هدف ما توانمندسازی زنان جزیره است پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
گرامیداشت روز جهانی خدمات عمومی و پشتیبانی در سازمان منطقه آزاد کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
تجلیل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از عملکرد دادگستری کیش

  آخرين اخبار
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دوشنبه 4 تیر 1403 ، 17 ذی الحجه 1445 ، 24 ژوئن 2024 ، شماره 4494 (1878 دوره جدید)
مناطق آزاد و دولت آینده
محفل انس با قرآن با حضور نابغه خردسال و قاریان ملی در کیش
شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد با آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
شنبه 9 تیر 1403 ، 22 ذی الحجه 1445 ، 29 ژوئن 2024 ، شماره 4497 (1881 دوره جدید)
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
تجلیل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از عملکرد دادگستری کیش
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

رییس اداره امور زنان کیش در گفتگو با ایرنا :
هدف ما توانمندسازی زنان جزیره است

هفته گذشته پارلمان زنان کیش با حضور مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری در کیش افتتاح شد

  


به گزارش اقتصاد کیش عالمه خسروی رئیس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد  کیش در گفت‌وگو با ایرنا، برقراری عدالت جنسیتی و توانمندسازی زنان را دو اولویت اصلی این اداره در حوزه زنان جزیره کیش ذکر کرد. این گفتگو را بخوانید

به عنوان سئوال اول، چند سال هست که در حوزه زنان کیش به فعالیت مشغولید؟

من ۱۷ سال هست که در کیش ساکنم و حدود ۱۱ سال در معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد به عنوان کارشناس مسئول ادارات و نهادها در حوزه مدیریت امور اجتماعی مشغول به کار بودم که در آن دوره نیز امور اجتماعی را دنبال می‌کردم.  قبل از ورودم به جزیره در حوزه سمن‌های زنان و جوانان فعالیت می‌کردم و همکاری زیادی را با امور بانوان استانداری گلستان نیز داشته‌ام.

در خصوص اداره امور زنان کیش کمی بیشتر توضیح دهید.

رسیدگی به امور زنان براساس قوانین موجود در منشور حقوق و مسئوولیت‌های زنان اجرا می شود.این منشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و در سال ۸۳ ابلاغ گردیده و برعدالت جنسیتی  که باید در حوزه های مختلف برای ایجاد تعادل بین جامعه مردانه و زنانه حاکم باشد تاکید دارد. این منشور به اصول مهم حوزه زنان از جمله حقوق و تکالیف آنان درجایگاه زن و مادر می پردازد و برنامه ما نیز متناسب با این منشورپیش خواهد رفت .به طور کل شرح وظایف ما برنامه‌ریزی و تدوین راه‌حل‌های لازم و نظارت بر عملکرد نهادهای مرتبط با امور زنان است تا بتوانیم برای اوقات فراغت آنها برنامه‌ریزی کنیم و من به عنوان یک زن بسیار علاقه مند هستم در حوزه زنان کیش اتفاقات خوبی را شاهد باشم؛ شرط اول تحقق این امر شناخت درست مشکلات و نیازهای زنان جزیره است.

من در آغاز کار خود با وجود کمبود های بسیار زمانی را به جمع آوری داده‌های آماری در حوزه زنان کیش مبنی برتعداد زنان شاغل و زنان سرپرست خانوار و زنان مشغول درحوزه اقتصادی کیش اختصاص‌دادم. بخش اعظم این کار پیشرفت خوبی داشته و توانستیم بانک اطلاعاتی جامعی را شکل دهیم. در هیمن راستا توانستیم با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری طرح سند ارتقا وضعیت زنان منطقه را کلید بزنیم که هم اکنون فراخوان آن در راستای انتخاب گروه پژوهشی توسط موسسه علوم و فنون و جهاد دانشگاهی تهران منتشر و پروپوزال آن نیزارایه شده و آماده برای مرحله اجرا است.

