برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع! پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
گرامیداشت روز جهانی خدمات عمومی و پشتیبانی در سازمان منطقه آزاد کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
تجلیل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از عملکرد دادگستری کیش

  آخرين اخبار
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دوشنبه 4 تیر 1403 ، 17 ذی الحجه 1445 ، 24 ژوئن 2024 ، شماره 4494 (1878 دوره جدید)
مناطق آزاد و دولت آینده
محفل انس با قرآن با حضور نابغه خردسال و قاریان ملی در کیش
شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد با آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
تجلیل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از عملکرد دادگستری کیش
اجرای آزمایشی ریال دیجیتال بانک مرکزی در کیش
برگزاری جشن عید غدیرخم در کیش
بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی برای جذب ایده های نو در حوزه گردشگری
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
آماده برگزاری انتخاباتی با شکوه در جزیره کیش هستیم
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

حکایت یک بخشنامه واردات خودرو،
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!

بر اساس بخشنامه ای که توسط گمرک ایران در تیر ماه 1402 صادر شده است اشخاص و شرکت های مشمول شرایط در منطقه آزاد قشم این امکان را دارند که برای ورود خودروهای سواریثبت سفارش نمایند!

  


بر اساس این دستوالعمل متقاضان مشمول این تسهیلات می توانند به مدت 5 ماه خودرو سواری را به شیوه ورود موقت وارد کشور کنند و بعد از طی این مدت نیز با  شرایطی قابل تمدید خواهد بود.این بخشنامه این روزها در جزیره قشم در حال اجراست اما جزیره کیش همچنان از بهره وری از آن  بی نصیب مانده است...

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ پس از کش و قوس های فراوانی که در طی سالیان گذشته برای واردات خودروهای سواری خارجی به مناطق آزاد وجود داشت مدتی است که ثبت سفارش واردات این خودروها در منطقه آزاد قشم در حال انجام است. بنا براین گزارش این امکان برای شهروندان و شرکت های جزیره قشم فراهم است تا هر شخص بتواند  یک خودرو خارجی وارد نماید این موضوع برای یک دوره 5 ماهه قابل انجام است وبا شرایطی  قابل تمدید نیز خواهد بود.

یکیازشاخصه‌هایشناخته‌شدهبرایمردمازدیربازدرمناطقآزادکشوربهویژهکیشوجودخودرو‌هایلوکسوالبتهارزان‌تریاهم‌قیمت با بسیاریازخودرو‌هایداخلیبود. خودرو‌هاییکهعمدتاًازآسیایشرقیوآمریکاوارداینمناطقمی‌شدوبهدلیلقیمتمناسبهمعمدتاًمورداستقبالساکناناینمناطققرارمی‌گرفت. علاوهبراینیکیازتفریحاتگردشگراندرمناطقآزاداجارهاینخودرو‌هاواستفادهازآن‌هابود.

بااعمالتحریم‌هاوآنگونه که اعلام گردیده بمنظور مدیریتارزدرکشوردستورممنوعیتوارداتخودروبهکشورومناطقآزادصادرشدوپسازگذشتچندسالازاینممنوعیت،مشکلاتمتعددیبویژه گریبان‌گیرمردموساکناناینمناطقشد.البتهممنوعیتوارداتخودروبهمناطقآزادابتداازممنوعشدنوارداتخودرو‌هایبرند‌هایخاصوهمینطورخودرو‌هایساختآمریکاشروعشدوبعدبهیکبارهوارداتخودروبه طور کلی ممنوعگردید. خوشبختانه گویا چندی است این امکان برای شهرواندان قشم فراهم شده تا بتوانند بنا بر ضوابطی خودروهای سواری خارجی را از طریق منطقه آزاد قشم وارد کنند اما هنوز خبری برای فراهم شدن این امکان برای ساکنان جزیره کیش نیست!

