به گزارش اقتصاد کیش علی بهادری
جهرمی سخنگوی دولت اظهار کرد: در جلسات اخیر دولت، آخرین گام برای مقابله با
انحصار صنعت خودرو در کشور برداشته شد؛ این کار در امتداد برنامه دولت برای اصلاح
بنیادین در صنعت خودروسازی صورت بگیرد.
جهرمی افزود: ما در سابق یکی
از آرای تاریخی در محکومیت یکی از فعالان صنعت خودرو داشتیم و ۵ همت
محکومیت صادر شد بهخاطر گرانفروشی و تخلفاتی که نسبت به مردم صورت گرفته بود.
مشابه این اقدامات سلبی دیگر هم صورت گرفته بود.
وی خاطرنشان کرد: افزایش
تولید و تامین زیرساختهای مورد نیاز برای این امر منجر به ۱.۵ میلیون خودرو در سال عملیاتی شده بود و برای امسال هم تولید ۱.۷ میلیون خودرو در برنامه است.
بهادری جهرمی گفت: بعد از
چند سال ممنوعیت واردات خودرو، این امر اتفاق افتاد و خودروهای برقی، آمبولانس و
غیره تاکنون وارد شده بود و با آییننامه اخیر، واردات خودرو به شرطی که سال ساخت
آن از ۲۰۱۹ به بالا بوده و استانداردهای مد نظر را داشته باشد
برای همه ایرانیان مجاز شد صرفاً فقط اشخاص حقوقی این امکان را نخواهند داشت و همه
ایرانیان میتوانند این واردات را انجام دهند. مجوز این مصوبه نیز از مجلس گرفته
شده است؛ این کار به زدوده شدن انحصار در صنعت خودرو کمک میکند. منابع و روشهای
تامین ارز باید به تایید بانک مرکزی برسد. همچنین واردات خودرو از مناطق آزاد به
داخل کشور نیز مصوب شده است.
از سوئی سرپرست معاونت حملونقل وزارت صمت گفت :هر فرد دارای کد ملی میتواند
خودروی مورد نظر خود را وارد منطقه گمرکی کند و پس از پرداخت حقوق گمرکی، آن را
ترخیص کند.
آقایی معاون وزیر صمت گفت که عموم
مردم میتوانند با ثبت آماری در گمرک و پرداخت
حقوق ورودی و گمرکی خودرو را ترخیص کنند و نیازی به این نیست که مردم کارت
بازرگانی دریافت کنند. در آییننامه واردات خودروهای کارکرده، فرایند ثبت سفارش
برای شرکتهای واردکننده و ثبت آماری مختص به عموم مردم، در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص سازوکار واردات خودرو
اظهار کرد: در آیین نامه بحث سفارش را داریم که مربوط به شرکتهای وارد کننده و
ثبت آماری را داریم که مربوط به عموم مردم و متقاضیان شخصی است که میتوانند با
ثبت آماری در گمرک و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی خودرو را ترخیص کنند و نیازی به
این نیست که مردم کارت بازرگانی دریافت کنند. در آیین نامه ذکر شده مردم با کد ملی که شناسایی میشوند، میتوانند
برای نیاز شخصی خودرو وارد کنند. در ابتدای کار با توجه به شرایط تامین ارز یک دستگاه
خودرو برای هر نفر اجازه داده شده است.
وی در خصوص ویژگی خودروهایی که امکان واردات دارند گفت: خودروهایی که وارد میشوند
باید ۳ تا ۵ سال عمر داشته باشند و استانداردهای روز اروپا و جهانی را داشته
باشند. محدودیت دیگری که وجود دارد این است که حجم موتور خودروها باید زیر ۲۵۰۰ سی
سی باشد.واردات میتواند از همه کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و یا کره جنوبی باشد
و تنها در مورد کشور آمریکا محدودیت وجود دارد
از سوئی بر اساس آیین نامه واردات خودروهای
کارکرده، ترخیص خودرو منوط به ارایه گواهی اسقاط بوده و شخص واردکننده تا ۵ سال حق
واگذاری و فروش آن را ندارد.
بر اساس این گزارش متن آئین نامه واردات خودروهای کارکرده در ۱۰
ماده منتشر شد.
بر اساس این آئین نامه، اشخاص حقیقی میتوانند
در چهارچوب این آئین نامه و ضوابط مربوط به افتتاح حساب و معدل حساب ارز که از سوی
بانک مرکزی اعلام میگردد و منوط به اخذ گواهی عدم سرقتی بودن خودرو از پلیس کشور
مبدا، اقدام به واردات خودرو کنند.
همچنین اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده
شخص و مشروط به عدم امکان واگذاری خودرو وارداتی تا ۵ سال میتوانند از طریق ثبت
آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
منابع ارزی این آئین نامه با رعایت ضوابط
ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات، سرمایه گذاری
خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر
منابع مورد تأیید بانک مرکزی از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد.
سن خودرو بر اساس نشان مرتبط با نوع (مدل)
سال خودرو در شماره شناسایی خودرو (VIN)، در زمان ورود به کشور بیشتر از ۳ سال و کمتر از ۵ سال باشد.
واردات خودروی سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰
سی سی ممنوع است.
واردات خودرو با فرمان راست ممنوع است.
همچنین ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط
است.
خودروهای وارداتی باید ژاپنی، کرهجنوبی یا
ساخت کشورهایی اروپایی باشد.
خبری که هفته پیش بطور ناگهانی از سوی سخنگوی دولت در روزهای پایانی دولت سیزدهم اعلام شد
خبری پر ابهام ، پرسوال و شائبه برانگیز ! با
شرایط مبهم !
آیا به این سادگی که سخنگوی محترم دولت اعلام
داشته است هر ایرانی قادر به واردات خودرو خواهد بود؟ شرایط و نحوه تامین ارز
چگونه خواهد بود؟ و میزان عوارض گمرکی
واردات این خودروها چگونه است؟سالهاست موضوع واردات یا عدم واردات خودرو نو و
کارکرده بحث روز کشور بوده و از دولت تا
مجلس تا مراکز مختلف در برابر تصویب و اجراء آن مقاومت نشان داده اند چگونه است به
یکباره در روزهای پایانی دولت این موضوع
اعلام می شود؟! برخی از تحلیل گران این موضوع را ایجاد تعهدی
ویرانگر برای دولت جدید اعلام میدارندو ایجاد شرایطی برای پاسخگوئی دولت جدید به
ملت قبل از شروع بکار ! آیا این شائبه
برانگیز نیست؟!