علی مقدس زاده معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
گرامیداشت روز جهانی خدمات عمومی و پشتیبانی در سازمان منطقه آزاد کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
تجلیل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از عملکرد دادگستری کیش

  آخرين اخبار
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دوشنبه 4 تیر 1403 ، 17 ذی الحجه 1445 ، 24 ژوئن 2024 ، شماره 4494 (1878 دوره جدید)
مناطق آزاد و دولت آینده
محفل انس با قرآن با حضور نابغه خردسال و قاریان ملی در کیش
شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد با آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
شنبه 9 تیر 1403 ، 22 ذی الحجه 1445 ، 29 ژوئن 2024 ، شماره 4497 (1881 دوره جدید)
اجرای آزمایشی ریال دیجیتال بانک مرکزی در کیش
برگزاری جشن عید غدیرخم در کیش
تجلیل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از عملکرد دادگستری کیش
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
آماده برگزاری انتخاباتی با شکوه در جزیره کیش هستیم
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

کیش و افق روشن توسعه یافتگی
علی مقدس زاده معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش

واقعیت این است که توسعه اقتصادی و ایجاد بسترهای لازم برای رونق سرمایه گذاری اصولی و صحیح از مهمترین عناصر بالندگی و پیشرفت جوامع محسوب می گردد. رویکرد سازمان منطقه آزاد کیش نیز بر رشد و توسعه جزیره از طریق خلق ارزش و تکریم صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی استوار است. با این نگرش راهبردی و در راستای تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان "جهش تولید" نامگذاری گردیده، اقداماتی متعددی را در برنامه های معاونت اقتصادی مدنظر قرارداده ایم که نید بخش روزهای بهتر و روشن تر در این خطه است.

  

واقعیت این است که توسعه اقتصادی و ایجاد بسترهای لازم برای رونق سرمایه گذاری اصولی و صحیح از مهمترین عناصر بالندگی و پیشرفت جوامع محسوب می گردد. رویکرد سازمان منطقه آزاد کیش نیز بر رشد و توسعه جزیره از طریق خلق ارزش و تکریم صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی استوار است. با این نگرش راهبردی و در راستای تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان  "جهش تولید" نامگذاری گردیده، اقداماتی متعددی را در برنامه های معاونت اقتصادی مدنظر قرارداده ایم که نید بخش روزهای بهتر و روشن تر در این خطه است.

یکی از اقدامات خوب صورت گرفته در دوره اخیر، بحث استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی طرح های بزرگ حاکمیتی و در ادامه طرح های مرتبط با بخش خصوصی در سطح جزیره کیش است . تامین مالی طرح احداث ترمینال بزرگ مسافری کیش از طریق عرضه اوراق صکوک با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ، یکی از کارهایی است که توانست سرعت اجرای این طرح ملی را تسریع کند.در نتیجه اجرای این طرح مهم و با افزایش امکان حضور گردشگران کیش تا 6 میلیون نفر در سال، رشد و شکوفایی زیادی برای سرمایه گذاران، تجار و کسبه ایجاد شده و همه از آن منتفع خواهند شد. همچنین به مرحله اجرا رساندن تاسیس صندوق های پروژه و صندوق های زمین و مسکن هم اقدام موثر دیگری است که منابع درآمدی پایدار و گردش اقتصادی خوبی را درپی خواهد داشت.

بنابراین با اتصال فعالان اقتصادی به بازار سرمایه و استفاده از این منابع با بروکراسی حداقلی، روند پیشرفت امور از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد و طرح ها بدون رکود و وقفه در بازه زمانی مناسب به چرخه فعالیت وارد می شوند.

یکی از مباحث مهم مرتبط با حوزه فعالیت این مدیریت، موضوع حجم سرمایه گذاری داخلی و خارجی و اتخاذ تصمیمات و تدابیری است که موجب تداوم رشد در این زمینه گردد. در این زمینه لازم به ذکر است، در سال جاری 67 پروژه عمرانی به ارزش بیش از 200 هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در سطح جزیره کیش در حال اجرا است که می تواند موجب اشتغال بیش از 35 هزار نفر گردد و باعث خرسندی است که اعلام کنم همه این طرح ها امسال و سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

همچنین با توجه به اینکه ما در هفته دولت قرار داریم، ذکر این نکته لازم است که میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته در کیش در طول فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم حدود 110 هزار میلیارد ریال در بخش دولتی و خصوصی است که عدد قابل توجهی است.

