زخم زشت زباله بر چهره زیبای سواحل کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش
توزیع کتب درسی در کیش براساس محل تحصیل دانش آموزان
کیش و قشم مناطق آزاد برتر در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری
رتبه‌ برتر روابط عمومی مناطق آزاد کشور برای کیش
افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک در کیش
میزان بارندگی‌ها در کیش ۱.۵ برابر افزایش یافت
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
بازدید رئیس کل دادگستری هرمزگان از حوزه قضایی کیش
در مناطق آزاد فقط به دنبال آمار سازی هستند
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش

  آخرين اخبار
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش
توزیع کتب درسی در کیش براساس محل تحصیل دانش آموزان
کیش و قشم مناطق آزاد برتر در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری
رتبه‌ برتر روابط عمومی مناطق آزاد کشور برای کیش
افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک در کیش
میزان بارندگی‌ها در کیش ۱.۵ برابر افزایش یافت
شنبه 8 اردیبهشت 1403 ، 18 شوال 1445 ، 27 آپریل 2024 ، شماره 4449 (1833 دوره جدید)
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری
  پربيننده ترين اخبار
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 ، 12 شوال 1445 ، 21 آپریل 2024 ، شماره 4444 (1828 دوره جدید)
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
انگیزه و تلاش در ورزش کارگری کیش بالاست
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

زخم زشت زباله بر چهره زیبای سواحل کیش
زخم زشت زباله بر چهره زیبای سواحل کیش

برخی گردشگران و متاسفانه برخی از کیشوندان پس از تفرج و استفاده از سواحل کیش و دیگر مواهبش، خراش زباله را بر چهره ساحل به یادگار می گذارند و این زشت ترین تصویری است که در پهنه خلیج فارس و در سواحل جزیره کیش نظرها را به سمت خود جلب می کند!

  


استراحت در سایه سار درختان با هوایی پاک، زمین سرسبز و زیبا حق همه مردم است و ریختن زباله پس از بهره مندی از مواهب الهی بی احترامی به حقوق دیگران است. جزیره کیش را به سواحل زیبای آن می شناسند؛ پاکیزگی سواحل کیش آنقدر در نظر گردشگران داخلی و خارجی پررنگ است که از آن به عنوان یکی از منحصر بفرد ترین سواحل دنیا یاد می کنند اما حفظ زیبایی این سواحل توسط همین گردشگران و یا کیشوندان موضوعی دارای اهمیت است. این روزها هوای بهاری ، خنک و دلچسب جزیره مردم را به سمت استفاده از طبیعت زیبای سواحل کیش می کشاند اما روشن کردن آتش و سوختن ماسه های ساحل، جمع نکردن زباله ها، آسیب به صندلی ها و آلاچیق ها زیبایی بصری را دچار چالش نموده است. بازدید میدانی خبرنگار اقتصاد کیش از  ساحل سیمرغ؛ پارک طلوع؛ ساحل هتل ترنج؛ کشتی یونانی و... حکایت عجیب و غریبی را نشان می دهد  و صحبت با افرادی که آنجا بودند نیز صحه ای بر این حکایت  می گذارد...

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ جزیره مرجانی کیش دارای سواحل متعدد با دریای آبی و چشم‌نوازی است که باعث شده تا این جزیره مقصد اصلی استراحت و تفریح در میان گردشگران باشد. کیش در امتداد خط ساحلی ۱۳۵۹ کیلومتری ایران در شمال خلیج فارس و در یک‌چهارم اول ورودی هرمز به خلیج فارس قرار دارد. طول جزیره از ساحل غربی تا ساحل شرقی آن (فاصله مجتمع مریم تا میدان هور) ۱۵٫۴۵ کیلومتر است. حداکثر عرض آن نیز از سواحل جنوبی تا سواحل شمالی (فاصله گمرک تا فانوس دریایی) ۷٫۵ کیلومتر است. در طول زمان و با ساماندهی سواحل انواع امکانات برای رفاه حال کیشوندان و گردشگران طراحی و اجرا شده است تا همه بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند، معرفی برخی از سواحل کیش در ادامه این گزارش خالی از لطف نیست و شاید یادآوری باشد که بیشتر از این سواحل نگهداری کنیم ...

