بررسی مشکلات مناطق آزاد و راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
اولویت های اصلی برنامه ریزی در مناطق آزاد
کارگروه انتقال فن آوری در دبیرخانه مناطق آزاد تشکیل خواهد شد
؛نگاه دولت حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مناطق آزاد است
بهبود فضای کسب و کار از اولویت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است
نشست مشترک دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء
مهدی مزینانی جایگزین حجت الاسلام سعید آخوندی در معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد شد
بررسی مشکلات مناطق آزاد و راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود
در اهواز ناجوانمردانه سر تیم ما را بریدند ! شکست ما از کیش شروع شد!
کسب نشان طلای نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری توسط دانشجوی کیش
مدیریت پسماند جزیره کیش با حضور دانش بنیان ها
نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و رئیس اداره پست برای حل مشکلات پستی کیش
مانلی علیخانی در راه مسابقات محاسبات ذهنی جهان هند
برگزاری نشست پرسش و پاسخ کیشوندان با اساتید مطرح فوق تخصص کبد و دستگاه گوارش کشور
برگزاری جشن ملی روستا در روستای باغو کیش

  آخرين اخبار
اولویت های اصلی برنامه ریزی در مناطق آزاد
کارگروه انتقال فن آوری در دبیرخانه مناطق آزاد تشکیل خواهد شد
؛نگاه دولت حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مناطق آزاد است
بهبود فضای کسب و کار از اولویت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است
نشست مشترک دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء
مهدی مزینانی جایگزین حجت الاسلام سعید آخوندی در معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد شد
سه شنبه 24 مهر 1403 ، 11 ربیع الثانی 1446 ، 15 اکتبر 2024 ، شماره 4568( 1952 دوره جدید)
بررسی مشکلات مناطق آزاد و راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود
دوشنبه 23 مهر 1403 ، 10 ربیع الثانی 1446 ، 14 اکتبر 2024 ، شماره 4567 ( 1951 دوره جدید)
در اهواز ناجوانمردانه سر تیم ما را بریدند ! شکست ما از کیش شروع شد!
  پربيننده ترين اخبار
در اهواز ناجوانمردانه سر تیم ما را بریدند ! شکست ما از کیش شروع شد!
جزیره کیش میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای اقتصادی کشور
چهارشنبه 18 مهر 1403 ، 5 ربیع الثانی 1446 ، 9 اکتبر 2024 ، شماره 4564 ( 1948 دوره جدید)
جزایر زیبای خلیج فارس پر ظرفیت و آماده سرمایه گذاری
پیگیری‌های ویژه دبیر شورایعالی مناطق آزاد برای حل مشکلات مناطق
یکشنبه 22 مهر 1403 ، 9 ربیع الثانی 1446 ، 13 اکتبر 2024 ، شماره 4566(1950 دوره جدید)
با امید بازگشته ام
شنبه 21 مهر 1403 ، 8 ربیع الثانی 1446 ، 12 اکتبر 2024 ، شماره 4565 (1949 دوره جدید)
برگزاری جشن ملی روستا در روستای باغو کیش
مدیر عامل پیشین سازمان منطقه آزاد کیش استاندار خراسان رضوی شد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

اقتصاد کیش گزارش می دهد؛ در نشست مجمع سازندگان کیش با رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد،
بررسی مشکلات مناطق آزاد و راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود

غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جمع سرمایه گذاران با دعوت از فعالان اقتصادی جزیره کیش برای ایده پردازی جهت توسعه مناطق آزاد با بیان اینکه از تمامی کسانی که برای فائق آمدن به مشکلات کشور بصورت شبانه روزی تلاش می‌کنند قدردانی می‌کنیم گفت: ما همواره معتقد به تقویت مناطق آزاد هستیم اما متاسفانه مناطق آزاد کشورمان در ماموریت اقتصادی خود همواره با چالش‌هایی روبه رو بوده و هستند و باید این چالش‌ها را کم رنگ کرد. سید شهاب الدین طباطبایی؛عضو شورای اطلاع رسانی دولت نیز با تاکید بر ضرورت امیدآفرینی و اینکه برای رسیدن به وفاق باید با الفبای مشترک شروع به گفت و گو کنیم، گفت: ما به دنبال امیدآفرینی کاذب در جامعه نیستیم و با مردم شفاف خواهیم بود و معتقدیم که حل مساله ناترازی‌ها در کشور جز با مشارکت همگانی امکان‌پذیر نیست.

