پارلمان زنان کیش ، ایدهای فوق العاده ، اگر درست اجرا شود پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
برگزاری آئین تجلیل و تکریم پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
تغییر تاریخ برگزاری مسابقات جهانی تکواندو به میزبانی کیش
اجرایی شدن نرخ‌های جدید حمل و نقل درون شهری از اول اردیبهشت در کیش
جزیره کیش میزبان مسابقات بین‌المللی تنیس ساحلی
تحولات منطقه را رصد می‌کنیم
دولت، در جذب سرمایه خارجی در مناطق آزاد ناکام بوده است
موانع پیش روی مناطق آزاد با فلسفه و اساس این مناطق در تضاد است
بندر عباس میزبان نمایشگاه مشترک توانمندی‌های صنایع‌دستی و گردشگری قطر و هرمزگان
مسابقات مچ‌اندازی آسیا ، کیش یا دوبی؟
با حکم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی معرفی شد
نقشه راه پنج ساله شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش تدوین می شود
اعلام ساعت جدید فعالیت بانک‌ها در کیش
اتحاد دولت و بخش خصوصی برای توسعه کیش ضروری است

  آخرين اخبار
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
برگزاری آئین تجلیل و تکریم پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
تغییر تاریخ برگزاری مسابقات جهانی تکواندو به میزبانی کیش
اجرایی شدن نرخ‌های جدید حمل و نقل درون شهری از اول اردیبهشت در کیش
جزیره کیش میزبان مسابقات بین‌المللی تنیس ساحلی
تحولات منطقه را رصد می‌کنیم
دوشنبه 27 فروردین 1403 ، 6 شوال 1445 ، 15 آپریل 2024 ، شماره 4440 (1824 دوره جدید)
دولت، در جذب سرمایه خارجی در مناطق آزاد ناکام بوده است
موانع پیش روی مناطق آزاد با فلسفه و اساس این مناطق در تضاد است
بندر عباس میزبان نمایشگاه مشترک توانمندی‌های صنایع‌دستی و گردشگری قطر و هرمزگان
  پربيننده ترين اخبار
دوشنبه 20 فروردین 1403 ، 28 رمضان 1445 ، 8 آپریل 2024 ، شماره 4436 (1820 دوره جدید)
استقبال خوب گردشگران از تفریحات دریایی در ایام نوروز کیش
یکشنبه 26 فروردین 1403 ، 5 شوال 1445 ، 14 آپریل 2024 ، شماره 4439 (1823 دوره جدید)
تقدیر از دو فعال رسانه ای توسط سازمان منطقه آزاد کیش
اختصاص دستگاه ماموگرافی سه بعدی به بیمارستان کیش
جزیره هندورابی مقصد نوروزی گرشگران دوستدار طبیعت
سرپرست جدید مدیریت فناوری‌های راهبردی و تحول دیجیتال شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش
ثبت بیش از 38 هزار نفر شب اقامت در کمپ های اسکان موقت نوروزی کیش
جزیره کیش میزبان نمایشگاه بین المللی”انجمن صنعت پخش
اجرای طرح زیست محیطی با توزیع بیش از 7000 کیسه جمع آوری پسماند خودرو در جزیره کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

پارلمان زنان کیش ، ایدهای فوق العاده ، اگر درست اجرا شود

  



پارلمان زنان کیش ، ایدهای فوق العاده ، اگر درست اجرا شود

تشکیل پارلمان زنان به عنوان ایده ای نو و جذاب که از طرف مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش مطرح شد نیازمند برداشتن گامهای عملی و اجرایی و توجهی همه جانبه به موضوع  برای تحقق این طرح خلاقانه و مشارکت جمعی بانوان جزیره کیش در حوزه های مختلف  می باشد .

بحث تشکیل پارلمان زنان در جزیره کیش موضوعی بود که چندی پیش برای نخستین بار از سوی دکتر غلامحسین مظفری؛ مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش  در دیدار با اعضا هیئت تحریریه روزنامه اقتصاد کیش مطرح شد. این موضوع مشارکت اجتماعی زنان را در سیاست گذاریها، تصمیم گیری ها و اجرای موثر آنها دوچندان خواهد کرد و برای زنان فعال جزیره کیش که تا امروز نشان داده اند در این زمینه بسیار مستعد و صاحب فکر و ایده هستند خبر مسرت بخشی است. به این بهانه در ابتدا نگاهی به فلسفه وجودی پارلمان  ها و هدف از تشکیل آنها خواهیم داشت.

پارلمان ها قدیمی تر از برآمدن دموکراسی هستند، تاریخ ظهور آنها به قرن دوازدهم و اروپای قرون وسطی باز می گردد، بسیاری از مقررات و رویه های امروزی مجالس قانونگذاری از تجارب تاریخی طولانی آنها سرچشمه گرفته است و امروز هم متناسب با تغییر و تحولات جوامع از همین سیستم استفاده می شود.