ساحل مرد ماهیگیر

ساحل مرد ماهیگیر در قسمت شرقی جزیره کیش و یکی از پارک‌های ساحلی جزیره است که با نماد مجسمه ۱۲ متری مرد ماهیگیر شناخته می‌شود. این ساحل دارای دو آب‌نمای زیبا در قسمت شرقی و غربی است که به وسیله یک جوی آب به هم وصل شده‌اند و دارای نورپردازی‌های زیبایی است که در شب ساحل را روشن می‌کند. ساحل مرد ماهیگیر دارای پوشش گیاهی متنوع است که زیبایی ساحل را دوچندان کرده و ماسه‌های این ساحل هم محل مناسبی برای ساخت مجسمه‌های ماسه‌ای است.

ساحل مرجان  

ساحل مرجان یکی از زیباترین سواحل جزیره کیش است که در بخش شرقی جزیره و کنار بازار مرجان واقع شده که در این ساحل آبی بیکران خلیج فارس و سواحل مرجانی را می‌توانید ببینید. این ساحل زیبا که به بازار مرجان متصل است و ماهی‌های کوچک و آبزیان دریایی  در آن به راحتی قابل تماشا کردن است .علاوه بر تفریحات پاراسل، غواصی، پیست دوچرخه سواری، شاتل، جت اسکی، قایق سواری که در این ساحل برای گردشگران فراهم است وجود آلاچیق‌ها در سراسر ساحل مرجان ، کافی شاپ، بوفه و فودکورت‌های ساحلی محلی برای تجربه آسایش و آرامش است.

ساحل میرمهنا

 یکی از بزرگترین سواحل جزیره کیش ساحل میرمهنا است که در شمال غربی جزیره واقع شده و حدود ۱۰ هکتار وسعت دارد. این ساحل در منطقه بومی کیش قرار دارد و محل مناسبی برای شناخت فرهنگ و مردم بومی جزیره است، این ساحل دارای یک اسکله بزرگ است که پارک ساحلی را به دو قسمت تقسیم کرده و ۴ ایستگاه برای سوار شدن به قایق و گردش با قایق دارد. در نزدیکی بازار عرب‌ها، بازار ماهی فروشان و کتابخانه ملی، ساحل میرمهنا قرار دارد و محل مناسبی برای استراحت، دوچرخه‌سواری در مسیر دوچرخه سواری ساحل، ماهیگیری، هم صحبتی با مردم بومی کیش و گوش دادن به موسیقی زنده محلی در رستوران‌های ساحلی است.

ساحل اسکله تفریحی  

ساحل اسکله تفریحی کیش از عرشه‌های چوبی و ستون‌های فلزی ساخته شده که دارای ۱۰ هزار متر مربع مساحت و سازگار با محیط زیست و اکوسیستم است و تاثیر مخرب روی صخره‌های مرجانی ندارد. این ساحل مکان دیدنی و زیبا برای تماشا خلیج فارس و انجام ورزش‌های آبی است و رستوران‌های آن محل مناسبی برای لذت بردن از موسیقی محلی است که به طور زنده اجرا می‌شوند‌.

از جمله امکانات تفریحی که در اسکله تفریحی کیش فراهم شده می‌توان به قایق‌های کف شیشه‌ای برای دیدن اعماق دریا، مراکز غواصی، جت اسکی، پاراسل و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

ساحل سیمرغ

ساحل سیمرغ در جنوب شرقی جزیره کیش و نزدیک هتل سیمرغ، پارک دلفین‌ها و پارک ساحلی مارینا و در امتداد خط ساحلی قرار دارد و یکی‌دیگر از سواحل جزیره کیش است که برای یک سفر خانوادگی و انجام ورزش‌هایی مثل اسکیت، دوچرخه‌سواری، بدمینتون و تنیس روی میز مناسب است. در این پارک ساحلی امکان اجاره دوچرخه و گردش در امتداد خط ساحلی وجود دارد و یکی از سواحل جزیره با ماسه‌های نقره‌ای و نورپردازی زیبا است  و به غیر از امکانات ورزشی می‌توانید از تفریحات دریایی که در این ساحل فراهم است استفاده کنید.

