به
گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ خبرو تبلیغات این بود: نمایشگاه بوی ماه مدرسه به همراه برنامه
های خانوادگی در قالب رویداد هفت شنبه از 26 شهریور لغایت 7 مهر برگزارمی شود. این
نمایشگاه در قالب نوشت افزار، بازی فکری، کوله پشتی و اسباب بازی آموزشی همراه با
15 درصد تخفیف از ساعت 18 تا 22 در سالن شماره 3 مرکز نمایشگاه های بین المللی کیش
میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.
در
حالیکه هنوز دو روز از برپایی این نمایشگاه نگذشته انتقادات بسیاری به گوش می رسد
و ذکر چند نکته در این باره ضروری است...
شاید مهم
ترین خصوصیت یک نمایشگاه تمرکز آن بر یک صنعت خاص در یک زمان و مکان مشخص است که همه
گروه ها اعم از مشتریان و تولیدکنندگان بتوانند حداکثر بهره وری را از شرایط فراهم
شده ببرند. با اعلام فراخوان عمومی عرضه
کنندگان محصول درهر صنف در منطقه که
علاقمند به حضور هستند مکان عرضه را رزرو می نمایند و مخاطبان هم برای تامین موارد
مورد نیاز خود به آن مراجعه می کنند.آنچه کارشناسان از عوامل موفقیت در نمایشگاه
بیان می کنند در 6 عاملِ تخصصی بودن و وجود
هدف در برگزاری نمایشگاه به منظور بازاریابی و فروش، شرکت در نمایشگاه برپا شده با
برنامه مناسب و دقیق بازاریابی، تبلیغ گسترده نمایشگاه و جذب بازدیدکننده،عرضه کالای
با کیفیت و همچنین همسو با عرف بازار و رقابت، طراحی غرفه ای جذاب و جانمایی مناسب
غرفه و
عدم عجله در برپایی
نمایشگاه و داشتن برنامه ای مدون، خلاصه شده است. باید گفت در آستانه بازگشایی
مدارس برگزاری نمایشگاهی با هدف ارائه نوشت افزارهای ایرانی و با 15 درصد تخفیف
ایده خوبی است و بسیاری از خانواده ها
خرید برای فرزندانشان را به برگزاری این نمایشگاه موکول کردند اما بررسی ها و
تماسهای مکرر با دفتر روزنامه اقتصاد کیش
نشان از آن داشت که گویا بخش عمده ای از انتظارات برای چنین نمایشگاهی که تبلیغات
بسیاری هم برای آن در سطح شهر دیده می شود
برآورده نشده است! نخستین چیزی که به محض ورود به محوطه سالن شماره 3 مرکز نمایشگاه
های بین المللی کیش به چشم می خورد سطح و کیفیت بسیار پایین غرفه سازی و اختصاص
فضای بسیار بزرگی است که با چند میز و به ساده ترین شکل ممکن مشغول ارائه خدمات به
مراجعین است این نوع از غرفه سازی در
اندازه نام نمایشگاه نیست و در استفاده از این نام، باید حداقل استانداردها رعایت
شود؛ برپا کنندگان غُرف گویی هیچ ایدهای برای حضور در نمایشگاه
نداشته اند و به نظر می رسید برای خالی
نبودن عریضه تعداد محدودی از نوشت افزار را با خود آورده اند و به فروش گذاشته اند
، که اگر برای تکمیل ظرفیت فضای موجود در انجام بازیهای بچه ها در نظر گرفته شده،
نبایستی عنوان نمایشگاه به آن اطلاق شود و اینقدر با تبلیغات گسترده در بوق و کرنا شود . آیا صرفا کنار هم گذاشتن
چند میز و چیدن تعدادی نوشت افزار بر روی
آن می توان عنوان نمایشگاه به آن اطلاق کرد؟!اگردر نمایشگاه حاضر میشوید به طور حتم
باید چیزی برای نمایش یا حرفی برای گفتن داشته باشید چرا که مخاطبان و مشتریها به
دنبال غرفهای میگردند که بتواند نیازهایشان را بیش از مراجعه به فروشگاههای
درسطح شهر برآورده نمایند! اما بر خلاف تبلیغات صورت گرفته خبر خاصی هم از نوشت
افزار با برندهای ایرانی نبود و به جز دفاتر، باقی اقلام ترکیبی از ایرانی و چینی است ! از طرفی بسیاری از افراد که از قیمت
های نوشت افزار در فروشگاههای سطح شهر اطلاع داشتند قیمت ها را بالاتر از عرف آن
می دانستند؛ بنا به گفته یکی از فروشگاه داران مثلا کاغذ a4 به عنوان در دسترس ترین کالای مصرفی در حالیکه
در فروشگاه به مبلغ 190 هزارتومان به فروش می رسد در نمایشگاه با قیمت 260 هزار
تومان آن هم با عنوان 15 درصد تخفیف عرضه
می شود! در حالی که مردم به امید و با توقع تخفیف 15 درصدی به نمایشگاه مراجعه می
کنند اما هنوز هم حتی با اعمال تخفیف بسیاری از کالاها 30 تا 40 درصد بالاتر از
قیمت فروشگاه های خارج از نمایشگاه و در سطح شهر به فروش می رسد!