اگر مروری اجمالی به گذشتۀ دیرینۀ پارلمان بیاندازیم، چگونگی پارلمان وریشه پارلمان ها و مجالس مشابه آن به قرن های خیلی دور برمیگردد. حتی دردنیای قدیم هم مراکزی مشابه پارلمان های امروزی وجود داشته است. اما پارلمان های امروزی براساس شرایط امروز جهان به وجود آمده و گسترش پیدا کرده اند. این سیستم بسیاری از کشورهای جهان را تحت تأثیر فعالیت و قدرت خود قرارداده است. دراین سیستم ها یکی از وظایف پارلمان قانونگذاری است. البته در این سیستم قوه مجریه هم میتواند برای قانونگذاری به مجلس کمک کند. منتهی پیشنهادات دولت لازم است که بازهم به تأیید نمایندگان برسد. پس از آنکه قانونی تصویب شد، پارلمان برای اجرای تمام و کمال آن برقوه مجریه نظارت میکند.

هر چند موضوع تشکیل پارلمان زنان در شکل و شمایل بالا در کیش مد نظر نیست اما باید بدانیم تکیه بر  این نام بر روی یک تشکیلات سازوکار ویژه خود را می طلبد که باید از سوی سازمان منطقه آزاد کیش مورد توجه جدی قرار گیرد.

بر اساس سیاست های اعلام شده  سازمان منطقه آزاد کیش، در ایجاد پارلمان زنان تفکیک جنسیتی و مرز بندی میان زنان و مردان مد نظر نیست. ساختار جزیره کیش و حضور زنان فعال بیشمار در حوزه های مختلف و همچنین انگیزه و پرکاری بالای زنان باعث می شود تا قسمت اعظمی از اقدامات و فعالیت ها از طریق زنان جزیره انجام  شود اما  آنها در سیاست گذاریها  و مباحث کلان  دیده نشوند و امکان عرضه تمام و کمال توانشان وجود نداشته باشد. با طرح موضوع تشکیل پارلمان زنان، ساختاری واقعی برای زنان کیش بمنظور مشارکت در  مدیریت جزیره  برای کمک به سازمان منطقه آزاد کیش تعریف خواهد شد. پارلمان زنان در جزیره می تواند مجموعه ای کارآمد و موثر باشد و ساختار، اختیارات و نحوه مشارکت نیز از طرف سازمان برنامه ریزی و و محدوده اختیارات و قدرت آن نیز  اعلام شود و از طرفی زنان علاقمند در تدوین ساختار آن هم مشارکت داشته باشند .

 با ایجاد این تشکیلات، زنان می توانند نقش جدی در حوزه های فرهنگی، هنری،اجتماعی و حتی اقتصادی جزیره ایفا کنند و با حمایت سازمان  منطقه آزاد کیش در حوزه های مختلف تاثیر و حضور موثرتری  داشته باشند . حتی کمیسیون های پارلمان زنان می تواند هم تراز کمیسیونهای سازمان منطقه آزاد کیش عمل نماید و در کنار آنها حتی در ابعاد کلان تر ایفای نقش کند.  

آنطور که مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در موضوع لزوم تشکیل پارلمان زنان اظهار داشته اند : حضور موثر بانوان ایرانی درعرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری و تلاش های ارزشمندشان درانواع فعالیت های جامعه، همواره به عنوان یکی ازارکان مهم پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور، جایگاه ویژه ای داشته است.  دکتر مظفری در این خصوص می افزاید: درسال های اخیر و با توجه به گستردگی فعالیت بانوان و درخشش آنها درعرصه های مختلف ملی و بین المللی، ضرورت ایجاد ساختارهای قانونی جدید برای افزایش مشارکت حقیقی زنان درفرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری جامعه بیش از پیش احساس می شود. طرح ایجاد پارلمان زنان تجربه ای موفق برای حضور موثر تر و  هدفمند زنان ایران در عرصه اجتماعی است که می تواند نقطه عطفی برای حرکت در جهت تحقق عدالت جنسیتی و کارآمدی بیشتر زنان توانمند ایران زمین باشد.