ساحل درختان نارگیل

ساحل درختان نارگیل یکی از سواحل آرام و بکر جزیره است که در ضلع شرقی کیش واقع شده و با ۲۰ هزار متر مربع وسعت یکی از سواحل زیبا جزیره است که درختان شگفت‌انگیزی دارد. این ساحل به دلیل داشتن ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ درخت نارگیل سر به فلک کشیده به ساحل درختان نارگیل معروف است و سواحل مرجانی زیبا و چشم‌انداز خلیج فارس، زیبایی فوق‌العاده‌ای به این ساحل داده است. در ساحل درختان نارگیل امکاناتی مثل قایق سواری، دوچرخه‌سواری، جت اسکی، سه چرخه‌های آبی، غواصی، رستوران و کافی شاپ و بسیاری موارد دیگر برای تفریح گردشگران فراهم است.

ساحل کشتی یونانی

یکی از سواحل جزیره کیش ساحل کشتی یونانی است که در نزدیکی روستا باغو واقع شده و به عنوان ساحل صخره‌ای شناخته می‌شود که از بالای آن می‌توانید صدای امواج دریا را هنگام برخورد با صخره‌ها بشنوید. در ساحل کشتی یونانی می‌توانید از تماشای امواج و دیدن طلوع و غروب خورشید لذت ببرید و به تماشا کشتی به گل نشسته یونانی بنشینید.

این پارک ساحلی دارای امکاناتی مثل رستوران، سالن ورزشی، بوفه، پارکینگ، کافه تریا، آمفی تئاتر و بسیاری موارد دیگر است.

ساحل کلبه هور

 که در میدان هور واقع شده یکی از سواحل جزیره کیش است که در غربی‌ترین دماغه جزیره واقع شده و یکی از سواحل متفاوت است و یک غار ۵ متری در جنوب این ساحل واقع شده که به هنگام مد دریا منظره زیبایی به وجود می‌آورد. ساحل کلبه هور دارای نورپردازی‌های زیبایی است و در این ساحل می‌توانید از تماشای کشتی‌های به گل نشسته و لنج‌های ماهیگیری و عکاسی از مناظر زیبا لذت ببرید.

گفت و گو با مردم...

حال که معرفی برخی از سواحل کیش از نظر گذشت به موضوع اصلی گزارش برمی گردیم که همانا لزوم حفظ و نگهداشت این سواحل و کمک به متولیان این امر در جزیره است. باید به این نکته توجه داشت که مسئولیتی که متوجه مسئولان می شود به نحو احسن در سطح شهر در حال انجام است اما بخش عمده ای از این مسئولیت متوجه ما مردم به عنوان گردشگر و کیشوند است که باید به آن توجه داشته باشیم.

به سواحل سری زدیم و متاسفانه با صحنه های نازیبایی مواجه شدیم؛ وجود زباله هایی مربوط به برپایی آتش و آسیب به شن های ساحل، ضایعاتی که بی پروا در ساحل رها شده اند، حکاکی های یادگاری بر بدنه آلاچیق ها و صندلی ها و صحنه هایی از این دست تمام علاقمندان به کیش را غمگین می کند!

آقایی میانسال در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه در بسیاری کشورها از ساحل استفاده‌ مناسبی می‌شود و برای این طبیعت و نعمت خدادادی برنامه و طرح دارند باید برای پاکسازی ساحل فرهنگسازی شود، گفت: خوشبختانه مردم بومی و محلی کیش به سطحی از آگاهی محیط زیستی رسیده اند که اگر در سواحل دریا آلودگی مشاهده کنند یا به مسئولان امر اطلاع رسانی می کنند و یا راسا اقدام به پاکسازی می کنند و مردم کیش در حدی عالی به اهمیت محیط زیست، دریا و سواحل پاک اعتقاد دارند.

وی با تقدیر از خدمات مسئولین شهری در زیبایی شهر، اظهار کرد: جزیره کیش در طول سواحل جنوبی کشور به‌عنوان نگین خلیج‌فارس می‌درخشد و باید بیش از پیش به این ساحل بکر توجه کرد، چون این موضوع نشان‌دهنده‌ اهمیت دادن به محیط زیست و محلی است که در آن زندگی می‌کنیم.

