الزام به تهیه بلیت های خدمات گردشگری از سامانه ای خاص آری یا خیر ؟! پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
مشارکت فعال بانوان کیش در کارگاه‌های روانشناسی و ذهن آگاهی
تجلیل شرکت عمران ، آب و خدمات کیش از خبرنگاران و فعالان رسانه های کیش
تداوم تلاش سازمان منطقه آزاد کیش برای احیاء مرجان های کیش
نامه اعتراضی جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش در مورد انحصاری شدن فروش بلیط های گردشگری دریایی
اعزام بانوان تیم ترامپولین کیش به اردوی منتخب کشور
معرفی تیم‌های اعزامی به المپیاد جهانی رباتیک ۲۰۲۴
نقش چشمگیر رسانه ها در توسعه جوامع را نمی توان نادیده گرفت
الزام به تهیه بلیت های خدمات گردشگری از سامانه ای خاص آری یا خیر ؟!
مشاوره های درست یا غلط می تواند به صعود یا افول ورزش کیش منجر شود
تلاش سازمان منطقه آزاد کیش برای ثبت رسمی "روز کیش" در تقویم ملی کشور
ابقای بدریه بحرینی بعنوان رئیس شورای اسلامی شهر کیش
دعوت ورزشکار بدنسازی کیش به تیم ملی
برای اولین بار بلاگرهای کیش بعنوان سفیران معرفی جزیره تجلیل شدند
رقابت 82 تیم در مسابقات انتخابی المپیاد جهانی روباتیک ۲۰۲۴ در جزیره کیش

  آخرين اخبار
مشارکت فعال بانوان کیش در کارگاه‌های روانشناسی و ذهن آگاهی
تجلیل شرکت عمران ، آب و خدمات کیش از خبرنگاران و فعالان رسانه های کیش
تداوم تلاش سازمان منطقه آزاد کیش برای احیاء مرجان های کیش
نامه اعتراضی جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش در مورد انحصاری شدن فروش بلیط های گردشگری دریایی
اعزام بانوان تیم ترامپولین کیش به اردوی منتخب کشور
معرفی تیم‌های اعزامی به المپیاد جهانی رباتیک ۲۰۲۴
چهارشنبه 24 مرداد 1403 ، 9 صفر 1446 ، 14 آگوست 2024 ، شماره 4529 ( 1913 دوره جدید)
نقش چشمگیر رسانه ها در توسعه جوامع را نمی توان نادیده گرفت
الزام به تهیه بلیت های خدمات گردشگری از سامانه ای خاص آری یا خیر ؟!
مشاوره های درست یا غلط می تواند به صعود یا افول ورزش کیش منجر شود
  پربيننده ترين اخبار
تدبیرهای برتر در خدمت تغییر در تکریم محمد رضا یزدان پناه
بخشودگی 70 درصدی جریمه خودرو‌های پلاک ملی در کیش
شنبه 20 مرداد 1403 ، 5 صفر 1446 ، 10 آگوست 2024 ، شماره 4525 ( 1909 دوره جدید)
تجلیل از خبرنگاران و فعالان رسانه های کیش در روز خبرنگار
رونمایی از کتاب اکو موزه سفین قدیم نوشته محمد جاسم پور مدیر خانه بومیان کیش
منتقد عملکرد ما و پیگیر مطالبات مردم باشید
بازدید رئیس و دبیر هیئت فوتبال کیش از روزنامه اقتصاد کیش
رونمایی از پلتفرم فروش بلیت تفریحات دریایی در سامانه جامع گردشگری کیش
بازدید مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از ایستگاه آتش نشانی کیش
برای اولین بار بلاگرهای کیش بعنوان سفیران معرفی جزیره تجلیل شدند
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

الزام به تهیه بلیت های خدمات گردشگری از سامانه ای خاص آری یا خیر ؟!

اخیرا الزام به تهیه بلیط خدمات گردشگری کیش که در گام اول کلوپ های دریایی را در بر می گیرد و به مرور زمان قرار است سایر بخش ها را نیز شامل شود با انتقاداتی در جامعه کیش همراه بوده است. فعالان بخش های مختلف خدمات گردشگری در بخش خصوصی کیش معتقدند با این کار اصل رقابتی بودن فعالیت های اقتصادی زیر سوال خواهد رفت و ذینفعان دچار خسارت غیر قابل جبرانی خواهند شد.