  

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ نشست گروهی از سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی کیش و اعضای مجمع سازندگان کیش با غلامرضا تاجگردون؛ رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزار شد .در این نشست پیرامون مسائل و مشکلات جزیره کیش و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بحث و تبادل نظر شد.

این نشست با حضور سید شهاب الدین طباطبایی ؛عضو شورای اطلاع رسانی دولت، ادیبان؛ عضو هئیت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، علیرضا نوری؛ سرمایه گذار مجموعه های مریم ، مهدی پور؛ نماینده گروه گردشگری تاپ تورز، شکوری؛ مدیرگروه هتلهای کاراکال ، حاجی حسینی؛ مدیر شهر زیر زمینی کاریز کیش، جلالی؛ سرمایه گذار مجموعه کیش مال  ؛ نجار زاده؛ از فعالین سرمایه گذاری کیش  ، سادات نجفی؛ مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش و رییس هیات مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد کشور؛ رباطی؛ سرمایه گذار  برج های طلایی و کوروش مال، کشتکار؛ سرمایه گذار و مدیر عامل مجموعه تجاری تفریحی میکامال، سیدی؛ از فعالین سرمایه گذاری  کیش، جباری؛ سرمایه گذار مجموعه درسا مهر،زمانی؛ سرمایه گذار مجموعه آرین، قریب؛ دبیر کل انجمن کار آفرینان و سرمایه گذاران کیش،ابوالحسنی؛ نایب رییس جامعه مراکزپذیرایی و مجموعه های میتا مارکت، قاسمی؛ دبیرکل  مجمع سازندگان کیش در محل مجمع سازندگان کیش برگزار شد.

در ادامه مشروح آنچه در این نشست گذشت را می خوانید:

 

تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی:

مشکلات اصلی مناطق آزاد باید حل شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست با مجمع سازندگان کیش گفت: با حذف معافیت مالیاتی در مناطق آزاد هزینه سفر افزایش و آمار سرمایه گذاری کاهش یافته است. وی افزود : در حوزه معافیت مالیاتی تصمیم خوبی برای مناطق آزاد گرفته نشده و افزایش هزینه سفر‌ها یکی از نتایج این تصمیم است.از آنجا که برخی مناطق آزاد مانند کیش مزیت گردشگری دارند اخذ مالیات بر ارزش افزوده باعث کاهش درآمد اصناف شده و سرمایه گذاری نیز کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، به بودجه سال آینده و زمان تقدیم آن به مجلس اشاره کرد و افزود: بودجه سه مرحله‌ای است و کلان بودجه تا اواخر مهر و یا اوایل آبان ارائه می‌شود.

تاجگردون با اشاره به تنگنا‌های منابع و بالا رفتن هزینه و شکاف بین بودجه‌ای، گفت: این مشکلات کار دولت را سخت کرده است.

وی  تأکید کرد: کسری بودجه دولت امسال بسیار سنگین است و اعداد و ارقام متفاوتی هم ارائه می‌شود و باید راهکار تأمین این کسری به نوعی که باعث افزایش تورم و نقدینگی نشود پیدا شود تا در سال آینده این معضل تکرار نشود.

تاجگردون گفت: باید برای این انضباط مالی، شفافیت بودجه‌ای و تناسب سازی بین منابع و مصارف و سایر مشکلات را به حداقل رساند. مسئله اصلی بودجه در سال ۱۴۰۳ شکاف بین منابع و مصارف است و مجلس باید برای حل آن کمک کند.