یکی از گردشگران در ساحل هتل ترنج در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: مشاهده انواع پلاستیک، قوطی های پلاستکی نوشابه و کنسرو و ... علاوه بر آلودگی آب، چهره زشتی به زیبایی دریا بخشیده است و بسیار ناراحت کننده است و باید برای برون رفت این معضل تدابیر ویژه ای اندیشید. استفاده از کیسه های نایلونی و ظروف یک بار مصرف پلاستیکی و رها سازی آن ها در سواحل به مرور منابع آبی و خاکی را تهدید می‌کند، زباله های پلاستیکی باعث آلودگی محیط می‌شود و این مواد با باد جابه جا شده و وارد دریا و آبراه های آبی می‌شود و چهره زشتی هم به منطقه می دهد. وی تصریح کرد : باید با افزایش آگاهی هایی عمومی مصرف ظروف یکبار مصرف در جامعه کاهش و فرهنگ استفاده از پاکت های پارچه ای نیز نهادینه شود و این مشکل یادشده نیز به تحقق این مهم نیز بتدریج برطرف خواهد شد.

مرد جوانی که از کیشوندان بود با بیان اینکه برای فرهنگسازی و اجرای برنامه‌ پاکسازی سواحل باید همه‌ امکانات فراهم شود تا مردم در طول روز بتوانند در این برنامه مشارکت کنند، خاطرنشان کرد: نباید پاکسازی ساحل به یک روز خاص خلاصه شود بلکه باید آحاد جامعه با فرهنگسازی صحیح این اقدام را در طول سال انجام دهند. وجود شور و نشاط و انگیزه حاضران در مراسم پاکسازی ساحل، نشانگر علاقه‌ شدید مردم به محیط زیست و درک زیاد آنها از این مقوله است. ساحل کیش جاذبه طبیعی و منحصر به فرد کشور است که همه اقشار جامعه وظیفه حفاظت و حراست از آن بر عهده دارند.

خانمی جوان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر ایران به قصد آمدن به جزیره کیش سفر می کنند و همین مطلب نیز اهمیت استراتژیک جزیره را در بحث گردشگری دوچندان می کند. یکی از جاذبه های منحصر به فردی که گردشگران در سفر به کیش به صورت ویژه به قصد بازدید از آن می آیند، ساحل کم نظیر آن است. مردم کیش به ساحل این شهر حساسیت بسیار زیادی دارند و فعالان زیست محیطی نیز همواره در تلاش برای حفاظت از این نعمت گرانبهای خدادادی هستند. مردم کیش همیشه در حفظ محیط طبیعی ساحل در صحنه حضور دارند و در طول سال آئین های مختلف پاکسازی ساحل را به صورت خودجوش برگزار می کنند و بسیار خرسندم که می بینم فرهنگ حفاظت از محیط زیست در میان مردم کیش نهادینه شده است اما متاسفانه این روزها کم توجهی هایی دیده می شود که بسیار ناراحت کننده است.

یکی دیگر از کیشوندان با بیان اینکه ما در بحث حراست و حفاظت از محیط زیست تاکید زیادی بر مشارکت مدنی داریم و بدون مشارکت مدنی این امر مهم به نوعی غیر قابل تصور است  تصریح کرد: ساحل کیش از اهمیت بسیار ویژه ای برای مردم این شهر و گردشگرانی که به آن سفر می کنند برخوردار است و به همین دلیل مردم تاکید زیادی بر حفظ و پاکیزگی و حراست از این جاذبه طبیعی دارند.قطعا پاکسازی ساحل در طول سال بر میزان تمایل مجدد گردشگران برای سفر به کیش بسیار تاثیر دارد. پاکیزگی ساحل کیش رابطه تنگاتنگی با ماندگاری گردشگران در این شهر دارد که باید در حراست از آن همگان کوشا باشند و لازم است که تک تک مردم حراست از سواحل را وظیفه شخصی خود قلمداد کنند .