  

آن ها می گویند سامانه های متعدد بخش خصوصی نه تنها  تاکنون مبالغ کلانی  برای راه اندازی آنها  هزینه شده است  ، بلکه به عنوان بازوی عملیاتی آژانس های گردشگری کیش در خدمت گردشگران و مسافران  بوده اند و این تصمیم موجب خواهد  شد همگی دچار مشکل شده و موجبات  آسیب و زیان مالی و اعتباری به دفاتر گردشگری و سامانه های آنلاین فروش بلیط خواهد شد. هم چنین از سوئی  مدیران سامانه های آنلاین مورد خطاب قرار گرفته اند  که در صورت پرهیز از پذیرش این تصمیم و عدم همکاری  با سامانه  معرفی شده  با لغو مجوزفعالیت  اقتصادی روبرو خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ فستیوال تابستانه" بزن بریم کیش" از 30 خرداد ماه 1403 همزمان با عید سعید قربان با اجرای برنامه هایی  در سطح جزیره کیش شروع شد. این فستیوال با اعلام برگزاری جشنواره تخفیف در مراکز گردشگری، خدماتی، اقامتی و بازارها، کاهش هزینه های فرودگاهی برای ایرلاین هایی که پروازهای خود را به کیش افزایش داده اند، اجرای کنسرت ها و جشن های شاد ورزشی و تفریحی برای خانواده ها آغاز واحتمالا تا اواخر فصل تابستان ادامه خواهد داشت.

" فستیوال بزن بریم کیش" آنطور که متولیان  آن می گویند برنامه ای بلند مدت جهت توسعه گردشگری پایدار در جزیره کیش است که درگام نخست با انعقاد کنسرسیوم گردشگری بین جوامع و اصناف، زیرساخت اقتصادی و مالی، توسعه گردشگری توسط بخش خصوصی را ایجاد خواهد کرد. گام دوم این جشنواره معرفی کیش در سطح کشور و احیاء برند جزیره کیش را در دستور کار دارد و  درفاز بعدی و در مرحله اجرایی، برگزاری رویدادها وجشنواره ها پس از ایام محرم خواهد بود .

تا اینجای کار حکایت، حکایت خوبی دیده می شود  و انتظار می رود گردشگری جزیره کیش با این تدابیر تکانی بخورد و تبلیغات در سطح کشور موجبات ورود مسافر را در ایام لوسیزن فراهم کند تا بعد از دوره طولانی رکود و کمی گردشگر همه بخش های گردشگری منتفع  گردند اما انتقادهای بخش های مختلف گردشگری از آنجا آغاز شد که سامانه "بزن بریم کیش" در تلاش است تا فروش بلیط برای تمامی خدمات گردشگری کیش صرفا از طریق این سامانه انجام شود و امتیاز آن را انحصاری در اختیار خود قرار دهد ! بدان معنی که در مرحله اول کلوپداران تفریحات دریایی و در مراحل بعدی تمامی بخش های گردشگری موظفند تا مشتریانشان را برای خرید بلیط صرفا به سامانه بزن بریم کیش  ارجاع دهند و آن چیزی که در طول سالیان گذشته در سایه اقتصاد رقابتی بخش خصوصی در جریان بوده با فعالیت و انحصاری شدن خدمات گردشگری توسط این سامانه  به کنار زده می شود و فروش بلیط های خدمات مختلف گردشگری ازاین پس فقط از طریق این سامانه  صورت خواهد گرفت.

در ادامه اهداف و چشم انداز متولیان از برقراری این طرح و دغدغه های بخش های درگیر با این تصمیم را از نظر می گذرانیم:

پرده اول:

حذف واسطه ها با ساماندهی فروش بلیت های خدمات گردشگری  کیش

درنشستی که با موضوع اطلاع رسانی و تبیین شیوه مشارکت سازمان و جامعه کلوپ داران برگزار شد؛ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، درخصوص اهمیت راه اندازی سامانه جامع گردشگری گفت: اعتماد مهمترین محصول یک برند است محصولی که به سختی به دست می آید و حفظ آن برای رشد آن برند حیاتی است.