مدیر یکی از فروشگاههای لوازم التحریر در مرکز شهر کیش در همین رابطه به
خبرنگار ما گفت: همه ساله صنف تحریر از 15 شهریور ماه برای فروش و تامین مایحتاج
خانواده ها در آستانه بازگشایی مدارس
آماده می شوند و در این بازه زمانی خریدهای کلی خود را برای عرضه عمومی انجام می
دهند . هفته گذشته به یکباره خبر برپایی نمایشگاه اعلام شد و فروش ما در واقع متوقف شد چون همه خانواده
ها منتظر بازگشایی نمایشگاه و خرید از آن بودند! بدون اینکه با اصناف فعال صحبتی
صورت گیرد تا ما هم مشارکت داشته باشیم و بتوانیم محصولات خود را برای فروش عرضه
نماییم متوجه شدیم نمایشگاه به شکل انحصاری واگذار شده است و بسیار متعجب شدیم. سوال
من و بسیاری از همکاران من این است که این نمایشگاه بدون نظارت بخش مرتبط در
سازمان منطقه آزاد کیش و شفاف سازی در مورد نحوه واگذاری به چه شکل صورت گرفته و
مجری برگزار کننده از چه مرجعی این امتیاز را بدست آورده است ؟ وی افزود: اختصاص
فضای رایگان به مدت 10 روز به یک تامین کننده خاص که احتمالا از خارج از جزیره هم
آمده است تا بتوانند بدون پرداخت هزینه های جانبی و با شعار تخفیف 15 درصدی فروش
بالایی داشته باشد؛ آسیب بسیاری را به فروشگاههای فعال در سطح شهر خواهد زد آن هم
در زمانی که امید ما برای روشن نگه داشتن چراغ فروشگاه فروش خوب در این فصل است...
وی ادامه داد: تصور اولیه وقتی اعلام می شود نمایشگاهی در صنف
خاصی قرار است برگزار شود ارائه کاری با کیفیت با ارائه اقلام با قیمت های پایین
تر و حضور حداقل چند برند و تولید کننده و
یا فروشگاه بزرگ هست تا محصولات خود را
مستقیم به مصرف کننده عرضه کنند در صورتی که این نمایشگاه حتی در حد یک فروشگاه سطح جزیره هم محصول و کالا
ندارد .وی گفت : اگر با فروشگاهداران هماهنگی صورت می گرفت می توانستیم در این
نمایشگاه حضور داشته باشیم ومشارکت کنیم ، اتفاقا بسیار هم استقبال می کردیم و
رقابت ایجاد می شد و می توانست اتفاقی خوب
برای شهروندان رقم بخورد ،اما متاسفانه
این موضوع رخ نداد و بسیاری از مردم هم بدون اطلاع از قیمت های واقعی تنها به اسم
نمایشگاه ،خرید های خود را انجام می دهند و در حالی که هیچ منفعتی برای مصرف
کنندگان و شهروندان ندارد !
|