او گفت: دولت مجوز‌هایی از رهبرمعظم انقلاب اسلامی برای برداشت از صندوق توسعه ملی دریافت کرد تا برخی پرداختی‌ها را انجام دهد و برای مابقی پرداختی‌ها و تأمین کسری تا دو ماه آینده برنامه ریزی می‌شود و با توجه به این موضع نباید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم و نباید به مردم فشار مضاعف وارد شود.

وی در بخشی از سخنان خود در ارتباط با مدل اداره مناطق آزاد از بررسی سناریوهای مختلف خبر داد و گفت: مدیر خوب باید معیار و ساختار باشد و اصل موضوعات باید حل شود، اختیارات مناطق بالا رود، هیئت مدیره معنی داشته باشد و دبیرخانه به اصول نظارتی خود پایبند باشد و در نهایت باید با مشورت بخش خصوصی سازو کار کاربردی ایجاد شود تا از این موضوعات به سرعت عبور کنیم و مناطق به ماموریت اصلی خود بازگردند. وی با اشاره به دوران درخشان مناطق آزاد در دوره مرحوم آیت الله هاشمی اظهار کرد: ما همواره معتقد به تقویت مناطق آزاد هستیم و متاسفانه مناطق آزاد کشورمان در ماموریت اقتصادی خود همواره با چالش‌هایی روبه رو هستند که باید این چالش‌ها را کم رنگ کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دبیرخانه مناطق آزاد نباید به عنوان رییس کل مناطق آزاد تلقی شود، افزود: دبیرخانه مناطق آزاد باید به عنوان نهاد ناظر بر مناطق آزاد فعالیت کند و ساختار به گونه‌ای باشد که اختیارات مناطق آزاد تقویت شود و مدیر عامل و هیات مدیره مناطق به اختیارات قانونی خود دست یابند.

وی با دعوت از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران جزیره کیش برای ایده پردازی جهت توسعه مناطق آزاد، بیان کرد: از تمامی کسانی که برای فائق آمدن به مشکلات کشور شبانه روز تلاش می‌کنند و همد ل با بخش دولتی هستند، قدردانی می‌کنیم.

 

شهاب الدین طباطبایی عضو شورای اطلاع رسانی دولت:

در جهت توسعه مناطق آزاد تیم متخصص به پشتوانه بخش خصوصی پیشنهادات مشخصی به دولت ارایه دهد

سید شهاب‌الدین طباطبایی در دیدار با مجمع سازندگان جزیره کیش گفت: سی ام اردیبهشت 1403 اگر می پرسیدند که دورنمای آینده کشور چیست؟ کسی امید و چشم انداز مشخصی نداشت، برنامه ای وجود نداشت، ناترازی ها روز به روز شدت می گرفت و جو بی اعتمادی و ناامیدی حاکم بود حدود 4 ماه از آن روزها گذشته و امروز فضای دیگری بر کشور حاکم است. وی با شاره به سخنان دکتر پزشکیان ؛رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: پیام روشن رییس جمهوراین بود "من آمده ام برای ایرانی نو"! وی افزود: تغییرات جدی از 50 روز مانده به انتخابات کلید خورد و از همان ابتدا معتقد بودیم هر روزنه امیدی را که وجود دارد باید حفظ کرد و به نوعی دست فرمان اداره کشور از همان زمان تغییر کرد و شخص رهبری هم از آرای کشور و از تغییرات دفاع کرد و از آنجا بود که اولین پروژه وفاق کلید خورد یعنی وفاق در بالاترین سطح کلید خورد که در هیچ دوره ای وجود نداشت و شخص دکتر پزشکیان هم در ظهور و بروز این رویکرد بسیار مهم بود.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت با تاکید بر ضرورت امیدآفرینی و اینکه برای رسیدن به وفاق باید با الفبای مشترک شروع به گفت و گو کنیم گفت: ما به دنبال امیدآفرینی کاذب در جامعه نیستیم و با مردم شفاف خواهیم بود؛ معتقدیم که حل مساله ناترازی‌ها در کشور جز با مشارکت همگانی امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار کرد: ما در سال ۱۴۰۰ دچار یک سرخوردگی امید در جامعه شدیم که منجر به یک شکاف اجتماعی شد؛ با روی کار آمدن دولت چهاردهم بخشی از اعتماد از دست رفته بازآفرینی شده و امید مردم نسبت به آینده بیشتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای تصمیمات سخت برای حل مشکلات اقتصادی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست، افزود: دولت معتقد است هر آنچه به نفع مردم باشد باید انجام شود؛ در این مسیر سخت اول منافع قشر آسیب‌پذیر جامعه در نظر قرار گرفته می‌شود؛ این اطمینان را می‌دهیم که قرار نیست مردم از این تصمیمات سخت غافلگیر شوند.باید به کمک مردم تغییرات سخت را برای توسعه کشور آغاز کرد.