رحیم سرهنگی افزود: جزیره کیش به عنوان یک برند باید با ارائه خدمات ومحصول با ارزش، حس اعتماد گردشگران را حفظ وتقویت کند و این موضوعی است که بدلیل عدم انطباق کیفی و کمی خدمات گردشگری با هزینه پرداختی باعث نارضایتی و بی اعتمادی گردشگران شده بود.

وی ایجاد پلتفرم جامع گردشگری و پلتفرم فروش بلیت تفریحات دریایی را راهکاری برای مدیریت نرخ عرضه بلیت های تفریحات دریایی عنوان کرد و گفت: مدیریت سفر و هزینه ها، سهولت دسترسی، امکان نظارت مستمر، درجه بندی کیفی و کمی خدمات داده شده از نگاه مشتریان و عرضه خدمات با نرخ واقعی و بدون واسطه از مزایای این طرح است.

سرهنگی هوشمند سازی را حلقه مفقوده گردشگری کیش دانست و از تعمیم این طرح به دیگر حوزه های گردشگری خبرداد.

وی با اشاره به اینکه دسترسی به  آب های خلیج زیبای فارس و تفریحات دریایی وجه تمایز گردشگری جزیره کیش است که باید برای رشد و رونق آن تلاش شود تاکید کرد: در این طرح با حذف واسطه ها قیمت تفریحات دریایی واقعی شده و فروش خارج از این سامانه تخلف محسوب می شود. همچنین حضور دفاتر خدمات گردشگری نیز در این سامانه دیده شده و از طریق این سامانه تلاش شده است واسطه گری و دلالی از روند فروش بلیت تفریحات دریایی کیش حذف شود.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش رویکرد هوشمند سازی، جایگزینی رقابت کیفی به جای رقابت کمی است و نیاز است با نظارت مستمر جامعه کلوپ داران و حوزه های نظارتی سازمان منطقه آزاد کیش، سلامت این طرح به صورت مداوم پایش شود.

وی افزود : یک درصد از درآمد تفریحات دریایی کیش به کنسرسیوم گردشگری و 3 درصد به جامعه کلوپ داران اختصاص می یابد تا در زمینه تبلیغات و برگزاری رویدادهای گردشگری هزینه شود.

سرهنگی تصریح کرد: سالهاست که سهم درآمدی کلوپ داران کیش از دلالهایی که در دیگر شهرها واسطه فروش بلیت تفریحات دریایی کیش بوده اند کمتر است و این موضوع با کاهش درآمد کلوپ داران باعث تنزل کیفیت خدمات دهی و تجهیزات کلوپ ها و در نهایت نارضایتی گردشگران شده است و با راه اندازی این پلتفرم که نتیجه تلاشهای سازمان منطقه آزاد کیش، جامعه کلوپ داران، شرکت عمران، آب وخدمات کیش  و کنسرسیوم گردشگری است بسیاری از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.

هم چنین  اقتصاد رییس جامعه کلوپ داران کیش با تقدیر از پیگیری های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص بهبود شرایط کلوپ ها و رفع مشکلات این حوزه مهم گردشگری کیش گفت: راه اندازی پلتفرم فروش بلیت تفریحات دریایی ضمن حفظ منافع سرمایه گذاران حوزه تفریحات دریایی وکلوپ داران، اعتماد را دوباره به برند کیش باز می گرداند.

گفتنی است براساس این طرح بلیت تفریحات دریایی بر بستر پلتفرم تفریحات دریایی کیش در سامانه بزن بریم کیش عرضه می شود. همچنین درپایگاه های بزن بریم کیش در فرودگاه و اسکله تفریحی جزیره، امکان خرید بلیت تفریحات دریایی از طریق سامانه برای گردشگران و شهروندان فراهم شده است.