دکتر مظفری معتقد است:  پارلمان مشورتی زنان نمادی از مشارکت نظام مند و سازمان یافته و محلی برای پیگیری مطالبات بانوان است. بررسی های انجام شده درجامعه بانوان جزیره کیش این تفکر را قوت بخشید که شمار فراوانی ازبانوان توانمند ، با انگیزه و سخت کوش در جزیره کیش، امکان ارائه توانمندی های خود در عرصه های مرتبط رانداشته و ساختارمناسب برای بهره مندی از تجارب و توان تخصصی آنها فراهم نیست. لذا ایده ایجاد پارلمان زنان درکیش با هدف ایجاد ساختارمناسب برای حضور جدی، موثر و مشارکت واقعی بانوان جزیره کیش در تصمیم گیری ها و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، در دستورکار سازمان منطقه آزاد کیش قرارگرفته است. از آنجا که جزیره کیش به عنوان ایران کوچک جامعه ای متشکل ازاقوام مختلف ایرانی است و با توجه به طیف گسترده و فراگیر وظایف و مسئولیت های زنان سخت کوش این جزیره زیبای مرجانی و نقش آفرینی و اثر بخشی آنها در فعالیت سازمان ها، ارگان ها و بخش ها و اصناف مختلف جامعه ، ایجاد الگویی برای بهره مندی از ظرفیت بسیار بالای زنان جزیره کیش درقالب پارلمان مشورتی زنان فرصتی را فراهم می آورد تا مطالبات جامعه زنان بومی سازی شده و متناسب با ویژگی های منطقه ای راهکارهای مناسب برای آنها تدوین شود.

دکتر مظفری  در این خصوص می گوید: سازمان منطقه آزاد کیش تلاش می کند با اجرایی شدن این طرح، حمایت از جایگاه و شان این تشکل و تعیین صحیح اصول ساختاری پارلمان ، فضای مطلوبی برای مشارکت واقعی بانوان جزیره کیش درعرصه  های مختلف فراهم شود.شناسایی و معرفی ظرفیت های بانوان کیش در تمامی عرصه ها، افزایش نقش زنان در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری، ایجاد زمینه استفاده از زنان در حوزه های مدیریتی، ارتقاء سرمایه اجتماعی جامعه زنان و درنهایت تحکیم بنیان خانواده ازمهم ترین اهداف ایجادپارلمان بانوان درجزیره کیش است.

وی می افزاید: بی شک شناسایی زنان توانمند این جزیره از طریق ساز و کار پارلمان قدمی مهم برای تهیه بانک اطلاعاتی زنان و حضور آنها در نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری کشورخواهد بود و از این طریق ضمن تحقق فرصت برابر برای حضور زنان در عرصه های مختلف، تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق قانونی زنان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان محقق خواهد شد.

قطعا با مشارکت مسئولانه زنان توانمند و فرهیخته جزیره کیش ایجاد پارلمان بانوان گامی مهم و ماندگاردرهدایت، راهبری و هماهنگ سازی امور بانوان درجهت ایجاد زمینه رشد و تامین همه جانبه حقوق مادی و معنوی آنان و سازماندهی و ساماندهی این امور در راستای سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

با موارد مد نظر سازمان منطقه آزاد کیش در حضور فعال و موثر زنان جزیره کیش انتظار می رود گامهای عملی و طرح برنامه های و شرایط عمومی و اختصاصی بانوان برای ایجاد چنین تشکیلاتی در ابتدا از طرف سازمان مطرح شود تا بر اساس آن زنان واجد شرایط جزیره کیش آمادگی خود را برای حضور موثر در این تشکیلات اعلام دارند. در این فاصله بانوان فعال نیز می توانند موارد مد نظر خود را در راستای تشکیل هر چه قوی تر پارلمان زنان با ارائه پیشنهادات و راهکارها همراه با خلاقیت در بهبود شرایط و همگام با سیاست های سازمان منطقه آزاد کیش برای ارائه آماده کنند.

در نهایت مهمترین کار عملکرد سریع است. زمان در حال سپری شدن است و ایده‌هایی چون پارلمان زنان خصوصا در جزیره کیش نباید صرفا در حد یک ایده باقی بمانند و باید آن‌ها را عملی کرد. هر چند می توانیم چنین سازکارهایی نیازمند انجام کارهای کارشناسی و مشخص کردن چهارچوبها و حد و مرزها است اما فاصله کم میان حرف و عمل انگیزه مشارکت کنندگان این طرح خلاقانه را چندین برابر خواهد کرد.   

و اما نکته مهم فراهم ساختن بستر و سازوکار لازم و درست برای عملی ساختن این ایده خلاقانه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد  کیش است . اینکه این طرح و ایده  فوق العاده خوب مانند بسیاری از طرحهای دیگر در پیچ و خم های تشکیلاتی سازمان منطقه آزاد کیش آسیب نبیند و دستخوش سلایق مختلف نگردد. انحصاری نگردد و نگاهی همه جانبه به آن برای پوشش همه آحاد بانوان کیش متشکل از همه دیدگاهها و تفکراتی که دل در گرو پیشرفت و توسعه کیش دارند داشته باشد . امید است چنین باشد.

 شماره خبر : 40         آرشيو میزگرد         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.