این فعال رسانه‌ای در ادامه با بیان اینکه شخص رییس جمهور به پروژه وفاق ملی اعتقاد قلبی دارد، اضافه کرد: وفاق نیازمند گذشت، ایثار و همدلی است؛ معتقدیم که باید الفبای گفت و گوها مشترک باشد.طباطبایی با تاکید بر اینکه برای اتحاد باید پیش فرض‌ها و نیت‌خوانی‌ها را در گفت و گوهای پیش‌رو کنار گذاشت، اظهار کرد: کشور بیش از هر دوره دیگری به اتحاد و وفاق ملی نزدیک شده است؛ این وفاق ملی، نه یک تاکتیک چهار ساله در دولت مسعود پزشکیان، بلکه یک استراتژی بلندمدت در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی نقش مناطق آزاد تجاری و اقتصادی را در تحقق پروژه وفاق ملی تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی مناطق آزاد با ایده پردازی و مشارکت در توسعه، دولت را در این مسیر تنها نگذارند؛ اینجا می‌تواند در حوزه‌های مختلف نمونه و پایلوت مناسبی برای اجرای حکمرانی خوب در کشور باشد.

طباطبایی  افزود: خوشبختانه امروز همه قوا و نهادهای کشور به این باور رسیده اند که راه عبور از مشکلات وفاق و همدلی است؛ خوشحالیم که برای اولین بار وقتی رییس جمهور کشورمان در سفر خارجی است، به جای ایجاد بحران در داخل کشور شاهد تقویت اتحاد و همدلی هستیم؛ آزادی زندانیان و بازگشت دانشجویان ممنوع‌التحصیل و حل و فصل پرونده روزنامه‌نگاران محصول تدبیر قوه قضاییه و در راستای پروژه وفاق، امر مبارکی است.

طباطبایی افزود : کسری بودجه و حامل های انرژی از جمله ناترازی های مهم کشور است و 94 هزار میلیارد تومان همین الان کسری بودجه داریم و این چیزی است که با فروش نفت قابل حل نخواهد بود و بحث هایی مانند گردشگری که وابستگی نفتی ندارند باید پای کار باشند.

وی با اشاره به این نکته که بایستی اول رابطه بیرونی و ذینفعان بیرونی، نهادها، مجلس، قوه قضاییه و...اصلاح شود و همدلی بوجود بیاید گفت: خیلی ها از روز اول پای کار دولت آمده اند و این هم مدل آقای پزشکیان است و همسویی اولیه در بالاترین سطح وجود دارد و دو حوزه جوانان و مناطق آزاد را می توان به عنوان پایلوت گفت و گو معرفی کرد. در واقع مناطق آزاد پایلوت سرزمین اصلی شوند وبعد از آن مدلی خاص در کل کشور ارائه شود. طباطبایی تاکید کرد: حل مسئله کسری بودجه و ناترازی بدون وجود بخش خصوصی امکانپذیر نیست و باید از همین کیش شروع شود ،افزود:  در دوره جدید آنچه برای مناطق آزاد فکر می کنیم  با همین مقدورات امکانپذیر است بایستی از سوی اهل فن در قالب پیشنهادات ارائه شود و شاخص های توسعه را معرفی کنیم و  برنامه ها و اهداف مناطق آزاد را یادآوری نماییم چون در بسیاری موارد هنوز وارد فضای اجرا نشده ایم ، برنامه و مقررات مهجور مانده است .وی گفت :  به طور کلی برنامه این است که تیم متخصص به پشتوانه بخش خصوصی پیشنهادات مشخصی را به دولت ارایه دهد و این برنامه از حوزه مناطق آزاد شروع می شود. وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه دو استراتژی رییس جمهور این است که: برنامه جدید اضافه نمی کند و به مردم دروغ نمی گوید از رسانه‌ها خواست تمامی تلاش خود را برای امیدآفرینی و اعتماد سازی در جامعه به کار گیرند.