یکی از مطلعین  کیشوند در این باره به خبرنگار ما می گوید: چندی پیش در جزیره قشم بخشنامه ای ابلاغ شد که اشخاص و شرکت ها می توانند خودرو بدون محدودیت حجم موتور و تا 3 سال زیر مدل ( غیر از برند آمریکایی لوکس) با سپردن تعهد به صورت موقت  ترخیص نمایند. وقتی قشم می تواند چنین قانونی را اجرایی نماید چرا ساکنین کیش از آن بی بهره باشند! این کیشوند می گوید : جزیره کیش به عنوان اولین منطقه آزاد کشور این امتیاز را از گذشته های دور داشته است  و مزیت رقابتی و گردشگری ویژه ای را در منطقه داشت اما متاسفانه این روزها در کنار فرسودگی خودروها، خودروی جدیدی نیز وارد منطقه نمی شود واین موضوع  مشکلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورده است. خوشبختانه جزیره قشم این شانس را پیدا کرده که خودرو به منطقه وارد کند برای ما جای ابهام و این علامت سوال وجود دارد که چرا جزیره کیش از این امتیاز محروم است؟!

 در دستورالعملگمرکبرایورودموقتخودرویسواریبهکشور در تیرماه 1402 یعنی در حدود یک سال پیش آمده بود:

"مهلتترددخودروهایسواریورودموقتتوسطاتباعخارجیوایرانیمقیمخارجازکشورازتمامکشورهاحداکثر ۵ ماهبدونتمدیدتعیینشدهاست. همچنینورودموقتخودروهایسواریسرمایهگذارانخارجیپنجسالبدونتمدیدتعیینشد.

ورودموقتخودروهایسواریساکنانمناطقآزادنیزبهقلمروگمرکییکماهبدونتمدیدخواهدبود.

دراینبخشنامهآمدهاست: پیروبخشنامهشماره ۱۶۱/۹۱۷۷۶ مورخ ۱۳۹۴/۰۵/۱۹ درراستایتکریمهموطنانمقیمخارجازکشور،حمایتازصنعتگردشگری،تمرکززداییتسهیلدرتشریفاتگمرکوصرفهجوییدروقتخدمتگیرندگانگمرکایران،اختیاراتصدورمجوزترددوباتمدیدمهلتترددخودروهایورودموقت (تحتپروانهگمرکیکارنهدوپاساژتربیتیکودیپتیکبارعایتکاملمفادومندرجاتمواد (۵۰) و (۷۸) قانونامورگمرکیو (۷۲) الی (۸۰) و (۱۴۲) الی (۱۴۴) آئیننامهاجراییقانونمزبورمراتببهشرحذیلجهتاقدامبهاداراتکلگمرکاتکشورابلاغمی‌گردد. شایانذکراستمهلت‌هایقانونیاعطاشدهغیرقابلتمدیدخواهدبود. ضروریاستمدیرانکلمحترمضمنرعایتدقیقمفاددستورالعملازمکاتباتدرخصوصتمدیدجداًخودداریفرمایند.

تبصره (۳) ماده (۱۴۲) آئیننامهاجراییقانونامورگمرکیمی افزاید:گمرکمی‌تواندبرایآندستهازسرمایهگذارانخارجیکهمجوزموضوعماده (۶) قانونتشویقوحمایتسرمایهگذاریخارجمصوب ۱۳۸۰ رادریافتنمودهاندپسازشروععملیاتاجراییطرحوورودتمامیابخشیازسرمایهخارجیبهکشورباتأییدسازمانسرمایهگذاریوکمک‌هایاقتصادیوفنیایران،بهازایهر (۳۰۰) هزاردلارسرمایهگذاریخارجیبامعادلآنبهارزهایدیگرکهجذبوواردشدهباشدیکدستگاهوحداکثرتاسقفسهدستگاهخودرویسوارینوموردنیازرابدونارائهجوازعبوروصرفاًپسازانجامتشریفاتگمرکیواخذتضامینلازمدراجرایبند (ج) ماده (۱) قانونامورگمرکیبهمدتیکسالوقابلتمدیدباتأییدسازمانمذکورتاپنجسالوبارعایتاستانداردهایمربوط،ورودموقتنماید.