نکته مهم در این رابطه  آن است که برای پروژه هایی که ارز بر  بوده و در سطح جزیره کیش در حال اجرا هستند 100 میلیون دلار جذب منابع ارزی شده  است و به آنها زمین نیز واگذار شده است.

مبلغ قراردادهای که در سال 99 نسبت به سال 97 منعقد شده نیز 113 درصد رشد را نشان می دهد .همچنین  حجم سرمایه گذاری ریالی در سال 99  - 162درصد به نسبت 97 افزایش یافته و حجم سرمایه گذاری ارزی بیش از 5 برابر در سال 98 به نسبت 97 بوده است. این آمار نشان دهنده این هست که فعالیت هایی که در  سال 98 نسبت به سال 97 انجام شده، بسیار گسترده بوده است.

در خصوص سیاست ها و استراتژی های سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص واگذاری زمین نیز سعی شده این اقدامات کاملا شفاف و در مجاری قانونی باشد. از اواخر سال 97 ، در طول سال 98 و هم اکنون که در سال 99 هستیم، سیاست سازمان در واگذاری زمین برای اجرای پروژه های عمرانی به اقتضای شرایط و ضرورت ها متفاوت بوده است. سازمان منطقه آزاد کیش صیانت از سرمایه افراد و سرمایه گذارها را وظیفه ذاتی خود دانسته و خود را موظف به حفظ ارزش این سرمایه های ملی می داند. در حال حاضر و با استدلال ذکر شده، در حال حاضر سازمان در حوزه های تجاری و اداری بدلیل پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، واگذاری زمین و صدور مجوز را متوقف کرده است.

در زمینه پروژه های عمرانی هم در حال حاضر، واگذاری زمین وجود ندارد، ولی مجوز ساخت برای متقاضی درخواست کننده صادر می شود. سازمان همچنین زمین هایی با کاربری مسکونی را  بر اساس سیاست های سال 97 و 98 از طریق مزایده عرضه می کند و اگر کسی دارای زمین مسکونی باشد و نسبت به دریافت مجوز ساخت اقدام کند، پروانه ساخت صادر می شود.

خبر خوب برای علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه تولید آن است که سازمان  برای دو بخش خیلی مهم  یعنی  پروژه های صنعتی و شرکت های دانش بنیان،  هم زمین واگذار می کند و هم تسهیلات و مجوز های لازم را در این خصوص در نظر گرفته  است . در حال حاضر، هر شرکتی که در کیش ثبت شود 20سال از مالیات معاف هست. یکی دیگر از مزیت ها، معافیت گمرکی برای واردات مواد اولیه محصولات تولیدی که در کیش است به شرط آنکه به کشور های دیگر صادر شود.

همچنین از آنجا که تولید کنندگان در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی و تولید محصولات ارایشی و بهداشتی در سرزمین اصلی به عنوان تولید کنندگان موفق فعالیت می کنند، طی تفاهم نامه ای که با وزارت بهداشت با حضور سندیکاهای این تولید کنندگان به امضا رسید، پهنه ای را در یکی از شهرک های صنعتی اختصاص دادیم به تولیدات این گونه اختصاص داده ایم که علاقمندان می توانند از آن استفاده کنند.

شرکت های دانش بنیانی که در این زمینه فعالیت می کنند و در سرزمین اصلی هم به تولید مشغول هستند با ایجاد یک چرخه و حوزه تولیدی در کیش، می توانند زمینه خیلی خوبی برای سرمایه گذاری ایجاد کنند و در عین حال به حفظ محیط زیست نیز کمک کنند.

در خصوص فعالیت های گمرکی نیز ذکر توضیحاتی برای آگاهی فعالان اقتصادی لازم است. در مناطق آزاد دو نوع گمرک(کشوری و سازمانی) داریم در گمرک کشوری هر کالایی که از کشور خارج شود و از مسیر مناطق آزاد عبور کند و وارد سرزمین اصلی شود تابع ضوابط و قوانین گمرک ملی ایران می شود. گمرک سازمان منطقه آزاد کیش نیز در مناطق آزاد به عنوان یک گمرک مستقل وجود دارد و نظارت بر ورود کالاهایی که در سطح جزیره کیش استفاده می شود.