پرده دوم

اعتراض جامعه خدمات گردشگری کیش

با عملی شدن این اقدام و الزام به تهیه بلیط از طریق سامانه  معرفی شده ،تعدادی از دفاتر  آژانس خدمات مسافرتی و گردشگری در واکنش به این امر آن را بر خلاف اصل 44 قانون اساسی و تهدید فضای کسب و کارشان بر می شمارند .

آنها اعتقاد دارند طبق سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران اصل رقابتی بودن فعالیت های اقتصادی به رسمیت شناخته شده است و هر گونه تهدید فضای کسب و کارهای مجوز دار اقتصادی مردود شمرده می شود. در بیانیه دفاتر خدمات گردشگری کیش آمده است : با این تصمیم و  انحصاری کردن کسب و کارهایی که دهه ها  در کیش در سایه اقتصاد رقابتی بخش خصوصی در جریان بوده فروش بلیط توسط جامعه دفاتر خدمات گردشگری با محدودیت مواجه شده و همه ذینفعان دچار خسارت غیر قابل جبرانی خواهند شد .  فعالین دفاتر خدمات گردشگری کیش می گویند : کلوپداران تفریحات دریایی عضو جامعه کلوپداران کیش با توجه به اینکه مکان فعالیت خود را بصورت سالیانه از سازمان منطقه آزاد کیش اجاره می کنند و در صورت استنکاف از این بخشنامه ممکن است با تبعاتی  مواجه شوند  از این رو ناچار به پذیرش این موضوع هستند . این در صورتی است که سامانه های متعدد بخش خصوصی نه تنها مبالغ کلانی  برای راه اندازی این سامانه ها هزینه کرده اند بلکه به عنوان بازوی عملیاتی آژانس های گردشگری کیش در خدمت گردشگران و مشتریان بوده اند که بدنبال تهیه بلیط تفریحات مختلف کیش هستند و با این تصمیم همگی دچار مشکل شده اند و موجبات زیان مالی و اعتباری به دفاتر گردشگری و سامانه های آنلاین فروش بلیط فراهم شده است

پرده سوم:

آری یا خیر ؟!

در طول سال های گذشته برخی  تصمیمات کارشناسی نشده خسارات جبران ناپذیری را متوجه چرخه گردشگری کیش کرده است. دقیقا همانجا که بخش های مختلف گردشگری با سکانداری بخش خصوصی سعی دارند مانند یک زنجیره هماهنگ عمل کنند تا جزیره کیش را از بحران نبود گردشگر و رکود اقتصادی نجات دهند  گاها یک بخشنامه، یک مصوبه، یک ماده و تبصره کافی است تا تمام کارکرد این زنجیره را با اختلال مواجه کند. در جایی که بخش خصوصی باید در جلسات و نشست های داخلی بر ارائه خدمات شایسته تر و برنامه ریزی برای ارائه  مشوق های گردشگری در جهت جذب گردشگر تمرکز کنند، دقیقا در همانجا گرد هم می آیند تا انرژی خود را صرف جلوگیری از  اجرای  برخی بخشنامه ها و مصوبات نمایند! سوال اینجاست در منطقه ای که تماما توسط بخش خصوصی به بار نشسته است ورود مستقیم  بخش دولتی و انحصاری کردن برخی امور آیا مفید است یا مضر؟! آیا بهتر نیست  حق انتخاب را به استفاده کنندگان از خدمات گردشگری بسپاریم . بطوریکه این سامانه نیز در کنار سامانه های دیگر می تواند به فعالیت خود ادامه دهد و مردم آزادانه خدمات مورد نیاز خود را از طریق آن تامین کنند ولی اینکه راه دیگری برای مردم باقی گذاشته نشود  و همه چیز به صورت انحصاری  از بخش خصوصی گرفته می شود  آیا می تواند کمک حال فعالیت های بخش خصوصی باشد یا مانع و محدود کننده کار آنها؟!

باید گذشت زمان را در این حوزه تجربه کرد تا مشاهده شود اجرای این طرح آیا به توسعه و گسترش  و رونق گردش

گری کیش و تامین  منافع همه فعالین در این  منجر خواهد شد یا یکی دیگر از تصمیماتی است که ممکن است گردشگری کیش و در مجموع رونق کیش را دچار دردسر و آسیب نماید!

 

 شماره خبر : 6908         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.