دکتر رضا شجیع پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
آنچه در نهمین سفر استانی رییس جمهور پزشکیان به استان هرمزگان گذشت ...
جزیره کیش در ایمنی شهری و ارتقای فرهنگ ایمنی پیشتاز است
پس از 10 سال جزیره کیش میزبان رویداد TEDx می شود
مدیریت بحران کیش نیازمند ارتقاء و سرمایه گذاری بیشتری است
بازگشت وسایل نقلیه شارژی به پیست های دوچرخه ؟!
تدوین سند جامع آموزش کیش در دستور کار قرار دارد
پیام مدیرعامل شرکت آب و برق کیش به مناسبت روز آتش‌نشان
هتل آریا باستان کیش، برنده نخستین نشان «هتل سبز ایران» شد.
الزام ثبت کد ملی در پذیرش مسافران شناورهای تفریحی کیش
مردم و فعالان اقتصادی عامل اصلی رونق کیش هستند
کیش ایر بخش مهمی از پازل توسعه گردشگری کیش است
مسابقات جایزه بزرگ اسکواش با رتبه امتیازی PSA به میزبانی کیش
کیش نمادی از هم افزایی مثبت بخش خصوصی و بخش دولتی است
احیای مزیت‌ها و مشوق‌های قانونی در مناطق آزاد ضروری است

  آخرين اخبار
آنچه در نهمین سفر استانی رییس جمهور پزشکیان به استان هرمزگان گذشت ...
شنبه 12 مهر 1404 - 11 ربیع الثانی 1447 - 4 اکتبر 2025 - شماره 4799 (2183 دوره جدید)
جزیره کیش در ایمنی شهری و ارتقای فرهنگ ایمنی پیشتاز است
پس از 10 سال جزیره کیش میزبان رویداد TEDx می شود
مدیریت بحران کیش نیازمند ارتقاء و سرمایه گذاری بیشتری است
بازگشت وسایل نقلیه شارژی به پیست های دوچرخه ؟!
چهارشنبه 9 مهر 1404 - 8 ربیع الثانی 1447 - 1 اکتبر 2025 - شماره 4798 ( 2182 دوره جدید)
مشکلات سرویس مدارس
تدوین سند جامع آموزش کیش در دستور کار قرار دارد
پیام مدیرعامل شرکت آب و برق کیش به مناسبت روز آتش‌نشان
  پربيننده ترين اخبار
گردشگری، زنجیره‌ای به هم پیوسته
یکشنبه 6 مهر 1404 - 5 ربیع الثانی 1447 - 28 سپتامبر 2025 - شماره 4795 ( 2179 دوره جدید)
طرح تردد خودروهای مناطق آزاد قشم و کیش در آستانه اجرا است
رشد ۱۲ درصدی شاخص سرمایه‌گذاری تحقق‌یافته داخلی مناطق آزاد
احیای مزیت‌ها و مشوق‌های قانونی در مناطق آزاد ضروری است
سامانه ها ابزار تسهیل گری اند یا عامل مانع تراشی! مناطق آزاد در بدنه دبیرخانه مخالفانی دارد!
مشکل لباس فرم مدارس
تاکید بر نقش مناطق آزاد ایران در همگرایی اقتصاد دیجیتال بین کشورهای عضو بریکس
کیش ایر بخش مهمی از پازل توسعه گردشگری کیش است
نقش محوری بومیان کیش در دیپلماسی فرهنگی و جذب گردشگر خارجی
چند نکته
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

گردشگری کیش نیازمند برندسازی شهری
دکتر رضا شجیع

مهمترین علت عدم قرارگیری ریل گردشگری جزیره زیبای کیش بر روی یک برنامه جامع و هدفمند این است که فشار افکار عمومی کیش برای بهبود وضعیت و فرایندهای گردشگری این جزیره زیبا معمولا به فصول «کم گردشگر» سال منتهی شده و با تغییر فصل و بازگشت‌ دوباره گردشگران به دلیل بهتر شدن شرایط آب و هوایی، موضوع برنامه ریزی بلندمدت و همه جانبه نگر برای مدتی دوباره به دست فراموشی سپرده می شود

  

این چرخه باطل در حالی شکل گرفته است که زیرساخت های گردشگری کیش به دلیل تمرکز حداکثری بر «گردشگری توده وار» با محوریت حجم بالا و ارزش آفرینی پایین در حال مصرف شدن و نزدیکی به پایان چرخه عمر خود هستند و از آن طرف زیرساخت های گردشگرپذیر جدید به مثابه مزیت های نو در این جزیره زیبا ایجاد نشده است. تمرکز حداکثری بر‌ ساخت هتل بدون توجه کافی به توزیع متوازن فرصت های سرمایه گذاری در موضوع تفریحات گردشگری، آن هم در انواع شانزده گانه، نهایتا جزیره کیش را به نقطه‌ای رسانده‌ است که هم در‌ افزایش نرخ بازگشت گردشگر و همچنین جذب گردشگران جدید به چالش های و جبران ناپذیر دچار شده است.

 

در کنار این فراموشی و غفلت همیشگی در موضوع گردشگری جزیره کیش، اما مهمترین چالش از نظر اینجانب فقدان یک برندینگ شهری موفق برای تحقق بازاریابی گردشگری این مقصد گردشگری منحصر به فرد است.

 

امروزه از «برندسازی شهری» به عنوان ابزاری راهبردی یاد می شود که می‌تواند به افزایش رقابت پذیری، اعتبار و قدرت یک شهر یا جزیره کمک کند. برندسازی شهری، ایجاد آگاهی کامل نسبت به این تجربه است که هویت بارز یک شهر چگونه در ذهن گردشگران نقش می بندد و عامل جذابیت شهرها را دو چندان می کند. تصویری که برند شهری در ذهن گردشگران تداعی می کند، حاصل پیام های مختلف و متفاوت ارسال شده توسط برند شهری است که در ذهن هریک از گیرندگان منحصر به فرد این پیام ها جداگانه شکل می گیرد. درحقیقت، تصاویر تداعی شده از برند شهری در ذهن گردشگران، از واقعیتی فیزیکی سرچشمه می گیرد و براساس پیش داوری ها، تمایلات و خاطرات شکل گرفته در حافظه جمعی گردشگران نهادینه می شود.

 

هدف «برندسازی شهری» در جایی شبیه کیش زیبا برقراری پیوند با هویت گردشگر و نهایتا افزایش نرخ بازگشت او به کیش است؛ گردشگر در گزینه های سفر خود باید دوباره و دوباره به کیش فکر کند ‌و این دستاورد مقدمه موفقیت دست اندرکاران حوزه گردشگری در موضوع «بازاریابی گردشگری» است؛ در حال حاضر محصولی که آنها در حال بازاریابی هستند محصولی مبهم و غیرجذاب است که در خلال تغییرات مداوم مدیریتی به دست فراموشی سپرده شده است. آنچه اما نیازمند توجه است جزیره ای است که‌ با ایده های سنتی و افکار قدیمی، قادر به جذب گردشگر نیست و قطعا با روز‌های سخت تری مواجه خواهد شد.

 شماره خبر : 5374         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.