 

سادات نجفی رییس هیات مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد کشور:

قبول کنیم مناطق آزاد یک پروژه ملی است

 رییس هیات مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد کشور در این نشست با تاکید بر احیای قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد گفت: سه قوه کشور باید ضمن احترام به قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد، باید مانع صدور تبصره‌های قانونی علیه مناطق آزاد شوند

رحمان سادات نجفی با تاکید بر ضرروت تکریم کارآفرینان در کشور، اظهار کرد: کشورهای خارجی پس از تلاش برای جذب نخبگان و سرمایه داران کشور، امروز در صدد جذب کارآفرینان ایرانی هستند که برای کشور می‌توان جبران ناپذیر باشد.

وی با تاکید بر اینکه در کنار جذب سرمایه گذار جدید باید در حفظ سرمایه گذاران موجود نیز تمامی تلاش‌ها به کار گرفته شود، افزود: باید به این باور رسید که نحوه تعامل ما با سرمایه گذاران موجود، آیینه عبرتی برای سرمایه گذاران جدید است.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش سهم این جزیره را در تولید ناخالص ملی بسیار مهم توصیف و اضافه کرد: بیش از ۴۰ درصد از درآمدهای عمومی استانی همچون هرمزگان را کیش تامین می‌کند که به نسبت جمعیت رقم بسیار بالایی است.

وی با بیان اینکه تصمیمات وزارت اقتصاد نباید در تضاد با منافع مناطق آزاد باشد، گفت: معافیت‌های مالیاتی یک مشوق برای جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد است که نباید آن را به هر بهانه‌ای تضعیف کرد. درآمد کیش از 23 استان کم برخوردار و از 7 استان نیمه برخوردار به تنهایی بیشتر بود و امروز این درآمد بیشتر هم شده علاوه بر اینکه در دیگر حوزه ها هم درآمد وجود داشته است پس چرا به این موضوعات توجهی نمی شود. سادات نجفی افزود:  نمی خواهند  قانون اداره چگونگی مناطق آزاد به عنوان یک مدل بسیار مترقی کار خود را انجام دهد و هر روز شاهد تصویب بخش نامه، آیین نامه، طرح و برنامه برعلیه مناطق آزاد هستیم باید قبول کنیم مناطق آزاد یک پروژه ملی است و توانسته است  به کشور کمک کنند. رییس هیات مدیره شورای هماهنگی وهمکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد کشور گفت: امروز ناترازی با جذب سرمایه گذارونگهداشت سرمایه گذار فعلی تحقق پیدا می کند اما جذب سرمایه گذاری چه زمانی اتفاق می افتد؟ زمانیکه به عهدمان وفا کنیم و به قانون پایبند باشیم اگراین اتفاق بیفتد قطعا سرمایه گذاری خارجی هم اتفاق خواهد افتاد. ضرورت توجه به مناطق آزاد در شرایط فعلی کشور؛ لزوم بومی شدن صنعت از طریق مناطق آزاد؛ احیای صنعت بسته بندی از طریق پایلوت شدن مناطق آزاد؛ توجه به ماده 23 احکام دائمی مناطق آزاد و بازگرداندن دبیرخانه تحت نظر ریاست جمهوری و لزوم بازگرداندن اقتدار به مدیران مناطق آزاد از دیگر مباحث مطرح شده توسط سادات نجفی بود.