به سند ارتقا وضعیت زنان اشاره کردید؛‌ این سند چه هدفی را دنبال می‌کند؟

 سند ارتقا وضعیت زنان مسایل کلیدی زنان را شناسایی کرده تا بتواند راهکار ارایه دهد و ما بر اساس آنها اقدامات خود را پیش ببریم. تمام مراحل تنظیم سند فازبندی شده است که هر فاز بعد از تهیه برای تیم نظارت ارسال می‌شود و آنها نظر خود را ارایه می‌کنند و نکات اجرایی و مهم تنظیم این سند، اجرای میدانی گروه پژوهشی درجزیره کیش است.

در مجموع هدف ما در این سند شناسایی وضع موجود زنان و خانواده در کیش بر مبنای اطلاعات پایه و مقایسه داده‌ها با میانگین کشوری است. البته باید تاکید کنم بنا برشواهد امر و بررسی‌های میدانی که انجام داده‌ام، خوشبختانه وضعیت زنان کیش از میانگین کشوری پایین‌تر نیست.

تصور می‌کنید تنظیم این سند چه تاثیری بر وضعیت زنان کیش خواهد داشت و کی نهایی می‌شود؟

من فکر می‌کنم تنظیم این سند یک ضرورت بود و علاوه بر این که مسایل کلیدی حوزه زنان را مشخص می‌کند و راهکارهای لازم را ارایه می‌دهد، عاملی است در جهت تحقق عدالت جنسیتی برای زنان و بهبود شاخص های این عدالت جنسیتی در جزیره و ترسیم مسیر راه برای رسیدن به این شاخص ها در زمینه های مختلف بهداشت وآموزش، وضعیت اقتصادی و رفاه زنان. همچنین این سند تعیین کننده اقدامات لازم در حوزه زنان دردستگاه های دولتی است. زمان بهره برداری از این سند تا پایاین فروردین یا اوایل اردیبهشت سال آینده خواهد بود که بعد از آن وارد فاز اجرایی خواهیم شد.

بر روی کدام یک از موضوعات حوزه زنان جزیره تمرکز بیشتری دارید؟

مهمترین اقدامی که ما باید بر آن تمرکزداشته باشیم، ایجاد زمینه لازم برای توانمند کردن زنان است. گروه هدف ما زنان سرپرست خانوار هستند که در زمینه اجتماعی و اقتصادی بتوانیم آنها را توانمند سازیم و در زمینه ارتقای دانش برای کل بانوان جزیره قدم های موثری برداریم و برای آگاهی بیشتر در مسایل تربیتی و خانوادگی تلاش کنیم؛ چرا که زن عنصر محوری خانواده است و به عبارتی از دامن زن است که مرد به معراج می رسد. بنابراین از وظایف اصلی ما مهارت اموزی برای زنان است و به نظر من اولین مهارت، در زمینه برقراری ارتباط با اعضای خانواده از جمله همسر و فرزندان است. زیرا با داشتن یک خانواده خوب،‌جامعه خوبی هم خواهیم داشت.

 زن به عنوان محور اصلی خانواده، در مدیریت و ایجاد یک خانواده سالم بسیارتاثیرگذاراست. تربیت فرزندان که اصلی‌ترین وظیفه یک مادر است؛ اگر او بتواند فرزندان خوبی تربیت کند، خدمت بزرگی به فرزندان خود کرده است  و این تربیت مادر و نوع برقراری ارتباط و انتقال دانسته‌هایش به فرزندان و نوع آموزشی که به آنها می دهد باعث کمک به فرزند و به همان نسبت کمک به موفقیت جامعه می شود.به همین دلیل است که درجه توسعه یافتگی یک جامعه بستگی به میزان حضور و نقش زنان دارد.

