمک کند. برندسازی شهری، ایجاد آگاهی کامل نسبت به این تجربه است که هویت بارز یک شهر چگونه در ذهن گردشگران نقش می بندد و عامل جذابیت شهرها را دو چندان می کند. تصویری که برند شهری در ذهن گردشگران تداعی می کند، حاصل پیام های مختلف و متفاوت ارسال شده توسط برند شهری است که در ذهن هریک از گیرندگان منحصر به فرد این پیام ها جداگانه شکل می گیرد. درحقیقت، تصاویر تداعی شده از برند شهری در ذهن گردشگران، از واقعیتی فیزیکی سرچشمه می گیرد و براساس پیش داوری ها، تمایلات و خاطرات شکل گرفته در حافظه جمعی گردشگران نهادینه می شود.

 

هدف «برندسازی شهری» در جایی شبیه کیش زیبا برقراری پیوند با هویت گردشگر و نهایتا افزایش نرخ بازگشت او به کیش است؛ گردشگر در گزینه های سفر خود باید دوباره و دوباره به کیش فکر کند ‌و این دستاورد مقدمه موفقیت دست اندرکاران حوزه گردشگری در موضوع «بازاریابی گردشگری» است؛ در حال حاضر محصولی که آنها در حال بازاریابی هستند محصولی مبهم و غیرجذاب است که در خلال تغییرات مداوم مدیریتی به دست فراموشی سپرده شده است. آنچه اما نیازمند توجه است جزیره ای است که‌ با ایده های سنتی و افکار قدیمی، قادر به جذب گردشگر نیست و قطعا با روز‌های سخت تری مواجه خواهد شد.

 شماره خبر : 5374         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.