 

کشتکار رییس هیات مدیره مجمع سازندگان کیش:

سرخوردگی مناطق آزاد در سالهای گذشته جبران شود

نادر کشتکار رییس هیات مدیره مجمع سازندگان کیش نیز در این نشست توسعه امروز جزیره را حاصل تلاش‌های شبانه روزی بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: امیدوار به ساماندهی مناطق آزاد در دولت جدید هستیم.

کشتکار با بیان اینکه روزهای سختی را پشت سر گذاشته ایم، افزود: با وجود اینکه بی ملایمتی‌های زیادی را در گذشته متحمل شده ایم، اما نسبت به آینده امیدواریم. وی از رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خواست تا برای تقویت مناطق آزاد راه کارهای لازم اندیشیده شود و همچنین نسبت به تقویت فراکسیون مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد.

رییس هیات مدیره مجمع سازندگان کیش خطاب به تاجگردون گفت: با توجه به شاختی که از روحیات شما داریم و انتظاراتی که جامعه امروز از قوه مجریه دارد می خواهیم راهکارهایی را برای برون رفت مناطق آزاد از وضع موجود ارائه دهید .وی افزود : دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نه در حد مشاور رئیس جمهور بلکه در حد معاونت رئیس جمهور باید اختیار داشته باشد تا سرخوردگی مناطق آزاد در سالهای گذشته جبران شود و با قوی شدن فراکسیون مناطق آزاد امید داریم تا خبرهای امیدوار کننده ای را در آینده شاهد باشیم. 

قاسمی دبیر کل مجمع سازندگان کیش:

با ادامه این روند، ناتزاری ها در سالهای آینده مشکل ساز خواهد شد

طهمورث قاسمی؛ دبیرکل  مجمع سازندگان کیش و مشاور فراکسیون مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه مشکلاتی که امروز وجود دارد از لحاظ گستردگی و عمق به جد مانع توسعه مناطق آزاد شده است گفت:  در سطح کلان یکی از مشکلات جدی ما ناترازی هاست. وی با اشاره به این نکته که اگر بخواهیم مشکلات مناطق آزاد را در مجموع از یک منظر و به صورت کوتاه و مختصر عرض کنم باید بگویم:  در کیش طبیعتا بخشی از مسائل در سطح کلان مطرح است و بخشی از آن نیز در میدان عمل ما را درگیر کرده است. ناترازی در برق 40 مگابات تراز منفی دارد و برای رونق هدفگذاری شده مطلوب اگر بخشی از پروژه های فعال به اجرا در بیاید پیش بینی می شود با همین وضعیت  شاهد کمبود 100 مگاوات برق باشیم نتیجه این است که یک کار فاخر ارزشمند در تراز منطقه ای و فرا ملی مثل میکامال اگر بخواهد ادامه پیدا کند طی سال های آتی با مشکلات جدی کمبود برق مواجه خواهد شد و راه حل این است که شبکه برق کیش به حاکمیت منطقه برگردد. قاسمی گفت: در حوزه آب حدود 35 تا 40 درصد هدر رفت آب داریم در حالیکه مخزن آب که دهها میلیارد تومان برای آن هزینه شده وارد به خاطر فرسودگی لوله های آب وارد مدار نمی شود. در مورد حمل و نقل هوایی و زمینی مسئله جدی داریم و راه حل آن هم وارد میدان شدن بخش خصوصی است. دبیرکل  مجمع سازندگان کیش با بیان اینکه باید به در آمدهای پایدار در سازمان منطقه آزاد کیش رسید؛ ادامه داد: اکتفا به فروش زمین اتفاق نامبارکی است و تحلیل رفتن سرمایه اجتماعی مهمترین آسیبی است که وارد شده و اعتماد از بین رفته است و سرمایه گذاران جدید در گفت و گو با سرمایه گذاران قبلی از سرمایه گذاری منصرف می شود. مسئله کلان کیش و کل مناطق آزاد ساختاری است که می توان با اقتدار شخص  دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و قدرت هماهنگی بخشی و فرابخشی و اختیار مدیران سازمان ها بخش زیادی از آن را حل کرد. مشاور فراکسیون مناطق آزاد در مجلس گفت: حکم مدیران عامل مناطق آزاد طبق قانون اداره چگونگی مناطق آزاد بایستی توسط رئیس جمهور زده شود اما این موضوع تا حد وزیر تحلیل رفته است. وی در پایان گفت: لطفا مناطق آزاد را به ریل اصلی خود برگردانید.