- سقفمهلتورودموقتردیف ۱ و ۲ جدولحداکثرتمامخواهدبودکهتوسطگمرکاتاجراییکشوراعطامی‌گرددتصریحمی‌نمایداینمهلتقابلتمدیدنبودهومی‌بایستقبلازآخرینانقضایمهلتخودرورابهگمرکتحویلویامرجوعنمایند.

- ایرانیانمقیمخارجازکشورقبلازورودبهایرانحداقلسهماهمتوالیدرخارجازکشوراقامتداشتهباشند.

- میزانتضمینیکبرابرارزشگمرکیبعلاوهجمعوجوهمتعلقهدراجرایتصویبنامهشماره ۱۵۷۸۸۵ ت ۵۱۰۴ همورخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ هیأتوزیرانترددخودروهایباحجمبیشاز (ساخت ۲۵۰۰ سیسی (ساختآمریکایاسایرکشورها) ازمناطقآزادوویژهبهخارجازاینمناطقممنوعاست.

- براساستصمیماتمتخذهدرجلسهمورخ14/۱۲/ ۱۳۹۲دبیرخانهشورایعالیمناطقباگمرکایرانمدتورودموقتخودروهایمناطقبهسرزمیناصلیدرهرسالیکماهاست.

- انجامتشریفاتورودموقتالزاماًباحضورصاحبخودروواحرازشرایط،میسرخواهدبود."

بر اساس این بخشنامه متقاضیان مشمول این تسهیلات می توانند به مدت 5 ماه خودروی سواری را به شیوه ورود موقت وارد کشور کنند. پیش از این مدت زمان یاد شده فقط دو ماه بود و در صورت امکان و موافقت گمرک سه ماه دیگر نیز تمدید می شد اما با تعیین سقف زماین قانونی تعیین شده از ابتدا ضمن از بین رفتن حاشیه فساد احتمالی؛ هم اکنون متقاضیان در بدو ورود به کشور می توانند از تسهیلات پنج ماهه ورود موقت خودرو به کشور استفاده نمیاند. همچنین با ابلاغ این بخشنامه محدودیت کشورها نیز که قبلا شامل کشورهای خاصی نیز می شد برداشته شده است. جزیره قشم این روزها بنا بر این بخشنامه در حال ثبت سفارش متقاضیان است و حداکثر بهره برداری را از این روزنه امید انجام می دهد اما جزیره کیش بی نصیب و بی بهره از این فرصت باقی مانده است!

سوال اینجاست که آیا منطقه آزادکیش یکی از دروازه های توسعه استیادست‌اندازیبرایزمین‌گیرکردنسرمایه‌گذارانیکهمی‌توانستندبهجایکیش و به راحتیدرکشور‌هایدیگرسرمایه‌گذاریکنند؟سرمایه‌گذارانیکهتماماندوختهخودراصرفآبادانیجزیرهکرده انددراینروزگارهمبایدمالیاتبدهندومشوقاصلیراازدستدهندوهمامکانترددباخودرویشخصی با کیفیت خارجی که در شرایط سخت آب و هوایی جزیره دوام بیاوردرانداشتهباشند؛درحالیکهاینکمترینامکاناتیاستکهمی‌شودبرایصاحباناصلیکیشیعنیمردمقائلشد! از مسئولان و متولیان امر انتظار داریم تا جزیره کیش هم همچون جزیره قشم امکان واردات خودرو را داشته باشد و یا حداقل به این سوال پاسخ داده شود که جزیره کیش  چه مشکلی  دارد که این امکان برایش فراهم نیست. البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که فراهم آمدن چنین امکان و اجرایی شدن این بخشنامه برای جزیره قشم جای بسی خوشحالی است و نقدی بر آن نیست حرف ما این است که چرا این قانون برای جزیره کیشاجرایی نمی شود!

 شماره خبر : 6733         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.