یکی دیگر از کیشوندان که اخیرا به ساحل سیمرغ رفته بود با انتقاد از مردمی که تنها به قصد تفریح و لذت به این مکان می روند و به پاکیزگی و استفاده سایر افراد توجهی ندارند گفت: متاسفانه تصویر زشتی در برخی از سواحل مشاهده می شود و مقصر اصلی آن هم خود ما هستیم . اگر هر کس وظیفه شهروندی خود را به درستی انجام دهد همیشه ساحلی زیبا و پاکیزه خواهیم داشت.

 

 بی تفاوتی را کنار بگذاریم ...

این بی تفاوتی نسبت به ریختن زباله در هر مکانی در مناطق گردشگر پذیر مانند جزیره زیبای کیش ظلم مضاعف و نابخشودنی بر محیط زیست بوده که کارشناسان معتقدند برای برون رفت نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و برنامه ریزی نهادهای ذیربط است.

البته قطعا متولیان امر نسبت به پاکسازی سواحل از زباله برنامه ریزی موقت دارند که این راهبرد نیز باید در طول سال به ویژه در ایام گردشگری مستمر تکرار بشود تا دغدغه ای در این ارتباط وجود نداشته باشند.

آنطور که تجربه نشان داده  و کارشناسان می گویند مسئولان باید طرح جمع آوری زباله با مشارکت مسافران و گردشگران و اهالی را به صورت مداوم و هر ماه اجرایی کنند تا بتدریج فرهنگ سازی شود. حتی پیشنهاد می شود که همایش هایی به موضوعات مرتبط  را برگزار کنند تا نسبت به نریختن زباله و حفاظت از طبیعت و سواحل فرهنگ سازی صورت گیرد.

گردشگران ، پس از تفرج و استفاده از آب‌های ساحلی و دیگر مواهب آن ، خراش زباله را بر چهره ساحل به یادگار می گذارند و این زشت ترین تصویری است که در پهنه خلیج فارس، نظرها را به سمت خود جلب می کند.استراحت در سایه سار درختان با هوایی پاک، زمین سرسبز و زیبا حق همه مردم است و ریختن زباله پس از بهره مندی از مواهب الهی بی احترامی به حقوق دیگران است.

جمع آوری زباله‌ها و قرار دادن در محل‌های تعیین شده کار ساده ای است که می تواند کمک بزرگی به پاکی محیط زیست دریا باشد، ضمن اینکه خطرات رهاسازی زباله ها در طبیعت و ساحل با نفوذ به خاک و آب و آلوده کردن آنها به سلامت انسان بر می گردد.

حرف آخر...

جزیره کیش با امکانات ویژه خدمات ملی و گاهاً بین المللی به گردشگرانش می دهد که ضروری است علاوه بر داشتن برنامه های علمی خدمات رسانی در همه حوزه ها به گردشگران از مسوولیت اجتماعی و ظرفیت های دیگر گردشگران برای حل چالش های فرارو از جمله پیشگیری از ریختن زباله در سواحل و توسعه فرهنگ مسئولیت پذیری استفاده شود.

در کنار داشتن برنامه ریزی برای برون رفت از معضلاتی از جمله زباله، تخریب محیط زیست و عرصه های طبیعی باید تدابیری اتخاذ شود تا بکارگیری نقش مشارکت اجتماعی گردشگران و مسافران این موضوع به یک گفتمان تبدیل شود که برای تحقق این مهم باید کارهای عملی  انجام شود تا شرایط موجود را برای دستیابی به توسعه همه جانبه تغییر داد.

به تاکید کارشناسان ضروری است مردم و مسوولان با مشارکت گردشگران و مسافران با عزم جدی  در این راه گام بردارند و در عین حال پاکیزه نگهداشتن جزیره کیش به دلیل شکنندگی و حساسیت های محیط زیستی و همچنین گردشگر پذیربودن همواره یکی از مهم ترین دغدغه اهالی و دوستداران جزیره بوده است . کم توجهی به چنین مسائلی در بلند مدت چهره زیبای سواحل و طبیعت بکر منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد و پیامدهای زیست محیطی زیادی را به یادگار می گذارد و باید به فکر بود ...

 شماره خبر : 6159         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.