قریب دبیرکل  انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش:

مناطق آزاد متهم به چیزی نشوند که وجود ندارد

محسن قریب دبیر کل انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش نیز در نشست مجمع سازندگان کیش با رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:  نکته مهم این است که مناطق آزاد کاملا از ریل خودش خارج شده است و این ناشی از عدم اعتقاد و باور مدیران کشور نسبت به مناطق آزاد است. اگر این باور وجود داشت از این مناطق حمایت می کردند و فرصت ایجاد می کردند و یا به مناطق آزاد ماموریت می دادند. با توجه به اینکه قانون مترقی مناطق آزاد توسط خود مجلس به تصویب رسیده به نظر می رسد امروز از بودن مناطق آزاد پشیمانند و از میثاق ملی خود برگشته اند و یکسری سرمایه گذار را به حال خود رها کرده اما سرمایه گذاران مجبورند در مناطق حضور داشته باشند و بالای سر سرمایه هایشان باشند اما متاسفانه گرفتارند! قریب افزود : تاریخ نشان می دهد مناطق آزاد از زمان تاسیس در هر دوره ریاست جمهوری تنزل تشکیلاتی پیدا کرد و هیچوقت وقعی به مناطق آزاد گذاشته نشد در حالیه این مناطق الگوی عملی اقتصاد بدون نفت با تکیه بر توانمندی بخش خصوصی است. دبیر کل انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش با اشاره به اهدافی که دنیا برای مناطق تصور کرده است گفت:  اصولا همکاریهای اقتصادی، ترانزیتی، تولیدی، بازرگانی و بانکی، کسب و کار های نو حداقل با کشورهای همسایه برای مناطق آزاد دیده شده است ولی مناطق آزاد در کشور ما اصلا ارتباطی با سایر کشورها ندارند و رابطه تجاری و تعامل، مفهومی در این میان ندارد. وی گفت : ما اینقدر دیدمان را به مناطق آزاد کوتاه گرفته ایم که تنها به توسعه عمرانی و محرومیت زدایی راضی شده ایم و این عملا عدول از اهدافی است که مناطق آزاد می تواند به آن برسد. قریب گفت: بحث اقتصاد دریا محور از موضوعات مهمی است که در مناطق آزاد دیده شده؛ از 7 منطقه آزاد 5 منطقه کیش، قشم، چابهار، انزلی و ارس در مجاورت دریاست ولی از این گستره آبی نتیجه ای نمی بینیم و حتی گاها بر ضد آن هم عمل می کنیم. وی با بیان اینکه  خیلی از اهداف دور هستیم و تقاضا این است که مجلس به عنوان نهادی که در سه چهار سال اخیر هجمه های زیادی با موضوعات: گمرکات، معافیت ها ، تسهیلات ، عدم واردات خودرو و ... بر علیه مناطق آزاد روا داشته، تکلیف مناطق را مشخص نماید. قریب در بخش پایانی سخنان خود در مورد جزیره کیش و در حوزه گردشگری گفت: قانونگذار 55 درصد از ظرفیت های کیش را در قالب گردشگری دیده است؛ در کیش 53 هتل در حال بهره برداری و 60 هتل جدید با قواره های بزرگ در حال احداث داریم و این هتل ها برای ادامه فعالیت نیاز به بازار ، ارتباطات و تعاملات دارد.عربستان که تا 5 سال پیش آینده ای برایش متصور نبود چشم انداز 2030 را 100 میلیون گردشگر دیده اما ما در چشم انداز 20 ساله، 20 میلیون گردشگر دیده ایم و در برنامه هفتم به 15 میلیون رسیده است! این وضعیت مطلوبی نیست و باید قبول کرد گردشگری به عنوان صنعت بدون دود سود خالص برای کشور است و موضوعی است که از خدمات درآمد ایجاد می کنیم ولی ما  متاسفانه عقب افتاده ایم. قریب با تاکید بر اینکه  شرایط به گونه ای توسط مجلس تدوین شود که اختیارات به مناطق بازگردد و نظارت عالیه مجلس هم وجود داشته باشد گفت: مناطق متهم به چیزی نشوند که وجود ندارد؛ این در حالی است که مناطق آزاد می توانند بهترین پایگاه برای دور زدن تحریم ها و اقتصاد آزاد باشند و به تبع آن در اقتصاد ملی توفیق ایجاد نمایند.