هدف اول ما توانمند سازی زنان با شیوه هایی چون برگزاری کلاس ها و دوره های کوتاه مدت و همایش های یک روزه و تولید محتوا است . ما در شبکه های اجتماعی  مخاطبان زیادی داریم و فعالیت‌های ما نیز در پرتال منطقه آزاد کیش منتشر می‌شود. ما سعی می کنیم برای زنان با حضور اساتید مطرح کشوری آموزش‌هایی مانند ۱۱ مهارت اصلی زندگی را در نظر بگیریم. آموزش مهارت‌ها با حضور اساتید برتر کشوری مانند خانم دکتر شکوه نوابی نژاد به عنوان مادر مشاوره ایران و خانم دکتر فردوسی که در قالب همایش عمومی برگزار شد و حتی بعد از آن افراد مشاوره خصوصی با اساتید در خود سازمان امور زنان داشتند. حتی اگر نیاز به جلسات بعدی باشد تلفنی می‌توانند مشاوره بگیرند.

ازاقدامات دیگر ما تاکید برحضور کارآفرینان برتر زن کشور است که دکتر فاطمه مقیمی که بازرگان نمونه کشور هستند، در بهمن ۹۸ درجزیره حاضر شدند و استقبال خوبی از حضور ایشان شد که برای زنان جزیره بسیار انگیزه بخش بود. در حال حاضراین کلاس ها در دوران کرونا به صورت آنلاین و با حضورکارآفرینان برتر کشور برگزار می‌شود.

همچنین حضور خانم دکتر کیانی نژاد به عنوان صادر کننده برتر و رییس انجمن زنان بازرگان خراسان رضوی و دکتر کوهستانی مدیر انجمن زنان کار آفرین نیز ارتباط برقرار کردیم تا به طور مداوم در مهر ماه سه کار آفرین برتر کشور خانم را به ما معرفی کنند تا با آنها وبینار داشته باشیم .

اقدام دیگر ما ایجاد دو مرکز توانمند سازی زنان در مناطق کم برخوردار یکی در شهرک سحر و دیگری منطقه سفین که با حمایت دکتر مظفری و دکتر پورعلی ساختمانی را به این امر اختصاص دادیم تا در آن برای زنان سرپرست خانوار اشتغال‌زایی کنیم.

اولین طرح در این راستا، آموزش مهارت پرورش قارچ وساخت کیسه های خرید پاکتی است تا علاوه بر سرگرمی باعث کسب درآمد برای افراد شود. این طرح در نهایت تا یک‌ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید. شهرک سفین نیز به کارگاه خیاطی و تولید چرم اختصاص یافته است. ضمن این که به درخواست ما، رشته طراحی لباس به دانشگاه علمی کاربردی اضافه شده است و قرار براین شد تا از امکانات ما در مرکز توانمند سازی برای انجام کارهای عملی و کارگاهی این رشته استفاده کنند.

همچنین ما بازاریابی فروش محصولات در خانه‌ها را نیز راه اندازی  و آموزش اصول این کار را آغاز کرده‌ایم . یکی دیگر از اقدامات انجام شده،‌ بحث صدور مجوز کسب و کار خانگی صنایع دستی است که خوشبختانه با همراهی مدیرعامل سازمان به جریان افتاده است. ما از این طریق می‌توانیم در کشور های حاشیه خلیج فارس بازار فروش خوبی را برای فعالان این حوزه فراهم کنیم. بنابراین زنان توانمندی که شرایط دریافت کارت بازرگانی منطقه را دارند می توانند برای این کار مجوز دریافت کنند. در حال حاضر کشورهای امارات و عمان استقبال زیادی از صنایع دستی ما داشته اند. علاوه بر این با  تولیدی زنان سرپرست خانوار در تهران ارتباط گرفتیم تا بتوانیم این بازار یابی را برای آنان نیز انجام دهیم.همچنین قرار شده است ساختمانی برای فروش این محصولات در منطقه پر تردد جزیره در نظر گرفته شود.

 

 شماره خبر : 775         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.