گمرک منطقه آزاد کیش همواره در کنار تجار و سرمایه گذاران هست و حداکثر تسهیلات را در کوتاه ترین زمان ارائه می کند تا این انگیزه برای وارد کنندگان و تجار هموار باقی بماند تا فعالیت های اقتصادی خود را در جزیره کیش توسعه دهند. در این زمینه گمرک کیش موفق عمل کرده است و سرمایه گذاران و تجار بر اساس نظر سنجی ها دارای رضایت قابل قبولی هستند و با بازنگری شیوه نامه در همه زمینه ها به اقتضای شرایط آن چه که می توانیم به فعالیت های امور گمرکی برای وارد کنندگان  سرعت ببخشیم باید سعی کنیم با رعایت ساز و کار های موجود و بازنگری شیوه نامه ها بتواند بخشی از مشکلات ناشی از کرونا برای حوزه اقتصاد در کیش ایجاد شده بر طرف کنیم.

یکی از اقداماتی که در کیش در حال انجام است، ایجاد بستر و زمینه مناسب برای توسعه واحدهای تولید ارزهای مجازی است و معتقد هستیم که هر چه این بخش از صنعت را توسعه دهیم و ارز مجازی بیشتر تولید شود می تواند برای کیش و همچنین کشور مفید واقع شود. متقاضیانی داریم که درخواست دارند واحد های تولید ارزهای مجازی را احداث کنند و تمام این درخواست ها ضمن  بررسی مجوزهای لازم صادر می شود ضمن این که این متقاضیان اعلام می کنند که نیروگاه تامین برق این واحدهای تولیدی را خودشان احداث می کنند.

با توجه به این رویکرد در سال 99 تعداد قابل توجهی از مجوزهای این حوزه صادر خواهد شد و این ارزهای مجازی که در سطح جزیره کیش تولید می شود، می تواند ظرفیت و فرصت خیلی خوبی را برای تامین بخشی از نیاز های زیر ساختی و اساسی کیش و سرزمین اصلی را فراهم کند

اخیرا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نامه ای را برای ریاست بانک مرکزی ارسال کردند تا برای تامین خودروهای جدید به جای خودروهای فرسوده شبکه حمل و نقل عمومی فعلی کیش با استفاده از ارزهای مجازی بتوانیم خودروهای جدید را وارد این منطقه کنیم.

یکی از اقدامات خوب دیگری که در سال 98 توسط سازمان منطقه آزاد کیش انجام شد توسعه زیرساخت های کیش هست، در کیش شبکه جمع آوری آب های سطحی وجود نداشت و شاهد بودیم که کیش مثل برخی کشورهای مجاور خلیج فارس در ایام بارندگی دچار آب گرفتگی می شدند. در این رابطه با ایجاد زیر ساخت های لازم، شبکه جمع آوری و هدایت آب های سطحی ناشی از بارندگی های سیل زا در جزیره کیش ایجاد شد و امروز خوشحالیم که 90درصد مشکلات آب گرفتگی در سطح کیش برای همیشه مرتفع شد.

توسعه تصفیه خانه پساب به ظرفیت 10میلیون متر مکعب هم در حال انجام است. این واحد بیش از 30سی سال پیش احداث شده و با توجه به توسعه جزیره، به تدریج نیاز به افزایش امکان تصفیه احساس شد. این اقدام تا پایان سال 99 به اتمام خواهد رسید و تا 25 سال آینده کیش ازاین ظرفیت برخوردار خواهد شد. در آن صورت 60درصد آبیاری شهری نیز از این محل تامین می گردد.

توسعه ارتقای تکنولوژی بازیافت زباله در کیش برای حفظ محیط زیست و پاک ماندن جزیره از هرگونه آلایندگی، از دیگر اقدامات زیر ساختی در این منطقه بوده است.

در پایان باید گفت با همدلی و عزم موجود در سازمان برای انجام کارهای بزرگ و تاثیر گذار، کیش مسیر پیشرفت و توسعه را پله پله طی کرده و روزهای زیباتری را پیش روی خود دارد.

                                       

 شماره خبر : 738         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.