نوری فعال اقتصادی:

کیش  امروز تنها نتیجه عِرق ملی است

علیرضا نوری فعال اقتصادی و سرمایه گذار جزیره کیش در این نشست گفت: 36 سال است که در کیش زندگی می کنم و باید بگویم اگر کیش رونق پیدا کرد به همت مرحوم هاشمی بود؛ مدیران بیشماری آمدند و رفتند اما کسانی که این مملکت را دوست داشتند و ادای وطن پرستی در نیاوردند برای کیش کاری انجام دارند. کیشی که شما  امروز می بینید تنها نتیجه عرق ملی بوده است . وی خطاب به تاجگردن گفت: کیش را از ماجراهایی که درگیر آن است نجات دهید و قطعا لازم است تا مناطق آزاد دوباره تحت نظر ریاست جمهوری بازگردند و اصل بقای مناطق اجرای اصل 127 قانون اساسی است و اگر عملی شود تمام مسائل حل می شود. وی با بیان اینکه هیچ منطقه آزادی به اندازه کیش کار نکرده است و سرمایه گذاران برای رونق کیش از جان مایه گذاشته اند و سختی های زیادی از بی برنامگی و عدم مدیریت خوب کشیدیم ادامه داد: خواهش می کنیم کیش را دوست داشته باشید؛ حیف است این سرمایه ها به هدر رود.

جباری فعال اقتصادی:

مسئولان تصمیم بگیرند و پاسخگو باشند

جباری یکی از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری جزیره کیش گفت: برای ما صحبت کردن یک مسئول و شنونده بودن سرمایه گذاران عادی شده است.  وی با اشاره به مقوله هایی چون اعتماد سازی ،امید آفرینی، لزوم بهره وری ، مسئله کسری بودجه 294 هزار میلیاردی کشور،  شفاف سازی اطلاعات مالی، برنامه ریزی مالی دقیق، گفت و گو با مردم، تشویق سرمایه گذاران، تقویت بخش خصوصی، توسعه برنامه اجتماعی و ... گفت: مناطق آزاد به خاطر قوانین و مقررات ویژه، زیر ساخت های مناسب،  فرصت های شغلی ومحلی مناسب برای آزمایش مدلهای نوین می تواند به عنوان پایلوت انتخاب شوند. وی خطاب به تاجگردون گفت : امید و اعتماد سازی را ایجاد کنید؛ مشکلات ما خیلی بزرگ نیست اما حس  منفی بزرگی  از آنها برای ما ایجاد کرده اند . جباری با بیان اینکه  دو مشکل اساسی داریم یکی اینکه مسئولان تصمیم بگیرند و دوم اینکه پاسخگو باشند افزود: مدیران تصمیم نمی گیرند حتی در کمیته ها هم تصمیم گیری صورت نمی گیرد و پاسخگو  نیستند از نظر من مسائل به راحتی قابل حل است چون نمونه های حل مشکلات را در یک روز دیده ایم اما متاسفانه امروز این اراده وجود ندارد.


 شماره خبر : 7167         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.